Buitenrijden

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Vjestagirl

Buitenrijden

Bericht door Vjestagirl » do 08 mar 2007, 16:05

Eigenlijk had ik Vjesta gekocht om lekker buitenritten te kunnen maken. Maar omdat ze nu in de bak zo gek kan doen, en omdat ze nog niet vaak buiten was geweest stelde ik het steeds uit...

Afgelopen zondag kreeg ik de kolder in m'n kop, en heb ik aan een stalgenootje wat altijd buitenrijd gevraagd of ik met haar mee mocht. En dat was prima. Dus ik zadelen, en hop erop... De vriend van het stalgenootje ging mee op de fiets, ook wel een veilig idee... Int begin was ik super gespannen, als de dood dat ze weg zou springen, maar na 500 meter braaf gedrag heeft ze lange teugel gekregen en werd het heerlijk relaxed. We zijn bijna 2,5 uur weggeweest. Hele stukken hebben we gedraafd, geen enkel probleem, Vjesta loopt alsof ze haar hele leven nog niet anders gedaan heeft...

En samen met het andere paard (Beau, quarter horse) is ze een geweldige combinatie. Ze hangen niet aan elkaar (er kan rustig 6 meter tussen zitten zonder gek gedoe), ze kunnen naast elkaar lopen zonder raar te doen, en zelfs als de een met z'n neus in de staart van de ander hangt blijven ze normaal doen, lekker oortjes naar voren...

Dus hopelijk blijft het zulk goed weer, dan ga k zondag weer! Maar dit strepen we wel af op het lijstje 'moet nog geoeffend voor de zadelproef'
Anna

Bericht door Anna » do 08 mar 2007, 17:35

Lekker hoor dat ze zo braaf was
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » vr 09 mar 2007, 07:02

Fijn dat het zo goed gaat.
Vera

Bericht door Vera » vr 09 mar 2007, 07:26

dat is alvast een goed begin. Nu gaan er vast nog meer van zulke ritjes volgen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Tanja

Bericht door Tanja » vr 09 mar 2007, 08:07

Super dat het zo goed ging,op naar de volgende buitenrit! :D
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » vr 09 mar 2007, 12:52

Ik ben er ect zo gelukkig mee... Ze kan in de bak soms nogal gevaarlijk doen, en ik was doodsbang dat ze dat buiten ook zou doen... Maar ze was echt heerlijk braaf...
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » vr 09 mar 2007, 14:17

Heerlijk dat ze zo lief was buiten..
Nu dus lekker vaak buitenrijden :D
Erika

Bericht door Erika » vr 09 mar 2007, 15:14

He super zeg dat Vjesta zo koel was 8-) Komt vast door dat je niet alleen met haar buiten was, maar zeker vaker doen zo man, ook goed voor je zelfvertrouwen. Hier heb je Vjesta voor gekocht en ik denk persoonlijk, ondanks dat ze toch wel aardig goed kan lopen, dat ze hier het geschikst voor is. Dressuur is gewoon veel moeilijker voor haar en logisch dat je dan gaat etteren om onder het werk uit te kunnen. Mijn instructrice heeft dat ook al vaak gezegd dat ze Vjesta niet heel geschikt voor dressuur vondt, sowieso omdat fjorden het vaak al moeilijker hebben maar vooral Vjesta vanwege haar minpuntje zeg maar. Maar in principe kent ze alles gewoon al voor de zadelproef ze heeft het al eens een keer gedaan. Zorgen dat ze genoeg spieren en kracht heeft en vooral dat ze even normaal stil staat wanneer je dat wil :D

En die man van de manege zei altijd tegen mij voor als ze nog eens voor de kar moest, gewoon met een ander paard er voor dan is het zo klaar. En dat denk ik bij Vjesta ook wel, alleen is ze toch vaak weer wat angstig. Maar ze kan het best hoor.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » vr 09 mar 2007, 15:52

Vjesta is hier perfect voor. Wat overgends niet wil zeggen dat ze in de bak niets hoeft, ik heb in de winter dor de weeks nou eenmaal geen tijd om overdag te komen, en dus kan ik dan niet naar buiten.

Zodra het weer wat langer licht is ga ik zeker ook 's avonds met haar naar buiten. Ik zit erover te denken om haar op kunststofijzers te zetten als haar hoeven te hard zouden slijten...

Zondag gaan we weer naar buiten, mits het weer het toelaat.

Ze gaat ook zeker weer voor de wagen. Ik weet nog niet of ik het zelf wil doen, of dat ik haar door een professional de eerste 10x laat mennen... Kep opzich er wel ervaring mee, maar Vjesta is wel n geval apart :P

Ik had trouwens nog even een vraagje, wanneer begon Vjesta gewoonlijk met schuren? welke maand ongeveer? Ze schuurt nu namelijk helemaal niet, en haar staart word weer zo mooi...
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » vr 09 mar 2007, 20:36

Erika schreef:He super zeg dat Vjesta zo koel was 8-) Komt vast door dat je niet alleen met haar buiten was, maar zeker vaker doen zo man, ook goed voor je zelfvertrouwen. Hier heb je Vjesta voor gekocht en ik denk persoonlijk, ondanks dat ze toch wel aardig goed kan lopen, dat ze hier het geschikst voor is. Dressuur is gewoon veel moeilijker voor haar en logisch dat je dan gaat etteren om onder het werk uit te kunnen. Mijn instructrice heeft dat ook al vaak gezegd dat ze Vjesta niet heel geschikt voor dressuur vondt, sowieso omdat fjorden het vaak al moeilijker hebben maar vooral Vjesta vanwege haar minpuntje zeg maar. Maar in principe kent ze alles gewoon al voor de zadelproef ze heeft het al eens een keer gedaan. Zorgen dat ze genoeg spieren en kracht heeft en vooral dat ze even normaal stil staat wanneer je dat wil :D

En die man van de manege zei altijd tegen mij voor als ze nog eens voor de kar moest, gewoon met een ander paard er voor dan is het zo klaar. En dat denk ik bij Vjesta ook wel, alleen is ze toch vaak weer wat angstig. Maar ze kan het best hoor.
Grapjas :P... Dat is echt makkelijker gezegt dan gedaan... Kep er echter wat op gevonden, ik heb het meelopen op stemcommando gezet. Eigenlijk perongeluk begonnen met 'ga je mee?'. Ze staat nu een stuk beter stil, want er is nog niets gevraagd... Maar perfect... Nee... Waarom moet dat stomme zadelen dan ook VOOR het rijden, erna zou veel makkelijker zijn :P
Erika

Bericht door Erika » zo 11 mar 2007, 09:31

Ik heb eigenlijk geen idee wanneer ze met schuren begint, ze deed het namelijk niet altijd.

Ik had trouwens hetzelfde als jouw, moest ook savonds rijden enzo, dus had ook veel minder mogelijkheden, maar met springen af en toe doe je haar ook wel plezier maar dat zul je vast al wel gemerkt hebben, ze wordt dan helemaal hyper :D

Ik zou zelf wel iemand die het altijd doet haar eerst laten mennen, als het toevallig met jou de eerste keer wel ergens fout gaat omdat je iets 'gemist' hebt baal je enorm. En een proffesional heeft al zoveel paarden gehad die voelt het snel aan en kan haar goed opvangen.

Tja over stilstaan kan ik niet zoveel zeggen behalve dat ik het op een andere manier deed, op een zeg maar strengere manier. Ik kon haar af en toe (nog niet altijd) gewoon in de binnenbak los neerzetten en dan moest ik het zadel ed. nog ophalen en dan zadelde ik haar op.

Succes in ieder geval het duurt nog wel even voordat het zover is dus nog tijd zat om te oefenen :D
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » zo 11 mar 2007, 19:18

Ok... Ik hoop dat ze het dit jaar laat, ze word zo mooi met die dikke staart...

Springen doe k heel weinig, t mag hier in de bak niet. Als de paarden weer dag en nacht t land op gaan dan krijgen we een soort van springweitje, dan gaan we ook echt vaker springen...

Das wel waar ja...

Hehe... T stilstaan gaat steeds beter. Ze is wel verschikkelijk eigenwijs, maar goed, daar ist n fjord voor. Ze kan wel prima stilstaan voordat we gaan oversteken enzo, en dat vind k eigenlijk ook belangrijker dan dat ze met zadelen doodstil staat...

Ik ga nog flink oeffenen. Vandaag zijn we weer buiten geweest, deze keer met z'n 3en... Helaas loopt ze iedere keer aan t einde van de rit niet goed, vandaag zelfs echt kreupel. Dat is een stuk waar we t gind over moeten, en dat doet blijkbaar toch erg veel pijn aan de blote voetjes... Dus ik ben nu aan t kijken wat k zal doen, hoefschoenen, kunststof ijzers, of toch de 'normale' ijzers...
Plaats reactie