Van een niet zo'n happy birthyday naar lichtpuntje..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Esther

Van een niet zo'n happy birthyday naar lichtpuntje..

Bericht door Esther » do 28 jul 2011, 09:40

Ik zal maar bij het begin beginnen, heb twee onwijs hectische dagen achter de rug..

Begin maar bij het rotgedeelte..
Dinsdag kwamen Daphne, Sterre en Yvonne bij mij.
Eachann zou ook mee naar de keuring en na de keuring zou hij mee naar huis na een beleersessie van Bart. Hij heeft er een week of 4/5 gestaan.

's middags zouden de dames mij helpen met mijn dames te wassen.
Maar begonnen met Tea aangezien ik die nog moest knippen en dat na het wassen wilde doen.
Dat ging allemaal prima, ze vond het niet leuk, maar ja, voor haar is het vaste prik..
Daarna zouden we Hedwich gaan wassen. Nu zit er bij de poetsplaats een klein stalraampje, dus ik had haar kort vastgezet dat ze er zo niet bij kon!!
Ben ook begonnen te spuiten met de slang op die manier dat ik zelf voor het raampje stond en Hedwich er dus achteruit juist van weg zou lopen..
Maar veulens doen onverwachte dingen..
Ze werd boos, zoals verwacht, dat worden de meeste veulens, maar totaal onverwacht maakte ze een jump in mijn richting, en een flinke, gevolg er is iets geknapt, halster o.i.d. En ze ging dus toch met een rotvaart tegen het raampje aan..

Ik hoorde de ruit kapot gaan, ik grijp haar want ze was dus los en met dat hoor ik Yvonne, oh Es, ze heeft een stuk glas in haar hoofd!!! Ik kijk aan de andere kant van haar koppie en helemaal stuk!!!
Groot stuk glas erin, dat ik er als ik erbij na moest denken nooit niet uit had getrokken, maar vastgepakt en in een keer eruit, het stak er zeker 3 cm in, maar een heel groot gedeelte zwengelde boven haar vel uit.. Dat moest er uit!!
En toen zag ik de schade pas echt goed, een enorme jaap over haar neus, kon zo naar het bot kijken volgens mij, beetje op de plek waar het zachte van de neus overgaat naar de neusbrug.
En de lip helemaal kapot, had mij niet verwonderd als dat stuk glas wat ik eruit haalde in haar mond zat!! Oh, het was afschuwelijk!!

Ik en Sterre meteen naar binnen, VA bellen, dat heeft Sterre gedaan, maar er moest een nummer komen!! Mijn vader, Daf en Yvon bleven bij Hedwich, mijn vader heeft het bloeden nog gebprobeert te stelpen, maar daar werd ze uiteraard alleen maar gekker van, steigeren en vallen.. Het lekte er op dit punt ook echt uit!! Niet pulserend, maar het liep gestaag..
Oh, mijn kleine meissie!! ;(
Ik weer naar binnen kijken hoever ze waren met de VA.
Die vroeg of we daarheen konden komen, Daphne had de trailer nog klaar staan, dus moeder en dochter daar maar op!! En rijden!! Papa erachter met de auto en wij in de bus. En toen begon ik ook echt te huilen!!
Aangekomen dieren eerst op de trailer laten staan, daar kon de VA even een eerste kijkje nemen. Laad maar uit en in de box. Het bloeden was grotendeels tijdens de rit al gestopt gelukkig! Dat was al wat..
Dus Tea in de box op de kliniek met haar kindje, toen de formaliteiten, handtekening dat ze op de kliniek staat en dat ik verantwoordelijk blijf en akkoord ga met de behandelingen.
Nummer waarop we te bereiken waren achter gelaten en toen konden we wel naar huis..
Oh, mijn arme meisje, ik kon alleen nog maar huilen op dat moment..

Tja en toen thuis, mijn moeder had gelukkig de ergste bloedrotzooi al opgeruimd, het hele plein zat eronder, de box zat eronder, de trailer ook natuurlijk. Mijn t-shirt hebben we weg gegooid, al zat daar niet eens zoveel op.
Dus eerst de trailer schoongespoten voor het aankoekt en je kunt gaan schrobben, de rest wat opgeruimd, touw van Hedwich schoonspoelen, daar kwam een lading bloed uit!!
Fjella stond op dat moment op stal en was behoorlijk onrustig, niet gewend zonder mama te staan.. Als we er niet waren was ze rustig, maar telkens als wij in zicht kwamen hinniken en draaien!!

Toen eerst maar een kop thee, wat doen we nu..
Ik kon Jan en José nog niet bellen, ik kon nauwelijks praten van de emoties en was nog steeds meer aan het huilen dan wat anders.. Janna gesms't, kan Fjella naar Bart? wil jij dat hem vragen! Dat was natuurlijk geen probleem. Dan kunnen we haar nog wel meenemen, toch maar besloten om dat te doen.
Nog even gezeten om tot rust te komen en toen hebben de dames de hele box leeggehaald, die zat aan de andere kant van het ruitje, dus lag glas in en hier en daar ook nog wat bloedsmeur, terwijl ik als een kip zonder kop de spullen van Fjel bij elkaar moest zoeken.. Ik was natuurlijk helemaal de kluts kwijt..

Onder de avond wat gegeten en toen Fjella ingeladen en naar Vene. Fjella vond het natuurlijk spannend en dat konden we in het begin wel voelen in de trailer.. Later kalmeerde ze wel..

Daar aangekomen, hebben de meiden met Eachann en Bart gemend en ik ben Fjella vast gaan wassen. Heb niets meer bijgepunt, en even snel gewassen, ik was kapot van de emoties en had er helemaal geen zin meer in! Fjella was ook behoorlijk over de zeik in het begin, vreemde plaats, stond een behoorlijk druk paard naast haar, maar moet zeggen dat ze onder de omstandigheden toch wel erg braaf was!! Ze was op een gegeven moment klaar en toen kon ze lekker in een box, hoog opgestrooid!

Daarna nog even geholpen de puntjes op de i te zetten bij Flam, voor Annabel put ik daar nog even wat energie voor, even strak!!

Daarna moest Eachann nog gewassen, maar heb toen rustig wat thee gedronken en ben blijven zitten want zoals Annabel het al zei, ik was compleet aan de latten..
Weer huilen en emotioneel, en ziek!!

Toen Eachann klaar was lekker naar huis, ik ben de auto nog niet uit of ik begon al te spugen, ik heb CVS en emoties klappen erin qua energie..
Toen maar op bed gegaan, maar kon niet slapen, bleef dat bloederige snoetje maar voor me zien, voelde me zo naar vanwege de eigenaren van Hedwich. 's nachts weer overgeven e.d.
Was toen echt niet meer van plan om naar de keuring in Oldeberkoop te gaan..

Die paar rukjes slaap die ik had gehad hadden toch de scherpe randjes er wat af gehaald en toen ik naar buiten keek scheen de zon, dus toch maar heen!!

De paarden hadden zich vrij schoongehouden, Janna en Annabel hebben zich qua schoonmaken over Fjella ontfermd, daar moest nog even een spons overheen! Ik ben 's ochtends nooit fit, zit dan nog onder de medicijnen en dat weten ze, dus natuurlijk deden ze Fjella ook even, die was als volgende al aan de beurt, stond al in de planning!!

Fjella nieuw halster om, en naast Eachann in de trailer.
Wel erg fijn dat Fjella zo makkelijk laadt, die loopt er zo op!!

Daar aangekomen Eachann en Fjella aan de trailer en naar het secretariaat voor het afmelden. Lisa stond voor me, die had het natuurlijk nog wel even zwaarder, dan denk je even, ja die van mij is alleen gewond..
Uitgelegd waarom ik Tea en Hedwich kwam afmelden. Joke vroeg of ik nog naar een latere keuring kwam i.v.m. het keurcertificaat van Tea, en ik zei dat ik dat nog wel van plan was.
Nou, dan doen we dat lekker dan!!
José belde nog even, hoe het ging, maar had nog geen nieuws over Hedwich. Ze vroeg of ik haar op de hoogte wilde houden over de punten van Hjala en ander Cikaro's en Manussen, als die er waren, Eh, ja Fjella!!

Toen beetje frunniken aan Fjella, voorbrenghalster in en Janna is haar in gaan stappen. Annabel moest een ander paard voorbrengen, dus ik Flam instappen. Ze gedroegen zich keurig hoor!
Toen de ring in, je kon zien dat Fjella geen gewone dag ervoor had gehad want ze was wat lauw, maar misschien heeft ze zich daardoor beter laten zien!!
Annabel en Janna brachten samen voor en ik hield dan ondertussen Flam of Fjella vast.
Dan spannend, wachten op de uitslag, het was best een goede groep dacht ik..
Toen Flam als eerste, wat ik wel een beetje verwachtte, lekker ding!! Maar Fjella als tweede!! Joepie!!

Bij het opstellen kregen Janna en Annabel de punten al. En ik begreep dat Fjella 37 punten had, super!! Ze deden eerst de uitslagen bij de merrieveulens, had mijn phone gereed om Jose te sms'en!! Dus liep onder het sms'en naar Janna, was toch wel benieuwd naar de score.
Zegt Janna, Nee, ze heeft 39 punten!! Wat!! En Flam 40, WAT!!! Ik ondersteboven natuurlijk!!
Sms'je afgemaakt naar José en toen genieten!!
Prijsuitreiking en daarna meteen het jeugdkampioenschap waar Fjella ook nog reserve kampioen werd!! Wauw!!

Janna en Annabel moest een ereronde lopen waardoor ik dus ineens met twee papiertjes en 4 bekers in mijn handen stond, waar geloof ik een hoop foto's van zijn gemaakt want iedereen vroeg me even te poseren!!

Daarna kon Fjella lekker aan de trailer eten, wat drinken gehad en toen kon ik even bij de ruinen kijken, waar Eachann moest.

Fjella moest nog even op de foto, kind van haar moeder, nooit de oren naar voren en heb haar laten grazen terwijl we wachten op het dagkampioenschap. Kleine kans natuurlijk, maar de uiteindelijke reserve kampioen had ook 39 punten, dus het had gekund, maar je wilt een goede sport zijn, dus gewoon meelopen!! Naja, Janna dan, hihi..

Yvonne heeft nog meegedaan met Fjella best getoiletteerd, maar dat was echt voor spek en bonen, want ze zag er niet echt super uit, had er ook niets meer aan gedaan en slappe manen..
Dus die mocht de ring weer uit..

Aan het eind van een warme, lange dag, lekker naar huis, Fjella nog een nachtje bij Bart zodat ze niet alleen hoefde te staan.
Daphne, Sterre en Yvonne hebben me naar mijn ouders gebrachte en toen zijn zij naar huis gegaan. Ik ben in het zwembad gesprongen bij mijn ouders, even opfrissen, daarna daar gegeten en toen naar mijn eigen huis. Katten waren blij me te zien, die moest ik ook nog even verzorgen en om 8 uur mijn bed ingedoken, geslapen tot 24:00 toen twee uurtjes op en daarna met slaapmiddel tot vanmorgen 10 uur ofzo geslapen. Dus heb een flinke ruk gemaakt.

Hoorde net van mijn vader dat we Tea en Hedwich om half 5 op kunnen halen, dan zal ik wel horen hoe of wat, had mijn vader niet naar gevraagd natuurlijk..

Maar poe, heftige twee dagen hoor!!
Het is een lang verhaal geworden, maar dit was nog de gekorte versie, zal uiteraard dingen vergeten zijn..
Heel veel dank natuurlijk naar Daphne, Yvonne en Sterre, en natuurlijk naar Annabel en Janna die er altijd voor me staan!! En Bart dat er nooit een probleem is als ik wat van hem vraag!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marloes

Re: Van een niet zo'n happy birthyday naar lichtpuntje..

Bericht door Marloes » do 28 jul 2011, 09:47

Jeetje, wat een dagen heb jij achter de rug!
Wat ontzettend schrikken van Hedwich! Ben benieuwd hoe dat nu gaat!
Wel een erg net resultaat van de keuring, super!
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 28 jul 2011, 09:53

Meid wat een schrik en emoties allemaal, kan me voorstellen dat je kapot bent. Maar gelukkig zaten er ook positieve emoties bij!
Lindy

Bericht door Lindy » do 28 jul 2011, 09:54

Wat een verhaal Esther, had natuurlijk al een klein beetje gehoord gisteren en eergister... Wat een domme pech dat het zo mis ging en toch redelijk positief nieuws dat ze vanavond naar huis mogen. Ik kan me voorstellen dat je erg overstuur bent geweest, een normale reactie alleen komt het bij jou gewoon een stuk harder aan.
Die punten van Fjella en haar reservekampioenschap waren geweldig. Nogmaals van harte meiss, ze heeft ze verdiend!!
Beterschap voor Hedwich!
Finn; Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik hou je!!
wolkj

Bericht door wolkj » do 28 jul 2011, 10:00

Wat een verhaal Esther dat moeten zware dagen geweest zijn, gelukkig kwam Fjella met super punten thuis! Gefeliciteerd daarmee en beterschap voor de kleine!
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Annne

Bericht door Annne » do 28 jul 2011, 10:22

Had het al van jou zelf gehoord, echt heftig!
Hopelijk komt het snel weer goed met Hedwich, het is een dappere meid! :)

En natuurlijk gefeliciteerd met de goede resultaten van Fjella, zeker om trots op te zijn! :D
Do, mijn eerste eigen paard!
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » do 28 jul 2011, 10:38

at een dag zeg. Hopen dat het helemaal goed komt met hedwich en dat dr littekens minimaal zijn. Ongelukjes zitten in een klein hoekje, Verwijd jezelf niks, jij hebt het mogelijke gedaan om het te voor komen en helemaal dit kon je niet voorzien.

Gefeliciteerd met de punten van fjella. dat zijn toch hele leuke punten
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
_Marjon_

Bericht door _Marjon_ » do 28 jul 2011, 10:45

Wat een verhaal joh.

Hopelijk komt het helemaal goed met Hedwich, maar wat een schrik!!

Maar super punten van Fjella hoor, gefeliciteerd!!
Mama van Gwen :+: (7-2-15)
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » do 28 jul 2011, 11:07

Zo, pfff wat een naar verhaal! Ik hoop echt voor je dat het uiteindelijk allemaal meevalt met Hedwich..
De punten van Fjella maken gelukkig wel wat goed ;) Super hoor!
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
*Alin*

Bericht door *Alin* » do 28 jul 2011, 11:20

Hoorde het gister al van José!! Balen zeg.. hopelijk geneest de wond mooi en heeft hedwich er niet zoveel last van!
39 punten voor Fjella :D goed man! Toch nog een klein lichtpuntje voor je na zo'n dag..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 28 jul 2011, 11:31

Sjonge, wat een verhaal Es. Heftig hoor. Hopelijk komt het met Hedwich weer helemaal goed. Dat nou net zo'n rillerig ding zoiets mee moet maken, zou me kunnen voorstellen dat haar vertrouwen hierdoor weer een deukje heeft opgelopen.
Gelukkig maakte Fjel je keuringsdag weer een beetje boel goed door met zo'n resultaat thuis te komen. Nog van harte gefeliciteerd met het reserve jeugdkampioenschap en de 39 pnt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bailey

Bericht door Bailey » do 28 jul 2011, 11:38

Jeetje wat een verhaal zeg!
Hoop dat Hedwich snel weer opgeknapt is.
Fjella's punten zijn natuurlijk super!
Lisa

Bericht door Lisa » do 28 jul 2011, 12:30

Arme Hedwich.. Wat zal dat zeer gedaan hebben!! En arme jij...
Maar super van Fjella esther!! Echt top!! Nogmaals gefeliciteerd!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » do 28 jul 2011, 12:39

Wat een achtbaan aan emoties :o . Gelukkig had je goede vrienden om je heen die je erdoor heen slepen *o/* . Toch fijn dat je nog naar de keuring bent geweest en zeker met zo'n goede en mooie afloop. Dat heb je wel verdient.

Hoop dat Hedwich er niet te veel littekens aan over houd :(:)
pjotr_nientje
Contacteer:

Bericht door pjotr_nientje » do 28 jul 2011, 12:40

Wat een hoop emoties voor jou in de afgelopen dagen... :(:)

Hopelijk geneest de wond van Hedwich snel!
Gelukkig heeft Fjella idd voor een mooi lichtpuntje gezorgd.
Gefeliciteerd met het res.kampioenschap en de punten!
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 28 jul 2011, 13:01

Toch maar goed dat ik zo koppig was om Fjell mee te willen naar de keuring. :P
Super resultaat, ik stond tijdens het krijgen van de briefjes ook wel even stijf van de spanning hoor en dan zulke punten krijgen, toen had ik wel even een WAAAAH moment haha. 8)

Maar ondanks dat het slecht begonnen is met Hedwich hebben we gisteren een geweldig leuke dag gehad!
Hopen dat Hedwich voorspoedig herstelt en dan op naar poging 2.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Claudje

Bericht door Claudje » do 28 jul 2011, 13:13

Jeetje Es, wat een verhaal! Vind het knap dat je je nog zo herpakt hebt, ik weet niet of ik nog naar de keuring zou zijn gegaan...
En helemaal top van je meisje dat ze zulke goede punten gekregen heeft :j Ben benieuwd hoe het nu met Hedwich gaat, hoop
voor je dat ze inderdaad nog naar een andere keuring kan en dat ze er niet te veel aan overhoud.
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Viv

Bericht door Viv » do 28 jul 2011, 15:50

Jemig meis wat schrikken, weet heel goed hoe je je voelt. Bij helga sprong vorig jaar een fries door de ruit van de binnenbak toen hij beleerd werd voor de wagen (buiten rondom het complex). Hoe is het nu met je kleine meisje? Mooie hechtingen zeker?

Gelukkig heeft je andere meisje het heel goed gedaan op de keuring (had je anders verwacht??), helemaal superdepuper, tis je gegund!!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » do 28 jul 2011, 17:24

Jeetje dat zal schrikken zijn geweest!
Je hebt een paar behoorlijk drukke dagen achter de rug!

Maar toch ook een lichtpuntje met Fjella op de keuring +:)+
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » do 28 jul 2011, 17:46

Kan me voorstellen dat je even goed bij moet komen na de afgelopen dagen!!
Wat enorm schrikken van Hedwich. Hoe gaat het nu met haar? Het zal wel even tijd nodig hebben, maar jonge dieren zijn zo flexibel, ze komt er vast helemaal bovenop! En keuringen genoeg dit jaar :D
Fjella zag er echt super uit gister, wat een enorm grote dame is dat zeg. Ze kan ook echt heerlijk bewegen. Nogmaals gefeliciteerd met het geweldige resultaat!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Plaats reactie