Hé jakkes...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Vjestagirl

Hé jakkes...

Bericht door Vjestagirl » ma 04 jun 2007, 19:56

Het was weer helemaal mis vanavond...

Ik heb een nieuw stalgenootje. Hardstikke leuke meid, kan je prima mee lachen. En die had vanavond van 7 tot 8 les. Prima, ik had zoiets van dan ga k om 7 uur, knip k Vjesta ff n beetje bij, gaat ze terug te land in en om iets voor 8en haal ik haar er weer uit, zodat k om 8 uur nog ff kan rijden.

Om 10 voor half 9 zat ze dus nogsteeds in de bak, vol aan het werk, met haar instructrice. Uiteindelijk had ik toch maar besloten te gaan zadelen, zodat ik ook nog wat kon doen. Zodra ik de bak in kwam ging zij uitstappen, dus dat ging mooi goed. Nou zijn de eerste rondjes altijd rampzalig, dat is nou eenmaal zo, daar heb k me bij neergelegd. Ze gaat alle kanten op, behalve die ik wil. Maar ik los t wel op, zet haar direct flink aan het werk, aan de teugel en lopen met die handel. En all of a sudden begint de instructrice van dat andere meisje zich ermee te bemoeien. 'Ja, laat haar maar een rondje achter Marcello aanstappen, lekker onspannen, alleen stappen' :? . Naja, omdat het meestal wel wat helpt heb k t maar gedaan. Maar na 2 rondjes wilde ik weer zelf aan het werk gaan. Dat duurt altijd eventjes, gaat niet zomaar uit het niets. Ik rij heel veel voltes, moet altijd heel veel been geven. En ik moet haar dan dus afleiden van het klieren. Aan de teugel lopen, volte verkleinen en vergroten, rechtrichten, stelling naar binnen, keertje de andere kant op, overgangen rijden enz. Dus daar was k mee bezig, begint ze weer 'ja, je moet haar lange teugel geven en gewoon rondstappen, net doen alsof er niets aan de hand is. Alleen maar hier op de volte stappen, al moet het een half uur'. En het is opzich wel goed bedoeld, maar ik kan daar niets mee. Ik weet wat Vjesta doet, en ik weet dat ik het eruit kan krijgen. En ik erger me dan zo aan het feit dat iemand zich ermee bemoeit, en dat voelt Vjes, en die maakt daar onmiddelijk misbruik van. En ik zei het ook, 'ze is niet bang, ze stelt zich gewoon aan' maar zo iemand die haar voor het eerst ziet lopen weet dat natuurlijk beter dan iemand die er al een jaar lang bijna iedere dag op zit.

'Je moet haar niet steeds zo aan de teugel vragen, dan gaat ze protesteren' _-:( . Op dat moment besluit Vjesta dat het voldoende is, en gaat stilstaan, draaien enz. En ook pasjes achteruit lopen. 'Ze mag nooit zelf besluiten dat ze achteruit gaat, als zij achteruit gaat dan moet je haar een pasje naar voren zetten'. En het leuke is, op het moment dat Vjesta besluit dat er alleen nog maar een achteruit op zit kan je been geven wat je wilt, dan gaat ze alleen maar harder achteruit. 'Zet haar eens vooruit, dit mag ze niet'. Dus uit pure neid riep ik
'HOE DAN?'
'Ja met je kuiten '
'Dat doe ik, werkt niet'
'Meer toestaan met je handen'
Dus ik heb m'n handen ongeveer op haar oren neergelegd, gaf been, en Vjesta SCHOOT achteruit. Lekkere tip, daar is die van mij toch net iets te slim voor. _-:(

Uiteindelijk ergerde ik me zo hard (helemaal omdat het stalgenootje uit het niets met haar zweep naar me toe kwam 'hier, kan je wel gebruiken' dat ik ben afgestapt, een rondje aan de hand heb gelopen en ermee ben gekapt. Het werkt voor mij gewoon niet als er ineens mensen uit het niets gaan 'helpen'. Ik moet me concentreren op m'n paard, en als er mensen tegen me aan gaan praten gaat het mis. En ik weet dat het vriendelijk bedoeld is, maar als ik les wil dan vraag ik het wel.

En nu heb k n pesthumeur, omdat het rijden niet ging zoals ik wil. Baalt.
Laatst gewijzigd door Vjestagirl op ma 04 jun 2007, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Anouska

Bericht door Anouska » ma 04 jun 2007, 20:24

Dat is flink balen, kan me voorstellen dat je je dan gaat ergeren.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » ma 04 jun 2007, 20:27

Het frustrerendste is, dat als zij zich er niet tegenaan had lopen bemoeien, en me gewoon had laten rijden ik het best voor elkaar had gekregen...
Tanja

Bericht door Tanja » di 05 jun 2007, 04:14

Bergijpelijk dat je er zo over denk,mocht dat nog een keer voorkomen,zou ik gewoon zeggen.
Dat je even liever op het paard concentreert en dat je je paard langer kent dan vandaag.
Maar heb je dan wel les?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Erika

Bericht door Erika » di 05 jun 2007, 05:22

Ja Martine heeft priveles (weet ik toevallig :D )

En Vjesta is een draak die je beter aan het werk kan houden, spreekt uit ervaring!

Enne Martine gewoon je eigen ding doen, vriendelijk bedanken voor de hulp maar zeggen dat je je paard toch beter kent en je het op je eigen manier gaat doen!!!
lauraatje

Bericht door lauraatje » di 05 jun 2007, 07:40

Jeetje, dat iemand je ff wil helpen okee, maar je weet toch zelf wel wat je eraan kan doen.
Wel balen dat Vjesta zich zo misdroeg...
druppeltje

Bericht door druppeltje » di 05 jun 2007, 07:50

Jeetje dan zou ik me ook flink gefrustreerd voelen! Gewoon de volgende keer op je eigen manier doen, en lekker laten zagen.

Ik zou het ook niet kunnen hoor...En ik zou toch blijven balen van deze keer.
Vera

Bericht door Vera » di 05 jun 2007, 08:06

Die hebben wij ook op de club, maar ik hoor gewoon niet wat ze zeggen en doe dan lekker mijn eigen ding.
Het zal gerust wel goed bedoelt zijn denk ik, maar soms werkt iets gewoon niet.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
brendaatjuh

Bericht door brendaatjuh » di 05 jun 2007, 08:26

pfff ik weet wat je bedoeld. Ik erger me ook dood aan zulke dingen, veroon heeft precies dezelfde trekjes als jouw fjord!

kortom zeg dat je het op prijs steld dat je tips krijgt maar dat je het liever zelf doe! Omdat je weet hoe je paardje in elkaar zit!!!
Ellebel

Bericht door Ellebel » di 05 jun 2007, 09:41

Wat ik begrijp is dat Vjesta al zo staakt tijdens het instappen? Wat dan in me opkomt: is je harnachement en haar lichamelijk gestel gewoon in orde?

Verder als je het vervelend vind zou ik dat gewoon zeggen. Als je je op gaat naaien voelt je paard dat ook en waarom zou je? Gewoon zeggen dat je het zelf wel even uit zoekt.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 05 jun 2007, 10:15

Vjestagirl schreef:Het frustrerendste is, dat als zij zich er niet tegenaan had lopen bemoeien, en me gewoon had laten rijden ik het best voor elkaar had gekregen...
Gewoon zeggen dan! Hoi, hartstikke bedankt voor je advies, maar ik doe het toch graag op mijn manier. Als ik les wil dan bel ik je wel, ik weet hoe deze werkt :D

Ik geef ook les, maar bemoei me nooit met anderen in dezelfde bak, tenzij ze er zelf om vragen (en dat is vaak alleen omdat ze bijv. denken dat-ie onregelmatig is, of wat dan ook, zo van "kun jij even kijken").... er zijn nou eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden...
anika

Bericht door anika » di 05 jun 2007, 10:51

Kan me voorstellen dat je je eraan ergert!
Zelf vind ik het (vaak) wel fijn om de aanpak van een ander te horen, maar als het niet goed uitpakt, los ik het zelf wel weer op..
Volgende keer gewoon vriendelijk bedanken!
Murphy :+: Ysha
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » di 05 jun 2007, 12:21

Ellebel schreef:Wat ik begrijp is dat Vjesta al zo staakt tijdens het instappen? Wat dan in me opkomt: is je harnachement en haar lichamelijk gestel gewoon in orde?

Verder als je het vervelend vind zou ik dat gewoon zeggen. Als je je op gaat naaien voelt je paard dat ook en waarom zou je? Gewoon zeggen dat je het zelf wel even uit zoekt.
Vjesta haar zadel is recentelijk nagekeken, en ik kreeg een compliment omdat het zadel echt het mooiste op haar rug lag dat het kon liggen, beter kan niet. Haar tanden zijn vandaag weer nagekeken, paar kleine haakjes eraf geveilt, maar zeker geen dingen waar ze zo idioot om zou doen. Dierenarts gaf me nog een compliment dat ze er geweldig goed uitziet. Hoofdstel is soepel en schoon, bit is altijd helemaal schoon en past goed. Beenbeschermers zitten netjes, steken geen dingetjes in haar benen. Sporen en zweep heb ik niet, dus daar kan ze ook geen last van hebben.

Daarbij heeft ze het alleen op 1 lange zijde en 2 à 3 hoeken (afhankelijk van haar bui), en in de rest van de bak, in de longeerbak en buiten niet. Bovendien doet ze het ook niet meer als je haar flink aan het werk zet en duidelijk bent.

Ik heb idd privé les, iedere week. Vjesta is gewoon een draak van een beest zo nu en dan, ontzettend slim en gewoon té voor simpele dingen als 'zet haar maar een stapje vooruit'.

Ik vind het altijd zo moeilijk om iemand te vertellen dat ik het liever zelf doe dan dat ze me helpen, omdat ik weet dat ze het goed bedoelen. Hoewel ik het stalgenootje met haar zweep de druppel vond, ze staat er net een week, en ze heeft geen idee van hoe ik rij.

Vandaag kwam er een stalgenoot naar me toe: ik heb nog wel een slof en een stang liggen, die mag je wel lenen, dan heb je wat meer te zeggen. Toch maar even verteld dat dat totaal niet is hoe ik met m'n paard om ga.

Waarom moeten mensen zich er toch steeds tegenaan bemoeien. Ik weet dat het er niet uitziet zoals we af en toe al wijkend de bak door gaan, maar ik wil het graag zelf oplossen, met de hulp van mijn instructrice, die ik heb uitgezocht omdat ik denk dat zij me verder kan helpen. En niet dat de hele wereld me gaat vertellen wat ik moet doen.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » di 05 jun 2007, 12:22

Naisven schreef:
Vjestagirl schreef:Het frustrerendste is, dat als zij zich er niet tegenaan had lopen bemoeien, en me gewoon had laten rijden ik het best voor elkaar had gekregen...
Gewoon zeggen dan! Hoi, hartstikke bedankt voor je advies, maar ik doe het toch graag op mijn manier. Als ik les wil dan bel ik je wel, ik weet hoe deze werkt :D

Ik geef ook les, maar bemoei me nooit met anderen in dezelfde bak, tenzij ze er zelf om vragen (en dat is vaak alleen omdat ze bijv. denken dat-ie onregelmatig is, of wat dan ook, zo van "kun jij even kijken").... er zijn nou eenmaal meerdere wegen die naar Rome leiden...
Het ergste was, dat het nieteens zo was dat ik door de les heen reed ofzo, dus dat ze last van me hadden, maar ik had expres gewacht totdat ze klaar was, omdat ik weet dat Vjesta zo raar doet.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 05 jun 2007, 12:30

Vjestagirl schreef: Het ergste was, dat het nieteens zo was dat ik door de les heen reed ofzo, dus dat ze last van me hadden, maar ik had expres gewacht totdat ze klaar was, omdat ik weet dat Vjesta zo raar doet.
Ja maar er zijn altijd mensen die zich met alles moeten bemoeien...
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » di 05 jun 2007, 12:34

Naja, k zal het haar de volgende keer wel moeten vertellen, ze heeft iedere maandag les, en ik was toch niet van plan voortaan op maandag maar niet meer te rijden...
Plaats reactie