grondwerk met Vera

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Ziggy

grondwerk met Vera

Bericht door Ziggy » do 08 nov 2007, 16:15

ik ben vandaag eens wat serieuzer begonnen met grondwerk te gaan doen met Vera.

Ik had verleden week al wat "schriktraining" gedaan op de manier van de stok en de plastic zak. Toen was ze echt hartstikke angstig, maar ze kreeg al snel door dat als ze stil bleef staan dat die zak dan verdween. Vandaag weer opgepakt, de zak op haar rug, langs haar buik en kont was geen probleem. Maar toen ging ik naar voren met die zak, haar manen ging nog net, maar owee als ie in de buurt van haar oren kwam. Heel rustig stapje voor stapje verder gegaan en ik moet zeggen dat ze steeds meer toe ging laten, we zijn er nog niet helemaal, maar dat verwacht ik ook niet. Ik ben best trots op haar :D

Toen zijn we nog wat bezig geweest met basisdingen, zoals volgen en stoppen op commando. Ze reageert er heel goed op, op een gegeven moment wilde ik haar laten draaien en toen maakte ik een cirkelbeweging met mijn hand en zei daarbei draaien en wat schetste mijn verbazing? Ze deed het *o/* Achteruit ging minder makkelijk, maar dat vindt ze gewoon heel erg moeilijk, dat merk ik ook onder het zadel.

Heb ook nog heel even geoefend met haar proberen te laten staan en op mijn commando weer te laten komen. Dat is een paar keer goed gegaan, totdat ze ineens in de gaten had dat de snoepjes die ze af en toe als beloning kreeg, uit mijn jaszak kwamen. Tja toen was het toch wel heel moeilijk om te blijven staan en die snoepjes te zien "verdwijnen" :D Dat vond ik ook niet zo erg, dit was de eerste keer dat we echt serieus bezig waren en ik vind dat ze al behoorlijk snel alles oppikt.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 08 nov 2007, 16:24

Goed gevoel geeft het he dat je paard het zo goed oppakt. Gebruik het toch ook geregeld hoor (al merk ik ook wel eens dat het in mn nadeel werkt :=).

Achterwaarts heb ik trouwens altijd aangeleerd met een zweepje, voorzichtig aantikken bovenaan het been, tegen de borst een beetje, welke je achteruit wil hebben. Daarbij hele lichte druk op hoofdstel of halster en als ze het doen, druk weg laten vallen. Nu lukt het ook door alleen met mn hand om en om naar de benen te wijzen en onder het zadel lukt het me ook per pas.

En dat stilstaan komt ook vanzelf wel :j
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 08 nov 2007, 16:28

nou ze doet wel een paar pasjes achteruit, in het begin duwde ik ietsje tegen haar aan, maar maakte daar gelijk met mijn hand een beweging bij (lastig om die beweging op te schrijven trouwens), ze heeft een paar keer een paar pasjes alleen op aanwijzing van mijn hand gedaan. Maar het gaat gewoon niet van harte bij haar.

En dat stilstaan gaat zeker nog wel lukken, als ik zie hoe goed ze alles vandaag al oppikte zo voor de eerste keer dan moet het zeker goed gaan komen hoor :D
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » do 08 nov 2007, 17:13

Je zult zien dat er veel profeit van hebt en ze leren dingen sneller dan dat je het alleen vanuit het zadel doet. En ze vinden het vaak leuk :D
Esther

Bericht door Esther » do 08 nov 2007, 17:23

Ik vind het ook heel leuk om te doen!! Ik doe het dan ook met Bente.
Ze blijft nu al heel netjes staan, vind het niet meer zo eng als ik met de leadrope aan het zwieperen ga. Ze ging laatst ook al terug toen ik dat zei.. Sommigen pikken het heel snel op..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ziggy

Bericht door Ziggy » do 08 nov 2007, 17:38

ja ze vond het zeker leuk, ze was echt op mij geconcentreerd :D

Ik heb met Exel nog even wat gedaan om hem af te leren zo inhalig te zijn, die doet altijd net alsof ie helemaal uitgehongerd is als je met iets komt. Dat is heel irritant, dus ik had van iemand de tip gekregen om met een snoepje te gaan staan en elke keer hard NEE te zeggen als ie dat wilde pakken. Zodra hij dan zijn aandacht op iets anders ging vestigen dan kon ik hem het snoepje geven. Zo gezegt zo gedaan, hij ging op een gegeven moment wat grasjes pakken, dus ik zei dat ie braaf was en gaf hem het snoepje. Dit had ik een keer of 3 zo gedaan en toen had ie boef het in de gaten, deed ie net alsof ie ging grazen en kwam dan weer snel omhoog met zo'n blik van: "nou kom maar op met dat snoepje" 8)7 Hij is te slim

Plaats reactie