Aan de kletter.....

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
nientje_pjotr
Contacteer:

Re: Aan de kletter.....

Bericht door nientje_pjotr » do 12 feb 2009, 13:03

Esther schreef:Met zo'n heerschap als ik me bij Gerrit voorstel zou ik hem een poosje in het onderste gaatje doen..
Gaan we dat de volgende keer even proberen.

We zijn gister ook lekker bezig geweest.
Opjagen en dan naar je toe laten komen.....
Het duurde even voordat gerrit het begreep-lees; zo'n 3 kwartier, want de paarden in de bak waren veeeel interssanter natuurlijk...
Maar het wierp z'n vruchten af.
Bleef eerst nog zo'n 30 cm bij me vandaan maar voelde op een gegeven moment toch een snuit op m'n schouder *o/*
En daarna helemaal gefocust op mij *o/* los lopend en aandacht op mij....
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » do 12 feb 2009, 15:38

Bij mij gaan de leidsels bij de Liverpool in het middelste sleufje. Ik heb liever, mocht het nodig zijn iets meer te vertellen met mijn handen. Heb je niks nodig dan is het noodzakelijk om met zeer zachte hand te mennen. De rem op de wagen is vaak een drama in noodgevallen.
Als je paard op hol slaat en je trapt ook nog eens flink op de rem dan geeft dit op de openbare weg een raar geluid wat ook weer niet geruststellend klinkt voor je paard en als het moet trekken ze er gewoon doorheen. Het is juist tijdens het oeffenen heel belangrijk dat je dingen [zoals meerennende shets] niet uit de weg gaat. Ook oeffenen we in het begin met een extra longeerlijn aan het bit die gehanteert wordt door de groom. In het prille begin om ernaast te lopen en daarna nog even op de kar.
Ik denk juist wel dat het belangrijk is dat mensen dit lezen en ze zich er terdegen van bewust zijn wat er allemaal kan gebeuren.
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Esther

Bericht door Esther » do 12 feb 2009, 20:12

Een liverpool is wel weer stukje langer dan een Utrechtse stang, daar men ik toch mee Annabel?? Ik weet niet eens hoe zo'n ding officieel heet..

Sommige paarden schrikken zich inderdaad een hoedje van het rem geluid.. Al is een rem toch handig, anders hadden wij ook al een flinke kras in een auto gereden, hihi..

Als je paard nu echt helemaal vertrouwd e.d. is kan het leidsles natuurlijk wel wat omhoog, maar weet je het niet zorg dan dat je wat in handen hebt, je ment niet voor niets niet met een gebroken trensje..

Het is inderdaad wel goed dat mensen beseffen dat je met mennen toch heel voorzichtig moet zijn.. Bart en ik zijn dan wel goed op elkaar ingewerkt, mag ook wel na 2 jaar. Als het nodig is spring ik van de kar en pak het paard, ik laat los als Bart zegt dat het kan e.d. Ik weet zo onderhand ook wel hoe Bart het wil hebben. En hij zegt altijd tegen me, als ik het zeg moet je echt gewoon loslaten en me laten gaan met de kar, hij mij niet onder de kar hebben ofzo. Gelukkig is het nog nooit nodig geweest..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » do 12 feb 2009, 20:31

Behalve de hoogte van de leidsels en de hoogte van het bit is ook van belang hoe de kinketting zit. Als je de scharen kantelt mag het bit op spanning een hoek van 45 graden met de mondspleet maken. Als je kinketting losser of strakker zit heb je minder werking van je hefboomeffect.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » do 12 feb 2009, 23:42

Aurora schreef:Ook oeffenen we in het begin met een extra longeerlijn aan het bit die gehanteert wordt door de groom. In het prille begin om ernaast te lopen en daarna nog even op de kar.
Zo zijn wij ook begonnen met Gerrit
En zo heb ik het ook met Akes en Neidy gedaan (zelfs neidy was destijds nog niet beleerd voor de kar)
Ik heb zelfs van mijn instructrice toen meegekregen dat als je voor het eerst de weg opgaat ook een longeerlijn aan het bit te doen.
Mochten ze er dan alsnog vandoor gaan kan de groom (die dan half voor op het karretje zit) er gelijk afspringen en heeft het paard vast.
Het is juist tijdens het oeffenen heel belangrijk dat je dingen [zoals meerennende shets] niet uit de weg gaat.
Dat waren we ook zeker niet van plan ;)
Mijn motto tijdens het beleren van paarden is; hoe meer dingen er om je heen gebeuren des te beter.
Je kunt namelijk ook van alles tegenkomen op de weg.
Ik heb liever dat ze de eerste keren in de bak op hol slaan dan buiten op de weg (al zeg ik nu niet dat dat nooit zal gebeuren.....)
Daarom vind ik het nu ook zo fijn dat hij op een boerderij staat; tractoren, rennende koeien, vuur enz heeft hij nu al gehad....echt ideaal eigenlijk.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 13 feb 2009, 08:54

nientje_pjotr schreef:Ik heb liever dat ze de eerste keren in de bak op hol slaan dan buiten op de weg
Het is toch niet de bedoeling dat hij dit blijft doen Janine.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 13 feb 2009, 08:57

Anita45 schreef:
nientje_pjotr schreef:Ik heb liever dat ze de eerste keren in de bak op hol slaan dan buiten op de weg
Het is toch niet de bedoeling dat hij dit blijft doen Janine.
Dat hopen we van niet ;)
GerritAfbeeldingCindy

;(
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » vr 13 feb 2009, 15:09

Ik wil het "op hol slaan"echt kosten wat het kost voorkomen, vandaar mijn leidsels in het middelste van de Liverpool. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven maar je moet nu echt voorkomen dat dit weer gebeurt want je paard leert nu en zeker als het meer gebeurt dat het op hol KAN slaan. Rijden met zacht hand maar ho is ho.
Ik heb geen commentaar op je africhting hoor zo moet je het niet lezen maar durf gerust als de nood aan de man komt maar liever nog net daarvoor, je voelt en ziet het vaak al aankomen evntjes goed door te pakken. En Als je bit en je kinketting goed zitten is dat goed om te doen.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 13 feb 2009, 16:19

Ik begrijp wat je bedoeld hoor ;)
Wij willen koste wat het kost voorkomen dat hij dit idd niet nog een keer doet....geloof me....
We zullen het de volgende keer idd een gaatje 'strakker' gaan doen.
Maar wij rijden niet met liverpool ;) aangezien daar gerrit helemaal hoteldebotel van werd.
Met utrechtse stang is hij veel rustiger.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » vr 13 feb 2009, 18:02

Een pompstang is vaak ook zeer prettig , ze kunnen een beetje hun spanning kwijt door het bit op en neer te pompen in hun mond.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » za 14 feb 2009, 14:37

Aurora schreef:Een pompstang is vaak ook zeer prettig , ze kunnen een beetje hun spanning kwijt door het bit op en neer te pompen in hun mond.
Maar we hebben juist gemerkt dat hij rust in z'n mond wil ;)
GerritAfbeeldingCindy

;(
Pamba
Contacteer:

Bericht door Pamba » za 14 feb 2009, 14:50

Gelukkig is het goed afgelopen! Mijn vader heeft een tijdje op les gezeten met mijn fjord, ook mennen, toen is ze er ook vandoor gegaan om hem uit te proberen. Mijn vader is er toen afgevallen en de kar sleepte ook met zijn zij achter haar aan.. Nu durft mn vader niet echt meer verder te leren. Hoewel Pamba dit vooral deed om hem uit te proberen dat deed ze in het begin ook bij mij onder het zadel. Jullie hebben wel geluk gehad!
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 15 feb 2009, 10:27

nientje_pjotr schreef:
Aurora schreef:Een pompstang is vaak ook zeer prettig , ze kunnen een beetje hun spanning kwijt door het bit op en neer te pompen in hun mond.
Maar we hebben juist gemerkt dat hij rust in z'n mond wil ;)
Rust in de mond van jouw handen bedoel je misschien ?
Bij een pompstang kunnen ze zelf het horizontale gedeelte van het bit op en neer bewegen en kunnen daar zelf wat spanning in kwijt.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » zo 15 feb 2009, 16:04

Nee, rust in de mond ;)
In de handen zijn wij al heel rustig,maar gerrit kan niet veel hebben in zijn mond qua bit.
GerritAfbeeldingCindy

;(
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » di 17 feb 2009, 11:04

nientje_pjotr schreef:Nee, rust in de mond ;)
In de handen zijn wij al heel rustig,maar gerrit kan niet veel hebben in zijn mond qua bit.
Een stuk natuurzeem om het horizontale gedeelte van het bit naaien kan ook positief werken.
Plaats reactie