Bescheiden roze wolkje

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
kristelhans

Bescheiden roze wolkje

Bericht door kristelhans » zo 13 dec 2009, 12:04

Ik heb net voor het eerst Beer op de Lammert Haanstra manier gelongeerd en het ging zo goed! Beer heeft geloof ik wat spierpijn gehad door onze Barefoot (ik wel in ieder geval) dus ik wilde hem op een andere manier wat loswerken. We doen regelmatig freestyle en grondwerk afgewisseld met rijden maar longeren eigenlijk nooit omdat ik daar niet zo van hou..word ik duizelig enzo haha!

Mijn stalgenoot heeft eens les gehad van Lammert Haanstra en heeft een hele zadelkast vol goodies waar ik even in mocht neuzen. Heb dus een 'spoed-cursus' longeren bij haar gehad en ik dacht vanmorgen..ik ga het eens met Beer proberen. Stalbaas heeft ook veel ervaring op dat front en die was er bij. Singel om, hoofdstel in, touwtjes bevestigd en hups...longeren maar!

Eerst rustig linksom en dat ging super..Beer had al snel door dat hij lekker ontspannen en laag kon lopen..zag zijn rug helemaal bollen en zijn kont had zowaar een spier zichtbaar! Beers moeilijke kant was altijd linksom maar is sinds een maand rechtsom dus het is gewisseld.. Rechtsom ging ook veel stijver. Hij leek wel een plank in het begin! Stappen ging prima maar in draf kon heel goed aan zijn lijf zien waar hij moeite mee had...erg leerzaam voor mij! Stalbaas gaf tips en daar kon ik ook echt wat mee.

Toen de touwtjes ietsje strakker gedaan (volgens mijn stalbaas nog steeds vrij los..hij zou het strakker doen maar voor een eerste keer vond ik het wel prima zo) en nog eens beide kanten in stap en draf. Beer had een dol moment en gaf een bokje en schoot in galop..wel 4 meter en toen weer in draf haha..dit is echt zo niks voor hem! Hij is altijd de braafheid zelve.. Na in totaal 20 minuten longeren gestopt en nog even lekker rond laten stappen zonder prut aan zijn lijf. Kon wel merken dat hij losser was want zijn moeilijke kant werd steeds beter..kon goed zien dat hij zijn spieren op een gegeven moment ging ontspannen..veel gebries en neus over de grond..leuk!

Het was een leerzame ochtend en ik kan het nut van longeren op deze manier ook in zien dus we gaan dit nog wel vaker doen denk ik! Ohja, leuk detail..Beer heeft appeltjes! Zag het opeens in de zon net toen we zonder deken buiten liepen..moooi!
Leentje

Re: Bescheiden roze wolkje

Bericht door Leentje » zo 13 dec 2009, 12:51

ik longeerde ook altijdmet touwtjes. werkt echt fijn.
van mijn 1e instructrice geleerd,die gebruikte dit systeem al,voordat Haanstra er bekend mee geworden is.

maak alleen nooit de fout er mee onder het zadel te rijden,zijn er helaas veel die dat proberen,want tja,het werkt zo lekker,maar heb er dus ook al een achterover zien klappen,met een gebroken bekken als gevolg.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 13 dec 2009, 12:56

Och neee dat zou niet eens in me op komen.. Ik doe het liefst alles zo natuurlijk mogelijk en ik vraag altijd advies aan ervaren mensen..daar komt bij dat ik ondertussen ook 25 jaar ervaring heb (god wat voel ik me dan oud) en dat ik een gezond, boerenverstand heb!
Fran

Bericht door Fran » zo 13 dec 2009, 14:29

Zo dit keer een bescheiden wolkje haha! Keer wat anders dan een reuze versie!
Maar fijn dat het zo goed ging en dan Beer lekker liep en zo braaf was! :)
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 13 dec 2009, 16:33

Kristel wipt van het ene wolkje naar het andere samen met Beer.
Ik kan je echt aanraden nog een stapje verder te gaan en zelf een cursus te volgen bij Lammert Haanstra. Erg leerzaam en gezellig.
Ik heb zelfs 2 cursussen bij hem gevolgd, een cursus enkele en een cursus dubbele longe, beide 2 zaterdagen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 13 dec 2009, 21:18

Wie weet doe ik dat nog wel eens! Helaas is de geldboom kaal momenteel haha dus dat zijn luxe-uitstapjes voor later! ;) Gelukkig deelt mijn stalgenoot haar ervaringen graag!
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » di 15 dec 2009, 00:15

:D Fijn dat het longeren zo goed ging!
Heb zelf ook een aantal lessen van Lammert gehad, beviel erg goed!
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Elvina

Bericht door Elvina » do 17 dec 2009, 21:03

Super dat het zo goed ging! Heb je nou met of zonder touw gelongeerd?
Ik heb ook het boek+dvd en singel. Maar longeer altijd met pessoa, wil die touwtjes ook een keer uitproberen :D
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 18 dec 2009, 09:36

Ik heb voor de verandering met touw gelongeerd..met die touwtjes vond ik los niet zo verantwoord..Beer heeft nooit last van gekte maar ja..het was nieuw en ik dacht..zal je zien..raakt ie met zijn been verstrikt ofzo haha..is geloof ik vrijwel onmogelijk maar toch.. Ik denk dat ik vandaag weer ga longeren..te koud om te rijden en morgenvroeg les dus longeren is dan wel even lekker!
Plaats reactie