Afspenen in stapjes, stap 2!!

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Esther

Afspenen in stapjes, stap 2!!

Bericht door Esther » wo 17 sep 2008, 16:48

Heb zondag Jeskim, Elvis en Eachann naar een andere wei gebracht. Verderop in straat waar ik woon. De paarden thuis kunnen ze niet horen of zien, maar wel lekker dichtbij..

Tja, hoe pakken we het eens aan.. Heb wel nieuwe foefjes van Bart geleerd dus..
Ik de voorbuis eruit gehaald en Jeskim, Elvis én Eachann in de trailer gezet. Paste prima en voorkwam een hoop vervoers ellende..
Wantanders moet je er eentje achterlaten in de nieuwe wei, geen goed plan, of je moet er eentje alleen vervoeren, gaat ook niet altijd supergoed.. Dit werkte prima..

Eachann heeft nog even lopen showen voor de merrie aan de overkant, maar al snel stonden ze heerlijk te grazen. De mensen waar ze nu staan hebben een minicamping, dus er stonden al snel en aanal mensen te kijken.. Uiteraard vaak de vraag: Is het een tweeling??
En daarna kwamen de verhalen over vroeger, tja we zitten wel in de grijze golf, hihi..

Tea was thuis met Bente en aanvankelijk was het Bente die het meeste lawaai maakte.. Die kan niet zo super zonder haar moeder..

De volgende dag ging het anders met Tea, bléren!! Pijnlijke uier die haar er aan herinnerde dat dat kleine manneke er niet meer was..

Maandag en dinsdag even lekker bij de boys in de wei gezeten. Ze vermaken zich prima. Jeskim eet haar buikje ook lekker rond.
Dinsdagavond even wat foto's gemaakt, maar ze zullen wel bewogen zijn want het was al avond..
Het is echt heerlijk om erbij in de wei te zitten en naar het stelletje te kijken.. Lekker knuffelen met de paardjes.. Was er wel erg lang blijven hangen, zou eigenlijk 's avonds nog naar het mennen, maar het werd al aardig laat..

Vandaag dus weer even heen, met de schaar en halsters..
Die bos van Jeskim heb ik maar het beste van gemaakt, maar is gewoon niet te doen..
De boys gedroegen zich voorbeeldig, bleven netjes staan. Het enige is dat ik echt nog steeds niet aan Eachann zijn benen mag komen.. Het si een leuk spelletje tussen hem dat ze in elkaars voorbenen bijten, maar als ik Eachann been pak, ook al doe ik dat nog zo voorzichtig, hij begint te springen en te bijten.. En maak hem dan maar eens duidelijk dat jij er niet bent om mee te spelen.. Daar zullen we de eerst komende tijd toch wat energie aan moeten spenderen, dat hij het wel leert.. Kan er zo ook geen hoefsmid bij laten..
Elvis daarentegen vind het allemaal prima.. benen, oren, piemeltje, je mag er allemaal wel aankomen..
Het is zo'n schatje!!

Hij krijgt ook een erg leuk koppie, echt meer dat brede donkere fjordenkoppie. Eachann heeft dat lichte en smalle van zijn paps. Die is veel luxer..

Jeskim liep dus nog steeds overduidelijk kreupel in draf en misschien nog wel erger dan het was.. Maak me daar wel zorgen over..

Thuis even Bente geknipt en een menhoofdstel aan gedaan. Normaal met knippen is ze nog wel eens vervelend, lopen, schuren, draaikonten e.d. Maar vandaag ging het allemaal prima, heb haar ook eens echt keuring geknipt, niet dat we heen gaan,maar goed.. Het staat haar goed!!
Daarna menhoofdstel in met oogkleppen en even wandelen, ging ook prima.. Zou het dan komen omdat mama er niet bij is??
Tea stond als een razende te brullen en langs het hek te racen, maar daar gaf ze geen sjoegel aan.. Alleen maar braaf..
Ze reageerde ook best goed op de oogkleppen..

Tea had dus vreselijk veel lawaai omdat ze alleen in de wei moest achterblijven..
Kwam weer in huis en toen vroeg mijn moeder wat ik toch had gedaan, het was zo'n lawaai buiten, hihi..

