Digitale zadelmeting

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
saskia
Moderator

Digitale zadelmeting

Bericht door saskia » vr 30 sep 2011, 18:29

Eind augustus ging ik naar Country Mill voor een zadel, ik heb er geen verstand van, dus maar meteen via een kenner daar voorkom je een hoop ellende mee.
Ik mijn zadel gevonden, na een week spierpijn zat het als een huis en het lag prima op Sjors.
Tenminste dat dacht ik tot hij witte plekken op zijn rug kreeg.
Maar helemaal niet op de plekken waar dit zadel op steunt. Hij liep niet slecht, maar het zat me niet helemaal lekker.
Toch mijn twijfels teruggekoppeld aan Country Mill en ik mocht met Sjors komen voor een digitale zadelmeting!

Vanmorgen gingen wij daarheen. Eerst opzadelen zoals ik altijd deed en rijden. Niets aan de hand, het bleef keurig liggen, ook met de hand voelde hij geen druk op die plekken.
Vervolgens met het digitale matje eronder rondje stappen, wat rondjes draven en daarna de galop.
De meter moest onder de 5.0 blijven en dat deed dit zadel keurig en ook was de druk mooi verdeeld, het hele beeld was blauw met een beetje groen.
Toch zou het -om mijn balans iets naar achter te verplaatsen, dat kon je ook zien namelijk- mooier zijn als hij een paar mm omhoog zou gaan aan de voorkant.
Dun laagje foam eronder en weer dezelfde test gedaan.
Nu kwam er uit dat hij nagenoeg perfect lag en ik er bij wijze van spreke met een gerust hart endurance mee kon rijden van 100 km en meer. (ga ik niet doen overigens :+ )

Maar toen hadden we die plekken nog steeds :)*
Nu wilde het zo zijn dat ik mijn dressuurzadel hier had ingeruild en zij er nog niets mee hadden gedaan. Dus we deden dezelfde test nog eens, maar dan met mijn oude zadel.
Dat zat even raar, ik was er altijd van overtuigd dat ik het lekkerst zittende zadel had, maar ik zat helemaal opgesloten :D zo snel vind je je draai dus in een compleet ander zadel.

In ieder geval; de test sprak voor zich. De druk bij dit zadel was veel te hoog op de plekken waar ook de witte haren tevoorschijn zijn gekomen. Tot wel 8.0 op sommige plekken en het beeld was behoorlijk rood!
Ook het ritme van Sjors werd heel anders, dat kon je ook mooi zien in een soort grafiek. En ook nog eens mijn balans en die is wel midden boven mijn paard, maar kan wel stiller :list:

Vond het best interessant om te zien hoe de druk verkeerd wordt verdeeld, terwijl mijn zadel keurig bleef liggen en op het oog goed lag en hoe dat invloed heeft op het lopen van je paard.
Ik heb in ieder geval nu een goed zadel aangeschaft waarmee ik gerust kan rijden. Waarom de reactie op zijn rug pas zo laat komt dat is mij ook nog niet helemaal duidelijk, hij heeft wel wat opties genoemd.

Super service van Country Mill dacht ik zo, hoefde er niets voor te betalen en ze hebben uitgebreid (ruim 1,5 uur) de tijd genomen!
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
DeeDee
Moderator

Re: Digitale zadelmeting

Bericht door DeeDee » vr 30 sep 2011, 18:35

Hmmm dat klinkt interessant. Vaak zie je het in de verharingsperiodes verschijnen dus dat zou het kunnen zijn.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 30 sep 2011, 18:44

Wat een apparte ervaring en wat een nette service! Top van hun zeg!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Zipper

Bericht door Zipper » vr 30 sep 2011, 18:46

Wij hebben met de club ook eens een excursie gehad naar een soort van bedrijf die ook deze zadeldrukmetingen deed, was inderdaad super leerzaam.
We konden allemaal mee kijken op een groot scherm, het leek een beetje op de weer kaart op de tv.
Je zag dan heel goed waar de druk het hoogste was of juis lager, en ook in welke gang juist meer of minder druk was.

Wel fijn dat ze dat Country Mill voor je deden!! goede service!
saskia
Moderator

Bericht door saskia » vr 30 sep 2011, 18:46

DeeDee schreef:Hmmm dat klinkt interessant. Vaak zie je het in de verharingsperiodes verschijnen dus dat zou het kunnen zijn.
Ja dat zei hij ook al :j
Dat jij de liefste bent!
boyar

Bericht door boyar » vr 30 sep 2011, 19:04

Ik kom daar ook met mijn KN voor Boyar, vind het ook echt een SUPER bedrijf!!!!
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Esther

Bericht door Esther » vr 30 sep 2011, 19:17

Klinkt goed! Wat een aardige mensen, toch veel tijd en niets verdienen, alhoewel ze maken goede reclame met dit soort dingen en geen betere reclame dan mond tot mond!!
Het is zo moeilijk tegenwoordig om een goede betrouwbare zadelmaker te vinden!!

Zou Sjors zijn aversie m.b.t. dressuur bij het zadel vandaan komen, of denk je van niet.. Hij had destijds moeite met buigen e.d. toch??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
saskia
Moderator

Bericht door saskia » vr 30 sep 2011, 19:49

Nou dat weet ik niet, hij houdt nu wel zijn hals en hoofd laag maar hij is niet ineens van elastiek geworden.
Rijtechnisch valt er een hoop te verbeteren, vanuit mijn kant maar daar word ik momenteel goed in begeleid (akelig eerlijk is m'n instructeur := ) en misschien is er lichamelijk nog wat winst te halen dmv een behandeling door fysiotherapeut of osteopaath.
Dat jij de liefste bent!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » vr 30 sep 2011, 20:08

Nou Sas, misschien verklaart het inderdaad (een beetje) dat-ie dus niet zo lekker dressuur liep en zich nu lekker voelt in de western. In ieder geval heel leerzaam en goed voor je paard lijkt me!
Charret

Bericht door Charret » za 01 okt 2011, 00:13

Naisven schreef:Nou Sas, misschien verklaart het inderdaad (een beetje) dat-ie dus niet zo lekker dressuur liep en zich nu lekker voelt in de western.
Dacht ik ook aan. :j
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Viv

Bericht door Viv » za 01 okt 2011, 04:32

Super joh! Goede keus gemaakt dus en goed naar je gevoel geluisterd.
Denk dat heel veel mensen zouden schrikken als ze zo'n meting zouden doen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » za 01 okt 2011, 06:35

Dus de stap naar de western pakt op meerdere vlakken goed uit! :)
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 02 okt 2011, 05:44

Gister met Fleur nog even over je meting gepraat, ik weet iig 1 ding zeker. Als mijn nieuwe zadel tzt wordt afgepast dan komt er meteen zo'n pad onder :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 02 okt 2011, 07:06

wel handig zo'n matje, zou idd de reden kunnen zijn dat Sjors de dressuur niet leuk vond.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
saskia
Moderator

Bericht door saskia » zo 02 okt 2011, 21:15

Viv schreef:Gister met Fleur nog even over je meting gepraat, ik weet iig 1 ding zeker. Als mijn nieuwe zadel tzt wordt afgepast dan komt er meteen zo'n pad onder :D
Haha, gelukkig ben ik positief over ze ;) Maar het is zeker een aanrader ja! Kan met een gerust hart mijn ding doen :)*
Dat jij de liefste bent!
Plaats reactie