Weet het even niet meer...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
jessica
Contacteer:

Weet het even niet meer...

Bericht door jessica » do 17 apr 2008, 13:29

Wat ik nou moet met Arisca! ;(

Lees hier het verhaal: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB2/view ... hp?t=26981

Elke keer als ik bij Arisca kom voel ik me zo vreselijk schuldig.
Ze is gewoon niet happy meer, nu ze zonder haar moeder is! :n
Hoe raar het ook klinkt, je ziet gewoon in haar ogen en haar doen en laten dat ze verdriet heeft.
Dat doet me echt pijn van binnen!
De stalbaas vertelde dat ze steeds steun zoekt bij een fries van hun.
Veel staat te schreeuwen, en als ze in de bak gelaten worden gaat ze dwars door de draden hoeveel stroom er ook op staat!
Dit deed ze nooit!
Ze word nog steeds ongeveer 3 x per week bereden door een meisje.
En ook dat gaat niet zo goed, omdat ze erg dwars is.

Ik heb besloten dat ze per 1 juni (dan pas komt er bij ons in Oenkerk een box vrij) naar de zelfde stal als Prisca komt!
En dan kijk ik wel verder hoe ik het ga oplossen met de dubbele hoge kosten aan stalling etc.
Kan dit zo ook niet langer aanzien! :n
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
lauraatje

Bericht door lauraatje » do 17 apr 2008, 13:45

Ze zijn altijd samen geweest of niet? Zou het niet een kwestie van wennen zijn...?
yvette

Bericht door yvette » do 17 apr 2008, 13:46

Kan je niet kijken of je een ander leuk baasje voor haar kan vinden? Iemand die aandacht aan haar besteedt. Op een andere plek, waar ze andere vriendjes kan maken?
Dubbele stallingskosten dragen is ook maar tijdelijk mogelijk waarschijnlijk.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 17 apr 2008, 13:48

lauraatje schreef:Ze zijn altijd samen geweest of niet? Zou het niet een kwestie van wennen zijn...?
:j zijn bijna 4 jaar samen geweest (en ook nog moeder en dochter).
Ik weet het niet, zijn nu al 3 weken zonder elkaar en het word niet beter!

lauraatje

Bericht door lauraatje » do 17 apr 2008, 13:49

Weet niet hoe lang zoiets duurt hoor; kwam als eerste in me op.
En wat Yvette zegt: ander leuk baasje zoeken?
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 17 apr 2008, 13:55

Tja dat is eigenlijk wel de reden waarom jonge paarden moeten leren na het afspenen het zonder moeder te doen. Ik heb al vaker verhalen over dit soort vervelend kleef-gedrag gehoord bij paarden die nooit gescheiden zijn. Het wordt een soort ongezond hechte band die ze opbouwen zonder zelfstandigheid te leren.
Ik bedoel het heus niet flauw, maar het is wel een soort van eigen schuld. (ik weet natuurlijk niet hoe het komt dat ze altijd samen zijn geweest).
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » do 17 apr 2008, 14:17

Het is natuurlijk idd wel zielig van Arisca,maar ben het wel helemaal met jeempie eens.
Ik zou haar daar laten staan,ze moet gewoon leren om op eigen benen te staan.
Denk niet dat het beter word als je haar naar huis toe haalt,als je haar toch gaat verkopen (als hier nog sprake van is??)
Maar ik zou ze zeker even een tijd apart laten staan !!
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Claudje

Bericht door Claudje » do 17 apr 2008, 14:21

Ik denk dat als je voor Arisca een leuk plekje gevonden hebt, met een baasje dat lekker met haar aan de slag gaat,
het al veel beter met haar zal gaan. Marga en Ullwinn hebben ook 8 jaar bij elkaar gestaan, maar ik heb eigenlijk nooit
het idee gehad dat ze niet meer zonder elkaar konden toen Marga weg was, puur omdat ik fijn met Ullwinn aan het werk
was en Ivonne met Marga :j Ik zou (voor mezelf) vrezen dat ik me (weer) teveel aan haar zou hechten en de paarden
ook aan elkaar, dat ze op een gegeven moment helemaal niet meer uit elkaar kunnen. De onzekerheid om niet te weten
of je ze allebei wel kan houden breekt je op een gegeven moment toch op, dat is een heel vervelend gevoel (vind ik zelf)
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 17 apr 2008, 14:21

