Beetje raar maar goed....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Tass

Beetje raar maar goed....

Bericht door Tass » za 20 mar 2010, 18:44

Ik heb toch iets mee gemaakt wat ik eigenlijk nog steeds niet snap :?.

Gister kwamen er wat mensen langs om mijn verjaardag nog te vieren. Er kwamen ook een paar stalgenootjes van mij. Nu hadden we het over stal en hoe dingen daar gaan. Nu vertelde mijn stalgenootje toch iets waar ik raar van opkeek :=.

Het verhaal is dus dat ik en mijn stalgenootje in de ruinen wei staan. Wij hebben onze paardjes heel de winter buiten gezet, sneeuw of regen maakt niet uit. Nu is de wei dus kaal. Stalgenootje is naar de stalbaas gegaan om te vragen wanneer we een andere wei krijgen, toen werd er dood leuk gezegt "die krijgen jullie niet". Dat vonden we wat vreemd en hebben om uit leg gevraagd, nu was de reden van de stalbaas dat de paarden moeten boeten dat ze heel de winter buiten zijn geweest :?. Dat ze daarom nu geen gras hebben.

Ik vind dit persoonlijk een beetje erg raar? Ik betaal heel het jaar door stalgeld waar weidegang bij zit. Toen ik ging kijken vorig jaar maart bij deze stal heb ik gevraagd of de paarden altijd, elke dag en heel de dag naar buiten mochten, dit was geen probleem. En dan nu ineens dit? Morgen gaan mijn oom en ik nog even met de stalbaas praten hoe dit kan, want als we echt geen andere wei krijgen ga ik ook minder betalen. Ik betaal voor een wei met gras :?.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
grietsje

Re: Beetje raar maar goed....

Bericht door grietsje » za 20 mar 2010, 18:55

Huh wat raar Natas! Krijgen ze wel hooi bijgevoerd dan in de zomer? Of gaan ze dan ook s'avonds op stal?
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 20 mar 2010, 19:33

Maar de paarden mogen toch nog wel gewoon naar buiten?
De consequentie van je paarden jaar rond buiten is dat de wei stuk gaat. (Weet er alles van die van mij staat al bijna 22 jaar 24/7/365 buiten.)
De toezegging dat ze het hele jaar buiten mogen wordt niet geschonden toch? Dat ze je nu geen wei gaan geven die niet kapot is getrapt is vervelend maar ik denk niet heel erg raar. Daarnaast gaat het gras weer groeien, is het al mee bezig dus zal de wei denk ik nog wel bij trekken.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Tass

Bericht door Tass » za 20 mar 2010, 19:45

Ik snap dat de wei wel kapot gaat omdat ze daar heel de dag op lopen, maar er is wel gezegd dat de weien gewisseld zouden worden, er staan nu nog 3 weien met gras waar gebruik van gemaakt kan worden.

Ze worden verder niet bijgevoerd in de wei dus staan heel de dag niks te doen.

Als er in de zomer geen of weinig wei is komen ze in de nacht ook op stal...
Mijn Toppers:
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 20 mar 2010, 19:49

Kijk dat had je er niet bij geschreven dat er is afgesproken dat de paarden verweid zouden worden.

Paarden moeten wel wat te doen hebben in de wei en zeker ook genoeg te eten hebben in de zomer dus bijvoeren is een must.

Nu je dit alles er bij schrijft snap ik dat er eens goed met de stalbaas gepraat moet worden. Mocht hij jullie paarden, om wat voor reden dan ook, niet willen verweiden zal hij moeten gaan bijvoeren in de wei als daar geen/niet genoeg gras staat.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Tass

Bericht door Tass » za 20 mar 2010, 20:01

Sorry, dit was inderdaad wel goede info om erbij te zetten.

Ik heb al een paar keer gevraagd om een bak in de wei te zetten met hooi of kuil maar dat wil de stalbaas niet doen ivm ruzie onderling met de paarden? Nou lijkt me sterk van alleen die 2 van mij en die van een vriendin van mij staan buiten en dat zijn dikke maatjes. Doen alle 3 geen vlieg kwaad ook niet om eten :j.

Ze staan nu van 8 tot 5/6 buiten zonder iets te doen :\.

ik geef ze wel extra hooi op stal.
Mijn Toppers:
grietsje

Bericht door grietsje » za 20 mar 2010, 20:04

Maar als ik het goed begrijp moet jij ze dus zelf voeren? Bij ons op stal gooien ze altijd verspreid door het land wat plukken hooi als er geen voldoende gras meer is. Voorkomt een eventuele ruzie en zo hebben ze toch wat te doen
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Tass

Bericht door Tass » za 20 mar 2010, 20:39

Ik voer zelf brok en hooi in de stallen :j.

Op de wei mag niks gevoerd worden :n
Mijn Toppers:
alex19

Bericht door alex19 » zo 21 mar 2010, 08:37

Onze paarden hebben nu ook geen gras, maar het groeit ze binnenkort de bek in.....
Als het weiland groot genoeg is zou ik mij geen zorgen maken.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 21 mar 2010, 08:40

Onze wei is ook zwart. Nu is de wei in 2 stukken gedeeld zodat 1 helft wat kan herstellen..ze hebben dus tijdelijk iets minder ruimte. Ze krijgen wel altijd iets te knabbelen mee als ze naar buiten gaan. Kan me niet voorstellen dat het ooooit weer groen wordt in de wei haha maar dat regelt de stalbaas lekker allemaal zelf. Beer lijdt geen honger dus het is goed zo.
Tass

Bericht door Tass » zo 21 mar 2010, 09:16

Die van mij hebben ook geen honger krijgen genoeg op stal maar het is meer dat ze helemaal niks te doen hebben.
Mijn Toppers:
Plaats reactie