Zanouk

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Lies

Zanouk

Bericht door Lies » za 09 jan 2010, 13:13

Gister

Gister konden we op het land rijden: bevroren grond en genoeg sneeuw.
Na vijf weken van poetsen, volgde er nu ook eindelijk weer een hoofdstel en een zadel. En haar losrijdeken natuurlijk. Want het was koud, erg koud. De dappere meisjes die zo graag willen leren ponyrijden, dat de vrieskou hen er niet van weerhield om te komen rijden, kwamen met ijs in hun haartjes terug van het land.
Dapper als ik was, of naïef, net hoe je het bekijkt, dacht ik gelijk op ponylief te stappen om te voorkomen dat ze zichzelf onderuit zou werken aan een longeerlijn. Bij het land aangekomen, waar ook de schapen, die door Zanouk zijn omgedoopt tot schaapmonsters, vlakbij verblijven bleek ponylief helemaal niet meer stil te kunnen staan. Wel snurken, schrikken, wegspringen en héél hard achteruit als ze stil moest staan.

Toch maar even de longeerlijn geleend, leskinderen even aan de hand van de instructie laten stappen, terwijl ponylief zich aan de longeerlijn mocht uitleven, op goed geluk de lijn voorzichtig langer laten worden, pony weggestuurd en gehoopt dat ze in ieder geval niet onderuit zou gaan, zo in de sneeuw, met haar zadel nog op, beugels omlaag, want beugels opsteken was nu wel het laatste waar pony tijd voor had.
Pony gedroeg zich wonderbaarlijk goed, ze ging hard, op een iets te kleine volte, struikelde door haar fratsen een keer over en door de sneeuw heen, maar bedacht na een paar minuten idioterie toch wel weer dat ‘ho’ ook echt ‘ho’ was.

Longeerlijn er weer af, pony stilzetten was wat lastig. Héél hard achteruit, al draaiend naar de schaapmonsters, zodat ze zich misschien toch nog even wat drukker kon maken. Even van mijn stiltaan-als-ik-opstap-principe afgestapt en gewoon heel snel gaan zitten, teugels op maat, pony opzij gezet en jawel, er bleek zowaar gewoon een stuur en rem op te zitten. Zolang ze maar niet écht stil hoefde te staan.
Na een hoop heen en weer gezwalk door het land, stiekem steeds een stukje verder het ‘gevaarlijke’ land in sturend, een voorzichtig drafje ingezet. Pony begreep niets van die voorzichtigheid, schudde eens met haar hoofd, bleef om de stap briesen en probeerde op een vriendelijke manier toch wat harder te gaan, maar was met wat stuurwerk ook best in een rustig draftempo te rijden. Slangenvoltes, bochtjes en wijken, om de toch wat kwetsbare 'stuurbaarheid' te behouden, voor zover dat ging, al ploegend door de sneeuw en toen, nog net niet op verzoek van pony, toch ook maar een ‘galopje’ ingezet. Van een galopje was alleen geen sprake. Pony was zo in haar element, die gaf het gevoel dat ze bezig was op te stijgen, heerlijk te sturen, niks geen gedram om weg te komen van de schaapen of een enorme hals opzetten om zo juist even extra naar de schaapmonsters te kunnen kijken. Ze was aan het werk.
De leskinderen bleken ondertussen uit het land te zijn vertrokken, ik had het niet gemerkt. Pony ook niet, die was in haar element net als ik.
De mist kwam wat meer opzetten, het zicht werd wat minder en toen waren we even helemaal alleen pony en ik, in de sneeuw, samen bezig en met niets anders.

Heerlijk.

Sneeuw-rij-foto's van vandaag staan bij de foto's :D
Don't believe everything you think
Naisven
Moderator

Re: Zanouk

Bericht door Naisven » za 09 jan 2010, 13:37

Wat een prachtig geniet-verslag! Heerlijk hoor!
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 09 jan 2010, 14:41

Kijk dit is paardrijden! Goed doorgezet hoor, was vast wat moed voor nodig vanuit jou zo met 'monster'Zanouk.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 09 jan 2010, 15:43

Heerlijk samen tegen de 'elementen'.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Anouska

Bericht door Anouska » za 09 jan 2010, 15:51

Zo te horen hebben jullie echt lekker genoten.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » za 09 jan 2010, 15:59

Mooi geschreven Nienke! Toch knap dat je hebt doorgezet met Zanouk en dan zo mooi hebt kunnen afsluiten. Lijkt me helemaal genieten wanneer je je paard zo lekker aan het sjouwen hebt, helemaal in harmonie!
Anna

Bericht door Anna » za 09 jan 2010, 16:50

Wat een heerlijk dier is het toch, dan is Tasja toch wel een stuk rustiger
Op 21 april om 21.00 uur is FUGO geboren
Afbeelding
Plaats reactie