Updeet Paardenspul

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
nina1993

Updeet Paardenspul

Bericht door nina1993 » za 12 jun 2010, 16:55

Ik ben al een tijdje wat minder actief op FW dan voorheen dus vond het weer eens tijd voor een update.

Allereerst (uiteraard :D ) Nina:
Nadat we naar het Balingehof zijn geweest hebben we het zadel aan laten passen. Dit zit nu gelukkig beter. Of het ook daadwerkelijk goed zit zal de tijd uit moeten wijzen. Ik ben inmiddels weer 2x zelfstandig met haar naar buiten geweest. De eerste keer ging erg goed. De 2e keer was vanochtend. Die ging in het begin iets minder. Na een kleine 100 meter zag ze kans om zich om te draaien en terug te galopperen. Ik denk op zo'n moment al niet eens meer iets in de trant van oh sh*t, maar slaak een diepe zucht en heb zoiets van daar gaan we weer 8)7 .
Zweepje aan de andere kant en nog een poging wagen. Na een kleine km waren we aan het eind van de weg en liet ik haar al een stuk losser. Zoef, omdraaien en gaan... Wat kun je dan blij zijn met een stel flinke eiken langs de weg :D . Na 3 bomen kon ik haar tegen de 4e aan parkeren. Neus in de goede richting en weer gaan. Wat blijkt? Was weer een typische fjordenactie, het bord dat de buurman had geplaatst vond ze helemaal niks, daarom vertrok ze 8)7 . Nadat we even later de pinken overleeft hadden ging de rit relatief rustig weer verder. We zijn vandaag dan ook voor het eerst begonnen met de training voor de 4daagse in augustus.
Verder pakt ze het werken aan de dubbele longe erg goed op. Is ook ontzettend leuk om te zien, want ze laat me direct merken wanneer ik een foute hulp geef.

Dan Zhellie:
Met een beetje geluk is ze drachtig van Cikaro. Kijken of er volgend jaar net zo'n mooi exemplaar in de weide loopt als Kjaere destijds. Zij heeft sinds kort ook een heerlijk enthousiaste bijrijder. Naast de keuring zal Zhellie met haar ook de abop doen. Is voor Zhellie ook goed dat er wat meer met haar gedaan wordt. In mijn uppie kreeg ik dat allemaal niet voor elkaar.

Kjaere:
Kjaere groeit en groeit en groeit, maar volgens de meetlat krimpt ze. Ze is echt een stuk groter dan Nina (1,40m), maar waar de meetlat afgelopen herfst 1,42m aangaf, bleef hij dit keer hangen op 1,39m. Mag toch hopen dat ik een foute meting heb gedaan := .
De 3 2 jarigen hebben het rijk een tijdje voor zich alleen gehad en dat pakte niet zo goed uit. Ze werden wat balorig en op een avond torende Eliene boven me uit, liet Elske haar tanden zien en gaf Kjaere een bok mijn richting op. Wow, slecht weer op komst ofzo O:) ?
De volgende dag Kjaere maar meegenomen aan het touwhalster met leadrope en een paar oefeningen proberen te doen. Waar dat met Nina en Zhellie prima ging, maakte Kjaere er een potje van. Ze accepteerde mijn leiderschap gewoon niet. Stelde zichzelf dominant op tot aan bokken aan toe. Dus hop, afspraak gemaakt bij de Balingehof om te kijken waar we op vast liepen. Dat zodanig gepland dat we Zhellie diezelfde dag uit Balloo op konden halen.
De conclusie was dat het exact hetzelfde was als bij Nina (nml. met teveel druk werken). Punt was alleen dat Kjaere niet anders gewend was en er dus steeds minder of juist heftiger op reageerde. Met haar zat ik dus al veel verder in die cirkel dan met Nina en Zhellie. Na een uurtje les waren we alweer een stuk verder. Ik kon weer haar aandacht vragen en vooral haar respect krijgen. Dat zal nog wel een tijdje wat wankel blijven. Kjaere is heel stabiel, maar ook erg zeker van zichzelf en dominant. Dat is dus best een pittige combinatie als het gaat om leiderschap.

