Tja...na mijn spams van de afgelopen week denk ik dat we rustig mogen concluderen dat er met P.C. in de omgang en ohz helemaal niks mis is....hij bokt niet, steigert niet, bijt niet en is juist heerlijk kalm (eigenlijk moet ik concluderen dat hij qua karakter juist gematigder is na deze 5 maanden afwezigheid)...
Maar goed....het bleef maar knagen...HOE zou de man zich voor de kar gedragen want dit was het hoofddoel waarvoor zij hem van ons kocht. Aldaar heeft zij 2 keer geprobeerd hem in te spannen. Het inspannen zelf ging heel moeizaam en hij zou continu gedribbeld hebben. Vervolgens in de bak, heeft zij 1 rondje geprobeerd te rijden terwijl hij bokte, steigerde, ging zitten en staakte. De tweede keer hield iemand hem aan een halstertouw vast en bokte hij 'maar' 3 keer en toen heeft ze het opgegeven.
Gisteravond kon ik echter een tuig en karretje lenen (wij hebben natuurlijk zelf helemaal niets meer) om het uit te proberen. P.C. los ingespannen zoals ik altijd deed en er was niks van onrust te bemerken. Vervolgens hebben we (Wendy mee als groom) alles uitgeprobeerd wat er uit te proberen viel...stap, draf, galop (en dat viel niet mee met 2 honden die voor en naast je lopen te hijgen), rul terrein, asfalt, heuveltje, noem het maar op. De conclusie? P.C. deed het allemaal super braaf, alles op stem en lichte hulpen (detail: ik heb hem gereden op een dubbelgebroken rotary trens en zijn rijhoofdstelletje)...gewoon de mega-geweldige menpony zoals wij hem kennen dus... Oortjes erop, lekker briesen en vlijtig aan het werk...wat een heerlijk dier is het ook en hoe terughoudend ik er ook tegenover stond toen hij terug moest komen, zo vreselijk blij ben ik nu dat hij er is. Het is gek, maar het lijkt net of hij helemaal niet weg is geweest...
Waar we nog wel heel erg aan moeten werken is zijn conditie en zijn vreselijke overgewicht dat hij de afgelopen 5 maanden heeft opgebouwd. We hebben maar een half uurtje gereden omdat hij gewoon echt zwaar stond te pompen (herstel kwam daarna wel snel, maar onze oude ritjes van 2,5-3 uur zitten er voorlopig niet in