Ik weet het effe niet meer....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
leoensuzanne

Ik weet het effe niet meer....

Bericht door leoensuzanne » zo 05 nov 2006, 12:56

Ronan staat nu sinds 7 oktober op de wei. Hij kreeg op stal altijd mais met haver en zemelen, maar nu krijgt hij voortaan bieten, wat brokken en een klein beetje haver. En hij staat dus overdag buiten.
Hij was op stal altijd al heet, ik rijd al een tijdje met een martingaal, maar nu is het niet meer leuk, zo heet. Ik ben vandaag bij mijn schoonvader in de buitenbak gaan rijden en dat ging redelijk totdat zijn weidevriendinnetje uit de trailer kwam. Op stal was hij zo gek als een deur!!!
Heb het vriendinnetje ook gereden en daar ben ik dus bijna mee door de bakomheining gedenderd!! Sjonge jonge. Ze wordt gereden door een meisje van 13, maar ze lijkt nogal vast te zitten. Dus ik wil dit proberen, maar ik vroeg iets meer dan dat 13 jarig meisje en mevrouw wil er dus uitpiepen. Ja, kan, maar niet als ik erop zit. Dus ik trek haar naar rechts, tegen de planken van de bak aan... Ja, ook goed, die kant op. Godzijdank bogen de planken wat mee en kreeg mevrouw in de gaten dat ze daar niet door kon. Beugels kwijt en ze denderde nog even door. Poeh, kreeg het toch wel even warm. Maar is goed afgelopen.
Ik heb haar later bijgezet en gelongeerd en toen boog ze wel. Dus later dat meisje er nog op met longeerlijn en toen ging het beter.
We hebben Wayna en haar veulen naar huis gebracht en ik bleef bij Ronan. Die stond dus al wat hij kon door die stal te lopen, dus zette ik hem vast. Ja, dus toen sloeg hij maar tegen de wand!! Dit heeft hij nog nooit gedaan!! Ben er maar wat later mee naar buiten gaan lopen en toen ging het redelijk.

Maar hier word ik niet goed van. Ik krijg bijna geen rust in zijn lijf. Ik heb nog tegen hem gezegd dat een hengst rustiger is dan hij, maar ja.
Ik betrap me erop dat ik boos word, maar dat heeft ook geen zin. Maar ja, wat dan?
Het is een heel verhaal, maar dan ben ik het effe kwijt. Dus bij tips? Ik sta er voor open. Bedankt.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » zo 05 nov 2006, 13:00

ik ken jouw paard niet maar het eerste wat bij mij opkomt is; jeej zoveel power eten wat ie krijgt?!

Bieten is natuurlijk puur suiker dus weer energie, plus nog een gewoon beetje brok en dan nog eens haver hoppa nog meer energie, ik zou de mijne alleen op brok zetten (en de mijne staan op alleen kuilgras en die en heeft ook pit zat)

groetjes en sterkte ermee.
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 05 nov 2006, 13:08

Oke, dank je wel. Maar het probleem is dat hij heel erg schrokt met alleen brokken. Vroeger toen ik op een manege stond, heb ik dus met regelmaat een vee-arts erbij gehad omdat hij met regelmaat een soort koliek had. Dus ik denk dat door dat schrokken, hij erg veel lucht mee krijgt. Dus als iemand daar iets op weet....
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 05 nov 2006, 13:47

Mais en voerder of suiker bieten? Suiker bieten zijn heel slecht en mais eigenlijk ook voeder bieten zijn dan beter.

Wat goed werkt voor der bij is voerpeen, niet duur ook en bij de bakker kan je ladingen oud brood krijgen ook goed. Tegen het schrokken werkt slobber goed, verkrijgbaar gewoon bij de voerleverancier. Als het zo nat is moeten ze het echt opzuigen en daar doen ze wel een poosje over.

De haver zou ik trouwens sowieso weglaten, een fjord teert prima op basisbrok. Wel zou ik dan de basis brokken van Pavo nemen omdat ze deze beter verteren. Ivm koliek is dat natuurlijk heel gunstig, of Pavo nature's best dat voer ik zelf vinden ze heerlijk zit van alles in en doordat het niet geperst is nog beter voor de vertering.

Sowieso is 75% van je rantsoen als het goed is ruwvoer dus als hij veel te kauwen heeft en zijn darmen werken goed werkt dat denk ik ook goed tegen koliek.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 05 nov 2006, 13:50

Mmh tja inderdaad hoeft er niet zoveel energierijk voer in, als hij van zichzelf al redelijk heet kan zijn. Kun je misschien beter over gaan op bijvoorbeeld granenmix.