Fokke en Jolanda:
Tja, ook dat hobbelde niet zo lekker. We hebben ze geschoren en met die koude, natte meimaand bekwam ze dat toch niet zo goed. Die hebben een tijdje in een noodstalletje gebivakkeerd. Vervolgens overdag met dekentjes naar buiten en 's nachts naar binnen. Daarna weer met dekentjes ook 's nachts buiten. Nu gaat het gelukkig weer goed, maar of we nog een keer weer scheren moeten we maar eens goed bedenken. Het was geen onverdeeld succes helaas.

Elske en Eliene:
Inmiddels is het alleen nog Eliene. Zij doet het prima. Is een leuk dier, maar eet me de oren van het hoofd :+ . Ze krijgt als enige een tot 1,5 kg brok bij. Alleen op gras red ze het niet, wordt ze veel te ribbig. Toch is het bijvoeren voor haar wel goed. Ze krijgt iets meer zelfvertrouwen (kan zij juist wel weer gebruiken) en raakt vertrouwder met "enge dingen".
Elske stond te koop en is in de tussentijd naar Daphnes zus gegaan. Zo was het koppel daar ook even compleet.

Zo, dat is een heel verhaal geworden. Dat krijg je met zo'n stel paarden. Het zijn er genoeg, maar het is ook een schitterend gezicht.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ziggy

Re: Updeet Paardenspul

Bericht door Ziggy » za 12 jun 2010, 17:23

je hebt het er maar druk mee zeg, maar wel leuk om zo'n verslagje te lezen over je paardjes.
Met Kjaere krijg je nog wel wat te stellen zo te lezen :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Esther

Bericht door Esther » za 12 jun 2010, 17:25

Zo heel wat gebeurt daar!!
Zhellie heeft een tijdje bij Tea in gelopen en wat is het dan een ander paard zeg, met wat vlees op de ribben..
Leuk dat ze een bijrijder heeft..

Met Nina moet je maar gewoon stug volhouden, het doet me wel denken aan Jeskim in het begin, die zette het ook steeds op een lopen.. Nu nog wel eens, maar dat is met een paar passen te corrigeren..
Ik hoop dat je ooit nog eens lekker ontspannend met Nina naar buiten kan..

Kjaere, ze was altijd zo braaf, maar nu dus toch wat dominant aan het worden.. Is even wennen natuurlijk, maar zo'n periode heeft bijna elk jong paard wel.. Zelfs Bente is wel eens stout geweest..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 12 jun 2010, 17:26

Leuk om allemaal te lezen! Ze houden je wel bezig he..
janna
Contacteer:

Bericht door janna » za 12 jun 2010, 17:38

Zo dat is een hele update! Jammer dat het met nina niet zo ontspannen wil lukken buiten.
Doet me erg aan Raya denken, die had ook een periode. Maar door stug volhouden zijn wij daar ook overheen gekomen. Die kon ik op gegeven moment aanvoelen wanneer ze zou "staken" en kon haar dan net voor zijn door aan te moedigen vooruit te gaan of juist wat aan te pakken.

Maar gaat wel een tijdje overheen. En Kjeare echt een jaarling dus, ook die aanpakken. Duidelijk maken dat jij de baas bent en niet zij...
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
foss

Bericht door foss » zo 13 jun 2010, 05:42

Zo dat is zeker een lange update, fijn dat je nog steeds schik heb met je paarden.
Nina is gewoon wat eigenwijs zoals meerdere forden en oefening baard kunst dus gewoon vol houden.

Leuk dat er iemand op Zhellie rijdt dat zal haar goed doen, en ja Kjaere was altijd al een apart exemplaar maar wie weet als ze in de toekomst aan het werk gaat kan ze zomaar veranderen.

