In Ridderkerk, in een hete binnenbak. Ik had vanochtend nog haar hals en borst geschoren, maar het was zo warm dat ze toch helemaal bezweet was. Ze deed zoooo haar best, echt geweldig. Natuurlijk waren er nog verbeterpuntjes. Ze viel even uit galop aan het eind van de proef, waarschijnlijk ook door de warmte... maar wat deed ze het super. We hebben de afgelopen weken hard geoefend. Vooral lengtebuiging en de galop moesten nog beter. Het ligt vooral aan mezelf, als ik het goed doe, doet zij het ook goed. Maar ik vind het zo moeilijk om aan te voelen wanneer het nou precies goed is, en dan alles tegelijk doen: juiste tempo, impuls behouden, nageeflijkheid, stelling, lengtebuiging en dan ook nog eens mooie ronde voltes en op de letter.... poe hee, dat valt niet mee. (Doe mij 65km endurance... simpel vergeleken hiermee.) Dus ik ben superblij met deze prestatie. We hebben 191 punten gehaald, we hadden 190 nodig. Vorige keer hadden we 189, dat was balen. Maar nu is het gelukt!

En wat kan ze nog meer...
Tja, wat niet eigenlijk? Landbouwproef een lekkere A, ze is dan ook heel goed en braaf met bomen slepen. Cross tot 80cm (ik durf niet hoger), springen tot 100cm (ook hier mijn lef als beperking), endurance klasse 3 startgerechtigd, mennen dressuur FMD7 en vaardigheid FMV4 (daar moeten we nog verder mee... we kunnen meer!), gillende kinderfeestjes met de wagen, buitenritten waar je maar wilt ze is er altijd voor in en nergens bang, en super begeleiding voor jonge/ onzekere paarden, en ook zo voor onzekere ruiters.
En wat zegt zo'n predikaat?
Leuk voor de vader; maar helaas, Jolster is overleden. Leuk voor de moeder; nou, ik denk dat die misschien ook al overleden is (Ingrid; eigenaar is niet meer lid van het stamboek). Leuk om mee te fokken; helaas daar vind ik haar te oud voor (ze is nu 17, en nog niet eerder een veulen gehad).
Dus waarom toch al die moeite gedaan? Omdat ze het verdient en ik graag wil laten zien dat hoewel ze voor een fjord niet de mooiste is, ze qua karakter en prestaties zeker bij (sub-)top hoort. Echt, ik ken weinig paarden die zich altijd zo enorm inzetten, werkwillig zijn, voor je doorgaan tot ze niet meer kunnen, braaf, gehoorzaam, met iedereen (mens en paard) overweg kunnen, betrouwbaar, all-round in de breedste vorm, en dat alles dan toch nog met een heeerlijke gezonde dosis eigen wil, karakter en inzicht.
Mijn topper!
(sorry, de trots druipt eraf.... maar ik zit geloof ik op wel 10 roze wolkjes tegelijk!