Paarden hier in het land krijgen ook weinig meer dan gras en komende winter dan kuil en een schep granenmix of muesli.

En verder kan ik me precies indenken hoe gefrustreerd je van zo'n druk paard kunt worden. Sas kan ook zo'n druktemaker zijn tot vermoeiends aan toe. Momenteel negeer ik het maar en eigenlijk gaat het nu beter dan voorheen, doet ze ook zelf een stuk rustiger! Met halthouden tijdens het poetsen, reageer ik wel als ze bedenkt weer een draai te maken, met een grondige 'nee' of 'euh' en eigenlijk werkt het goed. Maakt ze wel stappen, dat zet ik haar gewoon heel rustig weer zoals ik haar wou hebben. Die rust bij mij zelf werkt heel positief op haar.

En heb ook wel eens gehad dat ik het drukke gedoe zo enorm zat was, dat ik gewoon weg liep. (en bij terugkomst ook vooral niet op het paard reageren, puur doen alsof je het niet ziet, toen hield ze er vanzelf mee op)
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » zo 05 nov 2006, 15:05

Met de rest eens, wel wat veel power in het voer.
Kun je het niet wat lastiger maken om te eten, bijvoorbeeld het hooi in een hooinet doen met fijne mazen, een liksteen in de bak leggen, voeren met een snack-a-ball o.i.d.

Lastig hoor als ze zo heet zijn, ik ken het ook best goed met mijn Sas de tweede!! Tea kan echt een ontzettende druktemaker zijn!!
Ik stap nog steeds veel met haar en galop doen we gewoon nog niet, is ze ook nog te stijf voor.
Stil staan is ook lastig, al gaat dat wat beter dan bij Sas.
Ik moet er zelf ook heel goed om denken dat ik mij niet laat opfokken, dat gebeurt nog wel eens.. Dan moet ik echt even diep ademhalen en gewoon opnieuw beginnen, i.p.v. Tea helemaal over de rooie te helpen..
Gelukkig beginnen hier wat sloompie-zwangerschapshormonen te werken, nu loopt ze in het begin wel normaal.. 8)7
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lies

Bericht door Lies » zo 05 nov 2006, 15:12

Roosjuh schreef:..en bij de bakker kan je ladingen oud brood krijgen ook goed.
Grote hoeveelheden brood wordt voor paarden over het algemeen afgeraden. Hoe en wat ben ik even kwijt..
Don't believe everything you think
Krista

Bericht door Krista » zo 05 nov 2006, 15:28

Ik zou stoppen met zo energierijk te voeren. Dat maakt het alleen maar erger. Zeker geen haver geven.
Zelf zou ik wat brokken voeren en wat je ook nog kan proberen is Hartog Lucerne. Dat is echt mooi langstengelig ruwvoer wat tevens energie levert. Schokken is erg lastig met dat spul.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
fjordido

Bericht door fjordido » zo 05 nov 2006, 16:03

paar bakstenen in je voerbak en dan kan hij ook minder schrokken omdat hij om die bakstenen moet eten. heel oud trucje maar het helpt wel.
maar in principe is hooi alleen al genoeg hoor... waarom zou ie brokken en al dat soort meer moeten hebben?

aan mijn palermo kan je zien dat brood in grote hoeveelheden idd maar kwaad dan goed kan.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 05 nov 2006, 16:40

Ik weet dat de energie per haver verschilt, je kunt geplette en ongeplette geven. De ongeplette haver bevat volgens mij minder energie dan de geplette. Ik zou er als ik jou was ook mee stoppen en gewoon basisbrok voeren. De lucerne is trouwens ook een goed idee. Bij ons krijgen ze (als ze al brok krijgen) alleen basisbrok. Je zou ook kunnen kiezen voor een muesli zonder haver. Maar soms is het drukke natuurlijk ook de aard van het beestje. Ik kan me voorstellen dat je er zo nu en dan goed verkeerd van wordt. Enge dingen zijn dat trouwens de controle kwijt raken... :(:)
Laatst gewijzigd door Marijke_ op zo 05 nov 2006, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » zo 05 nov 2006, 16:41

Lies schreef:
Grote hoeveelheden brood wordt voor paarden over het algemeen afgeraden. Hoe en wat ben ik even kwijt..
Door veel brood kunnen de darmen van een paard verstopt raken en eczeempaarden is brood ook erg slecht, vanwege de zetmeel.

En wat ik als advies zou willen geven, is dat geef hem alleen granenmix. Kijken hoe het dan gaat.
Laatst gewijzigd door Nicole op zo 05 nov 2006, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 05 nov 2006, 16:41

Lies schreef:
Ik voer zelf een half brood per keer, ik bedoel er meer mee dat je het kan krijgen niet dat je veel moet voeren, sorry fout geformuleerd.

Wat je met brood bereikt is dat ze voller blijven en gewoon wat langer wat te doen hebben dus niet schrokken :)*
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Tanja

Bericht door Tanja » zo 05 nov 2006, 18:50

Nicole schreef:
Lies schreef: Grote hoeveelheden brood wordt voor paarden over het algemeen afgeraden. Hoe en wat ben ik even kwijt..
Door veel brood kunnen de darmen van een paard verstopt raken en eczeempaarden is brood ook erg slecht, vanwege de zetmeel.

En wat ik als advies zou willen geven, is dat geef hem alleen granenmix. Kijken hoe het dan gaat.
Dat wist ik niet dat brood voor eczeempaarden slecht was.
Ik neem aan dat je grote hoeveelheden bedoelt?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 05 nov 2006, 18:55

ik ga mee met de rest, ik denk ook dat ie teveel energie krijgt. Misschien is muesli zonder haver een goede vervanging van de brokken? En als je vindt dat hij te ingevallen wordt, dan zou je kunnen kiezen voor bietenpulp, geeft niet veel energie, maar zorgt wel dat ze lekker vol blijven.
Bij mij krijgen ze gras en als dat op is kuilvoer en muesli zonder haver van Havens bijgevoerd
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 05 nov 2006, 18:59

Hij krijgt geen suikerbieten, maar voederbieten. En dat met die stenen in zijn bak is eigenlijk ook een goed idee. We hebben nu bewust de bieten kleiner gemaakt, zodat hij niet zo kan schrokken. Ik zal het eens gaan proberen wat het beste bij hem helpt.
Hij is van zichzelf al heet, maar nu is het gewoon niet grappig meer. Ik heb hem strax een keer letterlijk op zijn plaats stil gezet en dat lijkt nu toch wel effe te helpen. Maar ik ga het proberen. Bedankt allemaal.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Suzanne

Bericht door Suzanne » zo 05 nov 2006, 20:13

ik dacht ook meteen aan lucerne, als je dat door zn brokjes doet kan ie ze niet zo snel meer opschrokken. succes!
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » ma 06 nov 2006, 17:40

Ik zou hem ook muesli zonder haver geven en dan een paar handjes lucerne erdoor zodat hij niet zo kan schrokken.
En krijgt hij hooi ov kuil? Kuil kan bij somige paarden ook voor te veel energie zorgen.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 07 nov 2006, 09:43

Heeft Ronan zijn draai al gevonden op stal?
Misshcien krijgt hij een te veel aan energie binnen, al betwijfel ik dat gezien een maisrantsoen ook best wat energie heeft.

Haver is van oorsprong rustgevend, dus daar zal het niet direct aanliggen. Het kan wel zo zijn dat hij dus te veel suikers binnenkrijgt en daarvan opgekropte energie heeft. De Haver helpt daar dan ook net in bij, want dat bestaat uit zetmeel wat ook weer omgezet wordt in suikers.
Ik weet zo niet wat de gehalte aan suiker in een voederbiet is...

Een steen kan goed helpen tegen schrokkerig eten, of een stangetje in het midden van de voerbak lassen.

Ik kan je Fyto Horse (en dan de Fyto Form) erg aanbeven :j erg geschikt voor koudbloeden, geeft energie uit voornamelijk olie en juist laag aan koolhydraten (suikers & zetmeel).
Charret

Bericht door Charret » di 07 nov 2006, 10:44

Lies schreef:
Voor mijn weten is het niet zo goed voor de tanden en blijft het makkelijk aan de darmwand plakken. Zeker als je te veel geeft.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 07 nov 2006, 10:46

@Janine: Ik denk wel dat Ronan zijn draai heeft gevonden. Mijnheer is baas in de wei. En dat is toch wel opvallend, omdat hij vroeger nooit echt dominant was. De merrie waar hij bij staat is dat juist wel. Maar mss omdat hij nogal groot en fors is, toen hij kwam, dat ze juist daardoor werd geïntimideerd. Hij heeft in een maand tijd al meer gehinnikt, dat hij de rest van zijn leven heeft gedaan. Ik verwacht dat hij zich echt de kuddeleider voelt. Ws is dat ook de reden, dat hij tegen de wand aansloeg, toen ik hem had vast staan.
Kan ik dan voer gewoon bij de boerenbond of zo halen? Want ik ga toch eens iets anders proberen. Mss die stenen of idd een staafje door zijn bak. In ieder geval alweer bedankt voor de reacties.
Plaats reactie