Begonnen

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Viv

Bericht door Viv » zo 04 mar 2007, 05:58

claudia schreef:Ze zijn jong maar je moet ze ook een regelmaat geven. 1 dag wel en 4 dagen weer niet dan kun je telkens opnieuw beginnen. de eerste paar weken moet je er een goede regelmaat in houden, als ze het dan goed doorhebben dan kun je de intensiteit wat laten zakken.
Het is 1 dag wel en 6 dagen niet, en dat is ook regelmaat en je hoeft dan echt niet iedere keer opnieuw te beginnen is mijn ervaring. Zeker als het alleen maar voor de gewenning is voor hij het land op gaat. In die 4 weken kun je hem echt niet al dusdanig inrijden dat hij er ook daadwerkelijk wat van leert. Hij leert alleen maar dat er iemand op zn rug zit alssie beweegt... het echte doorrijden komt na de zomer wel denk ik zo aan Tessa te horen.

En idd niet iedereen heeft de ideale situatie dat zn paard lekker de hele dag buiten staat, dat gaat hier in de omgeving van de randstad nu eenmaal niet. Daar mag je allang blij zijn dat ze een paar uur per dag het land op gaan. Een stal vinden waar ze in de zomer en winter 24/7 buiten staan is hier een unicum en sta je ongeveer 4 jaar op de wachtlijst als het meezit.
Laatst gewijzigd door Viv op zo 04 mar 2007, 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » zo 04 mar 2007, 06:05

Bella schreef:Langzamerhand leer ik stukje bij beetje meer over het gestel van paarden etc en kom tot de conclusie dat vanaf 2,5 jaar rustig opbouwend inrijden beter is dan vanaf 3 jaar beginnen en in een maand al je eerste wedstrijd of parcourtje willen rijden (ja leer het op kwpn-basis). [

.
Je vergelijkt hier wel 2 uitersten, rustig opbouwend inrijden kan ook vanaf 3 jaar ;)
Rustig opbouwend beginnen met werk aan de longe is idd goed, wandelen op verschillende ondergronden eveneens (ivm trainen van de pezen) en van jongs af aan veel stappen op het harde ook (ivm de uitharding van de botten en hoeven).

Vanaf 3 jaar beginnen en een maand later je eerste wedstrijd willen rijden is helaas ook iets waar ik jeuk van krijg, die mensen zie je helaas ook teveel. Maar dan verwijs ik even terug naar mijn reactie op Claudia. Elk voordeel heb se nadeel :D of was het nou andersom???
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
claudia

Bericht door claudia » zo 04 mar 2007, 06:47

Ik denk dat iedreen hier het welzijn van zijn of haar paard voor ogen heeft en dat daar de meningen over uiteenlopen is dus gewoon een feit.

Iedereen doet het toch op zijn eigen manier. Mijn doel is niet om over een maand een wedstrijd te kunnen rijden.

Ik kan alleen maar zeggen , laat iedereen in zijn waarde.

(dit is het laatste wat ik er over zeg)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Esther

Bericht door Esther » zo 04 mar 2007, 08:16

Nou, zal ik dan ook nog wat schrijven..

Ik weet namelijk niet wat ik ervan moet vinden, ik zou zelf met drie jaar beginnen, maar dat is puur gebaseert op het feit dat dat altijd tegen me is gezegd en niet dat ik zoveel van de anatomie afweet.

Ik weet ook zeker dat het niet Thessa's doel is om Aike verkeerd te behandelen. Ik ga er maar van uit dat ze weet wat ze doet en dat ze weet wat de nadelen kunnen zijn en daar naar handeld.

Heel veel succes met Aike, groetjes..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » zo 04 mar 2007, 08:44

Nou even een berichtje vanaf mijn werk, dus stiekumpjes O:) Ik wil zeker niets verkeerd doen met mijn paardje daar is ie me veelste veel voor waard. En al zou ie ooit een miljoen waard zijn, daar gaat het me allerminst om want mijn knollie gaat nooit meer weg, die blijft bij ons net zoals onze haflinger tot de laatste snik :)ddd

Verder wil ik wel iedereen bedanken die heeft gereageerd op dit topic, dan wel negatief als positief. De reden waarom ik dit topic heb geplaatst is ook om mijn ervaringen te delen met jullie en te horen hoe hier de mensen ermee omgaan en ja daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld en dat is prima lijkt me.

Verder zal ik echt geen overhaaste dingen met Aike doen, maar ik ga wel door met hem langzaamaan inrijden, en straks mag hij heerlijk op het land daar over gaan nadenken om het later in dit jaar weer op te pakken, dus ik denk dat ik redelijk eerlijk met mijn schooier bezig ben.

Iedereen die in dezelfde situatie zit als ik, kan ik alleen maar heel veel plezier met je paardje toewensen en doe wat je zelf denkt dat goed is.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 04 mar 2007, 09:57

@Viv: Helemaal gelijk in! Maar scheerde even alles over 1 kam waarin de gedachte heerst: 3 jaar? Dan mag het! Waarbij ik dus doelde te zeggen: 2,5 is ook geen ramp taboe, mits het maar gepast gebeurd!
Geluk is de vrucht van intens werk
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 04 mar 2007, 18:48

Leuk dat je lekker met hem aan de gang bent. Ik ben van mening dat het inderdaad paard afhankelijk is wanneer je gaat beginnen en je kent je eigen paard het best. Gewoon lekker iedereen in zijn waarde laten. Rosco zag er als 2 jarige al uit als de 10 jarige fjord die bij hem liep. Maar daar ben ik ook pas toen hij 3 was mee gaan rijden. Heb wel veel met hem gefietst en gewandeld. Als ik Alex nu zie (die is van juli) kan ik me niet voorstellen dat ik daar over een half jaar mee ga beginnen, maar bij ons kunnen ze dag en nacht buitenlopen. Alex is echt nog een smalle baby. Je hebt best kans dat die lekker blijft lopen (af en toe longeren) tot hij vier is. Maar het kan maar zo zijn dat als hij de voorjaarswei weer op gaat hij ineens gaat uitzwaren. We zien het wel. Dit zijn natuurlijk discussies die ieder jaar opnieuw gevoerd worden :D .

Heel veel succes en vooral heel veel plezier samen met Aike!
Enneh gauw foto's plaatsen hoor!
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » ma 05 mar 2007, 09:24

Persoonlijk zou ik niet zo vroeg beginnen, maar je moet het natuurlijk ook per paard bekijken.
Ik heb geen idee hoe Aike zich gedraagt, of hij al mooi aan de maat is etc.

Met Willem ben ik begonnen toen hij 3,5 was. Ik moest er niet aan denken om hem in te rijden toen ie 2,5 was..want hij was daar toen helemaal niet klaar voor. Veelste speels en te slungelig.
Maar misschien is Aike wel al 'volwassener', dat weet ik dus niet..en daarom durf ik er ook niet teveel over te zeggen :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 05 mar 2007, 09:30

Leuk dat hij het zo braaf oppakt...
Je moet lekker zelf weten wat je met je paard doet... Geniet er van, zo lang het kan...
Tja, laten we het over het KWPN'ers inrijden hebben. Goh daar staan niet weinig paarden met problemen bij klinieken en DA'en O:) waarbij het lichaam gebreken of beperkingen heeft aangegeven :o
Ik zou hem gelijk vast opgeven voor de PAVO-Cup, kan makkelijk!

Het zou niet mijn keuze zijn nu te beginnen! Geduld is een schone zaak.
claudia schreef:Je voelt het vanzelf als hij er nog niet aan toe is.
En aangezien het paard van oorsprong gewend is om zo weinig mogelijk zwakte te tonen... zal het paard pas aangeven dat de max bereikt is, als hij het echt niet meer kan...
jessica
Contacteer:

Bericht door jessica » ma 05 mar 2007, 10:20

Yoline schreef:het zou mijn keuze ook niet zijn, maar het is jouw paard dus wie ben ik om er wat over te zeggen ;)
Mee eens! :j
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984

Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman

Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Plaats reactie