magere hein verjaagd

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
fjordido

magere hein verjaagd

Bericht door fjordido » vr 21 jul 2006, 20:44

oei... net hing de man met de zeis over rebecca heen... maar ik heb hem weg kunnen jagen!! Ik was net op tijd!

We zouden vanavond naar een verjaardag gaan. en daarvoor zouden we nog even de waterbakken vullen. toen zagen we dat er iets niet in orde was. :o

Rebecca lag dus achterin het land plat op de grond. het gras is daar heel hoog en haar buikje stak er net bovenuit. toen we bij haar aankwamen was ze zwart van de vliegen en ze bewoog niet meer. dus bart zei we zijn te laat en hij had een zweepje in zijn had waarmee hij haar in der nek prikte. toen schok hij zich wild, want toen bewoog die hoop vliegen en werd het ineens weer een paard.

met wat duw en trekwerk is ze overeind gekomen. ze zag er niet uit. schaafplekken en zwellingen. we hebben haar mee naar voren genomen en gewassen, ontsmet, ingesprayd tegen de vliegen, vliegenmasker aangedaan en slobber gegeven, want ze wilde niet drinken, terwijl haar turgor alarmerend slecht was. :n

ze staat nu weer in het land te eten alsof er niets ad hand is geweest. haar turgor is al iets verbeterd en ze staat lekker gras te eten. haar coördinatie is alleen nog niet helemaal goed, maar is wel al beter dan daarstraks.

balen hoor.. ze heeft tot nu toe 4x gehad dat ze niet zelfstandig kan opstaan. normaal is het niet zo heel erg dat ze dan een tijdje ligt totdat we thuiskomen uit het werk, maar nu heeft ze denk ik wel een hele tijd gelegen.. en dat is extra erg door het warme weer.
ik baal ervan dat ik door die verjaardag niet toen ik thuiskwam van werk eerst naar de paarden ben gegaan, maar gauw ben gaan omkleden en gaan eten.. dat uur had haar bespaard kunnen blijven |o

ik ga me wel steeds meer afvragen of ze de 35 wel gaat halen... op momenten als dit betwijfel ik het. maar we zullen zien of ze morgen nog op de beentjes staat. **wordt vervolgd**
Tanja

Bericht door Tanja » vr 21 jul 2006, 20:52

Dat klinkt niet zo best,inderdaad maar extra in de gaten houden
komende dagen,want het weer blijft nog voorlopig zo.
Net zo als oudere mensen hebben ook oudere paarden
het waarschijnlijk wat zwaarder.
Ydel

Bericht door Ydel » vr 21 jul 2006, 20:57

heh getsie, niet rebeccie!!!
ze is nog zo lief en leukkkk!!!!
maar goed dat je (bart) hem hebt weggejaagd, want Bekkie wordt wel 45!!! 8-)
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 21 jul 2006, 21:01

He jeetje vervelend zeg, bah.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » vr 21 jul 2006, 21:33

Pfew, net op tijd zo te lezen. Ik hoop dat het nog wel goed blijft gaan met haar.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Leentje

Bericht door Leentje » vr 21 jul 2006, 21:42

bah!
dat klinkt eng.
je weet dat er een dag komt,zeker bij zo'n oude dame,maar dan hoop je toch dat ze rustig inslaapt,in een lekker koele wei,of in een frisse droge stal,niet in dit hete weer,onder de vliegen,arm ding.

hopen dat ze de hitte een beetje goed weerstaat verder!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Viv

Bericht door Viv » za 22 jul 2006, 04:40

Achutsie.... misschien last van een zonnesteek gehad?
Dit is ook geen weer voor die ouwe beestjes. Kan ze niet overdag op stal of wordt ze dan kriegel, zodat ze met de ergste hitte lekker in de schaduw staat?
Sterkte met opoe.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
lientje

Bericht door lientje » za 22 jul 2006, 06:33

He bah ik had dit dus met Lotje ook, maar ik heb er toen direct voor gekozen om dr in te laten slapen, hoe moeilijk ook. Ik wilde dus inderdaad niet wat jij zegt dat ze opeens echt een keer te lang zouliggen, of echt pijn zou krijgen. Maar lotje kon ook iet meer rennen en op de staldeur klimmen wat ze allemaal zo graag deed. nu met dit weer ben ik ook blij dat ik haar in heb laten slapen, zij had dit echt niet meer getrokken,v orig jaar kon ze de warmte al amper hebben ook al ws ze geschoren.

Lastig hoor, ik weet precies wat ernu door je heengaat, wat moet je dan he als een dier aan de ene kant nog zo vrolijk en goed is, en aan de andere kant toch duidelijk steeds slechter wordt :S

Sterkte ermee meis!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Mir

Bericht door Mir » za 22 jul 2006, 08:26

Och arme Rebecca, en jullie zijn je toch ook weer wild geschrokken! Maar geen schuldgevoel,het ging de laatste tijd zo goed met haar dus je rekent er ook niet iedere keer op dat ze gestrekt ligt. Wat dit soort dingen betreft kan die hittegolf maar het best over zijn, voor de senioren geeft het nog eens extra last.
anika

Bericht door anika » za 22 jul 2006, 09:36

Arm dier! Veel sterkte met haar :(:)
Murphy :+: Ysha
yvette

Bericht door yvette » za 22 jul 2006, 09:43

Pfff...lastig hoor. Ik begijp dat het verschrikkelijk is om afstand te nemen van je dieren, maar 34 is toch een hele mooie leeftijd...
Ik hoop dat ze op een dag op een pijnloze manier mag gaan en tot die tijd nog een mooi leven heeft.
Trouwens, wat is een turgor?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Viv

Bericht door Viv » za 22 jul 2006, 11:00

yvette schreef:
De vochthuishouding van je paard. Dit controleer je door in zn nek een stukje vel uit te trekken en dan te kijken of het netjes strak trekt. Blijft het in een puntje staan of duurt het te lang dan drinkt je paard te weinig en das niet gezond.
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » za 22 jul 2006, 12:31

zo dat zal schrikken zijn geweest, toch denk ik er hetzelfde over als Carolien, ik zou het lijden ook proberen te voorkomen door ze rustig in te laten slapen.

sterkte
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
yvette

Bericht door yvette » za 22 jul 2006, 13:01

Viv schreef:
yvette schreef:
De vochthuishouding van je paard. Dit controleer je door in zn nek een stukje vel uit te trekken en dan te kijken of het netjes strak trekt. Blijft het in een puntje staan of duurt het te lang dan drinkt je paard te weinig en das niet gezond.
Aha, dat wist ik, alleen niet dat dat turgor heet. Weer wat geleerd...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » za 22 jul 2006, 14:33

Dat moet even schrikken zijn geweest!
34 is wel een hele leeftijd. Wij vonden Medley met zijn 32 al een hele oude vent. Maar die kon tot de laatste dag nog wel helemaal zelf opstaan.
Hopelijk voor Rebecca is het snel afgelopen met de ergste hitte.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 22 jul 2006, 17:43

Oh getver Ilona, dat lijkt me vreselijk om te zien. Wel fijn dat ze er nog is!!
fjordido

Bericht door fjordido » za 22 jul 2006, 17:55

thanks allemaal voor de recties!!

nee meiden.. als je rebecca ziet als ze gewoon op 4 benen staat dan zou je het niet over eutheranseren hebben.. echt niet. alleen hoe vertel je een paard dat ze niet moet gaan liggen als er niemand thuis is.

normaal is het geen ramp natuurlijk als ze ff een tijd moet liggen (wel vervelend voor der uiteraard) tot er iemand komt om der overeind te takelen, maar nu was het rot wegens de warmte & vliegen. De warmte is dus geen oorzaak, maar een vervelende bijkomstigheid.
het komt ook niet elke dag voor hoor dat ze niet kan opstaan. ik heb het nu afgelopen jaar 4x met haar meegemaakt, de eerste x werd ik door ido gewaarschuwd toen lag ze in het land, 2x in de bak na het rollen na het wassen, en nu deze x dus.

was gisteren trouwens ook weer schattig hoe bezorgd ido was over zn bejaarde vriendinnetje. ze stonden nl niet bij elkaar in het land omdat ido en wendrika die dag even de taak hadden de bak leeg te grazen (die is nl ondertussen meer gras dan zandbak).
Charret

Bericht door Charret » di 25 jul 2006, 13:10

34 al wat een leeftijd! Wij zouden dan ook last hebben van ons gestel. En vooral de warmte. Arme meid. Gelukkig was je er nog net optijd bij.

Succes met je meissie!
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Krista

Bericht door Krista » di 25 jul 2006, 14:56

Jee dat is wel schrikken zeg!
Maar waarom houden jullie de paarden niet binnen met dit afschuwelijk warme weer??? Zeker zo een oude dame!! Bij ons gaan ze smorgens 2 uurtjes naar buiten en dan zijn ze s avonds weer buiten. Overdag zou een gezond paard al een toeval kunnen krijgen met dit kl*te weer!!!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
fjordido

Bericht door fjordido » do 27 jul 2006, 10:42

dat binnenhouden vind ik grote onzin. je moet een paard niet vermenselijken. ze hebben het prima naar der zin buiten, als ze maar genoeg kunnen drinken. als je het goed had gelezen is het probleem ook niet ontstaan door de warmte, maar een kwestie van ouderdom.
Plaats reactie