mega-muts-Marga...vrij springen

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ivonne

mega-muts-Marga...vrij springen

Bericht door Ivonne » za 21 feb 2009, 20:32

Wat is Marga toch ook een stresskip hè, verwonder me er elke keer weer over.
Wij hebben Baranna opgegeven voor een competitie vrij springen voor 3-jarigen. Nou, competitie is een groot woord, je hebt een middag vrij springen en de besten daarvan mogen door naar de finale. Dit is om te kijken of je paard aanleg heeft voor springpaard. Aangezien Baranna springgefokt is, willen we het proberen. Vorige week is de hindernis die we gekocht hebben gekomen, dus vandaag geoefend. Ik vind het erg moeilijk hoe je dat aanpakt, aan de ene kant vind ik haar veel te jong om te springen, dus teveel oefenen vind ik niks. Maar je kan zo'n dier ook niet ongetraind aan die wedstirjd mee laten doen. Ze moet toch echt wel een paar keer een hindernis hebben gezien.

Het opbouwen was al een feest op zich. We hadden een schema hoe het vrij-springen-parcour opgebouwd moet zijn, met alle afstanden erbij. Ik had van dat rood-witte plastis lint gekocht. We hebben een traject afgezet met dat lint, met daarin de hindernispalen. Dit hadden we zó gemaakt dat als je haar goed aanjaagde ze er wel door moest. Baranna is echt voor niks en niemand bang, onvoorstelbaar koel beest. Dat lint flapperde in de wind en madam staat er mooi bij te kijken, pakte het eens in de mond.
Toen we de boel klaar hadden hebben we Baranna in de bak gedaan. Nou jonge....toen moest je marga zien :o Je moet weten dat de bak tussen de weilanden ligt, dus ze waren alleen gescheiden door een schrikdraadje. Marga ging compleet over de rooie, rennen en gillen omdat Baranna "weg" was.........
Voordat Baranna nog maar 1 hindernisje gesprongen had was Marga al nat van zweet......rare meid.

Eerst met Baranna over de balkjes gelopen, aan de hand. Geen probleem, ze zette meteen haar tanden in de 1e balk. Ze vond het totaal niet eng om tussen die flapperende linten door te lopen. Marga vond het enger dat Baranna er door moest dan Baranna zelf geloof ik.
Later los door het traject, ging super. Ze moeten vanaf de korte zijde in galop de bocht door om op de hindernis af te gaan, dat deed ze makkelijk. Sommige jonge paarden hebben er moeite mee, zij niet. Even een heel laag kruisje neergezet, daar is ze 3 keer over gegaan en toen zijn we gestopt. Ik ben echt trots op haar, ze vindt niks eng.
Marga was dolblij dat Baranna weer "terug" was..........dat wordt wat als het veulen er is en ik ze een keer moet scheiden. Ze is zo overbezorgd...........
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jeempie
Contacteer:

Re: mega-muts-Marga...vrij springen

Bericht door Jeempie » za 21 feb 2009, 20:44

Best goed voor ze om dat af en toe eens te doen. Ik doe dat al met de veulens als ze nog bij de merrie lopen. Niet vaak natuurlijk, maar ze worden er handig en oplettend van en de meesten vinden het leuk.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 21 feb 2009, 20:46

Leuk he dat vrijspringen en die vrijspringcompetitie, heeft mijn neefje met zijn springgefokte Burggraafmerrie ook eens aan mee gedaan. O en ik kom vast een keer een hindernisje bij je nemen. Wij hebben geen hindernismateriaal hihi. En Nis vindt springen leuk!
Marga kan wel stressen hoor. Zo is Nis dan ook weer niet, zo lang er eten is kan iedereen wel weg gaan zonder dat ze het druk krijgt hehe. Wanneer gaan jullie heen met Baranna?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 21 feb 2009, 20:59

We hebben maar 1 hindernis hoor Annemarie, 2 staanders en 3 palen (héle felle kleuren). Verder is het improviseren met riggelpaaltjes en andere dingen. We hebben ook nog van die grote blauwe tonnen liggen, springt ze vast zo over. En ik wil nog een keer een dek over de paal hangen. Leert ze alleen maar van.
Burggraaf? :~ , mijn favoriete hengst ever........

Dus jij denkt dat het geen kwaad kan Jeempie ?(ben je echte naam alwéér kwijt, dacht Ilona). Ik vind het wel erg jong, maar de hengstenkeuring is alweer achter de rug, die hengsten zijn amper 2 als het hele circus begint. Ik zit zelf aan 1 keer per week te denken, en tussendoor een keer wandelen, wennen aan hoofdstel.