Heel veel succes met je paarden, met Fjellko gaat het super hij blijft ook maar groeien.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 13 jun 2010, 08:15

Nou jij hebt je handen vol aan dat stel. Met Nina moet je nu vol blijven houden. Dan ga je haar ook beter aanvoelen en kun je het moment van omdraaien ook beter inschatten. Dit is, denk ik, het probleem wie de langste adem heeft. Jij dus!
Fijn dat je een leuke bijrijder hebt voor Zhellie en leuk dat ze (misschien) drachtig is.
Kjeare (mooie naam) laat zien wie de baas is........BOEF! Met behulp van Balingehof kom je hier denk ik ook wel uit. Het is een kwajongen zo te lezen!
Succes met het stel!
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 13 jun 2010, 09:40

Ik heb niet het gevoel gehad dat je niet zo actief was op FW. Las toch wel regelmatig berichtjes van je (en ook op bokt trouwens).
Leuk zo'n update van het hele stel. Ze houden je wel bezig zo te lezen. Van vervelen zul jij geen last hebben schat ik zo in.
Heeft Daphne's zus Elske nu gekocht?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » ma 14 jun 2010, 21:36

Maar je hebt er ook een stel staan! Heb je Thunder nog?

Ik wil me ook eens verdiepen in dat Balingshof. Dat lijkt me zo leerzaam. En dan vooral met Jouke.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nina1993

Bericht door nina1993 » di 15 jun 2010, 08:25

Kjaere gedraagt zich de afgelopen dagen super. Madam lijkt door te hebben dat de regels weer omgedraaid zijn. Gisteren probeerde ze het nog wel even bij mijn vader. Heb hem maar gezegd dat hij even een beentje naar achter moest zwaaien aangezien hij zijn handen vol had. Ze hoeft niet met haar neus in je nek te lopen, dat kan ook een paar passen verder achter je. Het blijft een jong dier en die hebben gewoon af en toe hun nukken, maar het moet wel hanteerbaar blijven.

@ Es: Ik vond Tea en Alinde er ook zo goed uitzien. Is een mooie weide. Nu Zhellie lekker gereden wordt gaat ze er alleen maar beter uitzien. Ben heel benieuwd hoe ze er in augustus voor staat.

Nina is nu inderdaad stug volhouden al overweeg ik wel om tijdelijk met 2 zweepjes te gaan rijden. Ze heeft het veel te snel door aan welke kant ze nog wel een poging kan wagen :+ .
Het is momenteel ook alleen het eerste stuk (Dan baal je wel dat de doodlopende weg naar huis ruim een km lang is). Daarna kan ik haar wel lekker loslaten. Balingehof heeft ons wat dat betreft zeker goed gedaan.

@ Karin: Ben erg benieuwd hoe Fjellko er nu bij staat. Gauw eens een keertje buurten?

@ Anita: Haha, gelukkig maar. Heb wel wat gepost bij Fokkerij en Bloedlijnen, maar heb me op de rest van het forum bar weinig laten zien. Misschien komt het daardoor. Vervelen doe ik me absoluut niet. Heb het eerder te druk. Ach, vanaf november tot februari/maart is het een stuk rustiger. Dan staat het hele spul op de winterweide en hoeft er niet uitgemest te worden. Dat scheelt je toch flink in de tijd.
Daphne's zus heeft Elske niet gekocht, die heeft nu Gijs.

@ Charret: Het zijn er inderdaad genoeg, maar ja ik zou niet weten welke ik weg zou moeten doen. Nina is echt van mij en ondanks haar streken zal die nooit vertrekken. Kjaere is echt het maatje van mijn vader. Met Zhellie hebben we ook nog volop plannen en de shetjes lopen hier al 18 en 22 jaar dus die doe je ook niet zomaar meer weg. Dit is dus ook gewoon een kwestie van volhouden hihi...

Het Balingehof is echt heel leerzaam. Ik ga er ook nog wel naar terug, al is het maar om mijn eigen kennis te vergroten (ook geen overbodige luxe hoor :D ).
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Plaats reactie