Updateje van Vjesta

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Vjestagirl

Updateje van Vjesta

Bericht door Vjestagirl » za 06 okt 2007, 20:51

Jullie hebben allemaal in de afgelopen maanden mijn frustraties rondom Vjesta kunnen lezen. Dan liep ze voor geen meter, dan de sterren van de hemel.

Op het moment is het zo dat ze 4 dagen per week verzorgd en gereden word door iemand anders, omdat ik zelf door de weeks in Breda woon. Ik ben ontzettend gelukkig met haar. Ze is goed voor Vjesta, kan goed rijden en is enthousiast. Vjesta zit bij haar helaas weer in de uitprobeerfase. en schiet dus alle kanten op, behalve de goede. Maar ik weet zeker dat als ze doorzet t helemaal goedkomt.

Bij mezelf loopt ze heerlijk. Ik kom op vrijdag thuis en dan ga k rijden. Natuurlijk moet ik ook geprobeerd worden, dus tegenwoordig rij ik met zweep, en als ze ettert krijgt ze n tik. Ook zit ik steviger (lees, ben niet uit t zadel te krijgen) dus kan ze minder. Meestal geeft ze t na n half uurtje wel op. Gisteren heb k niet gereden, maar lekker gepoetst en getut. Ze stond vast aan haar stal, stalgenootje me n voetje gegeven en hop, daar zat Martine zonder zadel op Vjesta. En rondjes draaien, liggen, hangen, op m'n knieën zitten, alles is goed, ze kijkt niet op of om. M'n stalgenote zei ook 'als je haar zo ziet ist zo'n goedsul, maar in de bak...'

Vandaag wel gereden. En er staat nu een soort koolachtige plant langs de bak (grote groene bladeren) er staan er 2, 1tje n meter van de bakrand en 1tje en tegenaan in de achterste hoek. En die ertegenaan, die das n paard-vreet-plant. Dus in de voorste hoek begint ze al te staken, en tot mijn volle verbazing steigerd ze... Direct n lel gegeven "maar dat LAAT je". Vjes compleet overdonderd. Wilde daarna ook niet helemaal lopen (we hebben t wijken dus geoeffend) maar steigerde niet meer. Na goed n uur had ik haar zo ver dat we de hele bak door konden, met haar hoofd laag, in alle gangen... Braaaaaaaaaf paard.

Het ene moment waan ik me op Salinero, en t volgende moment vraag ik me af wie mijn fjord voor n rodeostier heeft ingewisseld. Maar de eerste momenten komen steeds vaker, en de laatste steeds minder.

Verder zijn we aa het oefenen voor de zadelproef. Dus ik met Vjesta aan n touwtje en m'n zadel en m'n hoofdstel de bak in. Vjesta geparkeerd, touw op de grond gelegd. En ze heeft geen voet verzet. Eventjes, toen ik t halster afdeed, een stapje opzij, maar een opgestoken hand zorgde dat ze weer stil stond (best raar nog, je paard zadelen zonder ertegen te praten).

Samengevat: we komen er wel...
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 07 okt 2007, 11:24

fijn dat je iemand gevonden hebt die haar voor je wil rijden en verzorgen als jij er niet bent, misschien kan je haar tips geven hoe jij het oplost? Als jullie op 1 lijn zitten, zal ze bij haar op een gegeven moment ook wel ophouden met dat geklier lijkt mij.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Tanja

Bericht door Tanja » zo 07 okt 2007, 14:59

Zo te horen gaat het de goede kant op.
Nu bepaalt zij niet wat er gebeurt maar jij,je pakt het goed aan.
En probeer altijd positief te eindigen met wat je doet,
dat geeft jou en je paard een beter gevoel achteraf.
Succes met het oefenen!
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » zo 07 okt 2007, 19:30

We eindigen altijd met n lekker gallopje op de volte aan te makkelijke kant, daarna lange teugel en lekker zelf door de bak heen uitstappen/scharrelen. En altijd eten na t rijden
Plaats reactie