Schapen drijven?

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
leoensuzanne

Schapen drijven?

Bericht door leoensuzanne » ma 07 dec 2009, 10:32

Wij hebben op het moment een 3tal schapen op de wei lopen om het een beetje gelijk af te laten grazen. De stukken waar de paarden poepen moeten ze dus nog kort eten. Die dieren worden regelmatig verplaatst, omdat we 3 weitjes hebben.
Nu hebben we het al een tijdje zo gedaan, dat we ze eigenlijk 's nachts binnen willlen halen, of eventueel dat ze binnen kunnen gaan liggen. Hiervoor zou dan Jasmijn d'r stalletje bedoeld voor zijn. Jasmijn staat nu weer naast Anca, binnen.
Maar die schapen zijn dom, lijkt het. Ze weten de weg naar binnen niet.
Dus hadden Leo en ik het idee om ze proberen binnen te krijgen. Daar wat te voeren en dan na een tijdje weer naar een andere wei.
Leo heeft afgelopen zaterdag geprobeerd om ze via de inrit naar het stalletje te krijgen. Maar dat is hem dus niet gelukt.
Ik vroeg of ik het nog moest proberen, maar dat zou ws toch niet in mijn eentje lukken, aldus Leo. Vanmiddag waren we met tweeen.
Tja en dan ben ik toch eigenwijs, dat ik het wil proberen. Dus ik met mijn hond met drijversinstinct gaan proberen om die dieren binnen te krijgen.
Nou ja, hondeninstinct werkte wat tegen me, maar ja. Barno gaat tussen de schapen staan en houdt 1 dier apart van de rest. Tja dan werkt het natuurlijk niet.
Hij heeft ook een paar keer bijna een beuk van een schaap gehad, dan kwam hij wat te dichtbij.
Ik had op de inrit al een tafel op zijn kant liggen, touwtjes gespannen en na wat jagen en geduld hebben (even op adem laten komen), kon ik er 1 aaien. Dus even staan kriebelen. De 2 andere stonden met hun konten naar de uitgang.
En je kent het gezegde; Als 1 schaap over de dam is, volgen er meer.
Dus 1 schaap liep de inrit op, de 2e ook en toen moest het knuffelschaap nog om de waterbak heen.
Ik was bang dat die de wei in zou vliegen, maar nee, netjes het stalletje in. :D *o/*
Leo gebeld, waar ze nu heen moesten? Hij kon niet geloven, dat ze binnen stonden. Nou ja met geduld en Barno is dat gelukt.
Nou daar stonden ze dan met 3en. Heb ze wat mais gegeven. Ze hebben een klein uurtje in het stalletje gestaan en toen heb ik ze weer naar een andere wei gedaan.
Haha, het is me toch gelukt.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Anita
Contacteer:

Re: Schapen drijven?

Bericht door Anita » ma 07 dec 2009, 10:36

Hahaha, Suzanne, je bent een natuurtalent. Foto de volgende keer?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 dec 2009, 11:38

@anita. Dat lukt me niet alleen... Wie weet gaan die schapen dat ook begrijpen? Zijn die dieren nou echt dom? Ik weet niets van de beesten.
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 07 dec 2009, 11:42

Als je het vaker doet gaan ze het wel snappen denk ik. Als het boertje de schapen komt voeren in het weiland in de buurt van Nis komen die beesten er al blatend aanrennen. Ze kunnen wel een gewoonte aanleren denk ik. Maar misschien moet Barno ook nog wat schapendrijfles.. hihi. Maar leuk joh dat het je gelukt is en mooi dat Leo dan zoo verbaasd was dat het je toch lukte haha :D .

Ik heb laatst trouwens een schaap gered. In het weiland naast Nis en Anka lag een schaap helemaal op de rug. Dacht eerst dat ie dood was. Maar toen ik dichtbij was zag ik dat ie me hoorde, maar hij kon echt niet overeind. Vacht was op de rug al volgezogen. Dus aan 1 kant geduwd en schaap omgerold en warempel, schaap stond weer. Weliswaar zwaar hijgend maar hij had het er levend afgebracht in elk geval.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » ma 07 dec 2009, 12:18

Mijn oom uit zwitserland heeft ook een hele hoop schapen die voert ze altijd uit een rood afwas tijltje als hij ze dan moet verweiden gaat hij met wat voor in het zelfde afwas tijltje voor op lopen dan lopen ze er zo achter aan misschien is dat een idee om uit te gaan proberen.;)
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 dec 2009, 14:00

Dank je voor de tip. Ze blijven niet zo heel lang hoor! Ik geloof dat ze in februari moeten lammeren of zo, dus voor die tijd zijn ze weer weg.
Ik wil het idd gaan proberen met lokken. En mss snappen ze het nu wel, als ik ze dié hoek in jaag, dat ze dan naar binnen moeten. We zullen zien...
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 07 dec 2009, 15:47

Goed gedaan Suzanne! Schapen zijn inderdaad gewoontedieren. Ik merk dat nu, want ik zorg voor buurman Jan z'n schapen en die zijn gewend om in het licht gevoerd te worden en dus stond ik de eerste dagen blatend in de wei (nee geen foto's :)) maar kwamen pas nadat ik een half uur had staan husselen met de voerbak.

Nu weten ze dat als bij mij het paddock licht aangaat, ze eten krijgen en rennen ze meteen naar voren!
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 07 dec 2009, 18:11

Vrijheidsdressuur met schaapjes! ;)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 dec 2009, 18:34

Haha Kristel. Zeg maar eerder conditietraining!
kristelhans

Bericht door kristelhans » ma 07 dec 2009, 19:12

Hahah! Ik zie je al helemaal gefrustreerd door de wei hopsen.. schapen kunnen zooooo raar zijn! Of gewoon dom, zeg maar gerust hihi.. Het zorgt hier wel weer voor smakelijke verhalen!
Anouska

Bericht door Anouska » ma 07 dec 2009, 20:18

Het is je maar mooi gelukt Suzanne! Zou dat gezicht van Leo wel gezien willen hebben toen je vertelde dat je ze binnen had. ;)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
MiSs_vOsj

Bericht door MiSs_vOsj » ma 07 dec 2009, 21:01

Haha, had je niet gewoon met een emmer met biks kunnen schudden en dan voor ze uit lopen? Of werkt dat niet bij jullie schapen? :p
Zelf 'werk'/ben ik vaak te vinden op een schapenbedrijf, hier lopen zo'n 1000 schapen.. gaat er natuurlijk wel heel anders aan toe, maar daar doen we hetzelfde met lastige schapen, bij de schapen die het gewend zijn lopen we er gewoon achteraan en dan wat geluidjes maken, dan loopt alles zo de schuur in.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 07 dec 2009, 21:42

@Miss Vosje. Ze zijn niet van ons. We zijn er toevallig aan gekomen. Deze man had in de winter te weinig gras voor zijn dieren. En omdat wij gebruik mogen maken van die 5 ha grond, kan dus onze wei (bij droger weer in ieder geval) rusten. Dus ook 'gemaaid' worden door de schaapjes.
Ik heb helemaal geen brokjes voor ze. Heb vanmiddag maar een klein beetje muesli erbij gedaan, maar volgens mij vreten ze de mais alleen ook wel. Ik kan het proberen met brokjes maar vind wel dat ik ze dan ook iets moet kunnen geven.

Leo kreeg ze vanavond niet binnen. Nou ja, mss komen ze wel binnen als hij weg is.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 08 dec 2009, 08:32

hahaha ik zat te wachten op het stuk dat er een schaap zou 'drijven' op het water :+
na je verhaaltje las ik de titel nog een keer en snapte dat ik m verkeerd begreep hahaha

wel mooi dat het je gelukt was :))
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Vera

Bericht door Vera » di 08 dec 2009, 10:26

schapen moet je ook niet jagen, maar achter je aan laten lopen.
Je voert ze alledagen met een emmertje in een nogal felle kleur. Je rammelt goed met het emmertje voor je het in de voerbak gooit. Je zorgt er dus voor dat ze het emmertje goed kennen.
Als dat zo is, loop je al rammelend met je emmertje een stukje. Als ze dan achter je aan komen ben je op de goede weg. Dan gooi je het pas in de voerbak. En zo steeds een stukje verder.
Op de dag dat je ze wilt verplaatsen, zorg je dat je met zijn tweetjes bent. Je rammelt met je emmertje en zorg dat ze je emmertje blijven zien en loop dan rustig daar naar toe waar je ze wilt hebben. Zorg dat je voerbak er al staat, dan kun je het voer er gelijk in gooien. De tweede persoon is ervoor om te zorgen dat ze niet terug rennen, die blijft er dus ruim achter (als je er te dicht op zit ben je te laat met terugjagen als ze omkeren) en die kan ook het hek achter ze sluiten.

een schapen hond heeft alleen zin als de schapen het gewend zijn.

Ik moet zodadelijk cor even helpen met de schapen naar een ander stuk te doen. Alleen moeten ze bij ons de provinciale weg over, dus dat moet met de trailer.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 08 dec 2009, 11:53

@Vera. Zo vaak ben ik niet met die dieren bezig. En het moest nu gebeuren. En tja, de entlebucher is van huize uit wel een drijvershond, maar om hem nu nog om te scholen (hij is 10) voor die 3 schapen voor 2 maanden.... ? Nee.
Fijn in ieder geval voor de tips. We zullen het de volgende keer eens proberen of dat gaat. Ik weet ook eigenlijk niet, of en hoe de eigenaar dat doet.
Dennis

Bericht door Dennis » di 08 dec 2009, 19:02

geweldig om te lezen ;) had het graag afgekeken hihi

Bij ons, toen we nog schapen hadden lokte we ze ook met brokken om te verweiden enz..dat ging altijd goed
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 08 dec 2009, 20:50

Haha Dennis, je mag me ook komen helpen hoor!

Heb het vanavond eens geprobeerd met brokken, maar ze renden hard weg! Wil ze niet teveel na lopen, want volgens mij is een schaap niet gemaakt om te rennen.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 09 dec 2009, 17:13

he, wij hebben ook schaapjes. gewoon een emmertje voer pakken, schudden en voorop lopen. Wij roepen tsssssjiek tsssjiek! en schudden met het emmertje komen al die schapen meteen aansjezen. vervolgens gaan ze allemaal achter het emmertje en jou aan. Ojnze buurman verweid een hele kudde op deze manier ze moeten soms echt hele stukken over de weg, maar ze blijven hem met dat emmertje volgen. (ik vind het maar dom, al die grassprieten die ze onderweg zien en laten liggen voor 1 handje voer in een emmertje.... dom!)
Maar goed, tip! kan dus nóg gemakklijker! ;)
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 09 dec 2009, 17:16

ik zie dat de tip al meerdere keren is gegeven hahah
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Plaats reactie