Vinga wat doe je nou toch!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Vinga wat doe je nou toch!

Bericht door Dreeke » vr 18 apr 2008, 15:14

Moet zeggen dat ik het haar niet kwalijk kan nemen...

Vinga heeft begin februari dit jaar een spierbiopsie gehad. In haar staartwortel en linker bil is spierweefsel weggehaald,
is ook weer netjes dicht geniet, en deze zijn er na 2 weken ook weer netjes uit gehaald.

Vorige week ging ik met mn hand langs haar bil waar de biopsie was uitgevoerd en ik voelde een hard dotje zitten op het litteken.
Na wat haartjes opzij te hebben geschoven zag ik een paarsachtig knoopje zitten. Na het grondig bestudeerd te hebben
dacht ik aan een onderhuidse hechting die niet was opgelost en naar buiten is gegroeid.

Gisteren moest het jaarling merrietje van mn stalgenootje ingeent worden en heb ik de dierenarts er naar laten kijken,
Vinga die dus niet te vangen was in de bak, wist al hoe laat het was en moest niks van dierenarts hebben (niet gek na alles wat er gebeurd is).
Maar goed nadat ik haar te pakken had, en mijn dierenarts er naar wilde kijken gaf ze me daar toch een lel naar de dierenarts :o
Echt een gerichte trap, gelukkig was hij maar net mis want dan had ik niet geweten hoe de toestand zou zijn.
Duidelijk was dat de dierenarts er niet naar mocht kijken laat staan aanzitten!!

Het blijkt dus wel om een onderhuidse hechting te gaan die naar buiten is gekomen. Het is niet ontstoken dus we laten het doen zo.
Denk ook niet dat mijn dierenarts na die aanval nog wilde proberen het te verwijderen. Vinga heeft echt nog nooit naar mensen getrapt, maar deze was echt voor de dierenarts bedoeld.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
colunder

Bericht door colunder » vr 18 apr 2008, 15:45

wat een donderstraal!!
dat was haar wraak voor wat hij met haar gedaan heeft :D
hij zal wel flink geschrokken zijn,gelukkig was het mis.
gaat het verder allemaal goed met vinga??
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 18 apr 2008, 16:35

Hartstikke leuk vanuit het oogpunt van het paard, maar als het mijn paard was geweest had ie een doodsschop kunnen krijgen! Dat heb je nou eenmaal niet te doen naar mensen toe. (Sorry Dree, no offence naar jou toe maar dat is gewoon mijn mening)
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » vr 18 apr 2008, 16:58

:o Ohh wat een smeerlap die Vinga!
Maar goed dat het niet raak was!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 18 apr 2008, 17:13

@ Ilonka: Vinga assosieert de DA met pijn, dus vind het niet gek dat ze dit doet. Natuurlijk moet ze niet naar mensen slaan, wat ze ook niet doet, alleen naar de DA.

@ Colunder: Gelukkig gaat het goed met Ving na alle ellende van de afgelopen maanden. Ze staat weer lekker op de wei dus beter kan niet voor haar nu :)

lauraatje

Bericht door lauraatje » vr 18 apr 2008, 18:07

Zo hee, wat een geluk dat het niet raak was...
San hoeft het niet te proberen; die moet ook niks hebben van de DA sinds ze toen met de Lyme 2x daags in de ader gespoten moest worden, maar een trap geven doet ze dan weer niet.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 18 apr 2008, 18:18

dat herken ik!!!
uniek heeft ook een hekel aan ze.... terwijl er nooit echt gekke dingen zijn gebeurt heeft ze dit al van kleins af aan! als ik haar niet vast heb staan voor de DA komt krijg ik haar mooi niet te pakken en zal ze het ook niet laten om de DA te stal uit te werken nee :D al voor een simpele enting!!!!

gelukkig was hij mis, weet je voor de volgende keer dat je ze kan waarschuwen hahahaha
groeit die hechting er trouwens nog helemaal uit??
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Leentje

Bericht door Leentje » vr 18 apr 2008, 19:26

die Vinga!
was het Henk of marielle?
(ik hoor henk al vloeken ;) )
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 19 apr 2008, 08:59

@ Cindy: de hechting is er al half uit gegroeid, hij zit muur vast dus ik zit er maar niet aan. We moeten het er gewoon uit laten groeien.

@ Heleen: het was Marielle, ze schrok zich rot want Vinga heeft nog nooit naar haar geslagen, maar nu weet ze dat ze de volgende keer beter op moet passen.

nancy imka

Bericht door nancy imka » za 19 apr 2008, 11:06

Toen ik geopereerd was had ik natuurlijk ook onderhuidse hechtingen zitten in mn knie. Op een gegeven moment zat er bij mij ook iets op mn knie wta ik niet herkende. Dat was een paarsdraadje dat zo mn knie verder in ging. Dit werd er ook uitgewerkt door mijn lichaam en ik kon het er toen zo uit trekken op een gegeven moment...

Imka heeft ook een hekel aan de dierenarts maar van mij mag ze ook niet schoppen hoor! Toen Imka zo ziek was moest ze iedere dag gespoten worden op een gegeven moment moest dat gewoon in een noodbox omdat ze echt gericht ging schoppen |o
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
lientje

Bericht door lientje » za 19 apr 2008, 11:37

zo dan! Dan schrik je wel flink Dree!

Ik ga overigesn wel met ilonk mee, die van mij had ook een rotschop van me gehad. Maar gelukkig hebben we allemaal ons eigen paard haha. Yuur heeft ovrigens ook een een jaar lang al dit soort onderzoeken gehad maar is zich altijd blijven gedragen. die is nog steeds superlief bij de DA :L
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 19 apr 2008, 16:06

zo he die is echt goed bang geworden van de DA :? Het is te hopen dat ze voorlopig geen DA meer nodig heeft
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 19 apr 2008, 16:33

Ik bedoel het ook echt niet verkeerd hoor, maar bang voor pijn of niet, dat mag een paard gewoon echt niet doen. Een dierenarts heeft zijn/haar opleiding niet gevolgd om zich ongelukkig te laten trappen. En dat vind ik geen kwestie van de DA die beter uit moet kijken, maar de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Tuurlijk snap ik wel dat Vinga er niet blij mee zal zijn.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Vera

Bericht door Vera » wo 23 apr 2008, 06:37

ik snap vinga ook wel, maar ik had haar ook een doodschop verkocht. Als ze eenmaal weten dat ze ongestraft naar mensen kunnen uithalen is er geen houden meer aan.

Gelukkig valt het mee en is het niets ernstigs.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » wo 23 apr 2008, 06:58

Zo, typisch geval van, dat doet ie anders nooooit O:)
Pfff ik zou me idd ook rotschrikken zeg... Zico heeft ook eens een keer zoiets geflikt, hij was net uit de trailer op 't keuringsterrein, natuurlijk helemaal opgewonden door al die andere paarden enz... Ik haalde de bescherming van zijn achterbenen, gewoon net als thuis, en hij haalde me toch uit! Het ging rakelings langs m'n gezicht en zo dichtbij, dat ik het zelf niet eens goed zag gebeuren.
Eigen stomme schuld, ik had niet door dat ie zo gespannen als een veer was... Had het beter moeten aankondigen ipv zomaar naar z'n been grijpen.
Als ie dat thuis zou doen zou ie trouwens ook echt wel een voet in z'n pens krijgen ;)
Afbeelding
mar

Bericht door mar » wo 23 apr 2008, 08:12

Wada heeft de assistent ( en bekende) een keer een emorme lel gegeven..wel raak.

ze heeft droes gehad en kreeg 2x per dag een enorme injectie in haar hals..die was helemaal opgezwollen, dus zij dacht, ik prik wel in de kont...nou dat heeft ze geweten, de naald zat er nog niet in en BAM, vol op dr bovenbeen..Fout van Wada, maar ook van haar, ik heb geleerd (DGK) dat je een paard nooit in zn kontspier moet prikken omdat hij dan slaat.

Vind niet dat je een paard er echt voor kan straffen..als hij nou vaker gericht slaat..dan zeker wel..maar als het uit reflex is, sja..zou hem ook zeker niet belonen overigens!
Wada en Sir Phantom van Verhuisdieren!! B+10 (met pensioen?)
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 23 apr 2008, 10:20

Jeempie schreef: En dat vind ik geen kwestie van de DA die beter uit moet kijken, maar de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Ik vind dit een beetje rare uitspraak Ilonka, het blijven dieren, en i.m.o is een dier nog steeds nooit voor 100% te vertrouwen, daar is Vinga in dit geval weer het bewijs van. Ze slaat nooit naar mensen, had dit ook never nooit aan zien komen. En als DA vind ik dat je er wel rekening mee kan houden, het blijven tenslotte dieren. Een hond kan ook zomaar in je hand bijten uit bescherming, een kat kan je lelijk krabben, en zo kan een paard onverwachts uit de hoek komen door een lel te geven.

DaphneT

Bericht door DaphneT » wo 23 apr 2008, 11:35

Haha, ja ze weten het donders goed hoor. Vooral na mindere ervaringen. Maar goed, wat staat me dus een leuk beroep voor de boeg.
Ben wel mee eens dat ze van mij ook een tik had gehad. Ook al leggen ze die associatie, het hoort gewoon niet. Ik wil straks ook wel langer mee. Als ik een paard sta te onderzoeken ben ik altijd bewust van de mogelijke reactie van een paard, maar ik sta niet aan het hoofd, dus de eigenaar heeft ook zeker een verantwoording. Houdt niet in dat je dat het kunnen voorkomen natuurlijk, want zoiets verwacht je niet.
@ mar: de kont gebruiken is heel normaal, vooral met grote hoeveelheden spuiten we bijna altijd in de kont. als een paard gaat reageren in de hals, is dit helemaal goed van de dierenarts.
Kelly

Bericht door Kelly » wo 23 apr 2008, 11:40

Jeempie schreef:Hartstikke leuk vanuit het oogpunt van het paard, maar als het mijn paard was geweest had ie een doodsschop kunnen krijgen! Dat heb je nou eenmaal niet te doen naar mensen toe. (Sorry Dree, no offence naar jou toe maar dat is gewoon mijn mening)
Haha dat was het eerste wat ik dacht, Taac of Per had me toch een schop onder de hol gekregen :+

Maar ik lees overigens nergen of Dree dat wel of niet heeft gedaan, er wordt hier meteen vanuit gegaan van niet.

Gelukkig dat het niets ernstigs is Dree!
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » wo 23 apr 2008, 11:45

en dan, komt die hechting er vanzelf helemaal uit of lost ie alsnog op?
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Plaats reactie