Pfff, ik weet het ff niet meer...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Evy
Contacteer:

Pfff, ik weet het ff niet meer...

Bericht door Evy » do 11 okt 2007, 16:45

Het klikt de laatste weken niet meer tijdens het rijden tussen Odin en mij.
Er gaat iets niet goed, maar wat?

Zadel is gecontroleerd door de zadelmaker, ze is 1,5 maand geleden naar de tandarts geweest, haken zijn toen weggevijld.
Maar ik had het idee dat ze nog last had van één tand, links-voor-boven. (voor de kijker rechts)
Ik heb dat idee doordat ze tijdens het rijden constant aan het kauwen is aan die kant. Ook pakt ze dan af en toe het bit vast, maar dat is voor 1 seconde ofzo. Dus had ik weer een tandarts erbij gehaald, maar die vertelde me dat die tand niet zo erg was, en dat ze daar niet zoveel last van kon hebben :\

Over de lessen die ik met haar heb ben ik ook niet tevreden, ik heb juist het gevoel dat we naar beneden glijden qua niveau. Het is misschien ook wel een oorzaak-gevolg situatie, maar wat is de oorzaak?
Als ik ga terugrekenen, is het begonnen vanaf het eerste tandarts bezoek.
Maar die weken erna liep ze echt heel lekker, maar vanaf een zeker punt is ze zo gaan lopen.

Een ander bit heb ik al geprobeerd, maar dat werkte ook niet.
Vandaag heb ik weer op haar gereden, maar ik barste echt in tranen uit.
Het lukt niet, alles wat ik probeer gaat fout. Het is zo frustrerend, waarom is ze zo opeens gaan lopen?? Ik zit er al over na te denken om te stoppen met wedstrijden, misschien moet ik maar wat anders met haar gaan doen.
Ik heb ook helemaal geen zin meer om op haar te rijden, want het gaat toch niet goed :\

Ik ging na Odin even op Vickey rijden. Ik was nog erg prikkelbaar zeg maar, maar Vickey heeft wel weer even m'n humeur opgevrolijkt :+:
Wat een verschil dan met Odin. Ik vind het heerlijk om ergens voor te trainen, om een paard even lekker aan het werk te zetten. Maar als ik de hele training bezig ben om een paard ontspannen te laten lopen dan heb ik het al gauw gehad. En bij Vickey hoeft dat gelukkig niet, die loopt gewoon ontspannen en daar kan ik dan lekker mee schakelen etc.

Toen ik bijna naar huis wilde gaan kwam ik Mop eindelijk tegen. Ik wilde namelijk de hele week al vragen of ik mee mocht doen met de Abop met Vick. Maar hij reageerde best wel geïrriteerd dat het allemaal wel zo leuk en aardig was, maar dat hij er helemaal geen zin in had om me te brengen en dat het ook allemaal geld kost en dat ik er niets mee opschiet etc.
Goed, zijn paard natuurlijk, maar het was wel een klap in m'n gezicht.
Vooral omdat ik al emotioneel was die middag, voelde ik m'n tranen alweer branden.

Maar goed, lang verhaal dus... maar ik weet dus niet wat ik ermee aan moet. Ik zit eraan te denken om met Vick verder te gaan in de dressuur maar ik weet niet wat ik met Odin moet doen.
Moet ik een andere tandarts laten komen? Want ik denk echt dat er iets met die tand aan de hand is... dat laat me niet los. Ik wil zo graag erachter komen waarom ze zo loopt, zou een masseur helpen? *zucht* Wie heeft er andere ideeën...
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Claudje

Bericht door Claudje » do 11 okt 2007, 16:56

Meid, als je echt het gevoel hebt dat het aan die tand ligt, laat je dan vooral niet uit de weg slaan door
1 tandarts die zegt dat het niet kan dat het daardoor komt... :(:) Ik heb precies hetzelfde meegemaakt,
maar dan met Ullwinn's zadel. Het zou wat zijn als ik toen niet naar mijn gevoel had geluisterd, dan had
Ul nu rijp geweest voor de slager... ;(
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 11 okt 2007, 17:15

Sja opties:
- Second opinion van een DA/tandarts
- Bitloos gaan rijden
- Gaan mennen
- Toevallig last van een onbewuste vasthoudende hand (merkte ik bij mezelf bij Wodan met les :=), of iets rijtechnisch wat met jezelf (of jou én odin) te maken heeft?
- Flinke stap terug nemen betreft rijden.
- Iemand anders paar keer laten rijden.

