Vast gerold

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Keandra

Vast gerold

Bericht door Keandra » di 05 jan 2010, 12:11

vanmorgen bij de fjordsels geweest

nu het weer zo erg vriest is op stal bij hen het water afgezet voor de stallenblok waar onze fjordsels in staan
dus moeten we geregeld even gaan kijken of ze nog genoeg water hebben en dan bijgeven

moest ook nog even githa haar rug opmeten voor mogelijks een nieuw zadel waar we mss dit weekend al omgaan, het wordt de barefoot Arizona, Amber, dat is de limited edition voor het ogenblik :~

ok ik heb afgemeten, zet fjord terug op stal, en neem me een grote emmer om met water te beginnen sjouwen

tegen dat ik aan de derde stal ben (van 4 in onze gang, de rest van de ruimte is voer en hooi en stro stokkage) begint Jalenka in haar stal te rollen, geef ik het derde paard water, ligt ze nog neer maar hoor ik veel getrappel tegen de boxwand

hier klopt dus iets niet :n

lag ze dus vastgerold, er was een hoekje (onder de etensbak en bij de liksteen) waar ze al het stro had weggedaan >;)
ze kon zich niet direct los krijgen, dus men pa op zoek of de stalbaas er al was, die was toen we toekwamen juist even weggegaan naar de winkel O:) typisch
wil ik in stal gaan om Jalenka aan te moedigen om haar te proberen omrollen. Aanmoediging was een beetje hooi (tja een fjord doet toch alles voor eten he)
men pa (jaja hij heeft een paard maar hij heeft er schrik van) wou niet dat ik stal ging

toch maar in stal gegaan, beestje een bemoedigend klopje gegeven, was keilief 8) en wat sterkte gevende woorden toegesproken
en toen ik juist de stal terug uitwas

een laatste krachtinspanning en dan was het mogelijk om haar met haar voorbenen af te duwen tegen de wand waardoor ze verder naar achter kwam te liggen en ze zich toch terug rechtkreeg

ze heeft haar beproeving met veel glans doorstaan, en zonder enige verwondingen

ik heb dan direct veel stro op die plaats gelegd dat ze niet direct het daar terug kan voorhebben O:)
de stalbaas is verwittigd dat ernaar moet gekeken worden (zou niet graag hebben dat ze dat nog veel voor heeft)

en dan hebben we ze nog veel hooi gegeven (bezigheidstherapie, is toch beter dan vast liggen) en zijn we terug naar huisje gegaan
Bella
Contacteer:

Re: Vast gerold

Bericht door Bella » di 05 jan 2010, 12:50

Anton hier is er ook een held in...zichzelf klem rollen, maar...hij weet ook dondersgoed weer los te komen. Als hij weet dat wij er rondlopen (en wij niet bart zijn) dan probeert hij het ook altijd even...of we willen helpen, zielig kijken, stil en hulpeloos blijven liggen. Maar doe je dit niet dan kan hij zichzelf ook afzetten tegen de wand en staat hij zo weer op (en dit kan hij ook als je net allerlei touwconstructies hebt gelegd om m los te trekken...dán kan hij ook ineens je bedanken voor de moeite en zichzelf wegduwen alsof hij zegt: Zo kan het ook hoor..8)7 )

Maar het is altijd wel even vervelend, je begint toch te twijfelen of je ze niet moet helpen. Maar die fjorden zijn schijnbaar zo gek nog niet ;)
Geluk is de vrucht van intens werk
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » di 05 jan 2010, 14:09

haha, had het een paar weken terug ook hier toen Falco koliek had. Hij lag vrij rustig en opeens rolt ie om, helemaal met zijn voorbenen ingeklapt tegen de muur, zijn achterbenen in de hoek... Helaas kon die zelf niet meer recht, dus die hebben we een handje moeten helpen :D

Gelukkig heeft ze zelf uitgevogeld hoe ze weer recht moest komen.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 05 jan 2010, 16:25

Oh gelukkig was je dan net op stal! Schrikken..Beer rolt ook wel in zijn stal maar wel in het midden (voor zover ik weet)..Stalbaas heeft ook zo'n exemplaar dat zich vast weet te rollen..sukkel!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 05 jan 2010, 17:08

Toch zijn ze gelukkig vaak handig..
Ze kwamen mij ook eens halen was achter op stal bezig.
Dat Sjol vast lag.
Dus iedereen roepen rennen!
Ik heel doodleuk, nee, niet te hard lopen!
(Aan de andere kant van een binnenbak is niet het andere eind van de wereld en ik had voorkennis, wist dat Sjol zich eigenlijk altijd van de kant afduwt als ze klem ligt)
Was ze tot hun grote verbazing ook net weer opgestaan,
had daar gelegen, gedacht.. en besloten zich dan maar af te zetten.
Stond op en at verder..

Zo'n rond lijf is toch best praktisch, rolt goed.
En korte pootjes, ook heel efficient!

Fjorden...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Esther

Bericht door Esther » wo 06 jan 2010, 04:22

Hier in de stallen heeft Alinde zich wel eens vastgerold. Ik was natuurlijk alleen thuis, handig.. Maar ze was zelf nog bezig om terug te wilen rollen, dus maar even aan een voorbeen helpen trekken en toen kwam ze de goede kant weer uit.. Kreeg natuurlijk wel een beuk, weet al niet eens meer welk been er uitzwaaide en waar het zeer deed, maar goed, ze was weer overeind..

Jeskim heeft in de wei eens vastgerold, lag ze met haar benen onder het draad door, de stumper.. Ik zag het haar vanuit het huis doen..
Ze probeerde zelf terug te rollen, lukte niet.. Ik snel naar buiten, moeders een tang mee om het draad door te knippen.. Op het moment dat Jes me zag bleef ze ook rustig, zo van, ah baas is er, die komt me wel helpen.. Was wel een moment, zo vol vertrouwen..
Draad los geknipt en daar stond ze weer..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 06 jan 2010, 06:38

dat zijn van die mooie momenten esther, al is het vastliggen niet mooi, maar dat vertrouwen dan.

Ik zou net zeggen, mijnes kunnen niet vast komen te liggen in de stal, want ze staan er nooit in, lees ik dat jeskim in het land ook kan vastlliggen,
Het is wel favoriet om dichtbij het draard te rollen. ben altijd bang dat ze het draad meenemen, maar daar weten ze altijd goed op te passen
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Keandra

Bericht door Keandra » wo 06 jan 2010, 10:40

ja het zijn artiesten, die fjorden van ons en iedereen eigelijk

echte clowns zijn het :+

net erbij geweest, zo met een kop van 'ik ben onschuldig, ik heb niks gedaan' komen ze dan bij jou of steken hun kop dan eens onder je arm
echt met momenten zou je ze zielig noemen

ben al blij dat Jalenka ook bleef stil liggen toen ik bij haar in stal ging, dan was ze heel kalm, echt raar, terwijl ze anders als ze ons ziet staat te stijgeren om bij ons te komen := , raar beest
Lisa

Bericht door Lisa » wo 06 jan 2010, 16:00

Had je idd wel eens verteld Esther van Alinde, gelukkig zelf nog nooit meegemaakt met dr, maarja ze staat ook nooit op stal dus dat kan niet.

Vandaag op stal een veulen van de stalbaas. Ik stond met alinde en zag eerst datie ging liggen, nouja dat kan dus verder geen aandacht, maar toen zag ik een wit beentje omhoog staan dat helemaal in de hoek lag. Hij had zichzelf ook klem gerold. Zag dr erg zielig uit en hij kreunde alsoftie dood ging, maar stalbaas zei ook, van we laten hem gewoon een tijd liggen als het dan nog niet zelf gedaan heeft dan zullen we hem helpen, maar na een kwartier stond hij vanzelf weer.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie