Kjaere gaat naar school (en Zhellie ook)

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
nina1993

Kjaere gaat naar school (en Zhellie ook)

Bericht door nina1993 » di 29 mar 2011, 19:34

Nadat ik afgelopen najaar problemen had met Kjaere heeft ze in de winter weer lekker alleen maar op de weide gestaan. Sinds half februari mag zij ook 1 tot 2 keer per week een half uurtje wat doen.

In eerste instantie heb ik momenteel les met Zhellie. Zo hebben we het trailerladen aangepakt (ze ging er wel in, maar stormde bij voorkeur net zo hard weer achteruit) en zijn we nu bezig met het stilstaan bij het opzadelen en opstijgen. Tegelijkertijd pakken we het rijden zonder zadel op. Dat heb ik in het verleden 2x geprobeerd en beide keren kreeg ik vliegles, dus dat moest anders :+ .

Met haar zijn we nu zo ver dat ze ontspannen blijft ademen tijdens het 'opzadelen' en singelen met een barebackpad. Zaterdag heb ik haar voor het eerst zelf vastgehouden (we oefenen los in de bak) en tegelijkertijd zelf opgezadeld. De enige hulp die we daarbij nog krijgen is tijdens het opstijgen (via een krukje erop 'springen'). Dat vindt ze nog het meest spannend. Daarna lekker zelfstandig door de bak gestapt, maar ook dat is nog heel onwennig. Ze weet eigenlijk niet zo goed wat ze met mijn bewegingen op haar rug aan moet en loopt dan ook heel voorzichtig. Zonder zadel voelt ze die bewegingen natuurlijk veel meer dan met zadel. Toch was ik vandaag weer hartstikke trots op haar. Ze schrok van een geluid in de bosjes en trok een sprintje. Ik was bang dat ze door mijn instabiele gestuiter nog meer in paniek zou raken, maar ze kalmeerde vrij snel. Dat is al een enorme verbetering met mijn vlieglessen destijds :D .

Zhellie heeft het na een half uurtje leren vaak wel gehad en dan pakken we Kjaere er nog even bij.
Met haar zijn we bezig geweest met het loswerken (dmv het Emiel Voest systeem) en dat vindt ze helemaal geweldig. Ze maakt er ook echt een spelletje van de eerste 5 minuten. Daarna is ze bereid om ook met me samen te werken. Het is wel echt super om te zien hoe ze reageert. Ze is heel zelfverzekerd en stabiel voor haar leeftijd en kan heel duidelijk aangeven wanneer ik iets niet goed doe. Dan ontploft ze of komt ze omhoog.

De laatste weken zijn we niet meer echt bezig met loswerken maar met grondwerken en ook dat is ontzettend leuk om te doen. Kjaere heeft er plezier in, wil het ook graag goed doen en is meer dan bereid om te leren. Ze kent inmiddels ook de nodige dingen. Simpele dingen als volgen, achteruit stappen en het hoofd omlaag brengen, maar ook dingen die meer van haar vragen. Zo bleek ze niet alleen stabiel in haar karakter, maar ook in haar lijf. Stelling kan ik probleemloos vragen. Veel jonge paarden draaien dan hun achterhand van je af om toch aan je verzoek te kunnen voldoen. Vanuit de stelling pakken we nu ook de keertwendingen om de voor en achterhand op.
Kjaere is nu ook niet meer vervelend in de weide wat voor mij wel een teken is dat die mentale belasting goed voor haar is.

De dames doen het gewoon goed op school *o/* .
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
foss

Re: Kjaere gaat naar school (en Zhellie ook)

Bericht door foss » di 29 mar 2011, 19:42

Fijn te horen dat het goed gaat met de dames en dat jij er veel plezier in hebt dat is ook belangrijk.
Fjellko kan ook aardig het karakter vertonen wat Kjaere deed en dan moet je duidelijk zijn maar hij krijgt van Foss ook de nodige opvoeding en ja wie kan dat beter een soortgenoot.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 29 mar 2011, 20:22

wat fijn dat ze het zo goed doen joh +:)+
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Anna

Bericht door Anna » wo 30 mar 2011, 00:51

Heerlijk toch als je zo lekker bezig kan zijn met je kanjers
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 30 mar 2011, 03:14

Fijn om te horen dat het goed gaat!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 30 mar 2011, 08:56

Positieve berichten Yvonne. Geniet ervan en ga lekker zo door.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 30 mar 2011, 11:11

Leuk als ze het dan goed goed oppakken. Emiel Voest doet ook fijne dingen die paarden goed begrijpen +:)+
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 30 mar 2011, 18:24

Fijn dat het zo goed gaat. Lekker zo doorgaan!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie