abop oefendag ridderkerk

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
fjordido

abop oefendag ridderkerk

Bericht door fjordido » ma 16 okt 2006, 10:57

Jaja, gisteren was het zover, abop oefendag te ridderkerk. Ilona v dijk ging met me mee voor de gezelligheid. We gingen iets aan de late kant weg, maar zoals vaak bij fjordendingen begon het toch later dan gepland dus we waren ruim op tijd :D

Eerst heeft Eline wat verteld over de gang van zaken op een abop dag en daarna hebben we 1 voor 1 de proef gereden en wat sprongen gemaakt. Daarna kwam het commentaar van Eline. Die blinkt altijd uit in eerlijkheid, dus haar woorden waren ook wat confronterend. Maar ik had mezelf toch niet opgegeven om dit jaar de abop te doen, dus ik kon het hebben. :D :D Ik wist ook wel dat plat door de bochten niet helemaal de juiste wijze van galopperen was O:)
Daarna ff de buitenrit geoefend; wat een shitpaden daar zeg.. ploegen door de bagger. Ik had eigenlijk van Wendrika verwacht dat ze niet onder de indruk zou zijn maar ze werd toch wat druk toen ze haar voorganger uit het zicht zag verdwijnen. Dat in combinatie met tot de knieen in de modder maakte dat ik er ook niet echt relaxed opzat en was blij dat het voorbij was.

Daarna ff pauze en toen hebben we nog een clinic van een uur gehad van Eline. Wendrika was door het uitrusten weer fris en fruitig en het was een zeer nuttige clinic. Op een gegeven moment ging ze zo goed en ontspannen lopen, dat meerdere mensen er iets positiefs over gezegd hebben. En voor mezelf was het ook wel merkbaar uiteraard, want het zat zaaaalig en ze was heerlijk aan het been. Ik merkte wel dat ik moest oppassen om der niet over d'r kookpunt heen te duwen, maar het is gelukt het niet zover te laten komen.

Ik ben benieuwd hoe de rest het ervaren heeft!!
Charret

Bericht door Charret » ma 16 okt 2006, 11:50

Wat voor een commentaar kreeg je dan? :)
Het klinkt wel als een leuke en leerzame dag.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 16 okt 2006, 12:21

Idd, klinkt als een super nuttige dag!
Jij hebt dus nog lekker een jaartje om er naar toe te werken! Genoeg tijd dus!
En het springen hoe deden jullie dat?
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 16 okt 2006, 12:32

Klinkt goed Ilona! Dat "uit beeld verdwijnen" vinden een hoop Fjorden lastig weet ik uit ervaring :D
Viv

Bericht door Viv » ma 16 okt 2006, 13:56

Wij gaan 27 okt naar de ABOP oefendag in Wijk b D. Even de menproef doornemen al gaan we die waarsch volgend jaar pas doen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
fjordido

Bericht door fjordido » ma 16 okt 2006, 15:36

ja er zit eigenlijk ander te kort tijd tussen oefenen en the real thing.. vind ik ook hoor. En voor voorlopig model kwam Wen toch nog een punt tekort, dus het hoeft ook nog niet.

Als commentaar kreeg ik dat ze tijdens de proef erg gespannen liep. Nou dat was inderdaad zo, want dit was de 2e x in een binnenbak en elk kraakje en bonkje was eng en de spiegels waar ze zichzelf in kon zien waren helemaal vreselijk interessant. Doordat ze gespannen liep, liep ze achter ook soms onregelmatig, niet zo dat Eline dacht dat ze kreupel was, maar omdat ze dus haar rug veels te veel vasthield.
Verder was de stelling en buiging nog ver te zoeken. Conditie en kracht was niet goed genoeg waardoor ze te makkelijk uit de galop viel en tijdens het galopperen te weinig sprong maakte.
De stap vond ze wel heel goed, ruim en niet gehaast en ook niet te ingehouden. Ik liet haar goed vrij. Verder was mijn zadel wat naar voren gegleden waardoor het wat naar achteren kiepte en ze dacht dat misschien daar ook wel wat van de spanning uit de rug vandaan kwam.

Conclusie: ze vond dat Wendrika wel heel braaf was en op de goede weg, maar dat ze zeker nog veel meer doorgereden moest worden, en dat ze bespierder moest worden en meer conditie mocht krijgen.

Ik had ook 1x gesprongen, een verlaagde hindernis, want het kwartje was echt op op dat moment.

Verder was het dus wel zo dat Eline na afloop van de clinic zei dat ze verrast was hoe Wen in de clinic ging lopen en m.n. de ontspanning die ze toen liet zien. Noortje (organisator van die dag) zei dat het 100x beter ging dan de proef. (haar paard en mijnes zijn halfzusjes en lijken heel veel op elkaar, dus we zijn altijd extra geïnteresseerd in elkaars paarden)

Wat bij mij trouwens een kwartje liet vallen: Eline zei dat het vooral niet de bedoeling was je paard in de krul te trekken, maar zo vrij mogelijk te laten lopen. Nou was er 1 paardje waar ik helemaal wég van was, een voormalig manegepaardje, en de ruiter reed vrij eenvoudig, liet het paardje helemaal vrij, en hij liep echt om van te kwijlen zo mooi en soepel. Jammer dat hij in de binnenbak tijdens de proef wat doodviel, maar dat kwam ook omdat het daarbinnen snikheet was. Maar het diertje liep dus echt goed vond ik, wel met het neusje eruit, dus niet in de krul, maar zoals ik hem nu zag denk ik dat dat stel nog ver kan komen.
Mir

Bericht door Mir » ma 16 okt 2006, 17:33

Was zeker weer interessante dag. Wel jammer dat ik Wen en jou nu niet in de clinic heb gezien. Ach jullie komen er wel, de dressuur was tot nu toe gewoon niet echt een prioriteit, tijd genoeg, Was dat ex-manegepaardje die Sjimmie? Die zit hier toch ook?
En Wen heeft gesprongen, das ook een vermelding waard voor onze jumpdebutante toch???
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » di 17 okt 2006, 07:36

Jammer dat ik geen tijd had ( en dat ik ook niet naar wijk kan) want het klinkt heel erg leerzaam.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Sjimmie lover

Bericht door Sjimmie lover » di 17 okt 2006, 19:05

Ja, dat ex-manege paardje was Sjimmie idd.
Leuk om te horen dat een van jullie hem zo geweldig vond.
Alleen de ruiter die de ABOP reed is niet het ruitertje dat hem normaal rijd.
Dat is nml. mijn dochter van 10 die wel de clinic heeft gereden op hem.
Het commentaar over de proef was idd dat Tamara hem veel meer zelf moest laten lopen en niet zo in de krul moest proberen te krijgen, waardoor hij zo stil viel.
Maar toch leuk om te horen dat er zeker wel een A inzit, dat geeft ons de moed om toch mee te doen dit jaar.
Ellebel

Bericht door Ellebel » wo 18 okt 2006, 06:35

Sjimmie is echt een leuk dier :j. Vond je dochtertje er ook heel leuk mee toen in Dordrecht.

Vond hem inderdaad ook teveel in de krul lopen en de ruiter ( die hem overigens heel vriendelijk reed) hing van haarzelf veel achterover in het zadel waardoor Sjimmie zijn voorwaarts minder werd.

Gaat je dochtertje het toch zelf doen? Je mag van ruiter wisselen nl in de onderdelen.

Mijn eigen ervaring die dag... zat weer lekker scheef waardoor ik Timmie in de weg zit en hij niet meer lekker buigt etc. Gelukkig heb ik het er maandag in mijn les weer een beetje uitgereden. Ach ja het blijft een paard en geen fiets :D
Sjimmie lover

Bericht door Sjimmie lover » do 19 okt 2006, 05:57

Nee. mijn dochter kan niet zelf de ABOP rijden, want het is natuurlijk door de weeks.
Haar school is absoluut tegen vrije dagen geven en ik wil haar niet leren liegen door haar ziek te melden.
Daarom hebben we dus Tamara gevraagd om de proef te rijden en hier zijn we erg blij mee.
Ze kreeg idd als tip mee, dat ze hem niet teveel in de krul moet rijden, maar gewoon een beetje naar beneden.
Sjimmie heeft idd de neiging om liever lui dan moe te zijn, dus zijn tempo is vaker een probleem.
Dit zal wel komen dat hij gewend was om in 3 manege uren 3 x 33.3 % te geven i.p.v. 1 x 100 %.
Went hij vast nog wel aan, als ik zie hoe hij in 3 maanden al verandert is......
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 19 okt 2006, 12:54

Klinkt als een super leerzame dag!
Ik hoop dat wij volgende week in Hardenberg ook zoveel nuttige tips krijgen :j
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Esther

Bericht door Esther » do 19 okt 2006, 15:54

Tja, met die kritiek kun je wel verder, jullie hebben nog tijd zat om er te komen, dus dat gaat vast lukken.
Dat onregelmatige heeft Tea ook wel eens, als ze heel vast zit aan één kant, de andere kant om lopen hebben ze er geen last van. Tea heeft ook nog heel weinig buiging, dus dat komt ook vast wel goed.
Wel spannend zo'n oefendag, lijkt me erg leerzaam.

Groetjes Esther..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
fjordido

Bericht door fjordido » do 19 okt 2006, 19:16

ja het was tofff.. zo leer je weer eens wat.. als je altijd met satijnen handschoentjes aan aangepakt wordt kom je er nooit natuurlijk ;)

fijn om te horen dat andere paardjes ook dat onregelmatige soms hebben. ik maakte me ook niet echt zorgen hoor.. buiten met buitenritten loopt ze nl altijd goed en vlot (is ze ontspannen.......) maar aan het betere bakwerk hebben we eigenlijk wat te weinig gedaan.
Plaats reactie