Aurora schreef:Ook oeffenen we in het begin met een extra longeerlijn aan het bit die gehanteert wordt door de groom. In het prille begin om ernaast te lopen en daarna nog even op de kar.
Zo zijn wij ook begonnen met Gerrit
En zo heb ik het ook met Akes en Neidy gedaan (zelfs neidy was destijds nog niet beleerd voor de kar)
Ik heb zelfs van mijn instructrice toen meegekregen dat als je voor het eerst de weg opgaat ook een longeerlijn aan het bit te doen.
Mochten ze er dan alsnog vandoor gaan kan de groom (die dan half voor op het karretje zit) er gelijk afspringen en heeft het paard vast.
Het is juist tijdens het oeffenen heel belangrijk dat je dingen [zoals meerennende shets] niet uit de weg gaat.
Dat waren we ook zeker niet van plan
Mijn motto tijdens het beleren van paarden is; hoe meer dingen er om je heen gebeuren des te beter.
Je kunt namelijk ook van alles tegenkomen op de weg.
Ik heb liever dat ze de eerste keren in de bak op hol slaan dan buiten op de weg (al zeg ik nu niet dat dat nooit zal gebeuren.....)
Daarom vind ik het nu ook zo fijn dat hij op een boerderij staat; tractoren, rennende koeien, vuur enz heeft hij nu al gehad....echt ideaal eigenlijk.