De pijn en het verdriet de dagen na het verlies......

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Mapie

De pijn en het verdriet de dagen na het verlies......

Bericht door Mapie » vr 14 jul 2006, 14:34

Ja, de grootste klap komt pas een dag later na een nacht bijna niet te hebben geslapen..... :(
Wat er is gebeurd kun je lezen bij Babynieuws.... (http://www.fjordenwereld.nl/phpBB2/view ... hp?t=15215)

Ik heb echt hele heftige dagen achter de rug. Kan nu pas voor het eerst weer helder denken en een beetje normaal doen. ;(
Ik had van tevoren nooit gedacht dat het zo'n impact op je leven kan hebben om zo'n dood veulentje te zien, jouw dode veulentje.....
Toen het net was gebeurd was ik heel realistisch en had ik mijn gevoel op nul gezet. Ik dacht alleen maar: "Gelukkig, Doortje is er nog en het gaat goed met haar. Tja, en van het veulen is het zonde."

Maar dan de volgende dag, toen Fiego helemaal mooi opgedroogd was, toen kwamen de echte tranen pas. |( Het besef van verlies. De oneerlijkheid. De 'waarom' vragen....

Hij is gewoon zo mooi, zo volgroeit. Helemaal zoals ik gehoopt had dat hij zou zijn. Zijn vachtje is echt heel zacht. Hij heeft een zwarte aalstreep over zijn ruggetje lopen. Hij heeft een piepklein wit kolletje op zijn kopje. :+ Een wit vlekje onder aan zijn rug en op zijn schoftje. Verder is hij heel donker bruin van kleur met witte beentjes..... Helemaal mijn mannetje!

Hij is te perfect te lief om dood te zijn.... Dit gaat zo tegen alles in dat je helemaal verward raakt. Ieder moment verwacht je dat hij opstaat en weg loopt. Dat hij om zijn mama roept. Dat hij gaat drinken bij Doortje, gaat spelen, gaat slapen......

Ik kan het niet uitleggen wat er de laatste dagen door me heen is gegaan. Niks in mijn leven lijkt goed te gaan. Niks in ons gezin......
Zo veel dingen lijken fout te gaan.
We keken daarom echt allemaal zo naar Fiego uit. Iets goeds, iest moois, nieuw leven! Hij zou zo veel goedmaken, hij was zo welkom. We telden met ons allen de dagen af.....
En dan word hij geboren, te vroeg, helemaal perfect, helemaal mooi, alleen dood en koud.....
Waarom is dit ons niet gegunt? We hadden zo op hem gehoopt. We zijn zo goed geweest voor Doortje..... En nu dit..... Nee, ik denk dat het nog een hele tijd duurt voordat we het echt kunnen beseffen allemaal en het een plaatsje kunnen geven.

Mijn moeder heeft ook een goede klap gehad. Zij wist vanaf het moment dat Doortje bij ons kwam dat ze geen gezond veulentje zou krijgen. Maar ze heeft mij dit nooit verteld omdat ik me er zo op verheugde en omdat ze vaak dacht: "Het valt misschien mee, misschien heb ik het fout." En na elke dag: "Gelukkig, er is weer een dag voorbij!"
En die dag dat het gebeurde trok iets haar naar het stalletje, naar Doortje. Ze zag de wortels liggen die ze eigenlijk die ochtend al wilde geven aan Doortje en Mabel en ging die brengen.
En toen ze Doortje zag dacht ze: ''Zie nou wel, nu heb ik het toch goed gehad..... Waarom in vredesnaam, waarom??"
Ze heeft echt uren in de schuur gehuild bij Fiego omdat hij zo mooi en perfect is en waarom hij toch geen kans mocht krijgen bij ons. Mijn moeder kan er niet mee omgaan. Ze kon hem niet zien of ze ging huilen. Ook nu heeft ze nog vaak de tranen in de ogen.
Ook omdat Doortje zoveel pijn heeft gehad. Ze kan dit soort dingen niet aanzien.... Ze is helemaal van slag.....

Ik vind dit heel heftig om mijn moeder zo te zien. Maar ook heel bijzonder dat ze zo van Doortje houd en van mij... Ze had het me zo gegund, zo ontzettend en toen ze me daar verloren in de wei zag zitten met een kindloos paardje bij een dood veulentje is er echt wat geknapt in haar..... Het was mijn droom.... Ik leefde echt helemaal mee met Doortje, had het nergens anders over. Was al naar halstertjes aan het kijken en op internetsites alles opgezocht over de dracht en bevalling van een paard. Ik stond op het punt om een tentje te kopen voor in de wei als Doortje op het punt stond te bevallen.
Bam, weg je droom en je roze wolk..... :( En dat in nog geen uur tijd.....
Telkens als ik Doortje zie dan vind ik dat hartverscheurend.... Wat zou zij voelen en nog snappen van wat er gebeurd is??? |(

Gisteren heb ik nog een hele boel foto's gemaakt van mijn mannetje. Dat komt op anderen misschien raar over om foto's van een dood veulentje te maken, maar ik vind het fijn voor het verwerkingsproces. Om een tastbaar iets te hebben van Fiego die er maar zo kort geweest is..... Ook zag hij er zo mooi uit dat ik het niet eng vond. Hij zag er eerder uit om zo op te pakken en op schoot te nemen. Niet eng en dood...... Wat ik wel verwacht had eerst.
Ik heb ook nog een plukje van de manen en staart geknipt.

En gisterenavond moest ik hem in een kruiwagen aan de weg zetten zodat de kadaverdienst hem de volgende dag op kon komen halen. Zo heftig, zo emotioneel.....
Je weet dat het dan écht over is. Dat je hem niet meer kunt zien en aanraken en aan andere mensen die zo hebben mee geleefd kunt laten zien.... Over en uit.....
Vanmiddag werd hij opgehaald.... Ik heb niet gekeken, dat kon ik gewoon niet.
Doortje stond nietsvermoedend in de wei (gelukkig maar!) echt vreemd. Haar veulen word weggevoerd en zij staat daar nog altijd iets droevig in de wei....
Ik heb de vrachtwagen nog wel weg zien rijden, en ik dacht echt: "Daar gaat mijn kleine mannetje mee met het oud vuil :( terwijl hij hier in de wei had moeten spelen. Hij had een mooi leven hier moeten hebben met Doortje en Mabel. We hadden lekker van hem moeten kunnen genieten nu......"
Niks is minder waar helaas.....

Achteraf gezien dus veel heftiger allemaal dan dat ik van tevoren had gedacht. Heel pijnlijk, heel onnatuurlijk.
Ik ben er nu echt ziek van, keelpijn, hoofdpijn en verhoging.... Waardoor je ook weer labieler bent en alles nog zwarter ziet.....

Toch is het fijn dat Fiego nu weg is.
Toen hij er nog was moest ik telkens kijken. Telkens werd ik naar de schuur getrokken en moest ik hem zien, want nu kon het nog.. En dan kwamen de tranen weer, dan kwam mijn moeder weer, ook in tranen....
Wel heel fijn dat we zo afscheid van hem konden nemen en hem nog een tijdje konden zien en het meer een plekje konden geven.
Maar het is ook fijn dat hij nu weg is. Nu is het echt over en uit. Nu heb ik er ook meer vrede mee.

Ik heb Doortje net helemaal lekker schoongemaakt en Mabel geknipt en gewassen. En we beginnen weer opnieuw, met een schone lei.

Het zal niet gemakkelijk zijn, en ik ben Fiego ook nog lang niet vergeten. Ik denk nog steeds: "Hij had in de wei moeten lopen, zo'n mooi beestje" Maar ik heb er wel meer vrede mee en kan beter met dit gevoel omgaan.

Life goes on....... :=

Groetjes Jessica
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!! :D Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! :L
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 14 jul 2006, 15:02

He bah wat een verdrietig verhaal zeg, kan je alleen maar heel veel sterkte wensen en je op het hart drukken dat het niemand zijn schuld is, dit soort dingen gebeuren helaas. Knuffel Doortje maar extra veel deze dagen.
Sterkte :(:)

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 14 jul 2006, 15:25

Tja...nu weet jij hoe iedereen zich voelt die om wat voor reden dan ook zijn of haar paard/veulen verliest!!!
zo hebben wij vorig jaar gezeten met o.a. bodo..."waarom?"...ene kant "waarom wij?", andere kant "tja waarom zouden wij niet?"
Geluk is de vrucht van intens werk
Leentje

Bericht door Leentje » vr 14 jul 2006, 19:04

maak je niet al te druk om Doortje.
een merrie zal zeker het verlies wel betreuren,maar niet zoals wij mensen doen.
de natuur is veel "harder" in dit soort dingen.
ook lichamelijk zijn ze over het algemeen snel weer op de been.

maar dat neemt niet weg dat het voor jullie verschrikkelijk is.
sterkte!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Saar

Bericht door Saar » vr 14 jul 2006, 19:45

Dit is iets wat je nooit zal vergeten, je hebt tijden meegeleefd met de dracht en dan net op het einde gaat het mis, er komt een perfect veulen uit, maar het heeft één mankement...het ademt niet ;(

Het verdriet slijt uiteindelijk, maar de herinnering blijft eeuwig. Fiego zal altijd een plekje in je hart houden :(:)
...You can't know me in the way I do...

:D Officieel benoemd tot OpperKneus van FW :D
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 14 jul 2006, 19:51

goh ik heb het hele verhaal gemist, wat vreselijk zeg.

kan me goed indenken hoe verdrietig en ontroostbaar jullie zijn en ja een foto maken is wel goed, zo heb ik toevallig gister nog naar de foto's van mijn overleden hond gekeken, maar dit terzijde

Pijn en verdriet kan niemand je afnemen, en een atwoord geven op de vraag; waarom'al heelmaal niet.

veel sterkte, xxx
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » za 15 jul 2006, 06:29

ik weet heel goed hoe je je voelt, ik heb een paar jaar geleden ook mijn veulen verloren. Alleen heeft hij nog 4 daagjes geleefd. Het is echt verschrikkelijk wat er door je heen gaat als je met een dood veulen aankomt op Utrecht, precies zoals jij het onder woorden brengt (heel knap dat jeje gevoelens kan vertalen).

Als je uberhaupt je veulen verliest. Ik was achteraf wel blij dat ik de merrie nog had, Zij heeft mij door het verdriet heen geholpen en het geleerd een plekje te geven...

Nogmaals heel veel sterkte met het verlies van je ventje!! Maar vergeet vooral niet liefde aan de merrie te geven, die heeft het nu zo hard nodig!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Tanja

Bericht door Tanja » za 15 jul 2006, 07:54

Ik heb het verhaal zojuist verhaal gelezen bij babynieuws,
wat een verdrietig bericht. |(
Wat sneu dat het zo gelopen is.
Je hoopt een gezond veulentje wordt geboren en dan gebeurt dit,
iets waar je helemaal niet aan gedacht heb dat dat zo kunnen gebeuren...
Veel sterkte, ook voor Doortje natuurlijk!
miepie

Bericht door miepie » za 15 jul 2006, 08:52

Ik zit hier met tranen in m'n ogen, heb ook net pas je verhaal gelezen.
Heel veel sterkte, en ik leef met je mee.
fjordido

Bericht door fjordido » za 15 jul 2006, 09:01

oh wat vreselijk... veel sterkte ermee!
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » za 15 jul 2006, 14:52

O getverderries :(
Je verheugt je zo op iets en dan gebeurt er dit |(
Ik kreeg echt een brok in mijn keel tijdens het lezen van je verhaal
Heel veel sterkte met dit verlies :(:)
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
lauraatje

Bericht door lauraatje » za 15 jul 2006, 18:36

Wat heb je je verhaal mooi opgeschreven zeg :j Ik zou dat niet kunnen zo. Nogmaals heel veel sterkte :sorry:
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 15 jul 2006, 22:12

wat een verschrikkelijk triest verhaal zeg |( Kan me voorstellen dat je hier helemaal kapot van bent.

Een hele dikke knuffel voor jou en Doortje van mij en Vera :(:)
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Plaats reactie