En hoe gaat het ook al weer met Anka?

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Annemarie

En hoe gaat het ook al weer met Anka?

Bericht door Annemarie » zo 30 sep 2007, 18:28

Eeeh nou nog steeds prima! :D

Ik heb net 3 weekjes vakantie gehad en had het voornemen lekker veel te rijden, maar door drukte ivm aankoop huis en door de vele vele regen viel dat nogal tegen :( , maar goed.

Donderdag weer eens gelest, doen we eens per week en vandaag weer eens alleen gereden. Haar alleen uit de wei halen gaat inmiddels goed. Optuigen ook, alleen opstappen is lastig. Ik heb Esthers tip maar gevolgd, binnen teugel vasthouden en rondjes laten lopen. Af en toe gaf ik mee en stond ze stil, maar dan begon ze weer. Hier was ze echter heeeeeel snel flauw van en ze stond als een standbeeld toen ik opstapte, braaaf paard!

Het was al weer een tijdje geleden dat we alleen reden en het was nu ook nog slecht weer (had anders buitenrit gedaan, maar ja, geen zin om nat te regenen). Veel gedribbel in het begin en ik heb ook wat bakkabouters uit de bak moeten sturen }> . Verder doet ze het erg leuk, mooi aan de hulpen. Ze draaft vlot aan en als je diep gaat zitten gaat ze al netjes terug naar stap. Draf kent inmiddels ook wat verschillende tempo's. Omdat ze zo lekker vlot was vandaag even de galop-knop getest. Ging echt goed vandaag, alleen breekt ze linksom steeds uit richting uitgang/afzadelplaats en gaat daar dus pasdoes stilstaan. Eeeh tsja, zweep maar in buitenhand gedaan en goede tik op de schouder hielp wel. Rechtsom doet ze ook goed. OK, sturen gaat nog wat lastig in galop en haar op gang houden ook, maar ze doet enorm d'r best :L .

En als toetje een heel klein sprongetje gedaan. Anka heeft welgeteld 1 springles gehad tot nu toe, maar dat ging goed. Van de lessen van gister stond er nog van alles. Oa 1 hindernis met grondbalk en 1 rechte balk op de laagste stand. Sprong 1 ging goed, 2e maal weigering, 3e maal weer prima, alleen vlogen de balken alle kanten op. Hihi, dit moet ze nog een beetje oefenen denk ik :)) .

Daarna afgezadeld en lekker losgelaten in de bak om te rollen. Nou, dat wil ze dus niet. Ze wilde zsm weer naar buiten toe. En een appel als traktatie was ook al niet je dat. Ze is wel eeeeh kieskeurig. Brokjes heeft ze liever O:) . Als klap op de vuurpijl was ze enorm beledigd toen ze daarna op stal moest. Ze was veel te bezweet om buiten te zetten, ik bedoel, het regende om de haverklap en dat leek me niet heel verstandig. Naja, zo gaat ie zo ongeveer een beetje. Ik vind haar nog steeds enorm leuk en braaf! :+:
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
fjordido

Bericht door fjordido » zo 30 sep 2007, 19:34

leuk zeg, lekker plezier gehad met je paardje dus.
Charret

Bericht door Charret » zo 30 sep 2007, 21:00

Ze heeft het er maar druk mee. Haha, leuk dat jullie het samen zo kunnen vinden.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 01 okt 2007, 05:50

Ben je niet bang dat je te veel met haar doet? Is verder geen verwijt ofzo, meer nieuwsgierigheid van mijn kant ;) Al moet ik er ook bij zeggen dat ik iets gauw te veel vind, omdat ik het dan vergelijk met Annelisa die tot april 24/7 niks mag doen.

Maar fijn dat het allemaal zo lekker gaat!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
yvette

Bericht door yvette » ma 01 okt 2007, 06:43

Klinkt in ieder geval wel als een lekker middagje zo.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
_*iDj*_

Re: En hoe gaat het ook al weer met Anka?

Bericht door _*iDj*_ » ma 01 okt 2007, 10:23

Annemarie schreef:Ik heb Esthers tip maar gevolgd, binnen teugel vasthouden en rondjes laten lopen. Af en toe gaf ik mee en stond ze stil, maar dan begon ze weer. Hier was ze echter heeeeeel snel flauw van en ze stond als een standbeeld toen ik opstapte, braaaf paard!
Ik heb juist altijd geleerd dat je juist de buitenteugel (als je links opstapt de rechterteugel) kort moet nemen. Als ze dan gaan lopen, buigen ze hun lichaam naar je toe (en kan je alsnog opstappen). :)ddd

Wat Reinou zei was ook het eerste wat ik dacht. Maar nu Harma (voorlopig) knock-out is, heb ik ook wel meer de neiging mijn Anka er bij te pakken.. Maarja.. hoeveel kan je doen? Ik heb altijd zoiets gehad van als ze 4 zijn, ga ik er wel weer eens mee bezig, ze zijn nu toch nog te jong.
Ze zeggen wel eens 3 jaar = max. 3 x per week, 4 jaar = max. 4 en 5 jaar = max. 5 keer per week, maar als je veel mensen hoort, vinden ze 3 keer pw al te veel 8)7

Enne.. ik ken dat wel van vakantie.. Komt rijden er nooit van.. Heb ik ook last van :D

Fijn dat het verder zo goed gaat! Ik kan me voorstellen dat je het wel lekker vindt een ander 'project' te hebben.
:L Harma :L : Yerxes x Hjerter Knaegt
Balloo: Manus x Tunar
Carlito: Sexy, maar ouders/ras onbekend
:+: Heedy (2011) & Isis (2012): Harma x Carlito
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 01 okt 2007, 11:02

Yoline schreef:Ben je niet bang dat je te veel met haar doet? Is verder geen verwijt ofzo, meer nieuwsgierigheid van mijn kant ;) Al moet ik er ook bij zeggen dat ik iets gauw te veel vind, omdat ik het dan vergelijk met Annelisa die tot april 24/7 niks mag doen.

