Dilemma m.b.t. Nobby

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
nobbygaard

Dilemma m.b.t. Nobby

Bericht door nobbygaard » di 17 nov 2009, 08:50

Ik ben heel de nacht aan het nadenken geweest over Nobby.
Gisteren ben ik namelijk door de manegehoudster waar Nobby en Crystal voorlopig logeren gebeld met 2 eventueele voorstellen wat Nobby betreft.
Zij heeft namelijk ontdekt dat Nobby het geweldig vind om met kinderen bezig te zijn en door kinderen te worden bereden. Nobby is daarvoor gewoon een geweldige pony en bijna alle kinderen op de manege vinden haar geweldig. Voordat Nobby en Crystal tijdelijk op de manege gingen staan had ik gezegd dat ze Nobby wel van mij mocht gaan gebruiken voor de lessen. Zo zou ze tenminste nog goede beweging houden. Maar dat durfde ze dus toen niet aan omdat ze nog niet zo goed wist hoe nobby met kinderen was. Met volwassen kan ze nog weleens erg eigenwijs zijn. Ze zou wel 2 meiden regelen die haar bij zouden rijden voor mij tot ik zelf weer ga rijden. Ondertussen rijden nu 2 vaste meiden op Nobby, maar rijden er ook af en toe wat kinderen van pensionklanten op Nobby en heeft ze dus gezien hoe lief ze is. Nu komt ze dus zelf wat geschikte pony's te kort en zou het dus eigenlijk fijn vinden om Nobby te kunnen gebruiken. Dit vind ik niet erg en daar krijgt ze mij toestemming voor, alleen ze wil het niet voor tijdelijk maar voor vast houden. De bedoeling was dat ik in het voorjaar; eind april, begin mei weer met Nobby en Crystal naar hun eigen stekkie terug zou gaan. Dit wil ze nu dus eigenlijk proberen te voorkomen en wil ze dat ik bij hun op de manege met ze blijf staan. Financieel kan ik dus daar niet voor altijd 2 paarden neerzetten en dus deed ze mee gisteren 2 voorstellen waar ik van haar over moest na gaan denken of ik het wat zou vinden. Het 1e is dat ik maar een gedeelte van de stalgeld van Nobby zou moeten betalen, dat zij nobby gebruikt voor de les maar dat Nobby van mij blijft. Het 2e is dat ze Nobby van mij wil kopen maar dat ik nog steeds gebruik van haar mogen maken om met haar te gaan rijden. Op zich vind ik beide voorstellen wel aantrekkelijk omdat ik straks toch zoveel mogelijk tijd aan Crystal wil besteden met inrijden en ik nu met Emma niet echt veel tijd overhoud. En dan behoud Nobby haar aandacht die ze zo geweldig vind. Ook is het ideaal om daar te staan omdat ik niet verplicht ben om elke dag te gaan en het me een hoop tijd schilt. Ze worden tenslotte daar elke dag gevoerd, uitgemest en even los gelaten in de bak. Bij ons eigen stekkie moet ik er 's winters 2x per dag naar toe en 's zomers 1x per dag en moet ik zelf uitmesten en voor mijn voorraad hooi en stro zorgen. Het enige is dat mijn eigen stekkie wel goedkoper is en de paarden bijna altijd buiten leven en op de manege weinig. Maar ik zie momenteel dat ze dat niet erg vinden en dat ze juist genieten van de aandacht die ze heel de dag door krijgen van mensen die langs lopen. Dat gebeurt op mijn eigen stekkie ook niet. Ook is het verder weg van huis vandaan, dus kan ik niet zo snel meer even snel op de fiets stappen om langs te gaan.
Ik ga maar eens als ik tijd over heb eens rustig de financieen naast elkaar leggen en alle voor- en nadelen naast elkaar leggen. Hopelijk kom ik er dan een beetje uit.
Ellebel

Re: Dilemma m.b.t. Nobby

Bericht door Ellebel » di 17 nov 2009, 09:20

Jeetje, het is wel heel fijn om te horen dat het Nobby zo goed gaat! Maar jij zonder Nobby lijkt me heel raar!

Ik zou hiervoor lekker de tijd nemen Nathalie en goed overleg plegen met Mees, mannen bekijken het vaak iets zakelijker.

Ik dacht zelf meteen optie 2, nee... Optie 1 wel aardig maar slechts de helft van het stalgeld voor Nobby zou ik zeker meer bedingen, dus bv volledige of 75% van de stalling bij de manegeeigenaar en jij de weekenden rijden/mennen bv. En dan ook Crystal daar houden. Zo'n eigen weide is ook veel tijd en onderhoud met een kleine natuurlijk...

