Allereerst (uiteraard

Nadat we naar het Balingehof zijn geweest hebben we het zadel aan laten passen. Dit zit nu gelukkig beter. Of het ook daadwerkelijk goed zit zal de tijd uit moeten wijzen. Ik ben inmiddels weer 2x zelfstandig met haar naar buiten geweest. De eerste keer ging erg goed. De 2e keer was vanochtend. Die ging in het begin iets minder. Na een kleine 100 meter zag ze kans om zich om te draaien en terug te galopperen. Ik denk op zo'n moment al niet eens meer iets in de trant van oh sh*t, maar slaak een diepe zucht en heb zoiets van daar gaan we weer

Zweepje aan de andere kant en nog een poging wagen. Na een kleine km waren we aan het eind van de weg en liet ik haar al een stuk losser. Zoef, omdraaien en gaan... Wat kun je dan blij zijn met een stel flinke eiken langs de weg

Verder pakt ze het werken aan de dubbele longe erg goed op. Is ook ontzettend leuk om te zien, want ze laat me direct merken wanneer ik een foute hulp geef.
Dan Zhellie:
Met een beetje geluk is ze drachtig van Cikaro. Kijken of er volgend jaar net zo'n mooi exemplaar in de weide loopt als Kjaere destijds. Zij heeft sinds kort ook een heerlijk enthousiaste bijrijder. Naast de keuring zal Zhellie met haar ook de abop doen. Is voor Zhellie ook goed dat er wat meer met haar gedaan wordt. In mijn uppie kreeg ik dat allemaal niet voor elkaar.
Kjaere:
Kjaere groeit en groeit en groeit, maar volgens de meetlat krimpt ze. Ze is echt een stuk groter dan Nina (1,40m), maar waar de meetlat afgelopen herfst 1,42m aangaf, bleef hij dit keer hangen op 1,39m. Mag toch hopen dat ik een foute meting heb gedaan

De 3 2 jarigen hebben het rijk een tijdje voor zich alleen gehad en dat pakte niet zo goed uit. Ze werden wat balorig en op een avond torende Eliene boven me uit, liet Elske haar tanden zien en gaf Kjaere een bok mijn richting op. Wow, slecht weer op komst ofzo

De volgende dag Kjaere maar meegenomen aan het touwhalster met leadrope en een paar oefeningen proberen te doen. Waar dat met Nina en Zhellie prima ging, maakte Kjaere er een potje van. Ze accepteerde mijn leiderschap gewoon niet. Stelde zichzelf dominant op tot aan bokken aan toe. Dus hop, afspraak gemaakt bij de Balingehof om te kijken waar we op vast liepen. Dat zodanig gepland dat we Zhellie diezelfde dag uit Balloo op konden halen.
De conclusie was dat het exact hetzelfde was als bij Nina (nml. met teveel druk werken). Punt was alleen dat Kjaere niet anders gewend was en er dus steeds minder of juist heftiger op reageerde. Met haar zat ik dus al veel verder in die cirkel dan met Nina en Zhellie. Na een uurtje les waren we alweer een stuk verder. Ik kon weer haar aandacht vragen en vooral haar respect krijgen. Dat zal nog wel een tijdje wat wankel blijven. Kjaere is heel stabiel, maar ook erg zeker van zichzelf en dominant. Dat is dus best een pittige combinatie als het gaat om leiderschap.
Fokke en Jolanda:
Tja, ook dat hobbelde niet zo lekker. We hebben ze geschoren en met die koude, natte meimaand bekwam ze dat toch niet zo goed. Die hebben een tijdje in een noodstalletje gebivakkeerd. Vervolgens overdag met dekentjes naar buiten en 's nachts naar binnen. Daarna weer met dekentjes ook 's nachts buiten. Nu gaat het gelukkig weer goed, maar of we nog een keer weer scheren moeten we maar eens goed bedenken. Het was geen onverdeeld succes helaas.
Elske en Eliene:
Inmiddels is het alleen nog Eliene. Zij doet het prima. Is een leuk dier, maar eet me de oren van het hoofd

Elske stond te koop en is in de tussentijd naar Daphnes zus gegaan. Zo was het koppel daar ook even compleet.
Zo, dat is een heel verhaal geworden. Dat krijg je met zo'n stel paarden. Het zijn er genoeg, maar het is ook een schitterend gezicht.