Middagje trailertraining...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Middagje trailertraining...

Bericht door Reinou » do 14 jun 2007, 13:52

Ook wel "middagje geduld hebben"

Ik kwam vanmiddag bij de paardjes, komt de eigenaar aanzetten met een krantenartikel over trailerladen. Dat we maar even met Woudina moesten oefenen. Prima! :D

De laatste keer op de trailer was niet zo'n succes. Heenweg stond ze te stuiteren, terugweg wilde ze niet meer. Na alle bemoeienissen van omstanders, was ze het hélemaal zat en heeft ze zelfs Douwina geschopt. Voor ons wel duidelijk dat we het anders aan moesten pakken, alleen was het er tot nu toe niet van gekomen.

Maargoed, trailer klaar gezet en oefenen maar. Woudina wilde écht niet. Ze vond het 10x niks. Dus de biksschep erbij gepakt, was even interessant, dus 2 hoefjes op de klep en toen was het niet boeiend meer. Heb een hele tijd geduld gehad, maar verder dan 3 hoeven op de klep kwamen we niet.

Tijd voor een andere aanpak. Vriendjes op de trailer zetten, en overdreven belonen onder het zicht van Woudientje. Zowel met biks, met stem als met aaien e.d. Dus eerst Annelisa gepakt, die heeft in d'r leventje nog niet vaak op de trailer gestaan, was erg benieuwd of ze er zo op zou stappen. In eerste instantie was ze een beetje huiverig, ze had Woudina natuurlijk ook wel gezien. Maar met wat biks had ik haar gauw overtuigd en stond ze er vlot in. Toen Yli, die had iets minder zin. Eenmaal op gang ging het super.

Toen terug naar Woudientje. Die wist het nog niet helemaal zeker, maar toen de eigenaar besloot om de hele bak biks (grote bak, weinig biks ;)) te pakken, ging het toch iets makkelijker. Uiteindelijk heeft ze er helemaal in gestaan! Heb haar zelfs nog vast kunnen zetten, maar toen ik op zoek ging naar de stang, begon ze weer te stuiteren. Heb haar toen losgemaakt, en uitgebreid gaan kroelen. Ze was vrij snel weer rustig. Daarna de trailer uit en klaar.

Ben benieuwd hoe het zaterdag gaat, want dan zal ze echt moeten O:) Ik zal er genoeg tijd voor uittrekken iig!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Vera

Bericht door Vera » do 14 jun 2007, 14:19

Vervelend als ze er niet zo makkelijk ingaan!
Gelukkig ben je al weer op de goede weg.
Ga je zaterdag naar Wijk bij Duurstede dat ze er dan in moet?

Aryn wil de laatste tijd ook niet zo graag meer (sinds we een paar keer een ritje van 3,5 uur heen en 3,5 uur terug naar de kliniek hebben gemaakt) Vooral terug wilde ze er dan echt niet meer. Terwijl Vera juist op de terugweg er heel graag ingaat (maar dat is een raar beest)
Inge geeft haar voer nu in de trailer, zonder dat we op pad gaan, het gaat nu al weer ietsje beter.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » do 14 jun 2007, 14:23

Nee zaterdag gaat ze naar de hengst :D
Die tip over voeren heb ik wel vaker gehoord, is wel iets voor als we meer tijd hebben. Daar is 2 dagen een beetje kort voor denk ik... Maar ze moet eind juli naar de keuring dus dan kunnen we ruim vantevoren gaan oefenen!
Vera

Bericht door Vera » do 14 jun 2007, 14:27

Ze gaat in elk geval iets leuks doen......
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 14 jun 2007, 14:59

Hopelijk vind ze het ook echt leuk O:)

Maar goed dat jullie van te voren oefenen!
Vorig jaar hadden we ook zo'n probleem met Annelien, maar goed...dat is een kleiner paardje en met 4 man + ikzelf ging het uiteindelijk goed.
Hadden we ook met voer gedaan trouwens, en ik moest dan elke keer haar voorbeentje pakken en naar voren zetten. Dat ging toen super op het laatst :j

Succes zaterdag, pak idd maar ruim de tijd.
Anders wordt het stressen en dan lukt het nooit..
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » do 14 jun 2007, 17:19

:= wij zijn er vrij makkelijk in dan in wanneperveen. Als ze er niet op willen, zelfs niet na wat aanduwen, dan pakken we de longeerlijn of een lang halstertouw, knopen die vast aan de voorstang met wat spanning, terwijl het paard voor de klep staat te 'nee-ik-ga-niet'-ten en laat maar mooi even staan. Gaan we iets anders doen in de buurt, wat ook gedaan moet worden. Mogen ze tegen hunzelf gaan 'vechten'.

Maar over het algemeen hebben we eigenlijk weinig last met trailerladen, ze kunnen er op alle manieren op.
Geluk is de vrucht van intens werk
crosmuller2

Bericht door crosmuller2 » vr 15 jun 2007, 05:29

Blijkbaar heb je al wat succes geboekt op jouw manier maar even ter info. Ik heb dit zelf nog nooit geprobeerd zal ik er eerlijk bij zeggen, maar hier een filmpje van de monty roberts trailer methode:
http://www.youtube.com/watch?v=uGsOV_eOYXk

Wat je niet op het filmpje ziet is dat hij eerst een paar minuten bezig is geweest met de zgn joinup, dat is een verhaal op zich maar ik denk dat iedereen er wel van gehoord heeft? Ik denk ook niet dat dat perse nodig is, je kunt ook van tevoren gewoon wat leidoefeningen doen, ik denk dat het er vooral om gaat dat het paard op jou gericht is voor je begint.

Mijn broer is vrachtenwagenchauffeur voor een paarden transportbedrijf dus hij moet de hele dag door paarden laden. Hij past deze methode ook wel eens toe maar dan zonder die joinup van te voren en vaak werkt het.

succes morgen!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 15 jun 2007, 06:13

@ Annabel: hebben we met Woudina ook wel geprobeerd, maar die is niet zo blij met druk op d'r achterhand. En het probleem zit toch echt in de angst die ze heeft, die verdwijnt niet met de longeerlijn. Ik denk dat we gewoon heel veel moeten oefenen.

@ Crosmuller: de joinup doe ik op mijn manier regelmatig met Woudina, ze is ook zeker op mij gericht. Ze heeft gewoon enorme angst voor de trailer. Dat kon ik ook merken toen ze er in stond, dat ze weer in paniek raakte op het moment dat ik haar vast zette. Echt oefenen en oefenen ;)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 15 jun 2007, 07:11

Succes in ieder geval en houd in gedachten: Denk ook aan wat je zelf doet. (niet nog even omkijken op het moment dat ze de klep op moeten etc, want op dát moment kijk jij naar het paard en ziet die jou twijfelen)
En wees verder ook niet bang het paard eens schuin in te laden ipv altijd recht voor de klep!

Laat haar verder ook eens op de meest veilige manier 'in paniek raken' in de trailer en reageer dan lauw, zodat ze zelf ook tot rust komt en weet dat angst, paniek of iets dergelijks niet tot een oplossing voor haar leid *want elke keer als ze wél reactie krijgt dan wordt ze bevestigd in haar angst*. We hebben hier ook een die kan niet vaststaan in de trailer, maar die loopt er wel gewoon op. Dan is het stang erachter klep dicht en loslaten en dan gaat het eigenlijk heel goed. Deze komt gelukkig niet over de stang heen. Zou je paard dat wel doen: keer touw om de stang slaan en vooraan vastmaken (zodat ze dus niet de lucht in kunnen).
En tja op deze manier gaat het dus steeds goed tot perfect, maar nog geen paard gehad die onder geen beding die trailer op wou of waar we úren mee staan te martelen, eigenlijk omdat we er zelf geen probleem van maken.

(sorry voor het misschien wat betweterige verhaal, maar dit is nu mijn opgedane ervaring in de loop der jaren)

En weet niet hoe gevoelig Woudina voor een kwade Reinou is O:) Anders kun je ook zelf nog buiten de trailer gaan staan, op afstand bij achterhandhoogte, wijzend naar de trailer, met je andere hand beweging maken dat je haar er in duwt en streng toespreken (deze is bij raya erg effectief...als ik écht kwaad ben springt ze er in :=).
Geluk is de vrucht van intens werk
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 15 jun 2007, 10:25

Bedankt voor je tips Annabel, het komt niet betweterig over hoor, helemaal niet :D Vaak vergeet je idd. je eigen invloed op het hele verhaal. Daar ben ik een paar maanden geleden wel achtergekomen toen ze zo aan het staken was. We zijn al een stuk verder dan toen, maar dit blijft lastig.

Helaas wordt Woudina alleen maar gestresster als je kwaad op haar wordt. Dat bleek toen in Roden wel :=
Esther

Bericht door Esther » vr 15 jun 2007, 15:44

Echt kwaad worden heeft ook weinig zin, kwaad overkomen wil inderdaad nog wel eens helpen..

Lastig zeg, ik heb eens een KWPN gehad die wilde ook met geen mogelijkheid in de trailer.. daar hebben we uren mee staan klooien, die vertikte het ook..

Maar bij Bart krijgen we ze er allemaal wel in eigenlijk, goed een gaat makkelijker dan de andere, maar echt martelen heb ik nog niet gezien..

Veel oefenen is ook handig, vriendin van me komt regelmatig de trailer lenen, want haar paard gaat er dus ook niet op, maar die gaat steeds beter.. En belonen als ze erin staat, die van mij krijgen vaak wat brokkies ofzo als ze erin staan, of ik moet zeggen 'kregen' want op het moment krijgen ze niets meer als ze erin staan, maar ze geven dan ook allemaal geen problemen..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » za 16 jun 2007, 18:34

:D ......en?
Hoe ging het trailerladen vandaag?
En wat vond ze van de hengst??
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ydel

Bericht door Ydel » za 16 jun 2007, 18:49

bij fokkerij en bloedlijnen staat dat ze vandaag niet naar de hengst is gegaan :n
:L Ydel: Fjelljon x Bjorgard :L
veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 17 jun 2007, 06:46

Nee gister kwam niet helemaal uit helaas!
Bart was er pas 's avonds weer, en we hadden er voor gekozen om haar dan vandaag te brengen. Helaas is Bart er vandaag ook niet :+ maar mocht het vanmiddag mee zitten brengen we haar alsnog, en anders woensdag. Opzich heeft het niet onwijs veel haast, want ze is nog niet hengstig. Al heb ik haar er liever wel snel heen, anders wordt het alweer zo laat...
Ach, hebben we iig. iets meer tijd om met het laden te oefenen :D
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 17 jun 2007, 09:34

Wat goed dat ze het uiteindelijk deed zeg. Lijkt me echt lastig als ze echt niet willen. Heb er ook totaal geen ervaringen mee. RB hoef ik maar los te laten en die sjokt er al op. Ulvy hebben we het in een half uurtje geleerd via inderdaad de voermethode. We hebben het de volgende dag herhaald en toen ging ze er meteen in en sindsdien is die net zo makkelijk als RB. Ik heb eerder het probleem dat ik moet maken dat ik weg kom want zo graag willen ze O:)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 17 jun 2007, 12:55

Oh dat lijkt me echt ideaal!
Helaas komt het bij Woudina puur door angst, en dat maakt het erg moeilijk. Maar de aanhouder wint :D
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » di 19 jun 2007, 10:24

Ik ben dus anti: met voer krijg ik je de trailer- of waarmee kunnen we ons paard de trailer in trekken/hengelen (en dan nog niet te spreken over het slaan)

Rian heeft het gelukkig gelijk met mama geleerd... maar paarden die slecht laadbaar zijn, doe ik meestal op de montey robberts manier (ze laten denken dat ze die trailer zelf al op willen voordat jij dat wilt). Super methode zonder dwang of voer, alleen moet je dit wel natuurlijk eerst een paar keer oefenen, anders doe je er als nog een half uur over om te laden ;)
Plaats reactie