Had ik nou tóch maar voor een haflinger gekozen...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 10 dec 2007, 15:19

Senna&Cajra schreef:Volgens mij is het knippen iets wat je met z'n 2en moet doen 1 houd het paard vast en de ander kinpknip. Ik moet ook als ik alle rust heb knippen, Senna doet net op het moment dat je wil knippen haar hoofd een stukje omhoog/laag :( .
Dat werkt bij Diëgo niet, dan zit hij juist steeds te mieren, steeds wat schudden omdat hij los wil, of bij degene die hem vasthoudt in de zakken snuffelen, kortom: steeds bewegen, heel irritant. Maar ik vind de moeilijkheid nog niet eens in het stailstaan zitten, meer in die bos manen, hóe krijg je dat netjes?
Ik zou het fijn vinden als je een keer kwam fatsoeneren Claudia :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » ma 10 dec 2007, 16:27

Ik vindt het soms juist handiger om het alleen te doen.. Dan houd ik met mijn ene hand het halster vast en voel je wanneer het dier gaat zitten schudden met zijn hoofd.. Soms is het met zijn tweeën wel makkelijker, maar dat zijn vaak uitzonderingen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 10 dec 2007, 20:30

Nousje loves Bjorn schreef: Als je er een paar dagen later nog eens naar kijkt denk je: valt best mee, zo lelijk is het nog niet eens.
Ja, dat heb ik inderdaad ook wel vaak.
Ik heb Marga net gedaan, het witte aan 1 kant is mooi vind ik zelf, het witte aan de andere kant niet zo mooi, maar het zwarte.....een drama! Het ging wel beter toen ik haar manen kletsnat heb gemaakt, maar dan plakken al die haartjes weer aan de schaar.
Nou Claudia, ik vind marga's manen níet makkelijk :n , Marga daarentegen is zelf héél lief, als een standbeeld.....makkelijk oefenproject qua stilstaan. Maar dat brede zwarte moet ik nog even onder de knie krijgen......Kom de boel maar gauw weer een keer oplappen, als het boogje er weer goed inzit zal ik proberen het beter bij te houden O:)
Baranna 13-5-2006

Claudje

Bericht door Claudje » di 11 dec 2007, 07:07

Dat brede zwart moet je korter houden :j Dus het geheel moet dan korter :D Denk dat het een beetje te lang is geworden,
ik knipte het denk ik elke 2 tot 3 weken. Als er een goed model in zit, zijn ze echt niet moeilijk, want dan staat het zwarte ook
gewoon netjes rechtop.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ALQIAVWL.jpg

Dit vond ik wel een mooi boogje en hij is niet eens echt megakort :n Dus het is echt bijhouden bijhouden bijhouden, dan zeg
je straks vast niet meer dat ze moeilijk zijn :D
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Klijntje
Contacteer:

Bericht door Klijntje » di 11 dec 2007, 09:56

De mijne wordt voor me geknipt, ik heb het zelf nog nooit gedaan O:)
Zico staat keurig stil, tenminste, als er verder niemand bij is (hij staat tussen twee touwen in). Zodra ik mijn hoofd om de hoek laat zien om te kijken hoe het werk vordert, begint ie te bewegen 'Ha vrouwtje gezellig, heb je nog wat lekkers voor me in de aanbieding?' :+

De man die hem knipt, stopt trouwens gerust halverwege als het een keer niet wil lukken... Bijv 's zomers met al die insecten. Dan loopt Zico gewoon een dag voor paal met half geknipte manen :D en volgt de volgende dag poging twee...
Afbeelding
saartje

Bericht door saartje » di 11 dec 2007, 11:57

Ik ken je probleem helemaal. Ik heb 4 fjorden om te knippen. Baya krijg ik altijd vrij netjes, ze blijft niet stilstaan maar ze heeft geen dikke manen. Ik doe het meestal in 2 delen. Alles op één lengte en de dag erna het witte. Als het te lang duurt, dan wordt ze nog vervelender. Ik heb me er gisteren nog eens aangezet , maar inderdaad het stuk manen achter de oren hangt allemaal naar voren.
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... aad9ba.jpg
( de hengstenpluk heb ik nu wel achterwege gelaten ;) )

De grijsjes hebben een gigantische bos manen en zeker deze periode. Aard heb ik volledig kaal geknipt en mijn vingers zaten al onder de blaren. Ik hoop dat ik er voor de hengstenkeuring een nette boog in krijg.
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... ring10.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... ring21.jpg
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... ard006.jpg
Ook ga ik soms vreemde fjorden knippen , en ik moet zeggen dat vind ik nog een pak moeilijker. Het is raar maar alle fjorden zijn niet hetzelfde om te knippen, ik probeer altijd te kijken naar hun hals , maar het lukt me ook bijlange niet altijd.
http://i34.photobucket.com/albums/d102/ ... 010129.jpg
De boodschap is dus inderdaad veel oefenen en iedereen knipt er nog wel eens naast hoor.

Een goeie schaar is wel een must, ik knipte eerst met een gebogen schaar speciaal voor paarden. Deze wordt nu enkel nog gebruikt voor baarden en oren te knippen. Ik heb nu een schaar van gardena en dit gaat veel beter.
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 11 dec 2007, 12:46

Hoe hoog houden jullie het hoogste punt van het witte dan?Ik heb geleerd ongeveer handhoogte. Maar als ik dat doe wordt de boog zo vlak, terwijl Diëgo echt geen lange hals heeft.
Die foto van Marga is inderdaad mooi, zo kan het dus ook :=
Als jij nou een keer komt de boog er weer mooi in te maken Claudia, hou ik het bij!

@Saartje, ik vind het er bij jou veel beter uit zien dan bij mij hoor!
Baranna 13-5-2006

saartje

Bericht door saartje » di 11 dec 2007, 15:30

Het begint af en toe wel eens te lukken. De regel van een handhoog neem ik niet. Baya heeft een vrij zware hals, dus die boog maak ik iets lager. Een paard met een smalle hals, daar maak ik de boog iets horger bij.

Meestal begin ik bij de schoft te knippen tot aan de oren en dan bekijk ik mijn werk, als het nog wat te lang oogt, dan begin ik gewoon terug bij de schoft. tot ik de gewenste hoogte heb. Beter kleine beetjes knippen dan ineens grote stukken.

Het is een geduldwerkje , ik doe het in 2 of soms wel meer dagen. Nu knip ik minder vaak fout. ( al gebeurt het nog wel hoor ;) )
Jilly

Bericht door Jilly » di 11 dec 2007, 15:36

@ Saar: wat me opviel toen Mai en Wil bij ons stonden is dat je aan de schoft direct te laag begon te knippen, waardoor het hoogste stuk niet juist lag. Maar op deze foto's ziet het er veel beter uit :j (in die stands is het natuurlijk ook niet makkelijk knippen)

Zelf ben ik er een ramp in, ben ontzettend blij met 2 superknippers op stal :P
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Esther

Bericht door Esther » di 11 dec 2007, 17:00

Ik meet nu meestal ook geen handbreedte meer af, ik kijk hoe het paard is.. Soms hebben ze echt vernaggelde manen en dan kijk ik of het mooier is om het korter te doen, als er bijvoorbeeld happen uit zijn, door de vorige knipper :? , ze te lang zijn dan knip ik ze ook wat korter om ze weer mooi overeind te krijgen.. Soms houd ik nog even mijn hand erbij om even te kijken waar ik heen wil, maar ik heb vrij kleine, smalle handjes dus ik houd dat wel ruim aan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
saartje

Bericht door saartje » di 11 dec 2007, 17:12

Ik heb inderdaad die fout heel lang gemaakt, ik durf soms nog te kort knippen op de schoft hoor. Als ik erop let dan lukt het mij meestal wel hoor. Ook de hengstenpluk heb ik moeten afleren. Maar ja ,al doende leert men he ;) .
Plaats reactie