Vandaag mijn eerste les gehad...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Tass

Vandaag mijn eerste les gehad...

Bericht door Tass » vr 19 feb 2010, 20:48

Ik ben net terug van mijn eerste les :D...

Het ging in 1 woord SUPER!!!!!
Mijn fjordje staat nu 2 weken in training bij Jan-Pieter Koopman. Toen ze naar training ging, kon ze niet achteruit, niet galoperen zoals het hoort. Ze was altijd manege paard en hoefde daar alleen wat te stappen en te draven in beginners lessen, kon amper iets toen ik haar kocht. Bij mij was ze eerst boscross fjord en het laatste halfjaar echt dressuursmatig gereden. Maar zijn er achter gekomen dat we dat allebei niet leuk vinden. Western begon mij steeds meer te trekken, bij een paar keer gaan kijken als stalgenootjes reden en toen eens wat informatie gaan vragen. Ik zou eerst gaan lessen om te kijken of ik het echt wat vond, maar helaas werden allebei zijn les paardjes ziek. Dus voor dat ik een les had gehad ging ponylief al in training :+. Nou daar staat nu 2 weken en ze was er klaar voor om een les te nemen. Die was dus vanavond :D.

JP heeft eerst even gelongeerd om wat dingen te laten zien. Daarna mocht ik erop :)). Dus ik opstappen, fjordlief gelijk aan de wandel, stop zetten en achteruit, afstappen en opnieuwe opstappen, wilde ze bijna een stap zetten maar bleef toch maar staan :'). Hij uitgelegd hoe ik haar in stap, draf en galop moet krijgen. En toen aan de wandel :D. Lekker gestapt wat dingen aangevoeld, daarna gedraafd, heerlijk... Ik kon haar sneller en rustiger laten draven zoals ik wilde :)) (dit was eerst een probleem gezien mevrouw graag onder het werk uit wilde omdat ze er niks aan vond). Daarna kwam het moment dat ik moest galoperen en ik zag er eigenlijk tegen op (als het zo ging als altijd). Naja ik toch aangegalopeerd en het was ge-wel-dig :D. Ik heb nog nooit zo gegalopeerd als vanavond :D. fjordlief galopeerde gewoon door, ik had een stuur, kon haar naar binnen en buiten brengen, heerlijk :)). Dus daarna alles op de andere kant het zelfde als op de ene kant en ook dat ging super :D. Als ik mijn benen afsteek en klein beetje teugel oppak staat ze stil (of terug van gang) nog een beetje meer op pakken en ze gaat achter uit :D. Het ging zooooo goed en ze leert zooo snel :D.

En het belangrijkste, ik merkte nu met rijden dat ze er echt weer plezier in heeft. Ze wilt graag weer samen met je werken en ze vind het helemaal geweldig :+:. Ik zelf heb nu ook meer plezier in het rijden :D. Ben zo trots op Blond :+:.

Hier de foto's..
Ze zijn niet super, het was erg donker, maar komen nog wel beter foto's :D.

Erop en wat uitleg :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik terug kijk een erggg vrolijk bericht, maar ik ben ook heeeel erg blij :o.
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Cindy+Uniek

Re: Vandaag mijn eerste les gehad...

Bericht door Cindy+Uniek » vr 19 feb 2010, 20:56

wat supergaaf!
dat moet idd een heeeerlijk gevoel zijn :j

wat ik wel grappig vind is dat je nu min of meer het western 'ophemelt'/prijst, terwijl als je haar bij een goede dressuur (of spring)ruiter had gebracht om de basis bij te brengen, had ze waarschijnlijk nét zo heerlijk gereden nu :D

maar iig super dat jullie met western jullie draai hebben gevonden!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Tass

Bericht door Tass » vr 19 feb 2010, 21:02

Ik weet dat de problemen die er waren ook met een goede dressuur ruiter opgelost konden worden. Ik had les van een goede lesgeefster, maar zij kreeg het niet voor elkaar. Daar komt bij dat blond het ook helemaal niet leuk vond. Ze wilde niet meer mee werken en het was elke keer vechten als ik ging rijden. Ze vind de "vrijheid" van het western rijden veel fijner. Ze vind het nu ook weer leuk om te werken en dat merk ik ook bij de trainingen :j.
Mijn Toppers:
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 19 feb 2010, 21:14

maar dat bedoel ik eigenlijk ook
niet meer willen werken en vechten hoort ook niet bij dressuur en ik denk dat dat een veelgemaakte fout is, de basis is allemaal vrij hetzelfde alleen heb je bij dresuur je teugels meer op maat (wat niet wil zeggen strakker of sterker) en moeten ze ook recht gericht worden willen ze snel en sterk kunnen wenden e.d. niet over de schouder vallen of als een plank door de bocht gaan, snap je?

in feite is alle basis hetzelfde, hetzij met een andere hulp, maar het komt allemaal op hetzelfde neer, dus ik denk dat het dan toch echt aan de manier waarop lag :j

ik heb met uniek bij hele goede ruiters gelest en toch ging dat helemaal mis (ook dat uniek niet meer wilde, zweep, sporen etc omdraaien als ik met zadel aankwam), terwijl ik nu les heb, nou zeg maar hetzelfde gevoel als wat jij nu hebt :D (én uniek ook weer vrolijk en blij en voorwaarts etc!)
en dat beide in de 'dressuur'
al noem ik het liever 'het basisrijden' :D
Tass

Bericht door Tass » vr 19 feb 2010, 21:18

Oke ik snap wat je bedoelt ja :j.

De basis is inderdaad het zelfde. Ik ben blij dat ze basis op deze manier beter oppakt dan in de dressuur richting zeg maar. Ik heb bij 5 verschillende mensen gelest en het ging allemaal het zelfde... Bij de laatste wel het beste :j. Nadat ik er zelf geen zin meer in had een andere oplossing gaan zoeken en dat hebben we nu gelukkig gevonden in deze richting :D.

Hopen dat we snel de andere "trucjes" erop kunnen zetten :=
Mijn Toppers:
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 19 feb 2010, 21:30

ja idd!

ach soms werkt iets linksom gewoon beter als rechtsom toch?

wil je ook echt wedstrijdjes gaan doen in western enzo?
grietsje

Bericht door grietsje » vr 19 feb 2010, 21:44

Wat super leuk Natas dat jullie nu eindelijk iets hebben gevonden wat bij jullie past!
Je kan ook echt aan Blond zien dat ze het leuk vind :D!
Gaat vast helemaal goedkomen!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 20 feb 2010, 09:21

Jeetje wat een leuk en enthousiast verhaal! Echt heerlijk dat je dan nu weer met frisse moed kunt gaan rijden..soms is de verpakking waarin iets gebracht wordt wel degelijk belangrijk..voor ons, mensen maar ook voor onze paardjes. Mijn instructrice heeft heel hoog in de westernsport gereden maar is zelf ook van klassiek dressuur.. In onze lessen combineert ze dat en dat werkt super voor ons! Veel plezier nog met Blond!
Tass

Bericht door Tass » za 20 feb 2010, 11:49

Dank jullie wel :D

Ja, ik merk goed aan blond het verschil. Ze vind het echt heel leuk en ik ook, dus dat is mooi :D.

Of ik echt wedstrijden wil doen weet ik nog niet. Ik ga eerst lekker door training alles op ons tempo, hoeft niet snel. En dan kijken we wel waar we stranden :D.
Mijn Toppers:
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » za 20 feb 2010, 13:43

Enthousiastme straalt er vanaf :D
Fijn he als je de juiste knopjes hebt gevonden.

Zo zijn wij nu ook met gertje bezig en merk ook veel verschil...zeg maar een wereld van verschil :D
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
Tass

Bericht door Tass » za 20 feb 2010, 14:09

Dat had ik ook :))
Mijn Toppers:
Gerritje

Bericht door Gerritje » za 20 feb 2010, 18:49

ohh wat ziet dat er ontspannen uit zeg! Leuk dat jullie nu iets gevonden hebben wat jullie allebei leuk vinden.

Hoe lang blijft ze daar nog in training staan?
---
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 20 feb 2010, 18:54

Joh, of je nou western rijdt of Engels, als jij en je paard maar plezier hebben!
Fijn dat je zo blij bent met het resultaat.
En dat Blond het ook leuk vind.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
sparky10

Bericht door sparky10 » za 20 feb 2010, 19:09

hee wat goed tass dat jij en blond iets hebben waar jullie beide plezier aan beleven helaam perfect !

en wat er al is gezegd het isook de manier waarbij jij en je paard jullie goed voelen , merk ik ook met spark en mij eerst deden we maar wat beetje boscrossen en springen enzo , maar nu hebben we dan les van monique schurer en je merkt gewoon dat er vooruitgang in zit
en mensen zeggen ook wat een vrolijke fjord !
constant die oren naar voren of naar mij gericht met springen zal dat bij hem altijd blijven , dressuur beginnen we allebei leuk te vinden had ik van mezelf en van spark niet verwacht .
Maar met de juiste hulp en instelling kom je waar je komen wil en belangrijkste is met heel veel plezier
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Tass

Bericht door Tass » za 20 feb 2010, 20:24

Ik vind het inderdaad belangrijk dat we er samen plezier erin hebben en dat maakt inderdaad niet uit hoe en waar we dat vinden :D.

Ze blijft nog tot half maart in training staan :j.
Mijn Toppers:
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 24 feb 2010, 12:59

Cindy+Uniek schreef:wat supergaaf!
dat moet idd een heeeerlijk gevoel zijn :j

wat ik wel grappig vind is dat je nu min of meer het western 'ophemelt'/prijst, terwijl als je haar bij een goede dressuur (of spring)ruiter had gebracht om de basis bij te brengen, had ze waarschijnlijk nét zo heerlijk gereden nu :D

maar iig super dat jullie met western jullie draai hebben gevonden!
Hihi, dat dacht ik ook meteen!
Waar zit JP Koopman? En van wie had je eerst les?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Tass

Bericht door Tass » wo 24 feb 2010, 13:20

In Gastel bij Reigershof :D.
Mijn Toppers:
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » wo 24 feb 2010, 13:31

Wat fijn dat het zo goed gaat!
Dit past gewoon het beste bij jullie! :j