Maar wel een lekker dagje, zal binnenkort de foto's bekijken..
Laatst gewijzigd door Esther op wo 24 sep 2008, 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 17 sep 2008, 20:11

Leuk dat je zo lekker bezig bent met je paardjes! Worden de twee jonkies ook weer verkocht? Of hou je ze allemaal (weet ff niet meer of ze weer drachtig zijn de dames :))
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 17 sep 2008, 20:13

lekker daggie dus. Balen van jeskim zeg. ff afwachten dus. waarom heb je de boys en jeskim apart gedaan? drinkt eachann niet meer bij jes da, als ie mama mist(of was het andersom)
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » do 18 sep 2008, 05:04

De veulens blijven in dit weitje met echt afspenen en die is vreemd voor hun, om te voorkomen dat ze na een uur weer naast huis staan heb ik eerst Jeskim er even bij gelaten. Ze drinken allebei nu bij Jes, maar krijgen op die manier dus wel wat minder. Als ze wat aan deze wei gewend zijn komt Jes ook weer naar huis.
Dan komt die andere merrie erbij in, maar die heeft toch geen melk..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » do 18 sep 2008, 07:10

Leuk zo'n update!
Geniet maar lekker van je fjordenbende.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 18 sep 2008, 08:45

Heb geboeid je verhaal gelezen Esther. Leuk zoals je het allemaal beschrijft. Ik kan me heel goed voorstellen dat je genoten hebt van je paardjes. En ik hoop voor je dat Jeskim toch weer gaat opknappen. Ze kan nog zo fijn een goede oude dag bij je hebben want je gaat er toch niet meer mee fokken begreep ik, toch?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nina1993

Bericht door nina1993 » do 18 sep 2008, 10:59

Jij doet het ook op ongeveer dezelfde manier als ik. Vandaag hebben wij het spul ook weer omgegooid. Eerst hebben we alleen Zhellie weggehaald en liepen de veulens (of in ieder geval Kjaere) in een bekende, veilige omgeving. Vandaag is Zhellie weer die kant op gegaan en zijn de veulens naar huis gekomen. Die staan nu met zijn drietjes hier.

Valt me erg mee hoe de fjorden reageren, veel rustiger dan shetjes :D.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Esther

Bericht door Esther » wo 24 sep 2008, 17:59

Tja, stap twee..
Vandaag heb ik Jeskim ook bij de boys vandaan gehaald.. Wilde met haar naar de kliniek, maar het kon pas volgende week als het niet urgent was.. Dus maar naar huis gehaald..

Mijn moeder is even bij de kleintjes gebleven terwijl ik Jes naar huis bracht..

Ik zette Jeskim bij Tea in en die begonnen me daar toch een potje op elkaar in te beuken.. Het is zo vreselijk jammer dat ze het niet beter kunnen vinden samen..
Het was wel al snel bekoeld. Tea joeg nog wel Jeskim overal weg en Jes ging er op een drafje vandoor en toen leek ze wel beter te lopen dan laatst.. Dat is wel een mooie ontwikkeling, kijken hoe het nu gaat..

Verder heeft ze wel hele middag lopen gillen, weer eens wat anders dan Tea's lage gebrul, Jeskim heeft echt een hoog dameshinnikje..
Zodra ik ze wat hooi gaf was dat trouwens ook over, eten blijft nummer één..

De boys stonden ook lekker te weiden, maakten zich ook niet echt druk..
Alleen toen ik er net was probeerde Eachann de hele tijd bij Elvis te drinken, lees: stond aan Elvis piemel te lurken, met alle bijbehorende lurkgeluiden..
Maar verder gaat dat prima, valt allemaal wel weer mee.

De merrie waar ze anders bij in zouden komen is verkocht, dus ze blijven nog mooi even met z'n tweetjes.. Misschien later met z'n drietjes, iemand was nog op zoek naar een plekje voor een hengstveulentje..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » wo 24 sep 2008, 18:54

Gekke paarden dus nou liep Jeskim wel wat beter.

Het blijven wel fjorden hè trouw aan eten :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 25 sep 2008, 09:46

Dat is het grote voordeel als je er twee hebt. Kunnen ze zich mooi aan elkaar optrekken als mams uit het zicht verdwijnt. En heerlijk met elkaar spelen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
ver0nique

Bericht door ver0nique » do 25 sep 2008, 12:26

Gelukkig dat alles goed gaat, vind het een goede manier van afspenen!
Esther

Bericht door Esther » do 25 sep 2008, 17:06

Een aantal mensen uit de buurt hebben nu zicht op de twee jongetjes en daar krijg ik leuke reacties van. Dat ze samen zo leuk aan het stoeien zijn..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
serenza

Bericht door serenza » do 25 sep 2008, 21:38

hihi leuk zo te lezen.
ik heb eros ook al van yolien af...
heb hem gewoon in een andere box gezet.
Yolien 2 dagen beperkt water en (zoals gewoonlijk)obepekt hooi.
yolien mag ffies op stal lijven ivm de eiwitten in het gras (melkproductie).
zoals het er nu uitziet gaat het goed komen .
ze heeft een soepel uier.
en dan strax weer lekker in de wei kan ze weer lekker bijkomen.

@esther:wat worden ze dan ineens groot dan zo he zonder mamsie.
hihi

gr serena
Yoehoew YOLIEN (V.RONNIE) BEVALLEN VAN ANTON= FLOW 11-05-2009 OM 23.50UUR
LUNA (V BRIGGEN) BEVALLEN VAN REINAR= FLAIRE 26-05-2009 OM 02:45UUR
Plaats reactie