Zadels passen.. pfff [update pagina 2]

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Lies

Zadels passen.. pfff [update pagina 2]

Bericht door Lies » di 02 okt 2007, 19:09

Vandaag kwam de zadelmaker langs voor Zanouk...
Haar huidige zadel past niet meer (is trouwens te koop, kieffer vz, in goede staat.. :D )

Ik wil graag een nieuw dressuurzadel. En dat kost geld. Dus ik vond het doodeng eigenlijk..
Maar nu zit ik met een dilemma.
We hebben een KN gepast (*omdat ik die zo móói vind* ) maar die paste niet.
Toen een lemetex, leek goed te liggen maar kwam in de draf omhoog.
Toen een kieffer nog iets.. paste voor geen meter.
Toen een kentaur, leek perfect te liggen maar kwam ook weer omhoog in de draf.
Zadel-meneer dacht dat dit misschien kon liggen aan de manier waarop Zanouk liep, ze hield haar rug nogal vast en maakte hem iets bol... (was ook mijn gevoel dus had hij gelijk in).
Hij kon ook niet bedenken hoe een zadel 'beter' kon liggen dan deze omdat hij, gewoon in stand heel goed lag, netjes voor de schouder, genoeg ruimte, lijn van kamer naar lepel liep goed etc.
Samengevat, hij wist even niet hoe een zadel anders op haar zou moeten liggen zodat het in de draf wel zou blijven liggen.

Nu hebben we (of eigenlijk hij ;) ) bedacht dat ik vrijdagochtend ga lessen en mijn instructrice (die hij ook kent) het zadel dan bij hem ophaalt. Ik ga lessen met het zadel van Tasja (Waar ik nu dus mee rij op Zanouk) en als ze los is nog even rijden met de Kentaur om te kijken of het dan wel blijft liggen....Lijkt mij op zich een nette manier maar ik had zo graag gewoon dat er een zadle op haar rug werd gelegd wat als gegoten zou liggen en waar we zo mee weg konden rijden.. kortom het perfecte zadel O:) )

Maar oooh wat ben ik bang dat ik een toch-net-niet-passend-zadel ga kopen...

Wie heeft er hier de meest briljante zadel-pas-tip zodat al mijn zadeltwijfels op slag verdwijnen? O:)
Laatst gewijzigd door Lies op zo 21 okt 2007, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Don't believe everything you think
Krista

Bericht door Krista » di 02 okt 2007, 20:17

Eeeh ik heb een hele simpele tip maar ik weet niet hoeveel jij te besteden hebt. Na veel passen en kopen en ellende heb ik voor Oos een Daaleman laten maken. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Heerlijk zadel, helemaal speciaal voor zijn rug.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Ingele

Bericht door Ingele » di 02 okt 2007, 20:38

Krista schreef:Eeeh ik heb een hele simpele tip maar ik weet niet hoeveel jij te besteden hebt. Na veel passen en kopen en ellende heb ik voor Oos een Daaleman laten maken. Ik heb er nog geen dag spijt van gehad. Heerlijk zadel, helemaal speciaal voor zijn rug.
Ik sluit me hier helemaal bij aan!

Ik heb zoveel gekloot gehad met zadels die net niet pastte!
Heb er dus eentje laten maken en ik ben er zooo gelukkig mee!
Viv

Bericht door Viv » wo 03 okt 2007, 05:48

Yup ik ken het probleem helaas Nien, Tjo heeft ook zo'n rug (te vlak). Heb pas 2 zadels gehad die super lagen, mn rossner en mn kieffer (die laatste heb ik eeuwig spijt van dat ik die heb weggedaan.
Gewoon nog even doorzoeken, of sparen vrees ik.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Lies

Bericht door Lies » wo 03 okt 2007, 05:59

Ja daaleman begon hij ook al over....
Hoeveel waren jullie kwijt voor zo'n zadel?

Hij had eventueel ook nog een stubben voor barokke paarden liggen.. die was ook alweer een stuk prijziger... iemand daar ervaring mee toevallig?
Krista

Bericht door Krista » wo 03 okt 2007, 07:12

De Daalaman GPS 1 heb ik. Die heb ik vorig jaar een nieuw moeten laten maken omdat mijn zadel gestolen waren en het zat rond de 1400 euro. Of dat nou met of zonder mijn verlengde zweetbladen was weet ik niet zo uit mn hoofd. Kijk anders even op hun internetsite daar staan ook andere modellen op! www.daaleman.nl
Ingele

Bericht door Ingele » wo 03 okt 2007, 08:27

Ik heb de gpsIII en was geloof ik iets van 1700 euro kwijt, maar dat was wel inc extra lange zweetbladen geloof ik :)
Viv

Bericht door Viv » wo 03 okt 2007, 09:19

Holy mozes wat een prijzen... 8)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 03 okt 2007, 09:22

Vind ik eigenlijk niet eens zo heel duur voor maatwerk!
sparky10

Bericht door sparky10 » wo 03 okt 2007, 09:31

zonde dan dat je niet een direct perfect passend zadel hebt gevonden ,
ik heb een wintec pro 2000 en die zit geweldig lekker , gelukkig passen er veel zadels op spark , maar veel ook niet ik neem altijd wel een met verstelbare boom ,
nienke geboren met 26 weken3dgn woog 540gram maar ze groeit goed een dapper prinsesje
Ingele

Bericht door Ingele » wo 03 okt 2007, 09:33

Ik ook niet :)

De boom is bij mij zelfs helemaal met de hand gemaakt omdat de normale bomen niet pastte...
Bovendien heb ik er al ruim twee jaar erg veel plezier van, ik heb daarvoor in twee jaar tijd hetzelfde bedrag uitegegeven tweede hands merk zadels die telkens dan weer niet goed lagen..

Mijn zadel is ook perfect aan te passen, bud was breder geworden, aangepast en ligt weer als een huis.. dus tja wat is duur dan :D
Krista

Bericht door Krista » wo 03 okt 2007, 11:21

Ik vind het ook niet duur hoor, net als jij Ingele heb veel geld uitgegeven aan andere zadels die niet pasten dus op de lange termijn is dit goedkoper denk ik.
En als je bij de ruitersportzaken kijkt zadels van Passier ed. die zijn vaak nog duurder en dan heb je een confectie zadel.. deze is echt speciaal voor je paard gemaakt! En nog naar je eigen wensen aan te passen, wrongen kunnne aangepast worden en verzet worden, zweetbladen kunnen verlengd worden!
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » wo 03 okt 2007, 11:54

Als je het budget hebt om een Daaleman te kopen zou ik het ook doen :j
Ik ben daar een paar weken geleden geweest voor een bedrijfsanalyse en heb meteen gezien hoe de zadels werden gemaakt en hoe zijn service is en alles.
Als ik het geld zou hebben, zou ik het zeker wel weten!
Esther

Bericht door Esther » wo 03 okt 2007, 15:20

Ik vind het wel veel geld, maar niet duur voor een op maat gemaakt zadel.. Had het nog wel wat duurder verwacht..

Maar wat jammer dat het niet wil passen.. Maar als je een zadel op maat laat maken, terwijl een ander zadel ook goed ligt, maar niet goed ligt in draf, houd je dat probleem dan niet??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 okt 2007, 16:10

Konden ook de fijn zittende, maar niet passende, zadels niet aangepast worden?? (Dat gebeurd hier altijd...boom verbreden/versmallen en kussens opvullen/afvullen *is dat een woord??*)
Heel simpel en uiteindelijk toch een perfect op maat gemaakt zadel (zonder gigantisch prijskaartje).

Verder checkt de zadelmaker hier altijd even hoe het zadel ligt als de rug op juiste wijze aangespannen wordt (even lekker die buikspier aan laten spannen en daar past ie het zadel op aan en geeft ook nog even extra uitleg).

en dan vraag ik me steeds weer af...hebben wij hier in het noorden dan alleen die zadelmakers die de meeste zadels op maat kunnen aanpassen???
Geluk is de vrucht van intens werk
Lies

Bericht door Lies » wo 03 okt 2007, 16:58

Bella schreef:Konden ook de fijn zittende, maar niet passende, zadels niet aangepast worden?? (Dat gebeurd hier altijd...boom verbreden/versmallen en kussens opvullen/afvullen *is dat een woord??*)
Heel simpel en uiteindelijk toch een perfect op maat gemaakt zadel (zonder gigantisch prijskaartje).

en dan vraag ik me steeds weer af...hebben wij hier in het noorden dan alleen die zadelmakers die de meeste zadels op maat kunnen aanpassen??
Hij had het ook over iets opvullen van voor maar wanneer hij voor zou opvullen zou hij voor weer te strak zitten en achter blijven liggen.
Achteropvullen was geen optie omdat het zadel dan weer te schuin zou komen te liggen en de druk voor weer te groot zou worden.
Dus ja, opvullen etc kan allemaal wel maar werd er niet beter van.
'Afvullen' heb ik hem niet over gehoord.. maar lijkt mij dus weer gek om bij een nieuw zadel vulling weg te halen...

Mijn budget zit echt op 1500 max dus de Daaleman van Krista zou ik nog willen hebben maar die van Ingele.... 8)7
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 03 okt 2007, 17:33

Dan zou hij voor dus een iets bredere boom moeten nemen en dat weer opvullen, tot de benodigde boombreedte, toch? (zo wordt het hier altijd uitgelegd, wordt vaak gedaan bij paarden die bijv 32,5 hebben als breedte, meestal gaat daar dan een 32 op, maar nog beter is een 33 die vooraan extra opgevuld is tot een 32,5. En dan wordt er vaak bij vermeld, dat met extra 'vlees op de botten' ze ook sneller aan die 33 zitten, waardoor dán alleen wat vulling weggehaald zou moeten worden. En je niet een compleet nieuw zadel moet kopen ;))

Verder is het best veel gedaan, vulling eruit halen (meestal halen ze, als het zadel 'verkeerd' opgevuld is, ook alle vulling eruit en stoppen het er opnieuw in).
Geluk is de vrucht van intens werk
Mir

Bericht door Mir » wo 03 okt 2007, 17:59

Ik vind de prijzen voor een Daaleman ook alles meevallen. Maar ik denk dat als je een zadel gaat aanpassen op het verkeerde ruggebruik van Zanouk (even heel kort door de bocht gezegd) dit wat zonde is. Ik snap je dilemma, maar misschien mag je nog even het zadel van Tasja gebruiken tot je het ruggebruik van Tasja wat beter in kaart hebt? Als Zanouk haar rug beter gaat gebruiken, verandert haar rug toch weer van vorm door de bespiering?
Volgens mij zit er in de Kn van tegenwoordig ook veel verschil (weet niet wie dit me verteld heeft, maar iemand), met name in de nieuwerwetse boom. Ik heb een ouderwetse KN Symfony en die past toch al snel op de meeste fjorden aardig. Misschien toch eens voor de wat oudere dressuurzadels kijken en die eens beetje passen, al is het maar tijdelijk, dat behoudt zijn waarde en dan kun je daarna altijd nog voor een gloedjenieuwe gaan?
lastig hoor!
alex19

Bericht door alex19 » wo 03 okt 2007, 18:16

Wanneer je goed zadel hebt, doe je er jaren mee. Wij hebben twee stubben zadels van 25 jaar oud op de fjorden liggen, en een kieffer van 15 jaar oud....Op de shets liggen wintec zadeltjes, die slijten hard. We hebben ook nog een ijslanderzadel, vind ik erg lelijk, maar hij ligt goed en de kinderen vinden hem lekker rijden.
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » wo 03 okt 2007, 19:13

Ook een prestige topdressage geprobeerd? Heb grote/brede kamer en de singelbevestigings punten komen meer van achteruit ( de achterste stoten).
Hierdoor paste dit zadel perfect bij Svenna, ik had dus ook dat de druk niet mooi in het midden lag en het zadel naar voren kon wippen met andere zadels. Dus op advies dit zadel genomen, ben er heel blij mee. Prinsesje Svenna op de erwt heb helemaal geen drukkingen meer sinds dat zadel!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Plaats reactie