Maar fijn dat het allemaal zo lekker gaat!
Te veel? Eeeh nee. Ik heb de afgelopen weken (en eigenlijk ook alle tijd sinds ik haar heb) 1 en hooguit 2 keer per week gereden. Voor de keuring in Rolde heeft ze tweeenhalve week echt vrij gehad. En het verslagje hierboven lijkt wat lang, maar dit alles nam met in en uitstappen ongeveer 30 minuutjes in beslag (en allerlaagste sprongetje dus 2 * overheen). Daarna nog een kwartier in de bak spelen en ff lekker borstelen. Ik heb niet het idee dat het te veel is. Ik heb juist het idee dat ik wel voorzichtig met haar doe en juist niet te vaak rijd. Longeren doe ik daarbij niet, dat vind ik te eenzijdig en te belastend.

@Ingrid, dat had ik dus ook altijd geleerd, buiten teugel kort. Maar dan gaat Anka juist van mij af lopen en dan heb je dus helemaal geen controle meer tenzij je echt hard aan de teugels gaat hangen. Datw wilde ik het liefst zo veel mogelijk voorkomen en daarom heb ik gewoon rustig de binnenteugel vastgehouden en gewacht tot ze flauw was van het draaien. Dat duurde hooguit 1 min. O:)
En wat je zegt het is erg leuk om er een "projectje"bij te hebben :D .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Esther

Bericht door Esther » ma 01 okt 2007, 16:49

Bij Tea werkte het zo ook heel goed..
Vaak eerst even beide kanten op laten buigen, dan aan de opstijg kant gaan staan. binnen teugel strak en dan draaien ze om je heen zodat je toch op kunt stijgen en anders laten draaien. Anders er op klimmen maar de teugel strak houden en onder laten draaien totdat ze het doorhebben. Stilstaan is overigen lekker los teugeltje, beloning.. Dan even wachten, mooi even laten staan, zitten betekend niet automatisch lopen, wachten totdat jij het aangeeft..

Tea heeft het zo geleerd, al heb ik er de laatste tijd met de pet naar gegooid en nu draait ze dus weer, oeps..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 01 okt 2007, 16:59

leuk om te horen dat het goed gaat!
Ik heb ook een 3(en een half) jarige, en ik rij haar ook 3 x per week een half uur, en ik vind dit niet te veel hoor. Mensen in mijn omgeving zeggen dat ze best al wat eer kan, maar dat doe iknog niet, dat vind ik ook niet nodig. Maar een paar x per week, moet kunnen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Annemarie

Bericht door Annemarie » ma 01 okt 2007, 18:58

Esther schreef:Tea heeft het zo geleerd, al heb ik er de laatste tijd met de pet naar gegooid en nu draait ze dus weer, oeps..
Hehe, dat merkte ik bij Nisko ook heel snel. Iets minder streng was direct weer slechte gewoontes als wegwandelen als je echt net je kont aan het zadle hebt. Terwijl die het heel goed kan, stilstaan met opstijgen, 2* een 10 voor zadelen bij de zadelproef. Tsja, soms moet ik gewoon consequent voor mezelf zijn 8)7 .
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » ma 01 okt 2007, 19:06

Leuk weer eens wat van Anka te lezen. Tja stilstaan is erg moeilijk als je jong bent :D
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » vr 05 okt 2007, 09:34

Leuk weer wat te lezen over Anka, ben altijd benieuwd naar andere die net als ik met hun paardje begonnen zijn, wat ze zoal doen. Ik doe Aike ook ongeveer 3x per week, de ene keer stap ik dan heel veel en oefenen we het stuurwerk, maar de andere keer zijn we een soort hard aan het werk, als je het zo kunt noemen :D Ik rij denk ik gemiddeld ook zo een half uur, soms ook wel wat langer, gaat eigenlijk prima. Aike is ook goed aan de hulpen, draaft netjes aan op kuitdruk en galoppeerd ook al weg op de benen, stemhulp is niet meer nodig. Ik heb geen moeite om hem te laten lopen waar ie loopt, maar inderdaad stuurwerk is in de galop nog wat lastig, we doen ook gewoon een rondje bak, als ie een goede bui heeft proberen we een keer een volte maar dan heeft ie heel erg de neiging om ineens de andere kant uit te gaan }-)
Een sprongetje durf ik nog niet zo aan eigenlijk, wel een beetje naar buiten, dat gaat super goed.
Succes verder met Anka.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 05 okt 2007, 19:28

gewoon lekker doorgaan met rijden,zolang je er zelf ook maar plezier in blijft houden , is het goed.
Zou ikzelf ook af en toe willen zo'n opstinaatje.Akes is zo akelig braaf.
-uit het land loopt hij al bijna uit zichzelf naar de stal en weer terug
-met opzadelen staat hij al doodstil
-met opstijgen verroert hij zich geen vin
en met rijden tja ...wat moet je daarover nog zeggen. Hij loopt braaf zijn rondje,laat zich makkelijk sturen en schrikt bijna nergens meer van.
Het is net een 2de Neidy,alleen de leeftijd en het geslacht is anders.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 05 okt 2007, 19:52

Waaah, wat klinkt Akes braaaf. Anka is met rijden ook heel braaf, alleen heeft ze wel pit en niet bijster veel geduld haha. Maar goed, dat zal vanzelf wel komen.
Plaats reactie