JKK

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Jankeke

JKK

Bericht door Jankeke » zo 31 mei 2009, 16:36

Hebben jullie ook al weer zoveel Jacobs Kruiskruid in de wei staan. Vandaag heb ik een gedeelte van de wei afgezet en ontdaan van dit kruid. Wat niet tot bloei kan komen kan zich ook niet uitzaaien, dacht ik zo. Tegelijkertijd maar ook en stuk van de wei van de buren gedaan anders heeft het weinig zin. Van de week gaan ze namelijk weer met z'n viertjes in dat weitje. Staat vol met lekkere kruidige grasje maar dat JKK wil ik er niet bij hebben. Troep -:(-
Heb nu wel spierpijn......(ben ook niets gewend)
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
DeeDee
Moderator

Re: JKK

Bericht door DeeDee » zo 31 mei 2009, 17:26

JKK expert meldt zich. Helaas heb ik ook een wei helemaal vol. Ik steek het hele jaar door, maar nog heb ik enorm veel van die troep staan. Om gek van te worden :(
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 31 mei 2009, 18:16

Vorig jaar hadden we ENORM veel maar zijn we ook veel te laat begonnen met steken. Hadden totaal niet in de gaten dat dat JKK was. Totdat ik er iets over op het internet las. Ze moeten het spul ook binnen gekregen hebben want de wei was erg schraal. Geen prettige gedachte. Daarom vandaag maar vroeg begonnen met weghalen. Heel het weitje zit nu vol gaten.
All that we see
All that we seem
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 31 mei 2009, 18:35

In de wei hebben we nagenoeg niks. Helaas wel veel in de bermen en in het naturgebied hier achter. Gelukkig hebben we ook een fanatieke paarden-buurvrouw, die haalt ook JKK weg als ze het ziet, samen houden we de bermen vrij. Maar het is een hele klus, troep!
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Gerritje

Bericht door Gerritje » zo 31 mei 2009, 19:33

let wel op dat je het JKK 'vernietigd' op mijn oude stal is het het eerste jaar op de mesthoop gegaan. mest werd weer uitgereden over het land, jaar erop, alles onder....
---
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 31 mei 2009, 20:16

helaas ook veel van die troep hier in het land. Zolang als het staat, doen ze er niks mee, we moeten binnenkort maar aan het verde;lgen. een met bosmaaier, ander erachter aan om de rommel eruit te vissen en af te voeren. Net als Ivonne een gebed zonder eng, we grensen aan het bos en natuur,. wat vol jkk staat. brrr
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 31 mei 2009, 21:20

ook wij wonen aan een natuurgebied. Het Jkk wordt in plastic zakken afgevoerd.
All that we see
All that we seem
Viv

Bericht door Viv » ma 01 jun 2009, 05:34

Nope helemaal niksos, wat er al stond helemaal uitgestoken.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 01 jun 2009, 06:48

ik zou het eerlijk gezegd niet weten?! ze zijn toch geel??
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 01 jun 2009, 07:07

Met de bosmaaier Yvonne? Maar dan komen ze toch steeds weer op?
Wij steken ze uit en gooien ze in de container, niet op de mestbult idd.

Ze zijn idd geel, met 13 bloemblaadjes eraan.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » ma 01 jun 2009, 08:10

nee geen JKK maar wel zuring en boterbloem, wij laten de wei dit jaar 2 x (of als t moet vaker) bespuiten tegen al die zooi en dan eind van de zomer fresen en opnieuw inzaaien, paardjes gaan gelukkig 3 wkn op vakantie naar super onderhouden weide dus die missen r niks aan
Gerritje schreef:let wel op dat je het JKK 'vernietigd' op mijn oude stal is het het eerste jaar op de mesthoop gegaan. mest werd weer uitgereden over het land, jaar erop, alles onder....
nou zeg idd nooit aan gedacht, moet je ook maar bij stilstaan!!!
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » ma 01 jun 2009, 10:08

Hier geen JKK gelukkig. Kennis van mij had erg veel JKK staan in een wei die ie verhuurde. Die man is al een end in de 80 en vroeg de huurster hem te helpen bij het karwei om die krengen eruit te halen. Niks meer van die meid gehoord en nu zitten ze met een echte plaag!

Hier staat af en toe een boterbloem, maar niet veel. Kalken wil daar wel tegen helpen! Boterbloemen gedijen nl. op een zure bodem.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 01 jun 2009, 10:28

Wij hebben het hier op ons land nog niet gezien maar in een natuurgebied hier vlakbij (Mantingerzand) wemelt het ervan. We willen begin juni gaan hooien maar voor die tijd wordt het land nog wel even geïnspecteerd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » ma 01 jun 2009, 10:44

Bij mij staat het ook.
Ik ben begonnen met uitsteken maar dat helpt helemaal niets. Je moet namelijk de hele wortel eruit halen maar er blijven altijd haarworteltjes zitten en die zorgen gewoon weer voor een nieuwe plant.
Wij zitten ook op droge zandgrond en komen er dus ook heel moeilijk vanaf(of helemaal niets)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 01 jun 2009, 11:09

Wij hebben ook geen jkk maar wel veel boterbloemen. Wat krijgen paarden eigenlijk van die boterbloemen?
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 01 jun 2009, 12:31

claudia schreef:Bij mij staat het ook.
Ik ben begonnen met uitsteken maar dat helpt helemaal niets. Je moet namelijk de hele wortel eruit halen maar er blijven altijd haarworteltjes zitten en die zorgen gewoon weer voor een nieuwe plant.
Wij zitten ook op droge zandgrond en komen er dus ook heel moeilijk vanaf(of helemaal niets)
Claudia het voordeel van eruitsteken is dat ze niet tot bloei kunnen komen en zich dus ook niet uit kunnen zaaien. Langzamerhand (ik zeg....lang-za-mer-hand)wordt het aantal wel minder. De zaadjes van JKK blijven namelijk 10-tallen jaren goed. Het is bijna niet te vernietigen maar niets doen veroorzaakt een grote ellende.
(hoe heet je knijn nou???).
All that we see
All that we seem
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 01 jun 2009, 13:01

Een aantal jaren geleden heb ik eens voor een clubblad van een rij- en menvereniging een stuk gemaakt dat gebaseerd was op de site van paardnatuurlijk.nl. Dit zijn een aantal teksten hieruit:

St. Jacobskruiskruid is een onkruid dat zich razendsnel verspreidt door middel van pluizige zaadjes die door de wind kilometers ver worden meegevoerd. Een volwassen plant produceert 75.000 – 200.000 zaadjes. Sinds de uitzaaiing in 1992 heeft het St. Jacobskruiskruid zich gestaag voortgeplant. Het komt thans in alle streken van Nederland voor. De plant maakt verschillende soorten zaadjes. Zaadjes die snel ontkiemen en zaadjes die pas na verloop van tijd ontkiemen.

St. Jacobskruiskruid is een plant die enorm giftig is voor zoogdieren, inclusief mensen. Het is met name giftig als het wordt ingenomen, alle delen van het kruid bevatten uiterst giftige glycosiden (alkaloïden) welke leiden tot ongeneeslijke leverschade. Volwassen planten dragen 25 – 50 procent van het gif in de bladeren, de bloemen bevatten tenminste twee keer zoveel als de bladeren.

St. Jacobskruiskruid is een lastig te bestrijden plant. Zaadjes van de plant kunnen nog jaren blijven leven alvorens te gaan ontkiemen. De plant kan dus steeds weer zijn kop opsteken. Omdat de plant zich razendsnel en ver kan verspreiden, werkt bestrijden het beste als het gezamenlijk geschiedt.
St. Jacobskruiskruid is een plant die op bedreigingen reageert door versneld zaadjes te maken. Juist door bestrijding zal de in knop staande plant alsnog razendsnel gaan bloeien en zaadjes maken. De plant kan dit zelfs doen na het afmaaien!

Uit de grond trekken
Nadeel van deze methode is dat er delen van de wortel in de grond kunnen blijven zitten zodat de plant weer zal opbloeien als het gebied om de plant heen kaal is. Als echter wel alle delen zijn verwijderd en verbrand, vóórdat de plant bloeit, draagt het wel bij aan het voorkomen van de verspreiding van nieuwe zaadjes.

Draag rubber beschermhandschoenen! De plant is ook giftig voor mensen wanneer hij in contact komt met de huid.

Bespuiten
De plant is chemisch te bestrijden door hem te bespuiten met MCPP (groeistof). Jonge planten in rozet stadium zijn op deze manier erg goed te vernietigen, de oudere planten zijn er tegen bestand en zijn daardoor niet goed te behandelen op deze manier.

Afmaaien
Dit vernietigt de plant niet, het lijkt er juist op dat de plant in zijn tweede levensjaar wilder gaat groeien als hij is afgemaaid. Net als het uit de grond trekken van de plant helpt het wel mee de zaadproductie te verminderen, mits het maaien gebeurt vóórdat de plant bloeit. Er moet minstens twee keer per jaar worden gemaaid. In verband met het nog steeds aanmaken van zaadjes als de plant eenmaal is afgemaaid, moet de plant worden verwijderd en verbrand na het maaien.

Laat een gemaaide of getrokken plant nooit op de grond liggen! Bij het verdrogen verliest de plant zijn bittere smaak en wordt daardoor door paarden en andere dieren ineens wel graag gegeten! Bovendien zal de plant proberen om nog snel wat zaadjes te maken.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 01 jun 2009, 13:23

We hebben ook JKK in de wei staan, maar het wordt gedurende de jaren steeds minder. Mijn moeder steekt de planten altijd ruim om de plant heen uit, met rubberen handschoenen (want ze zijn dus giftig, wat in het artikel van Anita staat), ze worden gedroogd en daarna verbrand.

Het zijn echt krengen... De buurman van het weiland is helaas zo'n natuurfan dat hij helemaal niets doet aan het onderhoud van zijn weiland, waardoor zijn troep overwaait naar ons land en ieder jaar staan we weer te kijken met o.a. distels en JKK |o
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 01 jun 2009, 15:58

Jankeke schreef:
claudia schreef:Bij mij staat het ook.
Claudia het voordeel van eruitsteken is dat ze niet tot bloei kunnen komen en zich dus ook niet uit kunnen zaaien. Langzamerhand (ik zeg....lang-za-mer-hand)wordt het aantal wel minder. De zaadjes van JKK blijven namelijk 10-tallen jaren goed. Het is bijna niet te vernietigen maar niets doen veroorzaakt een grote ellende.
(hoe heet je knijn nou???).
Ik ben al vijf jaar bezig en heb net als Claudia de zege met erg droge zandgrond. Je komt er echt niet vanaf hoor. Ook niet langzaam dat kan ik je zeggen ;) Ik steek overigens met een ragfork.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 01 jun 2009, 17:00

DeeDdee@ Ragfork is dat die speciaal voor JKK ontwikkelde "riek"? Werkt die werkelijk zo makkelijk of is en blijft het zwaar.
Misschien dat het JKK dan niet echt verdwijnt door het uitsteken maar de zaadjes kunnen alvast niet voor een JKK explosie zorgen!!!
All that we see
All that we seem
Plaats reactie