kalfje ter wereld gebracht
kalfje ter wereld gebracht
vanavond wilden we gaan rijden, en net toen we een paar cavalettis aan het verslepen waren, zagen we in onze ooghoeken een koe in het land liggen, ze was aan het kalven. Deze koe was eigelijk te jong gedekt, de bol was ontsnapt. Dus het werd een spannende bevallling. In het begin stak er 1 hoefje uit, dus de boer er bij in, en andere hoefje gezocht. Tong en snuit kwamen er ook al wat uit. Maar omdat de moeder koe net een jaar is, was ze wat te smal van achter, en hulp was nodig, dus hup, touw om de kleine hoefjes, en trekken maar. al gauw zag je dat de moeder er echt moeite mee had, en ik er dus bij, ook trekken, en de boerin de koe van achter helpen, de opening iets groter maken. Met 3 man er achter trekken, maar het kalf bleef hangen op zijn heupjes,en op een gegeven moment trokken we de hele koe mee(aan het kalf dus). na een laatste kracht inspanning van de koe floepte hij er eindelijk uit, dus hup gauw kalf over het hek, en wrijven om de bloedsomloop te stimuleren. Al met al is het allemaal goed gegaan. Wat bijzonder om mee te maken!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Senna&Cajra
ik reed er net langs en zag ze weer in de wie staan. Koe was nog een vaars, dus ruim 1 jaar oud? dacht ik. Het is ook nog eens een vleeskoe, dus die kalfjes zijn ook veel groffer dan een melkkoe-kalf. Maar was idd een mooie ervaring om mee te maken. alleen jammer dat het een stiertje is, dat wordt salami..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dat dacht ik ook al! een jaar lijkt me wel erg jong.Roosjuh schreef:Een vaars haar optimale leeftijd om af te kalven is zo'n 25 maanden dus dekken op 16mnd.
Met pas 1 jaar oud kunenn ze nog geen kalf ter wereld zetten aangezien ze 9mnd dragen.
Spannend om mee te maken he!
Tegenwoordig proberen ze de pinken op een leeftijd van 14 maanden drachtig te krijgen. (mits ze voldoende stokmaat en conditiescore hebben) dus als het dan in de eerste keer lukt zijn ze normaal 23 maanden als ze de eerste keer kalven.
Meestal lukt dat echter niet en kom je toch snel op 25/26 maanden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
-