@Jeempie: Ik geef je gelijk, maar toch...
Aris is afgespeend toen ze 6 maand oud was, ze is toen een tijd zonder moeder geweest.
Maar wel samen met 2 andere veulens.
Doordat ik toen naar een ander stal ben verhuisd zijn ze na 5 maand weer naast elkaar in een box gekomen (elk eigen box).
Dit kon helaas niet anders, en is ook altijd zo gebleven.
Het was ook absoluut niet de bedoeling om haar weg te doen! :n
En weet ook niet of dat nog wel zo verstandig is...

colunder

Bericht door colunder » do 17 apr 2008, 14:40

ik zou haar in iedergeval niet naar de mensen doen die haar zouden kopen!
wat gaat ze daar voor een toekomst tegemoet?
volgens mij vinden ze haar niet zo belangrijk anders hadden ze wel meer moeite voor haar gedaan.
misschien zielig voor het meisje maar ik zou mijn pony toch belangrijker vinden.
ik zou haar opnieuw te koop zetten.
als ze dan een baasje krijgt die veel met haar doet vergeet ze prisca wel!!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Krista

Bericht door Krista » do 17 apr 2008, 16:01

Ik ga met de rest mee, zou echt even doorzetten, het went vanzelf. Leuk is anders, maar op een andere plaats waar ze nieuwe vriendjes kan maken komt het vanzelf wel goed. Gewoon even de tijd geven.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » do 17 apr 2008, 16:21

Ben het met de rest eens. Kop op Jessica het heeft tijd nodig en bij de ene gaat het sneller dan bij de ander. Je moet haar loslaten |( hoe moeilijk dat ook is.
Charret

Bericht door Charret » do 17 apr 2008, 20:42

Jij hebt met Arisca precies het tegenover gestelde dat ik met Alies heb.
Alies heeft in haar jeugd [athans toen ze nog niet bij mij was +/- 1 jaar] helemaal alleen gestaan waardoor ze nu asociaal is geworden. Ze is ontzettend dominant.
Zo hebben wij dus allebei een uiterste.
En in jou geval stiekem je eigen schuld En dat is ook niet lelijk bedoeld.
Arisca kan niet haar hele leven bij haar moeder blijven in jou geval.

Dus ik zou haar toch proberen te verkopen aan mensen die weten hoe ze met een jong dier om moeten gaan en waar je de situatie goed aan uitlegd.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » do 17 apr 2008, 21:26

Bedankt voor de reactie's!
Maar even voor de duidelijkheid:
Vind het niet helemaal mijn eigen schuld dat ze zo aan elkaar gehecht zijn!
Dat is gewoon het nadeel als je je paarden niet bij huis kunt houden.
Je kunt nou eenmaal niet alles bepalen op een pensionstal (zoals boxen die nog vrij zijn, bij elkaar in het land etc.)
En op de stal waar Arisca nu nog staat, stonden Pris en Arisca al niet meer naast elkaar in een box.
Maar stonden ze wel overdag bij elkaar buiten, dat kon ook niet anders!
En zomers ook met een groep paarden op het zelfde stuk land.
Ook kon ik gewoon met de een gaan rijden zonder dat de ander over de zeik was!
En het is zeker niet zo dat Arisca overdag niets te doen heeft!
Ze word 3x per week bereden en de rest van de week loopt ze aan de longe of in de bak ;)

Ook is al het gereis tussen twee stallen bijna niet te doen!
Ik ben nu bezig om een goede oplossing te zoeken! :j

Viv

Bericht door Viv » vr 18 apr 2008, 05:52

Ik ga met de rest mee doorzetten en asap verkopen aan mensen die er wel 24/7 aandacht voor hebben (dat kan ook veel schelen.
Tjo is destijds 3 maanden gespeend geweest en heeft daarna tot haar 4e samen met dr moeder gestaan maar die had dit gedrag totaal niet omdat wij aandacht aan haar besteeden en de eigenaren van dr moeder aandacht aan dr moeder.
Als je ze nu weer samen gaat zetten wordt het steeds erger.
Tuurlijk zal ze even verdrietig zijn omdat pris weg is, logisch dat ze daarom ook steun zekt bij een ander paard. Ze moet nu echt leren om op eigen benen te staan anders wordt het als ze straks ouder is helemaal een drama ook met rijden.
Fkes doorbijten meis. Heb je nog wat van die andere lui gehoord trouwens die met die 2 huizen?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 18 apr 2008, 06:22

een vriendin van mij heeft hetzelfde maar haar 2 volwassen paarden...
ligt echt niet aan het 'van veulen samen' hoor! ik vind een paar maanden weg van elkaar lang genoeg gespeend!

dat meisje haar paarden zijn allebei ongeveer 11 en de een heeft ze al een jaar of 4 en de ander een jaar of 2

zijn naast elkaar op stal gekomen, staan altijd samen in de paddock, in de wei en ze doet bijna alles zelf met beide paarden.....

vooral de een kan amper zonder de ander, hij wordt helemaal gek, begint te brullen en wprdt erg onrustig op stal bijvoorbeeld....
en er staan gewoon andere paarden naast hun, die ze gewoon kunnen zien!

dus zoiets voorkom je volgens mij ook niet als je gewoon eigenaar bent van 2 paarden...... ik hoor nog uniek hinniken toen arie weg ging! uniek kon uit haar raampje tricolor de trailer in zien gaan en weg zien rijden, arie ging rustig hooi eten en uniek draaide door....
die hebben een jaar naast elkaar op stal gestaan en samen in de paddock overdag.....

ik hoop dat je snel tot een juiste beslissing kan komen! en als je haar niet weg wilt doen, kan je dan geen leaser vinden? of haar verhuren? sta je nu op een stal met lessen? dan kan ze misschien de les in voor stalkosten vermindering?

succes!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Esther

Bericht door Esther » vr 18 apr 2008, 07:09

In mij geval is het met Bente wel goed gegaan.. Ik heb haar een poosje weg gebracht na het afspenen en toen is ze weer thuis bij mama gekomen.. Ze heeft nu wel wat omzwervingen gehad, mama weg, Bente van huis, maar geen problemen ermee..

Ik zou haar wel gewoon daar laten en aan iemand anders verkopen.. Als ze nu vast wat af kan wennen is dat fijn.. Het is voor de nieuwe eigenaren ook niet fijn als Arisca daar komt en ze is de eerste tijd volledig over de zeik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » vr 18 apr 2008, 07:15

Jessica: schuld misschien wel, maar niet in de zin van verwijtbaarheid, soms kun je nou eenmaal niets doen aan de situatie.
En het ene paard is er gevoeliger voor dan de andere. Een aantal mensen hebben Iza en Vera wel eens samen op wedstrijd gezien. Die zijn echt in 1 woord VRESELIJK! Kunnen geen seconde van elkaars zijde wijken. En die zijn geen familie, en hebben ook niet hun hele leven samengestaan.
Toen ik Iza kocht, zei de verkoper dat hij haar verkocht, omdat hij niet met zijn ruin kon gaan mennen en haar alleen achterlaten. Dan brak ze de tent af. Sinds ze bij mij is gaat het met hele kleine stapjes steeds beter met haar verlatingsangst.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 18 apr 2008, 07:24

Ik ben het wel met Cindy eens. Ook ik heb dit. Ronan wordt helemaal gek als Anca er niet is. Sterker nog, als ik Ronan als 1e in de stal zet, gaat hij niets anders doen dan rondjes draaien, hinneken, net zolang totdat Anca binnen is. En dan is het meestal zo dat ik eerst Ronan zijn deken en halster even weg leg en dan Anca haal. Anca staat dan een kleine 5 meter van de stal af. Roon kan haar bij de draad zien staan, maar dat helpt niet.
Pas ging ik Anca rijden en stond Ronan binnen. Jasmijn ernaast gezet. Maar het leek letterlijk of Ronan Jasmijn niet zag.
Ik weet hoe vervelend dat is.
Alleen kon ik hem bij vd Aa (± 6 jaar) wel makkelijk alleen in de bak laten, dan was het goed. ook op de manege waar ik stond, ging dat goed.
Nu hij weer met anderen op de wei staat, lukt dat dus echt absoluut niet!!
Zelfs 1x op de keuring geweest, dat we Ulvi en Roon samen mee naar Vrouwenpolder hadden. Ze stonden niet bij elkaar op stal. Samen op de trailer, en toen moest de ene in de ring.... Poeh he, dat was werken geblazen met die heer!!!
Nee hoor, ik denk dat je daar niet zo heel veel aan kan doen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 18 apr 2008, 07:37

Mijn paarden gillen ook naar elkaar als ze weg zijn en zijn ook echt heel erg gek met elkaar, staan ook al 2 jaar samen en zijn echt buddy buddy. Nu ze nog maar met zijn tweetjes staan is het wel eens lastig. Ze zijn allebei wel normaal van huis weg te krijgen en te rijden maar degene die thuis blijft is wel overstuur als je terugkomt.

Ik denk wel dat een paard een ander paard kan missen en daar een soort van verdriet door kan hebben. Je moet het inderdaad de tijd geven denk ik. Ik zou ze niet weer bij elkaar zetten als het plan toch is om Arisca te verkopen, als ze toch weg moet dan kan ze het nu maar beter gehad hebben dan straks nog een keer.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Plaats reactie