En betreft ABOP met Vickey:
- Een goed resultaat doet de waarde van Vickey (en nog eventueel komende veulens) ook in waarde stijgen. Daar is die 25 euro dan een speldenprikkie.
- Het levert een goed en trots gevoel.
- Vervoer valt te regelen, toch?

Maar kan me je gevoel voorstellen, dat je dr even helemaal doorheen zit vandaag!
Geluk is de vrucht van intens werk
Saar

Bericht door Saar » do 11 okt 2007, 17:17

Wanneer gaat het fout? Misschien een rare vraag, maar doet ze de basisdingen wel, gewoon stap-draf-galop. Wat gaat er mis? Als de basis wel gaat, zou je kunnen proberen om een tijdje een stapje terug te doen en van daaruit weer verder uitbouwen.

Als je denkt dat het een tand zou kunnen zijn, gewoon een tandarts vragen. Beter voor 'niets' laten komen dan dat je zelf steeds aan het twijfelen bent :(:)
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 11 okt 2007, 17:22

Claudje: Ja, je heb wel gelijk.. eigenlijk moet ik gewoon nog een andere tandarts erbij halen.

Annabel: Mennen zou toch niet mogen ben ik bang..
Die onbewust vasthoudende hand zal vast wel een rol spelen. Aan die kant gaat m'n hand namelijk ook een eigen leven leiden. Maar dan heb je weer dat oorzaak-gevolg iets, want bij Vickey doet die hand wel weer normaal :? En je heb gelijk dat er rijtechnisch ook iets niet in orde is, ik voel het zelf heel erg en ik zie het terug op foto's...
En ik was al bezig met die stap terug, ik moest van m'n instructeur deze weken alleen maar bezig houden met de basis... maar ja, zelfs die lukt niet :+

En die stijgingswaarde van Vickey had ik ook al uitgelegd aan Mop, maar hij gelooft niet dat zoiets veel zou uitmaken. Op die momenten baal ik wel dat ik zelf geen E rijbewijs heb...dan had ik haar zelf wel kunnen rijden :\

Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 11 okt 2007, 17:30

Saar schreef:Wanneer gaat het fout? Misschien een rare vraag, maar doet ze de basisdingen wel, gewoon stap-draf-galop. Wat gaat er mis? Als de basis wel gaat, zou je kunnen proberen om een tijdje een stapje terug te doen en van daaruit weer verder uitbouwen.

Als je denkt dat het een tand zou kunnen zijn, gewoon een tandarts vragen. Beter voor 'niets' laten komen dan dat je zelf steeds aan het twijfelen bent :(:)
Het gaat al fout bij het wegstappen, bij alle overgangen zeg maar.
Dan loopt ze tegen het bit aan, ipv dat ze netjes nagevelijk blijft.
In stap kan ik haar lekker over de rug laten lopen op de rechterhand, op de linkerhand gaat ze als een bezetene op het bit kauwen en wil er niet lekker doorheen komen. Met draven het zelfde, rechts goed, links alleen afbuigen/stelling aannemen met d'r nek en er ook niet lekker doorheen komen + dat kauwen/vastpakken. Op sommige momenten gaan we echt als beginners door de baan, dan loopt ze in draf echt tegen de hand.
Hoe verder ik probeer te sleutelen, hoe meer zij zichzelf gaat vast zetten.
Als ik dan ook op de rechterkant ga rijden dan loopt ze daar ook niet echt lekker doorheen.

Galop gaat links dan weer wèl heel goed en rechts weer niet :?
Rechts loopt ze dan ook echt houterig vind ik, niet vloeiend.

Als ik dit zo allemaal nalees denk ik weer aan een spierkwestie??
Zucht..

Weet je wat het is, toen die 2de tandarts langs kwam voelde ik me ook best wel 'dom' zeg maar. Ik handelde op m'n gevoel omdat ik dacht dat het niet klopte, maar ze vertelde me dat het echt niet aan die tand kon liggen. Ze was dan ook binnen 5 minuten weg, omdat er gewoon niks te vinden was... Misschien moet ik er gewoon op staan dat ze die tand even bijvijlen, al is het alleen maar voor m'n gevoel...

Mir

Bericht door Mir » do 11 okt 2007, 18:39

Volgens mij zit er ook wel het idee van even je dag niet hebben bij, wat je gedachten versterkt.
Tja over vastzittende hand, er is 1 paard (Tim) die me dat grondig afleert door gewoon zijn kop in de lucht te gooien en de andere paarden vergeven het me stuk voor stuk (waardoor ik denk dat het HUN schuld is dat ze niet helemaal lekker lopen, tot ik mijn handje goed gebruik en het wel goed gaat).
Ik vind jou en Odin een top team, geloof niet dat jullie al it gedressuurd zijn. Misschien eens een andere instructeur (met evt. een andere insteek)? Of een fysio? Zitten ook zeer goede bij?
Niet de moed laten zakken, misschien een paar weken niet teveel verwachten en je wat meer focussen op Vickey, dat vanzelf wat dingen op hun plaats vallen?
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 11 okt 2007, 19:10

ik ken het gevoel heel goed, ik heb het momenteel met Vera, geen land mee te bezeilen. Dressuren lukt voor geen meter, ze pakt het bit vast en gaat er als een Jekko vandoor in rengalop. Buiten is het een ramp, alles is ineens eng :(

Ik weet precies wat je voelt, er zijn nu echt momenten dat ik wou dat Exel een jaartje ouder was, dat ik daar wat mee kon doen. Met Veer is het momenteel niet leuk :(
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
_*iDj*_

Bericht door _*iDj*_ » do 11 okt 2007, 19:39

Ik snap je gevoel heel goed Eef, ik heb dat met Harma ook gehad. Wat mij toen geholpen heeft is een andere instructrice nemen, die het gewoon allemaal net wat anders doet (en het allerfijnste was dat die zeer ruimte ervaring heeft met koudbloeden).
Als je echt het idee hebt dat het aan die tand ligt, kan je ook een paar keer bitloos proberen natuurlijk.. Dan kan je het zelf testen.
Succes ermee!
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Wodan
Moderator

Bericht door Wodan » do 11 okt 2007, 19:46

Eef, kan me je frustratie helemaal voorstellen. Wat ik al gezegt heb. Volgens de tandarts zou ze dan wel geen last moeten hebben van die mini haakje, maar het ene paard is de ander niet. Wood reageert ook super op mini afwijkingen aan zijn gebit of lichaam. Ik weet dit en laat ook mini haakjes wegvijlen. Gewoon bellen en vragen om dat haakje alsnog te verwijderen. Jij werkt met dit paard dus jij voelt het beste aan wat goed voor haar is.

Daarnaast zou ik idd stoppen met je lessen die je nu krijgt. Wat ik zoals gehoord heb gaan die lessen totaal tegen jouw en Odins principes in. Odin wordt hier ook gewoon boos op naar jou toe, omdat ze altijd zo goed haar best doet ook met VD.
Ik ben van mening dat dit echt een oorzaak gevolg reactie van Ood is.
Ga op je gevoel af, die laat je niet in de steek!

En als je ergens mee zit, bel me dan :(:)
Wodan en ik M1+10
Anna

Bericht door Anna » do 11 okt 2007, 23:54

Tja moeilijk hoor maar ik zou zeggen volg je gevoel
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » vr 12 okt 2007, 04:33

Tsja heeeeel herkenbaar, dat had ik dus ook 2 jaar geleden. Ik denk dat jullie gewoon een break nodig hebben. Even geen serieuze dressuur maar gewoon lekker hobbelen, buitencrossen (endurance??) en plezier hebben zonder wedstrijd drang of iets van moeten bereiken.
Zo'n pauze heeft Tjo en mij echt heel goed gedaan, hij is iets langer geworden dan verwacht maar ala :D

Verder ga ik helemaal met Esther mee, Oods gedrag is zeker een oorzaak gevol actie. Laat iig een andere tandarts komen en na een beetje rust eens eens een andere instructrice, wie weet werkt dat?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 12 okt 2007, 06:13

Wat een lastige situatie zeg..
Is soms best lekker om alleen even te genieten, en niet dressuurmatige bezig zijn, maar gewoon eens aan een lang teugeltje wat rond hobbelen. Soms is het al lekker er gewoon even op te zitten, te voelen dat je op een paard zit (zoals je je 1e beginnersles zo ongeveer ervaarde :D ) en dan weer lekker af te stappen.

hopelijk vind je een oplossing voor het tanden/les/abop probleem.
Kan me heel goed voorstellen dat je er helemaal gefrustreerd door raakt. Maar gelukkig is voor ieder probleem een oplossing :)
Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 12 okt 2007, 06:23

Vorig jaar december/januari heb ik ook zo'n dip gehad, het rijden was niet om over een huis te schrijven! Heb net als jij een tandarts erbij gehaald en een ostheopaat en mijn probleem was verholpen. ( Tim was erg stijf in de lendenen en heiligbeen)
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 12 okt 2007, 07:00

Bedankt voor jullie reacties en ideeën :)

Heb er vannacht nog over nagedacht, ik ga m'n gedachten maar voorleggen aan een andere tandarts, kijken wat voor visie hij erop heeft.
Dan wil ik dat die haak wordt weggevijld, ook al is het voor m'n eigen gedachten.