Sterkte en denk er goed over na.
Fran

Bericht door Fran » di 17 nov 2009, 09:29

Lastig. Maar natuurlijk wel mooie aanbieding van haar.
Stel dat je voor optie 2 kiest, moet je duidelijk afspreken wanneer jij Nobby mag rijden. En dat ze Nobby niet verkoopt of dat jij de eerst koper bent mocht ze toch weer willen verkopen.
Optie 1, de helft van het stalgeld is natuurlijk wel fijn, maar wie betaald de kosten voor hoefsmid en dierenarts, nieuw materiaal zoals zadel enz, het slijt natuurlijk wel sneller als er verschillende kleine kinderen op rijden.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Hilde

Bericht door Hilde » di 17 nov 2009, 09:35

Jeetje,Naat!
Stof tot nadenken voor jou......
Ik had bij optie 2 meteen ook zoiets van;''Nee,er zitten me toch wat haken en ogen aan''
Nobby van haar,maar jij mag er nog wel dingen mee doen en rijden,zal in de toekomst niet werken is mijn ervaring en uiteindelijk is ZIJ dan toch de eigenaar,dus als zij aangeeft dat het niet kan of niet uitkomt,heb je je er maar bij neer te leggen......wil je dat?
Als je financeel en qua tijd 1 paardje wil houden in de toekomst en je wilt echt met Crystal verder is het wel een goede optie,maar niet als je Nobby liever niet kwijt wil,denk ik.
Optie 1: Voor Crystal vol stalgeld betalen en Nobby gratis in ruil voor gebruik tijdens de lessen,maar jij die eigenaar blijft (en dus voor DA-kosten ed op blijft draaien) lijkt me een betere oplossing,als ik in jou schoenen zou staan.
Maar ik vind voor de extra lespony die jij haar bied en de kosten van je pony zelf behouden,een gedeelte stalgeld betalen nog teveel,dan Nobby gratis zou ik proberen!
Maar goed,ieder zijn mening en jou gevoel moet kloppen bij jou pony,hoor!!!
Mocht je iets besluiten,zou ik het wel even samen op papier zetten,meis!
Gewoon simpel even de afspraken en beide ondertekenen.....
Heel veel suc6!
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Jilly

Bericht door Jilly » di 17 nov 2009, 09:49

Goh, moeilijk zeg!

Ik ga er alvast wel in mee dat ik ze niet zou verkopen. Lijkt me erg moeilijk in bepaalde situaties dat zij wel de eigenaar is, maar jij moet er wel op 'kijken' als ze een beslissing neemt die jou niet zint. (hoe ver ga je in ziektekosten etc)

Over het andere voorstel valt zeker na te denken, mits wat aanpassingen idd. Weet natuurlijk niet hoeveel het stalgeld bedraagt, maar de helft van het stalgeld en haar dan mogen gebruiken vind ik zo niet direct een 'eerlijke' deal. Zou idd ook proberen om dan Nobby daar gratis te laten staan.
En verder natuurlijk duidelijke afspraken maken over aankoop en gebruik van materiaal en betaling van de vaste kosten.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ilona

Bericht door Ilona » di 17 nov 2009, 09:59

Aanvullend op Jilly:
Plus afspraken maken over het hoevaak en wanneer gebruiken van Nobby.
Straks kan jij er niets meer mee doen omdat ze al heel veel gereden heeft die dag en de volgende dag en de dagen erna..

Heel lastig..
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 17 nov 2009, 10:01

Als je nog iets wil zeggen over Nobby, niet verkopen, aangezien ze dan morgen kan zeggen, toedeloe..

Mijn pony heeft 5 jaar lang manegelessen gelopen.
Ik was toen voor vol pension (dus incl. uitmesten en voer) ca 60 euro per maand kwijt aan Sjol voor de stalling.
De rest verdiende ze zelf.
Volpension kost daar 240.... (Papendrechtse ruiterclub)
(heb je even wat om aan te rekenen en bedenken)

Nadeel, pony liep in lessen, dus zomaar meenemen omdat je dagje naar het bos wilt wou ging niet!!!
Nadeel, jan en alleman gaat erop, leuke ruiters, maar soms ook die je achter het behang zou willen stickeren...
Nadeel, je zadel en harnachement slijten sneller, en niet iedereen is daar voorzichtig mee.

Voordeel, je portomonee......

Nadeel voor je paarden, minder weidegang.
De reden dat ik dus ben vertrokken daar, er is niets mooiers dan een paard in de wei zien staan genieten.

(mocht je wel van je landje gaan verkassen, ahummm, laat het even weten aan Ziggy...)

Lastige beslissing, omdat een kindje in je leven een hele verandering betekend...

Sjol heeft aan die lessen overigens ook niets over gehouden, terwijl ze
lessen liep is ze Z met winst geworden.. (alleen in het begin heel lastig als je dingen bevestigd moet krijgen en er hobbellen allerlei inconsequente kinders op rond, duurt het gewoon langer)

Sjol in haar nadagen van lespaard.. Liep ook altijd heerlijk te relaxen met een dwerg op haar rug. Echt een plomtidom mentaliteit.. Zal Nobby vermoedlijk ook zo gaan doen...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U6PQKJ78.jpg
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Viv

Bericht door Viv » di 17 nov 2009, 11:39

Vergeet niet dat Crisje dan alleen achterblijft op je eigenste stekkie. Is ook niet echt een optie denk ik.
Ik weet wel wat ik zou doen, maarja tis mijn peerd niet :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » di 17 nov 2009, 11:43

Ik zou het geen van beide doen en teruggaan naar mijn landje en een huurster zoeken!
Als ik ergens medelijden mee heb zijn het manege paarden,en al helemaal als ze dan ook nog eens niet of amper buiten komen.
Ik weet het,je moet ergens leren rijden maar als ik die keus voor mijn pony kon maken ging hij niet naar een manege.

Verkopen zou ik al helemaal niet doen,dan heb je er helemaal niks meer over te zeggen.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » di 17 nov 2009, 11:55

nee zeker Nob niet verkopen, meid kijk eens naar jullie verleden samen en hoe je hebt geknokt om ze te kunnen houden

ik zou haar wel uitlenen voor lessen , maar misschien dat je t zo kunt regelen dat zij Nob voor niks mag gebruiken en Nob daar voor niks voor jou staat, en dat je crystal daar wel zelf houdt? wel duidelijk afspreken wat te doen igv ziekte ed van Nob, maar denk zeker nu dat Emma r is, het super zou zijn als je de dagelijkse zorg uit handen kunt geven, daarnaast wou de dochter van de landeignaar toch ook weer t rijden oppikken op jouw stukkie land? heb je dat probleem ook niet meer

je gedachte om alleen crystal op te pakken is natuurlijk heel leuk maar wat als die zo draakerig blijft dat je er met risico's opstapt, dan ga je misschien spijt krijgen als je Nob niet meer zou hebben dan
Laatst gewijzigd door Carolinef op di 17 nov 2009, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Marloes

Bericht door Marloes » di 17 nov 2009, 11:55

Lastig dit. Ik kan me wel voorstellen dat je eigen stekje voor de paarden het meest ideaal is, maar met Emma is het misschien juist fijn als je eens een dagje over kan slaan.

Verkopen zou ik zelf sowieso niet doen. Op zich is het wel een prima voorstel, maar je hebt echt niets meer te zeggen en stel dat er ooit iets tussen jou en de nieuwe eigenaresse gebeurt zie je Nobby niet meer.

De andere optie kan wel een uitkomst zijn voor je. Maar ik vind dan wel dat je duidelijk minder stalgeld zou moeten betalen. Ik weet niet hoeveel lessen Nobby dan zou moeten lopen? Maar door die lessen kan je hem zelf minder rijden, je tuig slijt, meer kans op eventuele blessures waar je geen invloed op hebt. Ik vind 50% van het stalgeld dan eigenlijk niet genoeg.

Ik kan wel zeggen wat ik zou doen, maar de keuze moet je toch echt zelf maken. Wij kennen de situatie allemaal niet, wij kunnen niet inschatten hoeveel tijd en energie jij straks overhoudt etc. Heel veel succes in ieder geval!
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 17 nov 2009, 13:36

Viv schreef:Vergeet niet dat Crisje dan alleen achterblijft op je eigenste stekkie. Is ook niet echt een optie denk ik.
Ik weet wel wat ik zou doen, maarja tis mijn peerd niet :D
De bedoeling is dat ik Crystal dan ook op de manege laat staan. Dat maakt voor mij de verzorging dan ook een stuk makkelijker.
De andere optie kan wel een uitkomst zijn voor je. Maar ik vind dan wel dat je duidelijk minder stalgeld zou moeten betalen. Ik weet niet hoeveel lessen Nobby dan zou moeten lopen? Maar door die lessen kan je hem zelf minder rijden, je tuig slijt, meer kans op eventuele blessures waar je geen invloed op hebt. Ik vind 50% van het stalgeld dan eigenlijk niet genoeg.
Ze zou dan 2 uurtjes per middag mee lopen met de les. Nobby haar conditie en wil is er genoeg om dan nog eens 's avonds door mij te worden bereden als ik dat zou willen. Nu word ze ook 's ochtends en 's avonds gereden door die 2 meiden. De zaterdag zou dan niet zo vaak meer zomaar spontaan kunnen gaan rijden omdat ze dan wel dan wat meer mee zal lopen met de les. Maar dat zou ik eigenlijk ideaal vinden omdat ik dan die dag aan Crystal kan besteden en gezin. Op zondag hebben ze nooit geen les en dan zou ik dus gewoon met haar kunnen gaan rijden wanneer ik maar wil. Op het stekkie waar ik nu sta mag ik op zondag niets doen vanwege het geloof, dat mis ik toch ook wel als het mooi weer is en ik graag naar het bos wil.
(mocht je wel van je landje gaan verkassen, ahummm, laat het even weten aan Ziggy...)
Heeft weinig zin, want waarschijnlijk zal het stukje al gelijk weer verhuurd zijn. Mijn verzorgster van Nobby heeft nu haar shetlanders er lopen en wanneer ik niet meer terug kom daar met Nobby, dan wil zij het van de eigenaren huren.
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » di 17 nov 2009, 16:12

Oei, dat is zeker stof om over na te denken voor je!
Zelf zou ik het nooit doen maar goed ik kan me indenken dat jij in een andere situatie zit waardoor het misschien prettig is, alleen vind ik optie 2 wel wat erg ver gaan!
Succes met het nemen van je beslissing, denk er rustig over na, neem geen overhaaste beslissingen waar je later misschien spijt van krijgt!

Groetjes Thessa :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 17 nov 2009, 17:01

Nog wat stof tot nadenken...

Stel je gaat voor de lespony in jouw eigendom...
En Nobby raakt om wat voor reden dan ook arbeids ongeschikt, tijdelijk of langdurig..
Wat moet je dan aan pension kosten betalen?
Kan je dan de volle mep voor 2 paarden opbregen?
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » vr 27 nov 2009, 09:59

Vanavond gaan Mees en ik met de eigenaresse van de manege eens goed bespreken wat haar bedoelingen precies zijn en wat ze wil en wat we kunnen afspreken.
Ik heb in ieder geval al wel besloten dat ik nobby in geen geval verkoop, maar dat de optie van eventueel gebruiksleen voor de manege wel open staan. Maar dat ligt er dan helemaal aan wat we kunnen afspreken met de kosten verdeling en nog wat meer zaken.
Aan de ene kant zal ik het zonde vinden om mijn gehuurde eigen stekkie op te gaan zeggen. Eigen baas is toch wel lekker, het kost niet veel en we hebben er met het bouwen van de stal toch wel flink wat geld in gestoken wat ik niet terug zal krijgen van de eigenaar waar ik het van huur. Maar aan de andere kant hoef ik 's winters niet meer 2x per dag er naar toe, hoef ik niet meer uit te mesten, hoef ik 's winters niet meer om de 4 weken hooi en stro te gaan halen, heb ik geen onderhoud van stal en wei meer en hoef ik ook geen oppas meer te zoeken als we in de zomer op vakantie gaan of een weekendje gaan varen.
Eerst even maar ons gesprek van vanavond afwachten en dan alle voor- en tegen nadelen gaan vergelijken.
grietsje

Bericht door grietsje » vr 27 nov 2009, 11:29

Moeilijke keuze! Hoop dat je vanavond een besluit kunt nemen waar je zelf ook volledig achterstaat.
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Marloes

Bericht door Marloes » vr 27 nov 2009, 11:38

Ben benieuwd hoe je gesprek gaat verlopen.
Succes. :)
Viv

Bericht door Viv » vr 27 nov 2009, 11:40

Succes vanaaf, lastig hoor.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 27 nov 2009, 12:51

Spannend!!!
Lisa

Bericht door Lisa » vr 27 nov 2009, 17:46

succes vanvond lijkt me een moeilijke keuze. Ik vind het ook altijd lastig om keuzes te maken. En dan vooral wat is het beste, maar ook wat vind jij het beste (en laat andere mensen maar kletsen) maar dat is heel moeilijk ik weet het. Ik wens je veel succes
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Plaats reactie