Vanmorgen bitloos gereden

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Klijntje
Contacteer:

Vanmorgen bitloos gereden

Bericht door Klijntje » zo 28 okt 2007, 10:38

Mijn mama had na aanleiding van een artikel in de MenSport, een speciale neusriem besteld waarmee je bitloos kunt rijden.
Hij was bedoeld voor haar Welsh-A'tje Archie, waar ze aangespannen mee rijdt. Maar die verzuipt erin met zijn poppesnoetje.
Ik was eigenlijk van plan om een eind het bos in te gaan, maar mams had dus deze neusriem gisteren thuis gestuurd gekregen en vroeg of ik misschien zin had om hem uit te proberen in de bak!
Nou dat wou ik wel, ik was hartstikke benieuwd natuurlijk :D
Dus het ding door het kopstuk van m'n hoofdstel geregen en omgedaan, het stond Zico kei mooi 8-) En hups, de bak in.
Toevallig waren er vanmorgen aardig wat mensen op stal dus we hadden meteen een hoop publiek, een aantal waren er ook behoorlijk sceptisch over van te voren.

Maar wat bleek? Zico liep als in een droom zo goed! Heerlijk nageeflijk, lekker laag, en schuim op z'n mond ook nog. Z'n hele lijf was los, hij swingde door de bak met hele ruime passen, geweldig! :L Ik kon gewoon sturen, dit voelde niet anders aan. En het halthouden ging zelfs heel wat beter dan normaal, meestal douwt Zico nog een aantal passen door, maar nu stond hij meteen stil.
Het grootste en fijnste verschil vond ik, dat ik een constante lichte aanleuning had en Zico steeds in dezelfde ontspannen houding door bleef lopen.
Met bit in, moet ik hem soms bij elke pas corrigeren omdat hij dan weer met z'n hoofd omhoog komt, ik zit dan vaak te 'wrikken' en ben constant met z'n mond bezig, dit vind ik zelf altijd heel vervelend. Ik voel me daar vaak echt een beetje rottig over. De momenten van ontspanning zijn maar zo kort! En dan kan ik alweer helemaal opnieuw beginnen.
Maar nu was dit totaal niet aan de orde! Ik was/ben :D helemaal in de 7e hemel. Volgens mama zag Zico er ook echt tevreden uit.
En... omdat de neusriem voor Archie dus te groot is... mag ik hem nu hebben voor Zico! *o/* Alvast voor m'n verjaardag. Morgenmiddag gaan we er weer mee rijden en als het weer een beetje meezit, ook foto's maken. Dus misschien kan ik ze dan hier ook laten zien.

Ohja, en wat het publiek betreft: ze waren allemaal positief. Nou ja het was dan ook echt duidelijk dat Zico het er super goed op deed. Een persoon gaat meteen zelf zo'n neusriem bestellen, en een ander wil de mijne wel eens proberen.

Het is trouwens niet mijn bedoeling om bitloos rijden nou helemaal te gaan promoten of iedereen 'om' te krijgen, maar ik ben heel enthousiast en dat wilde ik even met jullie delen :D Ik heb gewoon een hele leuke, leerzame ochtend gehad!
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » zo 28 okt 2007, 10:53

ik rijd met vera wel eens gewoon met een halster, maar daar loopt ze ook "gewoon" nageeflijk mee. Het verbaasd mij dus niet dat het met zo'n neusriem ook gewoon lukt. Alleen als ik buiten ga rijden vind ik het echt niets met Vera, dan is het gewoon levensgevaarlijk, maar misschien met een iets normaler paard is het buiten ook wel te doen zonder bit.

ben benieuwd naar de foto's
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Leentje

Bericht door Leentje » zo 28 okt 2007, 11:11

ben ook benieuwd naar de foto's,leuk dat hij er zo fijn op loopt,heb het nog nooit geprobeerd.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 28 okt 2007, 11:31

Dat halthouden herken ik wel. RB staat dan ook veel sneller stil. Het is eventjes geleden dat ik hem gebruikt heb moet ik zeggen. Heb jij ook die van de ruitersportshop?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » zo 28 okt 2007, 21:24

Ja! Mooi is die he :D
Ik vind zelfs de koperen ringetjes en gespen goed bij Zico staan, terwijl ik daar eigenlijk helemaal niet van hou ;)
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » zo 28 okt 2007, 22:13

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig.
Want deze kan dus gewoon gecombineerd worden met een gewoon hoofdstel?
Waar heb je deze besteld, of je moeder in dit geval. Zou graag meer informatie willen :)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 29 okt 2007, 07:26

Ja, net als Charret, zou ik ook wel meer willen weten.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 29 okt 2007, 09:02

Charret en leoensuzanne:
M'n mams heeft hem besteld via http://www.ruitersportshop.com.

Hier alvast een plaatje:
Afbeelding

Het is dus een hele brede neusriem, lekker dik onderlegd :) Aan de onderkant lopen twee leren riempjes gekruist, onder z'n kin door. Als je aan de linkerteugel 'trekt', duwt de neusriem tegen de rechterwang van je paard.
Als je je hand nageeft, vallen de riempjes als het ware los. Net als een slipriem van een hond.

Op bovenstaand plaatje heeft de pony alleen de neusriem om, ik heb de mijne door het kopstuk heen gegespt. Dat vond mijn mama veiliger ;) Anders zou het hele ding misschien van z'n hoofd kunnen vallen als hij een keer flink schudt en/of z'n hoofd omlaag doet.
Ik heb dus het bit eraf gehaald, dus er hangen 2 losse riemen te bungelen waar gewoonlijk de bakstukken met bit aan vast zitten. Da's dus niet zo'n mooi gezicht, maar ja...
Ik zal vanmiddag wel een uitgebreide fotoshoot doen, kunnen jullie goed zien hoe het er van alle kanten uitziet enzo :)

Mischien is het ook wel te combineren met een bit, net als van die Spaanse ruiters die een teugel aan het bit hebben, en eentje aan de neusriem. Ik zou echt niet weten of het er geschikt voor is en of het dan allemaal nog werkt... Ik heb me eigenlijk nog totaal niet verdiept in bitloos rijden, dus ik ga er verder maar niks over zeggen, voordat ik iets zeg wat helemaal niet klopt :+
Maar in de laatste MenSport staat dus een heel artikel, en op Bokt bij Naturals/Van Nature, kun je ook een hele hoop info vinden!
Afbeelding
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 29 okt 2007, 11:17

Het is zeker te combineren met een bit, maar dan moet je met dubbele teugels rijden *even fotootje zoeken*

niet helemaal duidelijk, maar ik rijd hier dus op de bitloze en heb een extra teugeltje aan het stangetje zitten (die ik dus zelden nodig heb)
Afbeelding
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » ma 29 okt 2007, 13:23

dat ziet er goed uit zeg,misschien dat ik dat ook eens ga proberen
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Charret

Bericht door Charret » ma 29 okt 2007, 13:48

Ik ben wel heeeel nieuwsgierig geworden. Was het al maar wist niet goed wat ik moest zoeken.
Opzich zijn die andere bitloze hoofdstellen nog best prijzig.

Oh knellen/ snijden die riempjes dan niet onder het hoofd?
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 29 okt 2007, 14:03

Nee hoor. Het is echt een heel fijn hoofdstel.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 29 okt 2007, 16:40

Ik realiseerde me vanmiddag ineens dat
Ik heb me eigenlijk nog totaal niet verdiept in bitloos rijden...
eigenlijk niet zo'n handige opmerking was :oo
Je moet natuurlijk nooit zomaar onvoorbereid, iets gaan uitproberen, anders krijg je ongelukken.
Maar ik doe dit dus onder begeleiding van mijn mama, die zich al weken lang aan het inlezen is over alles wat met bitloos rijden te maken heeft 8-)