Annemarie, het is 21 maart in Bronneger.
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » za 21 feb 2009, 21:03

Nou, als ik de 21e niet wat bijzonders heb wil ik die rooie wel eens zien springen!
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 21 feb 2009, 21:07

haha, de rode rugzak ja. Ongelooflijk hoe koel ze is, een fjord in vos-kleren.......... Denk dat ze veel van Diëgo afgekeken heeft, die maakte zich ook ergens druk om. Na het "springen" kreeg ze de zweetdeken van Diëgo op, gaf geen kik. De wind kwam eronder en waaide wat op.......geen reactie. Ze si echt heel anders dan haar familie in de Veenhof hoor. Maar ze is ook veel meer in handen natuurlijk. Leuk als je de 21e zou komen! Denk dat het oude wijf mooi bij het publiek gaat staan, gezellig joh!
Baranna 13-5-2006

Annemarie

Bericht door Annemarie » za 21 feb 2009, 21:13

Lovemischa schreef: Denk dat het oude wijf mooi bij het publiek gaat staan, gezellig joh!
_O- Hahaha, ja dat laatste kan ik me van Baranna nou echt wel voorstellen ja. Alle paarden springen en Baranna koffieleuten. Gaat JW straks vast een leuk paard aan hebben zo cool als ze is.
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 21 feb 2009, 21:16

Ik zie het ook zo voor me, dat ze daar gaat staan. Ze is gék op mensen en aandacht.
Maar er staan niet voor niks van die mannen met zwepen in de bak :)* Dat vond ze trouwens wel raar, dat JW haar wegjoeg met de zweep...........dat kende ze nog niet.
Baranna 13-5-2006

Esther

Bericht door Esther » za 21 feb 2009, 21:20

Leuk om te horen. Makkelijk zo'n fjord in een KWPN jasje..
Ach voor een 3 jarige is af en toe onbelast een hindernisje toch niet erg.. Meestal wordt het voor een jong dier pas lastig als er iemand op gaat zitten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 21 feb 2009, 21:55

als ik de 21e vrij ben kom ik ook! wil ik zien! brave baranna!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Jilly

Bericht door Jilly » zo 22 feb 2009, 08:50

Leuk he, dat vrijspringen! Doen wij ook af en toe.
Gaat vast goed komen op die 'wedstrijd' (als ze het publiek inderdaad niet interessanter vindt ;) )
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 22 feb 2009, 09:24

Lijkt mij ook echt leuk om te komen kijken, hoe laat is het?

Het is echt ongekend hoe braaf Baranna is. En dan die gekke Marga die helemaal over de rooie gaat van een draadje ertussen. Misschien moet je dat maar gewoon eens vaker doen en dan gewoon laten lopen, dus op dat moment niks doen met Baranna maar gewoon elk op een apart stukje laten grazen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » zo 22 feb 2009, 09:33

dat wil ik ook zien.
Als ik kan, kom ik ook. fw meeting bij kwpnnners.......

Moet ik het alleen nog weten te vinden
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 22 feb 2009, 10:01

Ik weet nog niet hoelaat. Het begint om 14.00. Het is voor 3- en 4-jarigen, geen idee wanneer wij aan de beurt zijn. Yvonne: de oude weg van Gaaelternijveen naar gasselte. Bij antiekboerderij het Wagenwiel linksaf. Bronneger aanhouden en dan kom je langs de manege. Als Baranna dan maar niet verlegen wordt, van zo'n fanclub :o
Baranna 13-5-2006

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 22 feb 2009, 11:04

Wel nee, die vindt al die aandacht en fans alleen maar leuk.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anouska

Bericht door Anouska » zo 22 feb 2009, 21:41

Leuk Ivonne. Bjørn is gek op vrij springen, hindernis klaarzetten en in het midden gaan staan rest gaat vanzelf. Gekke Marga!
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Claudje

Bericht door Claudje » ma 23 feb 2009, 09:04

Wat leuk dat het zo goed ging met Baranna :j

Wat betreft Marga, ik denk dat je daar niet te moeilijk over moet doen en Marga inderdaad maar eens
gewoon alleen achter moet laten. Ja, dan doet ze gek, maar bij ons was ze niets anders gewend en
ging dat super. Ik heb vaak genoeg Caylinn mee genomen en Marga laten staan. Daar zou ik echt vroeg
mee beginnen, dan heb je er het meest profijt van :j Ook voor het veulen, anders wordt het misschien
inderdaad een klef stel :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 23 feb 2009, 09:35

Ja, dat ben ik ook van plan met het veulen. Het rottige was nu dat Marga Baranna druk maakte met haar zenuw gedoe. Maar het was ook de 1e keer dat Baranna in de `bak` was. We gaan vaker oefenen, dus het wordt vast steeds makkelijker. Ze moet er maar aan wennen.
Baranna 13-5-2006

Claudje

Bericht door Claudje » ma 23 feb 2009, 10:33

Komt wel goed hoor :j Gewoon vaker doen inderdaad!
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 23 feb 2009, 22:21

Lovemischa schreef: Dus jij denkt dat het geen kwaad kan Jeempie ?(ben je echte naam alwéér kwijt, dacht Ilona). Ik vind het wel erg jong, maar de hengstenkeuring is alweer achter de rug, die hengsten zijn amper 2 als het hele circus begint. Ik zit zelf aan 1 keer per week te denken, en tussendoor een keer wandelen, wennen aan hoofdstel.

Annemarie, het is 21 maart in Bronneger.
De naam is Ilonka, dus je zat dichtbij ;) . Als ik zeg nu en dan bedoel ik ook iets van 2-3x per jaar hoor, als ik geen zin heb om te rijden en ze staan zich allemaal te vervelen, dan laat ik de hele kudde tegelijk vrijspringen.
Degene die het leuk vinden gaan keer op keer erover, en Jamie drukt meestal haar snor in een hoekje.
Veulens hebben het zo al een paar keer als lolletje meegemaakt en de meer ervaren paarden laat ik nog even wat hoger springen. Soms schiet er dan een veulen ook ineens mee over een hoge hindernis :=
Ik doe het niet echt als intensieve training voor ze hoor!
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie