Ik word er echt moedeloos van...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Jilly

Ik word er echt moedeloos van...

Bericht door Jilly » wo 05 nov 2008, 14:41

Ik werd net gebeld door de stalbazin: Hayco was na zijn 2 eerdere uitbreekpogingen (waar ik van wist) nog 3 keer uitgebroken de laatste 2 dagen. :(

In het begin ging het allemaal super, tot ik een week of 2 geleden op een donderdag na het werk nog even langs ging. 3 paarden kwamen afrennen, maar mijn gele nergens te zien... Die had zich leuk achter de draad gewerkt (hoekje is schuin afgemaakt). Na een paar pogingen was hij dan terug en helemaal oké. Marian de elektriciteit een paar uur opgezet, in de hoop dat hij er eens flink zou aanhangen.
Paar uur later elektriciteit weer af, nog geen uur later stond hij alweer achter de draad, dit keer wel 2 palen uit de grond getrokken. _-:(

Toen dus beslist om de elektriciteit constant aan te laten... Maar dat mocht dus al niet meer baten, meneer had het spelletje door.

De afgelopen 2 dagen is hij dus 3x uitgebroken. Loopt gewoon lekker tegen en onder en tussen de draad alsof er geen electriciteit op staat. De vrouw waarvan de tuin aan de wei grenst was slachtoffer.. Gras helemaal vertrappeld en poortje kapot. Politie is erbij geweest, dus nu hopen dat wij wat kunnen regelen met de verzekering...

Maar zo kan het dus niet verder! Hij staat nu voorlopig op stal, zodat wij thuis even kunnen bespreken wat er moet gebeuren.
Marian stelde voor om hem op stal te zetten (allemaal met uitlooppaddock) en dan overdag in de 'stalweien' zodat ze hem in het oog kan houden.

En we hebben het er ook al over gehad om hem wat aan het werk te zetten, dat hij zich verveelt is duidelijk. (ondanks het onbeperkt ruwvoer en vriendjes)

Vanaf 1 december komt er een meisje met een haflinger bij ons op stal die zich al een hele tijd verdiept in grondwerk, clickertraining e.d.
Zij wil ons wel helpen, dus gaan we daar mee beginnen. En proberen om hem toch enkele keren in de week te longeren.

Daar gaat mijn principe van tot 3 jr op de wei laten staan en niks doen, én mijn goedkope stalling :+ maar dat hebben we er dan maar voor over zeker?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 05 nov 2008, 14:47

Pas maar op dat hij niet op straat komt. Dat vertelt hij zeer waarschijnlijk niet na. Mijn man heeft het vorige week nog meegemaakt. Op weg van werk naar huis stuitte hij op een ongeluk tussen een paard en een auto. Het was net zo'n 2 minuten geleden gebeurd. Hij is uitgestapt om hulp te verlenen. Terwijl hij bij het paard stond blies het zijn laatste adem uit. Het paard was met nog een ander paard ook uit het weiland gebroken. De auto was totall loss en kon worden afgevoerd. Gelukkig heeft de bestuurder er niks aan over gehouden maar het had nog veel slechter kunnen aflopen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
yvette

Bericht door yvette » wo 05 nov 2008, 14:48

Wat ik gewoon niet begrijp is dat die electra er steeds afgehaald wordt. Dieren voelen dat direct, dus het is niet gek dat hij op die momenten uitbreekt. En als het eenmaal een gewoonte is geworden, is het dus te laat...
Maar helemaal niet zo erg om af en toe al wat met hem te gaan doen hoor.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Jilly

Bericht door Jilly » wo 05 nov 2008, 14:52

yvette schreef:Wat ik gewoon niet begrijp is dat die electra er steeds afgehaald wordt. Dieren voelen dat direct, dus het is niet gek dat hij op die momenten uitbreekt. En als het eenmaal een gewoonte is geworden, is het dus te laat...
Maar helemaal niet zo erg om af en toe al wat met hem te gaan doen hoor.
Tja daar was ik het ook niet helemaal eens mee, maar was iets ivm lagere huur van die boer ofzoiets.
Geloof dat ze ondertussen wel doorhebben dat het echt nodig is. De eerste keer dat hij op de andere wei gaat, gaat hij met antennetje, is het gelijk duidelijk hoop ik.

@ Anita: vreselijk zeg! Op straat geraakt hij gelukkig niet zo snel. Rondom zijn allemaal afgemaakte tuinen en daarrond rustige straten (maar je weet nooit natuurlijk)
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » wo 05 nov 2008, 15:07

Jilly schreef:[Tja daar was ik het ook niet helemaal eens mee, maar was iets ivm lagere huur van die boer ofzoiets.
8)7
Dus lagere huur is voor hem belangrijker dan de veiligheid van de dieren.....lekkere vent dan...
Aangezien hij dit meerdere keren doet lijkt het me toch logisch om het stroom er gewoon op te laten
Mss dat er dan ook niks aan de hand zal zijn en hij gewoon lekker op de wei kan blijven.
Is iedereen weer happy.........behalve de boer dan....
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » wo 05 nov 2008, 16:03

Wat balen jilly. Dat ze de stroom eraf halen is ook niet echt je van het. Dat merken ze meteen dat is hier ook. Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor jou en hayco.
colunder

Bericht door colunder » wo 05 nov 2008, 16:04

Is er wel daadwerkrlijk getest of er (Goed!!) stroom op die heining staat.
Voor paarden is 6ooo volt het beste.
Er zijn van die testertjes te koop die het voltage aangeven.
Wel vervelend dat hij steeds ontsnapt!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 05 nov 2008, 16:07

De fjordjes voelen het stroom ook niet zo goed met hun dikke vacht. Ik heb eens gehoord dat ze bij de trekpaarden nu hals en borst nat maken en ze dan tegen het stroom aan laten lopen. Of met een ketting om hun hals en borst zodat ze de schok erg goed doorkrijgen! Daarna kijken ze wel uit om het nog eens te proberen omdat ze nu de opflikker tien keer zo erg voelen als dat ze gewoon droog zijn! Misschien heb je er iets aan. En is het geen idee om er een paddestoel neer te zetten met stroom zodat het er wel 24/7 op kan blijven. Deze werken goed hoor als ik de baas van ons land zag springen toen hij voelde of hij het deed :+
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 05 nov 2008, 16:08

Ook mijn knuppels hebben het onmiddellijk door als de stroom er niet op staat. Gelukkig zijn ze er nog nooit uit gegaan maar met name Djambo staat dan wel doodleuk een hele tijd tegen het draad aan om aan de andere kant te vreten.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 05 nov 2008, 16:39

Wat een rotsituatie Jilly. Loopt er ook stroom op een draadje op kniehoogte, als het erop staat natuurlijk. Vaak zie je dat ze daar meer ontzag voor hebben dan de wat hogere draden (lees kop naar beneden, iets door de voorbenen zakken, wijs van je af kijken, doorlopen en net doen of het zo hoort). Ros was vroeger ook zo'n drama met uitbreken. Zelfs dit jaar is het hem weer 2x gelukt en hoe?? Alles gewoon netjes heel...

Nu scheelt het dat Hayco's naam met een H begint...jij kan er altijd nog echt Houdini van maken :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Krista

Bericht door Krista » wo 05 nov 2008, 16:54

Heeft de stroom wel voldoende kracht? Oos deed dit ook toen hij nog bij mijn schoonouders stond maar die hadden een kast waarmee je de hoeveelheid stroom zeg maar kon regelen, hij heeft met meer stroom 1 keer een flinke optater gehad en was gelijk genezen. Misschien is dat voor jou ook een optie?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Mir

Bericht door Mir » wo 05 nov 2008, 16:59

Waardeloos, je was net zo blij met dit plekje! Nou vind ik een stal met uitloop ook al erg fijn, al scheelt het voor jou wel in de kosten.
Heb ook een paard gehad wat goed door had wanneer de stroom eraf was, daar gingen de antieke (ik noem dat bejaarde O:) ) rozenstruiken van de buren. Maar met stroom was de grap toen snel weer over. Hopelijk lukt het hem weer in het gareel te krijgen op de een of andere manier...
Jilly

Bericht door Jilly » wo 05 nov 2008, 18:13

Ik weet niet precies hoeveel stroom er op staat, maar de rest heeft er echt wel ontzag voor... Zal morgen ff navragen hoeveel er net op staat.

Onderweg naar huis kreeg ik nog telefoon van Marian, nam al met een heel bang hart op, maar het was om te melden dat hij heel rustig op stal stond! Gelukkig!
Het eerste kwartier probeerde hij over de stal heen te springen, maar nu stond hij met de jollybal te spelen en hooi te eten. Morgen mag hij in de paddock, en nadien proberen in de wei onder begeleiding...
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 05 nov 2008, 23:00

Ik weet van Ronan vroeger ( als naarling) dat hij ook weinig ontzag had voor de stroomdraad. Hij ging er gewoon met zijn dikke bos manen tegen aan staan en kon dan toch heerlijk eten.
Schoonpa heeft hem toen tijdelijk een antenne gegeven, maar dat vond ik doodeng. Was bang dat hij zou blijven 'hangen'.
Van die ketting om de nek heeft pas een boertje ook gedaan met zijn merrie.
Wij hadden toen zoiets om er maar eens een draad onderdoor te spannen op kniehoogte of iets lager, zodat ze er ook niet meer onderdoor kon. Dan kon die ketting ook af. Nu doet ze het niet meer.
succes ermee.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » do 06 nov 2008, 05:21

Of je koopt een mobiele stroomklok, hoeft de boer ook geen centen meer te spenderen aan stroom.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 06 nov 2008, 07:13

Dani is ook vaak ontsnapt, maar zij stons alleen in een weitje en wilde graag naar de anderen toe. Nu ze in een grote groep staat heeft ze die behoefte niet meer. Maar Hayco staat al met andere paarden toch? Zijn dat ook jonge paarden?

Als die boer al moeilijk doet over de electriciteitskosten, zal hij wel niet akkoord gaan met het aanpassen van de omheining.. Hout bijvoorbeeld, met daartussen stroomdraad.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » do 06 nov 2008, 07:42

Jeetje dat is balen zeg!
Kunnen ze er geen andere prik tussen zetten? (koeieprik?)

Snap ook niet dat ze de stroom er af en toe maar ophadden en niet constant.
Paarden zijn niet dom.
Maar ja, daar kun jij niets aan doen.

Vervelende is wel dat hij nu een trucje ontdekt heeft.

Maar heeft er iemand de complete omheining gecontroleerd op of er overal stroom op staat, en hoeveel?
Soms lekt het ergens.
Zou er bovendien toch een pets stroom opzetten dat je morgen nog voelt dat je iets geraakt hebt.
(desnoods zelf nieuwe klok kopen en er tussen zetten een optie? En dat je iets meer betaald vanwege de meer stroom?)

De mijne komt weg uit een weitje met koeien en die tut weet ook altijd
precies wanneer de stroom eraf is (koeien sloopten ergens draad, pony maakte er dankbaar gebruik van). Nu 6 jaar later! Gaat madam nog steeds draad testen. Geen stroom, pony onder draad door! Erger nog, staat gewoon met draad over d'r deriere te eten.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Jilly

Bericht door Jilly » do 06 nov 2008, 10:50

Anna_Dani schreef:Dani is ook vaak ontsnapt, maar zij stons alleen in een weitje en wilde graag naar de anderen toe. Nu ze in een grote groep staat heeft ze die behoefte niet meer. Maar Hayco staat al met andere paarden toch? Zijn dat ook jonge paarden?

Als die boer al moeilijk doet over de electriciteitskosten, zal hij wel niet akkoord gaan met het aanpassen van de omheining.. Hout bijvoorbeeld, met daartussen stroomdraad.
Hij staat/stond met 3 andere paarden, allemaal al een beetje ouder. Hiervoor stond hij met een leeftijdsgenootje, maar het laatste half jaar heb ik hen nooit meer zien spelen oid. Daar stonden ze ook altijd maar te staan. (+ dat het ene paard altijd wel in is voor een spelletje, maar wordt altijd afgewezen door hay :P )

Ik wil zelf geen kosten gaan doen aan de omheining, en ben er zo goed als zeker van dat de boer daar geen geld in wil steken. Hij wil er eigenlijk zo min mogelijk mee te maken hebben, maar als hij moeilijk kan doen, doet hij dat ook wel hoor.

Van het weekend maak ik even een rondje langs de omheiningen om te kijken of er ergens takken oid tegen de draad hangen. Als dat het geval is, kan ik die wel ff knippen.
Vera

Bericht door Vera » do 06 nov 2008, 13:57

wel vreemd dat die stroom niet constant aan stond, zoveel electra kost dat nou ook weer niet. (desnoods laat hij iedereen een euro ektra in de maand betalen)
maar goed jij zit er nu mee.
Die losse klok van Viv is wel een goed idee. dan kan je een heel klein stukje draad onder stroom zetten (hoe minder draad, hoe harder de klap) en hopelijk leert hij dan dat hij erachter moet blijven.

(shetlander leerden wij achter de draad te blijven door ze helemaal zeiknat te maken en ze dan hun gang te laten gaan (met stroom op volle kracht) nou de meesten laten het dan wel uit hun kop hoor.

Alleen ze ruiken het gelijk als de stroom eraf is, dan zijn ze er zo door.

sterkte hoor, hopelijk leert hij het snel af, het is oervervelend als ze niet achter de draad blijven.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
claudia

Bericht door claudia » do 06 nov 2008, 14:04

Dit was ook mijn reden waarom Coen een tijd is verhuisd.
Die kwam ook overal door en uit.

Nu staat hij op stal en is er geen enkel probleem, hij gaat geregeld de bak in.

Alco hield ik ook niet gemakkelijk binnen.
En een stroomklok helpt voor deze "gevallen "niet echt meer. Daar is de sterkte te weinig voor.
Ik heb een nieuwe klok en nieuwe draden maar daar voelen ze niets van.

Ik wens je erg veel succes want ik weet wat het is , een paard wat telkens uitbreekt.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Plaats reactie