mijn 1e les 'antoine de bodt' systeem

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Cindy+Uniek

mijn 1e les 'antoine de bodt' systeem

Bericht door Cindy+Uniek » ma 17 mar 2008, 19:05

nou vanmiddag was het zover! om 4 uur mijn eerste les van chantal v/d heiligenberg volgens het systeem van antoine de bodt / klassieke rijkunst.

om even in te leiden:
ik heb jaren met een te harde/vaste hand gereden, in combinatie met de dracht/bevalling heeft dit ervoor gezorgd dat uniek helemaal vast zit in haar rug en uiteraard scheef is......

uniek heeft de afgelopen maanden alleen maar gestapt en is inmiddels 2 x bij de fysio geweest en komt eind van de maand weer

ze begon natuurlijk met een stuk uitleg

we hebben veel gestapt omdat beide condities nog niet bepaald goed zijn :D (ik heb natuurlijk sinds mijn gebroken rugwervel half december ook nog niet veel gereden!)
en we hebben een aantal kleine stukjes gedraafd....

- continue contrastelling vragen, ik nijg dan direct om met uniek met mijn buitenbeen op de binnenhoefslag te houden wat dus niet mag...
been is alleen voor de voorwaartse hulp (voorlopig)
- 1 x been geen reactie? --> been + zweep en mijn benen verder weer netjes ontspannen stil houden...
- handen moet ik echt dragen alsof ik 2 kopjes beet heb, ellebogen in de knik en mijn armen zijn dus echt horizontaal zo hoog staan ze (echt een L-hoek mijn bovenarm-elleboog-onderarm)

uniek is rechtsgebogen en belast hierdoor haar linkervoorbeen continue... dit kon wel oplopen tot 100 kg per keer dat ze het been neerzet qua druk!!!! je kon ook merken dat toen ik linksom ging draven ze wat kreupeltjes ging lopen, dus eerst weer terug op de rechterhand, contrastellingen tot ze af en toe hele mooie ontspannen stukken liet zien en vervolgens nog een keer linksom proberen! toen ging het al stukken beter!!!

we zijn echt dik een uur bezig geweest met bijna alleen stap en stukjes draf.... en ik vind het héél leerzaam en uiterst interessant!

over 2 weken heb ik weer les en dan hoop ik in de tussentijd dit voort te kunnen zetten zodat ze al verbetering kan zien!

uniek was ook erg ontspannen op het eind, oortjes speels opzij, tevreden blik in haar ogen toen ik eraf kwam (en MAN dat heb ik gemist :L )
dus al met een al een positieve ervaring!!!!

daarna even een ander paardje gereden.... meid bij ons op stal heeft al veel mee gemaakt met het dier, regelmatig eraf geklapt en sindsdien rijdt ze niet echt meer......

vorig jaar zomer heb ik er ook een paar op gezeten en we vonden dat het nu wel weer tijd werd om wat te gaan doen......
eerst aan de longeerlijn, daarna erop....
paardje vind been niet zo leuk en bokt daar een beetje op....
als ze er eenmaal een keer doorheen gereden wordt is het vaak over.... (vorig jaar op ponykamp in het bos was er ook niks mis)

nou dat heb ik geweten.... dat was gelij kalweer zandhappen op de plek waar ik ook mijn rugwervel brak....... :+
ik had de rechtergalop al gehad, paar bokjes en dan gaat goed, dus ik wilde de linkergalop doen, maar daar was ze het niet zo mee eens.....

cindy er weer op, goed boos geworden en alsnog met wat bokken de linkergalop gehad :D
morgenmiddag gaan we weer, ik wil m nu ff goed doorpakken want dan is het daarna over! dus ben benieuwd.... mijn vader en leen werden gelijk alweer gek bij het horen van 'gevallen..' maar gelukkig voelt alleen mijn arm erg zwaar nu (viel op mijn linkerzij) dus ga nu ff lekker douchen en duik vroeg mijn bedje in!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Leentje

Bericht door Leentje » ma 17 mar 2008, 19:09

dat klinkt super!
en kijk je wel uit,met allerlei "moeilijke" paardjes te rijden,je bent net weer helemaal heel ;)
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 17 mar 2008, 19:20

Ja Cin, dat klinkt best link zo kort na je blessure.
Die manier van rijden vindt ik toch niet zoveel afwijken van gewone klassieke dressur als ik het zo hoor. Alleen continue een hoge handhouding snap ik de reden niet van.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
ulljon

Bericht door ulljon » ma 17 mar 2008, 20:34

wat goed zeg, maar kijk je wel uit 8-) 1 x in de ziekenboog is wel genoeg :D
Ulljon M1 + 13 -> M2 startgerechtigd
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » ma 17 mar 2008, 20:59

Wat goed dat je anders bent gaan rijden. Het lessen zoals ze via AdB gegeven worden moet wel bij je passen. Pablo werd er echt niet beter door (en heb een aantal jaar zelf les gehad van antoine) De manier van Marijke de Jong voel ik me prettig bij (en de hoge handhouding mis ik totaal niet :P )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 18 mar 2008, 07:27

@ pablo ik vond het zo voor de eerste keer heel positief! dus blijf het voorlopig even doen, want uniek heeft het ook nodig... als ik op een 'normale' manier door zou rijden zei mijn fysio dat ik haar over een paar maanden af kan schrijven....... dus ik moet gewoon echt aan die scheefheid gaan werken! maar het is zo moeilijk om te voelen hoe scheef ze eigenlijk echt is!

ja jongens ik kijk uit :D vanmiddag gaat beestje eerst weer aan de lijn en dan doe ik iets voorzichtiger met de galop....

stukje van de site over rechtsgebogen paard:

HET RECHTSGEBOGEN PAARD

Acht van de tien mensen zijn rechtshandig.

Zo zijn acht van de tien paarden rechtsgebogen en twee van de tien linksgebogen.

We zullen hieronder ingaan op het rechtsgebogen paard en verderop een beschrijving geven van het linksgebogen paard.

Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links.

De linkerzijde van dit paard is de

bolle zijde
lang bespierde zijde
slap bespierde zijde
soepele zijde
Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.

Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen.

De rechter zijde van dit paard is de

holle zijde
kort bespierde zijde
sterk bespierde zijde
stijve zijde
Het rechterachterbeen is het been dat het meeste stuwt en het sterkst is.

De rechterheup is vaak hoger dan de linker.

HOE STELT U ALS RUITER DE DIAGNOSE?
Het rechtsgebogen paard zal meer steun zoeken op de linkerteugel, dus het paard ‘pakt links vast’
Dit paard zal tegen het linkerbeen van de ruiter aanlopen.

Het zadel zal naar links zakken en de ruiter zit dus scheef

Afbeelding

AANDACHTSPUNTEN RUITER

Kijk over uw paard heen, kijk niet naar beneden, u moet voelen wat er onder u gebeurt.

Rijd nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.

Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen.

Uw binnenhand is nooit lager dan uw buitenhand. In een wending of op de volte is uw binnenhand zelfs altijd hoger dan uw buitenhand.

Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.

Het paard moet altijd drang naar voren hebben. Houd uw paard scherp aan de hulpen.

Beloon het paard iedere keer als hij het goed doet. Belonen maakt het paard trots en groot.

‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’
Mir

Bericht door Mir » di 18 mar 2008, 08:59

Ik snap dat je erg blij wordt van deze methode omdat je verandering ziet bij jezelf en Uniek, maar je wordt nu bijna de persoonlijke promotor van AdB :+ :D .
Ik weet er niet alles vanaf maar ben het met sommige dingen niet eens. Dat je binnenhand een stukje hoger moet staan kanin buiging/een wending wel goed zijn, maar verder ben ik juist bezig mijn handen netjes op 1 lijn te houden. Op de linkerhand ben ik anders een chronische AdB rijder :D .
Succes met rijden verder maar doe wel voorzichtig idd, wat heb jij eraan als dat paard van een ander zo goed loopt en jij weer in het ziekenhuis ligt? Ik snap je pa en vriend wel eerlijk gezegd.
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 18 mar 2008, 09:10

ik weet niets over de AdB methode, maar ik schrok wel toen ik las dat je gevallen was, kijk ajb uit meissie
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 18 mar 2008, 18:13

Cindy, rechtrichten is absoluut heel belangrijk! Maar ik doe het nu op een andere manier, die duidelijker voor mij is. Maar ik had dus les van AdB zelf en zijn didactische vaardigheden zijn niet je van het, zat geen logica in de lessen etc.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Daphne

Bericht door Daphne » wo 19 mar 2008, 09:39

Klinkt interessant Cindy! Als dit systeem voor jullie werkt, dan is dat super natuurlijk. Dat hou je toch: dat bepaalde dingen voor de ene persoon(/paard) wel werken en voor de volgende persoon niet.
yvette

Bericht door yvette » wo 19 mar 2008, 09:58

De meeste dingen zijn natuurlijk niets nieuws, maar het is natuurlijk niet DE methode. Zolang het maar een fijne methode is voor jou... :D

Dat van dat rechtsgebogen paard is niet helemaal waar. Er zijn ook theorieën dat paarden van nature ook links of rechts zijn en dat dat te maken heeft met hoe ze in de baarmoeder gelegen hebben. Uiteraard kan een ruiter een paard wel scheef rijden, maar dat gaat beide kanten op (rechts en links). Mijn eerste paard was inderdaad rechtsgebogen, maar die heb ik ook niet zelf ingereden (kreeg ik pas op 10-jarige leeftijd). Iza is helemaal recht (wel af en toe wisselend links of rechts wat stugger, maar dat kan ook met de belasting van de vorige dag te maken hebben)
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 19 mar 2008, 10:21

nou ja als je toch hoort dat paarden met hoefkatrol / kissing spines / artrose etc. op deze manier soms volledig herstellen, of weer goed kunnen functioneren, terwijl ze dat daarvoor niet konden en soms al worden afgeschreven vind ik toch wel heel wat zeggen!

en niet iedere instructeur is hetzelfde, dit meisje legt het voor mij in ieder geval logisch en begrijpelijk uit!

en yvette ik heb ook volgens mij niet gezegd dat het scheve van een paard alleen door een ruiter komt?!
ik weet juíst dat ieder paard geboren met een makkelijkere kant door de houding in de baarmoeder!

maar in mijn geval is het zeker door mijn rijden verergerd bij uniek.....

mijn verzorgster heeft ook groen licht gekregen van haar ouders, ze stopt in betaling voor uniek, om 2 x per maand te kunnen lessen (aangezien het wat duurder is dan normaal) en ik les ook 2 x per maand, dus uniek zelf lest dan 1 x per week! dus dat vind ik wel fijn!
yvette

Bericht door yvette » wo 19 mar 2008, 10:31

Cindy+Uniek schreef:en yvette ik heb ook volgens mij niet gezegd dat het scheve van een paard alleen door een ruiter komt?!
ik weet juíst dat ieder paard geboren met een makkelijkere kant door de houding in de baarmoeder!
Nee, maar in wat je citeerde werd even voorbijgegaan aan de aanleg van nature, alsof de enige reden dat een paard scheef is, de rechtshandige mens is.
Vandaar dat ik zei dat het niet helemaal klopte.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 19 mar 2008, 10:37

yvette schreef:
Cindy+Uniek schreef:en yvette ik heb ook volgens mij niet gezegd dat het scheve van een paard alleen door een ruiter komt?!
Nee, maar in wat je citeerde werd even voorbijgegaan aan de aanleg van nature, alsof de enige reden dat een paard scheef is, de rechtshandige mens is.
Vandaar dat ik zei dat het niet helemaal klopte.
oh okee!
lauraatje

Bericht door lauraatje » wo 19 mar 2008, 12:05

Klinkt alsof het voor jullie super gaat werken :j Ik heb eens een clinic gezien van een meisje volgens deze wijze en vond het super interessant :j
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » wo 19 mar 2008, 18:21

Ik heb met Kim ook nog 5 jaar met plezier volgens deze methode kunnen rijden :j
Anders was het al veel eerder fout gegaan.

En geen moeilijke paardjes rijden hoor. Pas goed op jezelf.
Plaats reactie