zijn verleden...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
linda2008

zijn verleden...

Bericht door linda2008 » do 12 feb 2009, 05:09

tja... is alles nu echt zo leuk om te weten???
een ding is zeker... Thorben wordt nóóit meer ingespannen!!!
Ik ben in contact gekomen met een aantal mensen waar hij de afgelopen tijd gestaan heeft.
Eerst zijn fokker, die hebben geprobeerd om hem voor de kar te beleren, hij raakte volledig in paniek,
elke keer weer als die kar erachter kwam. Geen succes dus. Toen is hij uiteindelijk verkocht naar een gehandicapteninstelling.
Hij is daar sowieso al geen paard voor, omdat hij véél te veel temperament heeft! Maar ook deze mensen wilde hem per se voor de kar hebben.
Omdat hij steeds alleen van de 'echte kar' in paniek raakte hebben zij het eerst geprobeerd met een sleep...
Erg handig met een angstig paard, hij is dus (vraag me niet HOE) met zijn benen IN de pinnen terecht gekomen en moest daar dus weer weg.

Ik weet nu waar zijn litteken vandaan komt, maar waarom blijven mensen toch proberen ondanks dat je gewaarschuwd bent?!?!
Soms begrijp ik mensen echt niet......... :(
Funny Boy Fortuna (Singapore x Nimmerdor)
Thorben (Havstad x Yerxes) R.I.P.! bedankt voor alles!
Fynn (Troubadour x Zelhem) R.I.P.! bedankt voor alles!
Viv

Re: zijn verleden...

Bericht door Viv » do 12 feb 2009, 05:13

Omdat het daarna ook goed kan gaan als hij in de juiste handen komt. Tjo wilde ook niet voor de wagen, raakte ook in paniek.
Toen tijdens een vakantie ontstond spontaan het idee om haar weer in te spannen en ze heeft nooit 1 stap verkeerd gezet. Ze was er duidelijk op jongere leeftijd nog niet aan toe.

En sommige paarden blijven het eng vinden, maar dat weet je pas als je het probeerd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
linda2008

Bericht door linda2008 » do 12 feb 2009, 05:23

maar de fokker heeft het zelf al meerdere malen geprobeerd. Hij is pas op latere leeftijd verkocht.
en de koper is duidelijk gewaarschuwd dat hij echt niet voor de kar kan. Vervolgens hebben ze het geprobeerd,
wat inderdaad een drama werd... een week later hebben ze het met een sleep geprobeerd... tja weet niet wat ik ervan moet denken.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 12 feb 2009, 07:47

Had jij wel plannen dan om ook met hem te gaan mennen? Dan is het heel jammer natuurlijk dat je dit nu weet. Als dat niet het geval is zou ik het gewoon voor waar aannemen en lekker verdergaan op de ingeslagen weg. En mocht hij ooit nog weer verkocht worden dan het verhaal erbij vertelen en hopen dat de nieuwe eigenaren verstandig zullen zijn.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 12 feb 2009, 08:14

Vind dat een slechte ervaring met mennen niet meteen betekent dat het nooit meer lukt! Vertrouwen is de sleutel iemand anders krijgt namelijk onze paarden ook niet in de losse strengen vooruit (van de zomer maar weer bewezen :+).

Natuurlijk jammer dat het paard zo'n beschadiging heeft opgelopen en nu voor zijn leven getekend is!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
yvette

Bericht door yvette » do 12 feb 2009, 08:22

Jammer van jullie eventuele mencarriere, maar wel goed dat je het nu weet.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » do 12 feb 2009, 20:24

Inderdaad goed dat je het weet..
Sommige paarden lopen na een ongeluk eigenlijk na een poosje al weer vrolijk verder, anderen blijven bang..
In kundige handen kan zo'n paard best weer voor de kar leren lopen.. Ik heb beiden gezien, paarden die niet meer in te spannen waren, maar ook die weer helemaal goed voor de kar liepen en vervolgens een A op de Abop halen..

Dat sleepje snap ik ook niet helemaal.. Zo'n eng projectiel erachter. Wij hangen er een tweewieler achter, je gaat dan gewoon mee, maar geen gedoe met over de touwen stappen of achteruit lopen..
Ik vind sleepjes maar enge dingen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
linda2008

Bericht door linda2008 » vr 13 feb 2009, 04:56

voor mezelf vind ik het niet jammer, ik had geen 'men-carriere' in gedachte
maar heb wel altijd gezegd dat het me leuk leek "eens te proberen"
voor die ene keer om te proberen ga ik het hem niet aandoen.
ik begrijp ook nog steeds niet.... waarom een sleep?!?!
Vera

Bericht door Vera » vr 13 feb 2009, 09:37

er Zijn wel mensen die er vreemdere dingen achter binden.
wat denk je van een melkbus?

die boer dacht ik bind er wat achter en laat hem lopen, als hij uit gerend is is hij wel gewend aan iets erachter.
Even geen rekening mee gehouden dat paard volledig uit zijn dak ging. is dwars door alle sloten en door alle hekkken heen gerend. Viel nog mee dat hij er niet erger aan toe was toen ze hem eenmaal weer hadden.
Die span je dus ook nooit meer in....

sommige mensen......
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Kelly

Bericht door Kelly » vr 13 feb 2009, 11:51

Een sleepje is vrij normaal om erachter te hangen.
Hebben wij met Taco ook gedaan toen we hem gingen beleren (wel sleepje zonder pinnen).
Hij kan beter met een sleepje aan de hol gaan dan met je kar erachter.
Ze hadden het alleen in een kleinere bak moeten doen zodat hij niet echt aan de kletter kon gaan.

Die mensen hebben echt niet opzet iets gedaan zodat hij een trauma zou krijgen.
We doen allemaal weleens iets waardoor we ons achter ons oor krabben.
En dat ze het nog een keer hebben geprobeerd vind ik helemaal niet raar.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » vr 13 feb 2009, 12:05

linda2008 schreef:voor mezelf vind ik het niet jammer, ik had geen 'men-carriere' in gedachte
maar heb wel altijd gezegd dat het me leuk leek "eens te proberen"
voor die ene keer om te proberen ga ik het hem niet aandoen.
ik begrijp ook nog steeds niet.... waarom een sleep?!?!
mennen is een hele aparte tak van de sport, een keer proberen lijkt me dus indd niet
de moeite waard een heel project aan te gaan.

1 van mijn fjorden zal ook nooit aangespannen kunnen worden, het is de liefste pony
die je je voor kan stellen. doet gene vlieg kwaad, bomproof. in het tuig super braaf, met een sleep braaf maar een kar en hij veranderd in een duiveltje.
Fran

Bericht door Fran » vr 13 feb 2009, 13:29

Als je zelf niet perse wil mennen met hem, dan gewoon lekker blijven rijden :) Maar dat had je zelf ook al in gedachte!
Er is vast wel een ander paardje waar je het mennen een keertje mee kan uitproberen.

Tja een sleepje kan misschien nogwel zoals Kelly zegt, maar met pinnen en al is niet echt handig.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Charret

Bericht door Charret » vr 13 feb 2009, 16:42

Zoals Viv al aangeeft het kan heel goed zijn dat het paard opeens wel normaal voor de wagen kan lopen.
Jouke wilde eerst ook niet voor de wagen en dat werd ons verteld bij de koop. Toch hebben wij het geprobeerd en gezien wat het probleem was. We hebben hem vervolgens geholpen en later vond hij het prima. Toch zal hij nooit echt een menpaard worden maar het ging even om het voorbeeld ;)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Esther

Bericht door Esther » za 14 feb 2009, 06:17

Het voordeel is dat een karretje er wel achteraan gaat, je houd dus zelf de leidsles in handen, je bent ze niet zo maar kwijt. Ze krijgen geen sleep op hun gat of hebben geen razend geluid achter zich aan aan ze aan de kletter gaan, ze komen niet in de touwen met alle gevolgen van dien. Ik ben echt voor meteen een tweewieler erachter.
Bart zit er dan op en ik heb het paard aan de longe, zodat hij niet ineens de hekken van de bak in gaat.. Maar dat werkt ideaal..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
linda2008

Bericht door linda2008 » za 14 feb 2009, 09:07

tja, ergens begint het wel te dagen waarom ze het gewoon nog eens geprobeerd hebben...
zij zullen ook wel gedacht hebben dat het vast en zeker aan te leren is en dat je niet zomaar moet opgeven.
Helaas is het erg mis gelopen en tja dan denk ik niet helder meer... dan ben ik alleen maar boos op iedereen.
Gelukkig heeft hij er niets blijvends aan over gehouden (behalve het litteken en een men-trauma)
en laat het een wijze les zijn voor iedereen... als je met sleep gaat beleren, GEEN PINNEN!!!
hahaha maar dat mocht al wel duidelijk zijn geworden denk ik. :D
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » za 14 feb 2009, 14:47

Tsja.. Ik zelf zou het niet proberen maar dat is omdat ik zelf geen fan van mennen ben en ik er liever op zit.. Maar ik kan me goed voorstellen dat nieuwe mensen het evengoed willen proberen want jaa sommige paarden kunnen heel anders bij andere mensen zijn!
Plaats reactie