Hier wat foto's van het rijden van vanmiddag, helaas waren de omstandigheden alles behalve optimaal:
Afbeelding

Afbeelding
(hij knijpt wat met zijn staart, omdat het regende)

En nog een charmante foto van Zico na het rijden:
Afbeelding
(met mama's flitsende armen er op hihi :+ )

En de onderkant, jammer genoeg zie je door al dat baardhaar niet zo veel:
Afbeelding

Je ziet dat de neusriem bij Zico lager hangt dan bij die pony op de foto (en volgens mij ook bij jou DeeDee), hij moet voor de beste uitwerking een stukje lager hangen dan een hoge neusriem, meer op de plek van een Duitse neusriem.
Jammer genoeg krijg je bij het bestellen van de neusriem geen briefje met uitleg er bij thuisgestuurd, maar deze info had m'm mams dus uit de MenSport ;)
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 29 okt 2007, 18:36

@Klijntje. Is het zo'n andere manier van rijden dan? Het lijkt me in ieder geval wel wat.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 29 okt 2007, 19:32

Je hebt gelijk, maar ik heb er ook nog een bit bij hangen natuurlijk.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » ma 29 okt 2007, 19:32

leoensuzanne schreef:@Klijntje. Is het zo'n andere manier van rijden dan? Het lijkt me in ieder geval wel wat.
Nee, eigenlijk juist helemaal niet :)
Je hoeft helemaal niks anders te doen dan met een bit, het contact via de teugel voelt hetzelfde aan in je hand. Afwenden, inbuigen, halthouden enzovoort gaan gewoon allemaal op dezelfde manier.
En in mijn geval is het contact en de aanleuning op dit moment dus zelfs veel constanter. Zico is veel rustiger met zijn hoofd en in zijn lijf.

Die opmerking van dat voorbereiden -want mischien doelde je daarop- zei ik vooral omdat ik het in het algemeen nooit verstandig vind om iets nieuws uit te proberen zonder goede voorbereiding. Ik ben er bijv ook erg tegen om 'zomaar' een paard een ander bit in te doen of er hulpteugels aan te hangen.

Maar deze neusriem werkt wel zo zacht in (er zit bijv geen hefboomwerking aan zoals bij een hackamore) dat je hier niet zomaar ongelukken mee zal gaan krijgen hoor ;)
Zou het natuurlijk wel altijd uitproberen in een veilige en vertrouwde omgeving.
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » ma 29 okt 2007, 19:40

Ik ga hem denk ik toch bestellen. Weet je zo welk nummer van MenSport de uitleg van dit hoofdstel stond? Stalbaas is lid dus dan leen ik die even :)

Ziet er netjes uit het hoofdstel.
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 30 okt 2007, 07:25

De laatste of een-na-laatste (ik weet niet of er alweer een nieuwe uit is ondertussen), het was een artikel over Horse Event geloof ik, over bitloos mennen.
Ze gebruikten daar wel een iets andere neusriem dan deze, maar m'n mama heeft met behulp van een test op http://www.paardnatuurlijk.nl allerlei optomingen vergeleken en kwam op deze uit.
Jammer genoeg voor haar past hij dus niet, en moet ze toch op zoek naar een andere oplossing...

Meer info ook via http://www.bitloos.nl (daar hebben ze 't op Bokt steeds over, zelf heb ik nog niet gekeken ;) ).
Afbeelding
Charret

Bericht door Charret » di 30 okt 2007, 08:16

Bedankt voor die link.

Zit er aan het hoofdstel dat jij hebt gekregen ook geen keelriem?
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 30 okt 2007, 10:04

Nee je krijgt echt alleen de neusriem (ja, met de riem die achter z'n oren langs gaat er aan vast natuurlijk :+ ).
Ik heb hem door mijn hoofdstel heen gedaan, maar je kan er ook voor kieze om alleen de neusriem om te doen en verder niks.
Afbeelding
Plaats reactie