Daarna neem ik een tijdje geen lessen meer en probeer ik het zelf maar weer. Of desnoods op zoek naar iemand anders.

En misschien dat ik Heleen even laat komen (die is fysio), misschien dat zij ook nog wat antwoorden voor me heeft.

Lotte

Bericht door Lotte » vr 12 okt 2007, 07:10

Hee Evelien,

Wat lastig zeg! De ideeën die je tot nu toe hebt vind ik inderdaad ook prima; eerst maar kijken of je eventuele lichamelijk oorzaken weg kunt nemen.
Maar wat al veel genoemd is, is dat het herkenbaar is voor veel mensen. Met Ody heb ik ook zo'n periode gehad en ik ben toen echt een stap terug gaan zetten. Heb een bitloos hoofdstel gekocht en veel buiten gaan rijden. Af en toe wel in de bak, maar dan ook bitloos en puur gericht op de ontspanning. Daarna het werk afgewisseld en dit heeft goed gewerkt.

Ik vond Odin en jou op de CK echt super, een hele mooie combinatie! Misschien een schrale troost, maar het zag er gewoon goed uit dus geef het iig niet op met Odin! Jullie hebben allebei veel potentie!

:(:)
:L Ody v. Myrstein: Z2 startgerechtigd!--> Wedstrijdpensioen vanaf augustus 2012, dus vanaf nu lekker recreatief! :D
yvette

Bericht door yvette » vr 12 okt 2007, 07:27

Evy schreef:In stap kan ik haar lekker over de rug laten lopen op de rechterhand,
Evy schreef:[Galop gaat links dan weer wèl heel goed en rechts weer niet :?
Dit gaat meestal samen als het een probleem is wat iuit het achterbeen komt. In dit geval dus het linkerachterbeen. In stap zet ze het linkerachterbeen op de linkerhand buiten de massa om het te ontlasten en voor de linkergalop is het rechterachterbeen het afzetbeen, dus makkelijker.
Ik heb het paard niet gezien natuurlijk (ja, even in stap op de keuring, maar niet bewust gekeken), maar ik zou je willen aanraden eens kritisch naar haar linkerachterbeen te kijken en niet teveel te focussen op haar tanden.
Verder is de optie van bitloos rijden, zoals hierboven voorgesteld ook een leuke afwisseling. Hoe lang heb je met de dracht en het veulen niet op haar gereden trouwens?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » vr 12 okt 2007, 08:17

Heleen even langs laten komen is helemaal niet zo'n slecht idee.
Mag ik vragen wie je er als tandarts bij hebt gehad?
Wij hebben altijd Hans Ruygrok en daar ben ik erg tevreden over.
Maar als er al twee zeggen dat het niets met de tand te maken heeft zouik me daar dan niet zo druk over maken.
En misschien is een keertje een maandje vakantie ook wel eens goed. Alleen lekker wandelen en misschien wat vrijheidsdressuur en dan zul je zien dat ze daarna weer heel hard aan het werk wil voor je.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » vr 12 okt 2007, 09:23

@ Yvet: Dat zou idd ook nog kunnen, Heleen Slebos laten komen is misschien wel een goed idee :j In de rechtergalop gooit ze ook d'r kont naar binnen.

@ Sandrien: De 1ste tandarts kwam uit Limburg, geen idee hoe hij heette. Overigens was toen het probleem nog niet aan de orde, dus hij heeft niks verteld over die kies.
De 2de die ik erbij had gehaald was de tandenfee, en die vertelde dus dat het daar niet aan kon liggen.

@ Lotte: Lief dat je zoiets zegt, bedankt :+:

Ik ga nu wel even Heleen bellen.
Heb vanmorgen een tandarts uit Nieuwe Niedorp gemaild, even kijken wat hij erop te zeggen heeft.

Edit: Net even gebeld, moest op het einde van de dag nog terug bellen want ze had geen agenda bij zich. Maar wat een prijzen zeg... pff, naja het is voor het goede doel ;)

Ellebel

Bericht door Ellebel » vr 12 okt 2007, 09:54

Yvette kan het weer perfect verwoorden :D. Dat was dus de issue bij Tim. Ik was ook teveel gefocust op de tanden terwijl het bij mij ook aan rechterachterbeen lag.

Enne dat jij en Odin een speciaal superteam zijn is iedereen hiervan overtuigd :j
Plaats reactie