Maandag was het zover, Yannes en ik moesten er aan geloven: les. Was ook hard nodig, want ik kom tijdens het rijden veel dingen tegen waarvan ik niet weet hoe ik ze op moet lossen. Dus gevraagd aan een vriendinnetje van een vriendinnetje (snap je m nog?) die wel leuk kan rijden of ze mij les wil gaan geven. Dat leek haar leuk, dus afgelopen maandag kwam ze voor het eerst. In de auto vertelde ze nog even doodleuk dat ze met haar vorige paard lichte tour heeft gereden, dus toen begon ik wel een beetje zenuwachtig te worden voor mijn dikke-gele-race-poonie-die-niet-eens-fatsoenlijk-een-B-proef-kan-rijden
Afijn, op stal aangekomen eerst de bolle maar eens opgezadeld en ik wilde haar even aan de hand losstappen op het harde. In de bak is ze namelijk nogal racerig en om nou van koud-op-stal direct naar losgalopperen te gaan vind ik net gek zat. Maarrr dat was dus verkeerd gedacht, ik moest opstappen en gewoon stappen. Dat is een hele kunst op Yannes, want die is nogal enthousiast en wil gewoon GAAN

. Dus elke keer als ze te hard ging moest ik haar stilzetten, dramde ze door, dan net zoveel passen achteruit tot waar ik in eerste instantie halt moest houden. Na een aantal rondes ging dit vrij goed, dus moest ik hetzelfde doen in draf. Ik was nog niet aangedraafd of mijn instructrice zei `Ho, terugnemen!`. Dus ik nog heel schaapachtig `maar in dit tempo draaft ze altijd...`. Tja, dat tempo was dus alleen VEEL te hoog. Verassing. Stom is dat, dat je het eigenlijk wel weet, maar dat je al zo gewend bent dat iets zo is, dat je er helemaal niet meer over nagedacht hebt dat het ook anders kan. Dus terug naar een lager tempo, nagevelijk houden en proberen haar iets meer te sluiten om haar achterbeen wat meer onder de massa te krijgen. Best lastig

Conclusie van het verhaal, lees: huiswerk, was eigenlijk dat ik veel te lief en niet consequent genoeg was, dat Yannes gewoon een beetje stout is en onder het werk uit probeert te komen en dat ze gewoon lichtelijk een plank is

Nou, dat zijn wel wat aandachtspuntjes dus waar we aan kunnen werken deze week!
Mijn instructrice zei nog wel dat ze Yannes erg leuk vond (jeej) en dat ze haar koppie geweldig vind, en dat ze gedurende de les echt al veel verbetering zag, dus dat vond ik wel erg leuk om te horen! Gisteravond ben ik weer even opgestapt en toen liep ze vrijwel direct heel erg fijn. Dus even volhouden en dan wordt het straks nog wel eens wat met ons!
Op naar volgende week!