Parelli met Flower..

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Esther

Parelli met Flower..

Bericht door Esther » zo 01 aug 2010, 17:12

Vandaag heb ik eens even gekeken bij een sessie met Flower.. Ik zou eigenlijk wat foto's maken, maar de batterij van de cam was helaas leeg..
Eerst Wendy verschillende oefeningen gedaan, paar spelletjes van Parelli, ze heeft een paar hindernisjes gedaan e.d. Was superleuk om te zien.. Flower vindt het snel eng, maar toch ergens ook weer interessant en ze is supergevoelig..

De hindernisjes vind ze echt heel leuk, springt echt met veel plezier over een blauwe ton, hihi.. Terwijl die toch heel eng zouden moeten zijn volgens sommige paarden..

Ik zat nog mooi te kijken en toen was het, ja, nu moet jij..
Naja, ik kan er dus geen bal van en helemaal niet met zo'n snel en gevoelig paardje.. Werd wel even geconfronteerd met mijn lichaamstaal dus.. Iets te lomp, hihi..

Eerst even wat lopen, daarna over een zeil heen.. Je hebt zo de neiging om je om te draaien, voorzichtig te gaan lopen e.d. Maar de bedoeling is dus heel bewust, normaal eroverheen lo-pen en dan voelt het paard an jou dat jij de leider bent en dat het dus wel kan!! Naja, na een paar pogingen ging het goed en kon ik haar ook, zonder zelf over het kleed te lopen, haar over het kleed sturen.. Ze ging dus toen al netjes over het kleed heen!!

Daarna gingen we een hindernisje doen.. Flower stond af en toe wel te kijken van, nou, van jou snap ik echt geen bal :? , hihi.. Was de bedoeling dat ze na de sprong omdraait en stil staat.. Bij mij kwam ze gewoon om de staander heen weer bij mij staan.. Gezellig!! Tja, toen moest ik haar van Wendy terug sturen naar de andere kant van de hindernis en haar daar laten stilstaan.. Wat?? Kan dat?? Alleen met de leadrope en mijn lichaamstaal he.. Viel niet mee maar was toch gelukt.. En daarna weer terug naar mij springen en weer stil staan.. Stil staan vindt ze lastig, gaat snel wat anders doen en ook gewoon stappen gaat nog niet altijd goed.. Ze wil graag draven en galopperen, maar weet inmiddels wel dat ze dan niet hoeft te trekken, dus de leadrope blijft mooi slap hangen.
Want dat was ook een oefening. Zij moest om mij heen stapen of draven en ik bleef gewoon staan, dus ook niet meedraaien en naar haar kijken.. Bij Wendy loopt ze braaf haar rondjes, maar bij mij ging het soms wat heftig, gaf ook te grove hulpen, snapte ze niet wat ik bedoelde, was ik de aandacht kwijt en als het wel lukt ging ze, als ze achter mijn rug langs moest lopen, gewoon gezellig bij mij staan, hihi.. Dus moest ik me weer omdraaien, aandacht van haar vragen, achteruit sturen en verder gaan, hihi..

Daarna nog even over het plastic zeil gelopen. Spetter, het paard van Wendy, wilde ook wel graag meedoen, hihi.. Die is dol op het zeil!!

Wendy heeft daarna nog even met haar met de bal gespeeld, die ze ook wel eng vind, maar wat ook steeds beter gaat.. Tja, dat ding is ook groen en net zo groot als Flower, geen wonder dat ze die eng vindt toch.. Ze sprong er toch al een keer bijna bovenop!!
Vervolgens ging Wendy nog rennen met het zeil achter haar aan, daar werd Flower toen ook wel enthousiast van, Flower zit dan aan de lange leadrope, vond ze leuk!!
Later los nog even met Spetter bij het zeil kijken, is dan wel makkelijk, Spetter laat wel zien dat het allemaal niet zo eng is..

Het was erg leerzaam zeg!! Alles met lichaamshouding en meer letten op wat het paard denkt en doet en waarom.. Heb al gezegd dat ik meer lesjes wil van haar, misschien ook wel met Tea of Fjella.
Flower steekt er een hoop van op en dat is ook erg fijn om te zien!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lies

Re: Parelli met Flower..

Bericht door Lies » zo 01 aug 2010, 17:15

Grappig om te zien hè hoe paarden wisselend op verschillende mensen/lichaamstaal reageren dan!
T klinkt in ieder geval als een leuke les voor (vooral ;) ) jou en Flower.
Don't believe everything you think
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 01 aug 2010, 17:22

Dat grondwerken is ontzettend leuk om te doen. En je bewust worden van je eigen signalen is soms behoorlijk confronterend. Heb nu zelf ook een tweetal Centered riding lessen gehad en ik merk het ook in de omgang op de grond. Je staat weer even stil bij jezelf, welk signaal geef ik nu af en is dat ook hetgeen wat ik naar het paard toe wil communiceren?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 01 aug 2010, 17:23

De grondwerk lessen die wij nu van mariette hebben zijn ook echt ideaal om erachter te komen hoe je zelf op je paard overkomt.
Helemaal geen slecht idee om met wendy wat te gaan oefenen, geeft toch een groot "ooh, wacht doe ik dat zo" stuk helderheid. Voor zowel persoon als paard.
En zo te lezen vond je het ook erg leuk om te doen :D
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie