Alhier een foto van denk vorige week? Of 2 wkn geleden.
En ja, aan deze voet hangt een paard, maar aangezien het op de foto niet te zien was als
madam d'r voet op de grond had staan, emmertje eronder gezet. (dit is de binnenzijde van haar been)
Stom losse wand verhaal.
In het voorjaar, nieuwe ijzers, normaal kan je dan met dit paard zo hupla de weg op geen probleem.
Toen 's avonds gaan rijden en ze liep niet lekker, met geen van de 2 voorvoeten.
Dus afgestapt voeten nagevoeld en gaan wandelen. En uiteraard voeten gekoeld.
Smid gebeld, die zei ach, zolang ze niet op 3 benen staat.
Dag later nog pet (liep niet kreupel, dag ervoor ook niet, maar wel erg kort)
Dus een week gewandeld, toen gekeken of ze weer goed liep, JA (joepie) Dus weer gaan rijden.
Normaal doen we asociaal lang met onze ijzers (9 wkn tot 12 wkn gaat zelfs! zonder dat het er
raar uitziet of problemen geeft.
Nu na 4 1/2 week en wat extra nagels, stuk wand wat afbrak en ijzer los.
Dus smid erbij! Nog gezegd, alles wegsnijden wat los zit.
Weer ijzers eronder.
En ole! 4 1/2 week later vielen ze er weer onderuit, zelfde probleem, wand brak af.
Toen was ik ondertussen ijzers en smid zat, en riep, dan wil ik nu geen! ijzers.
Dus hij ijzers eronder uit gehaald, en bekapt.
Helaas had hij haast die dag (vermoed ik, aangezien ik diezelfde dag nog zelf heb lopen bijvijlen)
Ik heb toen ook doodleuk op de rekening gezet: had je haast?
(Hij doet altijd de paarden gewoon als we er niet bij zijn, ging al 6 jaar goed)
Dus vanaf 25 juli (weet datum omdat ik dat weekeind heb gecrosst!) geen ijzers.
Nou bleef het probleem met die wand, dus ik bleef vijlen.
Kwam er laatst een andere smid op stal, dus die lief aangekeken (4 wkn terug) en die mijn
pony laten bekappen, met de mededeling, wegsnijden wat los zit.
(Deze smid werkt ook op een grote kliniek, dus ik kon het niet laten, hem te vragen mijn
pony te doen. )
Op de foto zie je hoe de voeten er na deze behandeling uitzagen.
Hij zie ook nog doodleuk, nou ze moet flink kreupel geweest zijn. Ik toen uitgelegd, wat het verhaal ervoor was.
En hij zei, hmmm, zal dit probleem zijn geweest (qua tijdslijn klopt het namelijk)
Achteraf baal ik ontzettend, 1 van mezelf, denk ik gossie arm dier

(tja, fjorden, zijn nog al eens hard voor zichzelf) en 2 van de andere smid, die ik steeds op het probleem
wees en die niet genoeg heeft weggesneden.
Vanochtend was die smid er, hem de pony laten zien en probleem voorgelegd, en ik geloof dat ook
hij nu baalde. Foutje is menselijk, maar vind het wel erg sneu voor mijn pony dier!
Overigens is mijn pony dus 1 week uit de running geweest in verband met dit verhaal! In het voorjaar dus,
met net nieuwe ijzers.
Voordat iemand het heeft over de rare lijnen in de hoeven, de pony heeft op zware medicijnen gestaan.
Dit is het gevolg. (medicatie voor wat anders dan losse wand)