Kleine ventjes worden groot ...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Viv

Kleine ventjes worden groot ...

Bericht door Viv » zo 18 mei 2008, 19:31

Naja iig in hun hoofd dan. Gister is mn kleine ventje voor het eerst naar de nagelstylist geweest. Oh wat wassie braaf zeg, dat was met Tjo op die leeftijd wel anders (praam en 4 poten aan elkaar geknoopt plat liggend op de grond bekapt worden).
Meneer was zeer te spreken over zn beenstand, gangen, hoefkwaliteit (mocht nog ietsje harder maar dat komt vanzelf wel) en zn karakter. Hij werkte super mee en vond alles maar wat interessant wat er met zn voeten gebeurde.
Volgende week wordttie alweer 2, wat gaat de tijd snel zeg. En hij zit alweer in een groeischeut, kreun....
*foto's volgen*

Ohja en hij heeft voor het eerst een bitje in gehad :D, gewoon ff om te passen en kijken wattie ermee deed. Nou niks dus. Beetje raar met zn tong erlangs om te kijken offie hem door kon slikken. Vrees alleen wel dat al Tjo dr bitjes in de uitverkoop kunnen, die zijn dus nu al te klein, slik |o
Daarna snel weer afgedaan, hoofdstel past prima maar zn waffel is wel ff ietsje breder dan die van Tjo dus :D.
*foto's volgen*
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » zo 18 mei 2008, 19:33

nagelstyliste mooi benaming heb je ervoor gekozen! :D de tijd vliegt om hoor, kleine worden snel groot!
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » zo 18 mei 2008, 19:38

Cees wordt al een grote jongen :D Gauw weer foto's plaatsen hoor Viv!
Esther

Bericht door Esther » zo 18 mei 2008, 21:01

Hij wordt inderdaad goed opgevoed, fijn dat hij zo braaf is.. Maar ik vind je soms erg enthousiast lijkt als ik eerlijk mag zijn, niet gemeen bedoeld ofzo hoor.. Maar hij is nog erg jong en het lijkt toch alsof hij al veel voor zijn kiezen krijgt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » ma 19 mei 2008, 04:04

Valt wel mee hoor Es. Doe niet meer met hem dan Tjo destijds en die is er ook niet slechter van geworden (ik vertel alleen graag alles wat we met hem doen, anderen doe netzoveel met hun 2-jarige maar vertellen niks ;) ).
Jong geleerd oud gedaan zeg ik maar.
Hij krijgt gewoon de tijd om alles te verwerken. Hoefsmid ziettie pas weer over een half jaar (bijvijlen doen we zelf) en een bitje pas weer over een jaar.
Wees maar niet bang, ik zit er echt nog niet op ;) .
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Wanja

Bericht door Wanja » ma 19 mei 2008, 08:00

Leuk dat hij het allemaal zo goed op pakt, daar heb je straks zoveel gemak van. Ik doe het ook altijd met jonge paarden, gewoon lekker wandelen, wennen aan het verkeer, beetje met ze freubelen, wat grondwerk doen. Vaak vinden ze het reuze interessant en als je het beperkt tot hooguit een uurtje per dag kan het volgens mij geen kwaad. Kinderen gaan ook naar de peuterspeelzaal en kleuterschool toch? :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 19 mei 2008, 08:04

Hoi viv,

wat onwijs knap van hem zeg ik heb idd wel eens andere verhalen gehoord van jonge paardjes bij de nagelstyliste

En die foto's moeten dan idd maar snel komen :D
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Viv

Bericht door Viv » ma 19 mei 2008, 08:11

Idd hij staat de rest van de dag gewoon lekker met zn vriendjes en dinnetjes op het land. Doordeweeks doen we er eigenlijk verder weinig mee, dan maggie als hij van het land komt lekker verder spelen in de paddock met Cato.
1x in de week beetje opjagen, maar dat hangt er ook vanaf offie in een groeistuip zit, dan laten we dat lekker achterwege en houden we het bij poetsen en freubelen.
In het weekend doen we wat meer met hem, nemen we hem lekker lang mee uit wandelen, mag hij op de trailer mee of doen we gekke dingen met hem.
Dit bevalt prima zo voor hem en voor ons :D
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 19 mei 2008, 16:37

Lijkt inderdaad ook meer omdat jij veel verhalen over hem verteld hier..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Krista

Bericht door Krista » ma 19 mei 2008, 19:45

Wat fijn dat hij zo gehoorzaam is en zo positief nieuwsgierig! Krijg je straks vast een heerlijk paard aan, hoe meer je hem aan alles laat wennen hoe beter!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Viv

Bericht door Viv » di 20 mei 2008, 05:56

Esther schreef:Lijkt inderdaad ook meer omdat jij veel verhalen over hem verteld hier..
Ben gewoon reuzeblij met mn nieuwe knollie :D Heb ook pas op de nieuwe stal een echte band/klik met hem gekregen dus ik fotografeer me gek enzo hihihi.
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » di 20 mei 2008, 06:04

nancy imka schreef:En die foto's moeten dan idd maar snel komen :D
Die staan er al: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB2/view ... hp?t=27746
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » di 20 mei 2008, 09:13

Haha die van jou zal met inrijden geen problemen geven haha :))
Esther schreef:Hij wordt inderdaad goed opgevoed, fijn dat hij zo braaf is.. Maar ik vind je soms erg enthousiast lijkt als ik eerlijk mag zijn, niet gemeen bedoeld ofzo hoor.. Maar hij is nog erg jong en het lijkt toch alsof hij al veel voor zijn kiezen krijgt..
Ik moest er ook beetje aan denken,
Die koter van mij staat 24/7 op de wei, paar keer per week geborsteld en soms een rondje hei :))
Haha
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » di 20 mei 2008, 11:18

Amber_ schreef:Ik moest er ook beetje aan denken,
Die koter van mij staat 24/7 op de wei, paar keer per week geborsteld en soms een rondje hei :))
Haha
Nogmaals, die van mij staat ook de hele dag buiten met zn vriendjes, wordt doordeweeks vaak alleen geborsteld (beetje freubelen met maantjes) en af en toe wat opgejaagd (omdattie anders ontploft van het gras) en in het weekend gaan we wandelen of iets geks doen. Dus hij doet niet meer dan een gemiddelde 2-jarige hoor, lijkt misschien maar zo.

We zijn wel in de tijd dattie in handen is druk bezig met imprinten (sommige dingen kunnen zn vriendjes hem echt niet leren), logisch als je weet wattie later voor zn kiezen gaat krijgen alssie groot en vooral sterk is ;)
Bij Tjo heeft dit prima uitgepakt en ook bij Cees werkt deze methode goed dus ik heb er het volste vertrouwen in. En of iemand het er mee eens is of niet boeit ons niet, het werkt en dat is voor ons het belangrijkste. Wij (en stalgenoten, VA en hoefsmid) moeten immers iedere dag met het dier omgaan de komende tig jaar. :D
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 20 mei 2008, 11:41

Ik heb niet het idee dat je hem over vraagt. En ik vind dat je groot gelijk hebt om hem nu al wat te leren. Nu kun je hem idd nog beter baas, dan als hij over een jaar of 2 een paar tientallen kilo's meer is en dus ook een stuk sterker.
Ronan heb ik ook al vrij vroeg een bitje in zijn mond gegeven. Ook om dezelfde reden. Hij probeerde alles te pakken, wat hij te pakken kon. en het bitje vond hij mega- interessant. Hij schuimde!! (doet hij nog steeds).
Nee hoor, ik zou zeggen, lekker op je gemak dingen aan leren. Daar heb je later alleen maar profijt van!
Beter zo, dan met de keuring bij wijze van, met geweld de trailer op en alle indrukken die zo'n jaarling/2jarige dan voor de kiezen krijgt... moet allemaal ineens worden verwerkt.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Viv

Bericht door Viv » wo 21 mei 2008, 04:33

Thanx Suus! Ik kom trouwens met mn vakantie fkes buurten hoor, kan ik meteen Ank dr beebje bewonderen :D Afgelopen weekend ruim een uur in de file gestaan dus het kwam er niet meer van.
Afbeelding
Hilde

Bericht door Hilde » wo 21 mei 2008, 07:08

Tjee,wat een kanjer!
Super,dat hij zo lekker cool in 't koppie is Viv.

(wil toch even inhaken op bovenstaande opmerkingen....)
Wij laten alles in de wei staan tot 2 jaar (brengen ze alleen 's avonds naar stal en 's morgens weer naar de wei)beetje vast leren staan en af en toe wat voetjes leren geven.

Vanaf 2 jaar gaan ze mee wandelen,worden ze dagelijks gepoetst en hoefjes gekrabt.
Ze worden gewassen,oortjes geknipt,gestofzuigd (ja,das ook heel spannend!)en nam ik de ''kleintjes'' aan 't halster mee naast Hilde onder het zadel voor een rondje dorp.
Vanaf 2.5 jaar krijgen ze tijdens het wandelen eens een bitje in,wat we verder uitbreiden naar met licht enkelspantuig op,wat wandelen.
Vandaar uit leren we ze wat sturen (aan 't bit dus de leidsels bevestigen) tot ze naast een ervaren paard in 't span gaan.
Met 3 jaar worden ze met zadel op gelongeerd en gaan we ze wat inrijden!

Ik deel dus absoluut niet de mening dat je hem wat zo ''overvragen.''
Mijn oogpunt is,hem zo al wat dingen ''mee te geven'' waardoor je het voor hem EN voor jezelf starks wat gemakkelijker maakt en hij als 3-jarige niet ineens ALLES op z'n dak krijgt!
Ze staan 24 uur per dag in de wei,dat ene uurtje per dag dat wij er eens wat van vragen,krijgen ze echt niks van,hoor.
Tot heden hebben we vreselijk coole paarden verkocht,die netjes alles aangeleerd waren en beleerde paarden netjes terug aan de eigenaren gebracht zonder dat er ook maar 1 overvraagt is.

(wil geen complete discussie op gang helpen,aangezien ik het zonde vind voor je topic,Viv,maar kon het even niet korter formuleren wat ik bedoelde! *sorry*)
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Ingele

Bericht door Ingele » wo 21 mei 2008, 07:34

Ik had gewild dat er zo met Buddy was omgegaan toen hij nog een jonkie was, had mij een hoop bloed, zweet en tranen gescheeld :P
Amber_

Bericht door Amber_ » wo 21 mei 2008, 09:02

Viv schreef:
Amber_ schreef:Ik moest er ook beetje aan denken,
Haha
Nogmaals, die van mij staat ook de hele dag buiten met zn vriendjes, wordt doordeweeks vaak alleen geborsteld (beetje freubelen met maantjes) en af en toe wat opgejaagd (omdattie anders ontploft van het gras) en in het weekend gaan we wandelen of iets geks doen. Dus hij doet niet meer dan een gemiddelde 2-jarige hoor, lijkt misschien maar zo.
Ik zeg er toch ook niks van ? :?
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie