Opfok of niet?

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
MariekeKai

Opfok of niet?

Bericht door MariekeKai » zo 09 mei 2010, 20:30

Hallo lieve mensen,
Ik zit er heel erg over te twijfelen mijn veulen naar de opfok te doen als hij bij zijn moeder weg kan.
Of zal ik hem op een boerderij met een ander veulen op laten groeien?
Ik zit zo te twijfelen, en weten jullie ook een opfok in de buurt van Spijkenisse?
machnix
Contacteer:

Re: Opfok of niet?

Bericht door machnix » zo 09 mei 2010, 22:58

nou dan ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige die negatief is
ik heb mijn kerel ook in de opfok gehad en heb hem er na een paar maanden verwaarloosd weer uitgehaald

kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik ze vertrouwde en door de afstand een lange tijd niet was wezen kijken

ben dus voorstander van om zelf een plekje dichterbij huis te zoeken waar het dier gewoon in een kudde kan en je hem/haar regelmatig op kan zoeken

succes er verder mee ;)
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » ma 10 mei 2010, 05:09

Verboon in schilpuiden is een hele goeie. Moet je wel snel plekje reserveren want die zit zo vol. http://www.verboonveulenopfok.nl/
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Suzanne

Bericht door Suzanne » ma 10 mei 2010, 06:29

ik heb Kootje na 2 maanden ook uit de opfok gehaald, omdat het niet ging zoals ik wilde.. in de winter staat hij buiten met een andere jaarling, zomer in de kudde. als je het zo kan oplossen, zou ik het lekker zo doen.
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » ma 10 mei 2010, 06:42

voordeel van een boerderij is dat je er vaker heen gaat en dan ook gelijk kan zien hoe het gaat. Opfok is vaak verder weg, dus dat doe je niet zo vaak.
Voordeel van opfok is wel dat het vuelen sociaal met andere paarden wordt, omdat ze echt in een soort kudde leven, leren ze veel van elkaar, dat is op een boerderij met 1 of 2 maatjes weer een stuk minder.
Voordeel van een boerderij vind ik dan weer dat je tov mensen wat socialer maakt omdat ze meer in handen komen dan in de opfok.

(ik houd ze eigenlijk altijd thuis, ik vind de voordelen altijd nog groter dan de nadelen)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
harsan

Bericht door harsan » ma 10 mei 2010, 07:06

Denk dat het heel erg afhankelijk is van het adres! Daan staat in de opfok in een kudde van verschillende leeftijden. De paarden komen regelmatig in handen, staan in de winter 'snachts binnen en verder op het land. Regelmatig worden ze even naar binnen gehaald voor hoefsmid, wormenkuur, etc. Ook worden ze (als ze 'snachts binnen staan) netjes aan het touwtje naar de wei gebracht zodat ze dat ook meteen leren. Voor mij is dit de ideale oplossing, maar nogmaals, er zijn ook adressen waar het anders gaat!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
wolkj

Bericht door wolkj » ma 10 mei 2010, 09:00

Mijn voorkeur zou gaan naar op de boerderij houden.
Omdat ik zelf graag bezig ben met ze, ook al zijn ze zo jong. je hebt hier later alleen maar meer bate van.

Natuurlijk is het ook goed dat hij in een grote groep opgroeid, maar wat al eerder genoemd is ik denk dat er meer voordelenz ijn aan op de boerderij houden dan opfok.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Esther

Bericht door Esther » ma 10 mei 2010, 10:45

Ik ben voor opfok.. Laat ze maar een poosje mat rust en lekker spelen..
Zorg natuurlijk wel voor een goed adres.. Ik heb voor Digai/Gydo al een plekje gereserveerd (Anita heeft immers ook een hengstje, hihi), al hangt het er nog vanaf of hij dan al verkocht is of niet..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
MariekeKai

Bericht door MariekeKai » ma 10 mei 2010, 14:37

okee, bedankt voor alle info.
Maar is het dus niet echt nodig om een jong paard bij een ander jong paard te zetten? Kan het ook bij volwassen paarden? En moet het perse met een ander paard in 1 boks?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 10 mei 2010, 14:45

Ik ben voor opfok mits het een goede opfok is. Daar zit nogal verschil in.
Je kan het natuurlijk ook anders doen en het is helemaal niet verkeerd om je veulen ook met oudere dieren in een kudde te zetten. Daar worden ze vaak nog extra sociaal van. Ik zou er echter wel voor zorgen dat er op zijn minst één leeftijdsgenootje is. Ik merk nu aan Joris bij ons dat hij het af en toe ook maar saai vindt met de rest van de kudde. Hij is 2,5 jaar en onze fjord Rosco 14 jaar en daarnaast lopen er nog twee merries van 17 jaar bij. Die spelen gewoon niet...Naast onze kudde loopt nog een kudde met twee jonge hengsten en twee ruinen. Die rennen en spelen heel veel. Als die het op een lopen zetten dan gaat Joris met hun langs de omheining meerennen. Die mag dus af en toe spelen met één van de buurjongens. In een box zetten zou ik sowieso al niet met zo'n jong ding. Lekker buiten laten met schuilgelegenheid.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op ma 10 mei 2010, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » ma 10 mei 2010, 14:47

Dat merk ik dus ook.. Flower is nu 2 maar die kan haar ei ook niet kwijt bij Tea van 12 en Jeskim van 21..
Hopelijk gaat dat straks weer beter met mijn nieuwe aanwinsten Digai/Gydo en F merrie..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
chunkymonkey

Bericht door chunkymonkey » ma 10 mei 2010, 15:51

Ik heb het geluk gehad dat er op mijn pensionstal ook een zeer kleinschalige opfok is:
groepje van tiental veulens variërend in leeftijd en geslacht. En daar heeft Jack bijgelopen tot hij zo ziek werd.
Veulens staan 24/7 op het land maar wel nabij de stallen dus ik zag Jack dagelijks. En in het weekend haalde wij Jack er vaak eens uit om uitgebreid te poetsen, wandelen,...was echt wel ideaal.
Vind het wel jammer dat hij nu niet meer in die groep kan omwille van zijn blessure...

Maar hem naar een verafgelegen opfok brengen en hem dan na 3 jaar weer ophalen, dat zou ik persoonlijk liever niet doen.
Keandra

Bericht door Keandra » ma 10 mei 2010, 17:53

tja, bij ons op stal kunnen ze ook wel in een soort opfok, bij de eigenaar zijn jonge paarden

maar ookal hebben we een 2-jaars staan, die blijft toch lekker bij Githa hoor
zijn de beste maatje, Jalenka leert wat wel en niet kan op wei, piste en zo

jammer genoeg hangt Jalenka nu zo erg aan Githa (precies moeder en veulen) dat als ze beide in de piste staan en je neemt Githa eruit dat je Jalenka ook zowiezo meehebt :=

maar kom, ze loopt niet weg, doet hetzelfde als een veulen en loopt mooi terug naar haar eigen stal (ze zal die van Githa niet binnen gaan hoor)
colunder

Bericht door colunder » ma 10 mei 2010, 18:10

Ik zolu mijn veulen(als ik die zou hebben) denk ik niet in een opfok doen.
Ik wil er toch het liefst zelf voor zorgen.

Esther, wat lees ik daar over een F merrie???
Nieuwe aanwinst?
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Esther

Bericht door Esther » ma 10 mei 2010, 20:16

Voor mijn jonkies is het momenteel eigenlijk wel lekker, ze hebben genoeg vermaak van andere dreumessen en twee strenge doch rechtvaardige, mama's/surrogaarmama's in de wei..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » di 11 mei 2010, 09:22

chunkymonkey schreef:Maar hem naar een verafgelegen opfok brengen en hem dan na 3 jaar weer ophalen, dat zou ik persoonlijk liever niet doen.
Daar denk ik dus aan bij het woordt "opfok". Wij hebben een hele goeie peuterspeelplaats voor Freyr gehad bij Anita en Jeroen. Dat wil ik geen opfok noemen. Ze zijn daar veel in handen geweest en dat merk ik nu thuis ook wel. Freyr komt meteen naar me toelopen en ik kan 'm zo het halster om doen. Voetje geven is ook geen probleem. Ligt voor een deel ook wel aan z'n karakter misschien, maar ik had het niks gevonden als hij voor langere tijd ergens ver weg in een grote kudde zou lopen, waar je hem niet zo even tussenuit haalt. Ik hoop wel dat z'n speelmaatje Floranth nog een tijdje blijft, want ook hier zijn mama Pasja en shet Mickey 15 jaar, dus die spelen anders dan zo'n jong ding!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
filou

Bericht door filou » di 11 mei 2010, 10:44

machnix schreef:nou dan ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige die negatief is
ik heb mijn kerel ook in de opfok gehad en heb hem er na een paar maanden verwaarloosd weer uitgehaald

kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik ze vertrouwde en door de afstand een lange tijd niet was wezen kijken

ben dus voorstander van om zelf een plekje dichterbij huis te zoeken waar het dier gewoon in een kudde kan en je hem/haar regelmatig op kan zoeken

succes er verder mee ;)

"]nou dan ben ik waarschijnlijk 1 van de weinige die negatief is
MIS _/-o_
Gelukkig ik ben niet de enige die er zo over denkt.
meestal zijn opfok boerderijen niet in de buurt dus ga je niet elke dag
en ik heb ook ervaring met een vriendin van mij die haar pony ging halen
toen hij net 3 was. Bang voor alles en nog wat en een enorm ingevallen beestje
Nee voor mij geen opfok maar gewoon in de wei met 1 vriendje ofzo en volwassen paarden.
Save a Horse,Ride a Cowboy

Filou x Salento= Kai
grietsje

Bericht door grietsje » di 11 mei 2010, 16:45

Ik vind eigenlijk beide oplossingen wel kunnen. Thuis heb ik Fresia, Daymar en Ezra (en straks ook Finnea) rondlopen en zodra Tsjallien haar veulen is afgespeend gaat die daar ook heen. Maatjes om mee te spelen en een iets oudere merrie en ruin die ze ook een beetje opvoeden, maar ook nog wel in zijn voor een dolletje :D!
Ezra en Daymar hebben hiervoor alle 2 in de opfok gestaan en dat is ook prima bevallen. Nu moet ik zeggen dat ze op dezelfde stal in opfok stonden als waar Tsjallien ook staat dus makkelijk..
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
Daphne

Bericht door Daphne » wo 12 mei 2010, 08:36

Ik ga mijn opfok-product na 2,5 jaar over een paar weekjes uit de 'ver-weg-opfok' uit Duitsland ophalen. Ik ben heel blij dat ik mijn Djimm naar een opfok heb gebracht. Hij heeft daar echt de tijd van zijn leven in een uitgestrekt gebied maar ziet toch dagelijks mensen. Over zijn lichamelijke conditie heb ik ook niks te klagen :D

Het is maar net waar je voor kiest. Toen Djimm drie jaar geleden geboren werd studeerde ik nog en had ik simpelweg geen tijd om voor zo'n kleintje te zorgen. Daarom heb ik hem naar de opfok gebracht en zoals ik al zei: daar heb ik nooit 1 seconde spijt van gehad. Kleine kanttekening: als ik de mogelijkheid had gehad om hem aan huis te zetten had ik dat gedaan. Maar die mogelijkheid had ik niet en daarom is de opfok echt een superoplossing!
foss

Bericht door foss » wo 12 mei 2010, 14:50

Als je een goeden opfok kunt vinden dan is dit voor het paard geweldig maar helaas zijn er ook genoeg bedrijven die het alleen voor het geld doen dus daar moet je een onderscheid in maken.
Vaak via fjordenwereld kom je een heel eind.

Ik heb ervoor gekozen om Fjellko tussen mijn andere paarden op te laten groeien want ik heb een nare ervaring met opfok bedrijven hier in de buurt en wil hem niet te ver neerzetten want dan kan ik hem niet zo vaak opzoeken.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie