les op Vjesta
les op Vjesta
Gisteren weer les gehad. Gewoonlijk heb ik 1x in de week een halfuur les (wat standaard 3 kwartier tot een uur word), maar door omstandigheden vorige week niet gelest.
Nu heb ik sinds ik op m'n nieuwe stal sta ruzie met Vjesta. De bak was dood en dood eng, ik kon nergends meer lopen met d'r, want OF ze draaide zich om, OF ze ging er vandoor, OF ze stond stil, OF ze liep achteruit, OF een combinatie van het voorgaande. Met kerst wilde ze me niet meer op laten stijgen, maar dat is gelukkig over (lang leve een halstertouw, een hek en een berg koekjes).
Maar goed gisteren weer les. Door de week stap ik alleen omdat ik t draven op t moment nog te eng vind, maar in de les zit ik aan de longeerlijn en dan kan ik wel ontspannen. Stap gaat prima. Eerste drafje, Vjesta draait haar oren in d'r nek, en ja hoor, zodra ik de volte op wil wil zij rechtuit. Toen had m'n instructrice haar, trok haar direct naar zich toe, en dus de volte op. Daarna nog 1x geprobeerd uit te breken, maar toen corrigeerde zowel ik als de instructrice. En daarna heeft madame echt zoiets van 'ok, dan niet' en dan loopt ze als een zonnetje!
Draf verruimen, terug komen, overgangen, figuren enz, alles doet ze. Ondertussen word er ook hard aan mijn houding gewerkt, dus alles is zeer vermoeiend! Stelling is op de rechterhand bijna onmogelijk, ze is stijf, wil niet, heeft er duidelijk moeite mee. Zodra je van hand veranderd heb je een ander paard: soepel, werkt mee, geeft uit zichzelf de meest geweldige stelling (beetje te). En op die hand moeten we dus juist wat rechter gaan rijden, omdat ze overdrijft en zelf ongeveer met haar neus op haar schouder gaat lopen. Wel lief trouwens, ze wil het wel, ze wil echt laten zien dat ze het wel goed kan...
Al met al hebben we nog een lange weg te gaan tot de zadelproeven van komend najaar, maar we zullen er zijn!
Nu heb ik sinds ik op m'n nieuwe stal sta ruzie met Vjesta. De bak was dood en dood eng, ik kon nergends meer lopen met d'r, want OF ze draaide zich om, OF ze ging er vandoor, OF ze stond stil, OF ze liep achteruit, OF een combinatie van het voorgaande. Met kerst wilde ze me niet meer op laten stijgen, maar dat is gelukkig over (lang leve een halstertouw, een hek en een berg koekjes).
Maar goed gisteren weer les. Door de week stap ik alleen omdat ik t draven op t moment nog te eng vind, maar in de les zit ik aan de longeerlijn en dan kan ik wel ontspannen. Stap gaat prima. Eerste drafje, Vjesta draait haar oren in d'r nek, en ja hoor, zodra ik de volte op wil wil zij rechtuit. Toen had m'n instructrice haar, trok haar direct naar zich toe, en dus de volte op. Daarna nog 1x geprobeerd uit te breken, maar toen corrigeerde zowel ik als de instructrice. En daarna heeft madame echt zoiets van 'ok, dan niet' en dan loopt ze als een zonnetje!
Draf verruimen, terug komen, overgangen, figuren enz, alles doet ze. Ondertussen word er ook hard aan mijn houding gewerkt, dus alles is zeer vermoeiend! Stelling is op de rechterhand bijna onmogelijk, ze is stijf, wil niet, heeft er duidelijk moeite mee. Zodra je van hand veranderd heb je een ander paard: soepel, werkt mee, geeft uit zichzelf de meest geweldige stelling (beetje te). En op die hand moeten we dus juist wat rechter gaan rijden, omdat ze overdrijft en zelf ongeveer met haar neus op haar schouder gaat lopen. Wel lief trouwens, ze wil het wel, ze wil echt laten zien dat ze het wel goed kan...
Al met al hebben we nog een lange weg te gaan tot de zadelproeven van komend najaar, maar we zullen er zijn!
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Klinkt erg herkenbaar, als ze eenmaal iets in hun hoofd hebben krijg je het er zeer moeilijk uit!
Wel vervelend dat ze zo scheef is. Kan er helaas over meepraten want Woudina is net zo, alleen dan op de andere kant. Alleen kan ik het er nu niet uit rijden, want heb geen bak om in te dressuren.
Maargoed, scheef en wel hebben we de zadelproef met een A gehaald. Dus dat moet Vjesta ook wel lukken
Wel vervelend dat ze zo scheef is. Kan er helaas over meepraten want Woudina is net zo, alleen dan op de andere kant. Alleen kan ik het er nu niet uit rijden, want heb geen bak om in te dressuren.
Maargoed, scheef en wel hebben we de zadelproef met een A gehaald. Dus dat moet Vjesta ook wel lukken

Het is bij Vjesta echt, na 2x geeft ze op... En dan is ze soepel en alles... Maar ik heb die 2x echt iemand aan een touw nodig om haar te corrigeren, zelf lukt het me niet, ze denderd totaal door me heen. En zweep en sporen zijn geen optie, ik ben ertegen, en zodra Vjesta het ziet denderd ze er al vandoor...
Als er trouwens nog iemand tips heeft om dat scheve eruit te krijgen, van de grond, of erop het liefst in stap te oefenen, graag!
Ach, ik ben heel stiekem in het voordeel als ze het in Wijk op het kleine Ros blijven doen (of op de wildkamp, ook best).... Dan huur ik van te voren een keer of 5 de bak, en dan gaan we gewoon daar rondjes rijden, zodat ze t niet eng meer vind
Als er trouwens nog iemand tips heeft om dat scheve eruit te krijgen, van de grond, of erop het liefst in stap te oefenen, graag!
Ach, ik ben heel stiekem in het voordeel als ze het in Wijk op het kleine Ros blijven doen (of op de wildkamp, ook best).... Dan huur ik van te voren een keer of 5 de bak, en dan gaan we gewoon daar rondjes rijden, zodat ze t niet eng meer vind

- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Ik rijd ook altijd zonder zweep en sporen, heb ik bij Woudina echt niet nodig.
Om haar weer recht te krijgen heb je heel veel geduld nodig. Eigenlijk moet je de stelling even laten voor wat het is, je moet op zoek naar het volledig recht lopen. Een scheef paard 'spoort' namelijk niet recht, dat kun je vooral bij Woudina goed zien. Die loopt met haar achterbenen naast het spoor van haar voorbenen. Pas als ze helemaal recht loopt kun je verder. Je moet met je rechterbeen naar je linkerteugel rijden, iedere keer dat je merkt dat haar hoofd naar links gaat, rechterbeen aanleggen. Ik weet niet hoe het met jouw scheefheid zit? Ik ben precies even scheef als Woudina, waardoor ik kracht mis in mijn linkerbeen en ik niet los kan laten in mijn linkerhand.
Om haar weer recht te krijgen heb je heel veel geduld nodig. Eigenlijk moet je de stelling even laten voor wat het is, je moet op zoek naar het volledig recht lopen. Een scheef paard 'spoort' namelijk niet recht, dat kun je vooral bij Woudina goed zien. Die loopt met haar achterbenen naast het spoor van haar voorbenen. Pas als ze helemaal recht loopt kun je verder. Je moet met je rechterbeen naar je linkerteugel rijden, iedere keer dat je merkt dat haar hoofd naar links gaat, rechterbeen aanleggen. Ik weet niet hoe het met jouw scheefheid zit? Ik ben precies even scheef als Woudina, waardoor ik kracht mis in mijn linkerbeen en ik niet los kan laten in mijn linkerhand.

Hmm, dus Vjesta is aan het etteren
Ze kan er bij tijden wat van he! Met sporen en zweep hoef je haar echt niet te rijden nee, daar moet ze echt niets van hebben, ik heb haar er zelf ook nooit mee gereden. Het is ook eigenlijk niet nodig. Het kost gewoon veel tijd, Vjesta is constant bezig om even iets uit te halen, dus je kan gewoon nooit je aandacht verslappen. Ik had er ook altijd veel moeite mee, maar je kunt het aanvoelen wanneer ze weer wat probeert en het is dan meteen reageren en dan kun je haar wel houden, maar zoals ik al zei, ik had er ook altijd veel moeite mee. Ze moet echt makkelijk een a kunnen krijgen. Toen wij haar er voor deden was ze super druk, we hadden haar beter van te voren even kunnen laten uitdraven in de bak waar we altijd reden, dan was het daarna zo klaar geweest. Als ze haar ergste energie was kwijt geraakt dan had ze normaal gesprongen en stil gestaan bij het opzadelen, dat ging met oefenen namelijk wel goed maar ze was toen echt super druk. Uiteraard kon het buitenrijden toen beter, maar ze moest een zandweg in waar mensen daarnaast aan het tennissen waren, nu was Vjesta veel gewend maar een tennisbaan was toch wel echt nieuw. Ook was ik bij die manege een paar keer van te voren met haar er heen gegaan, dus ze wist het allemaal wel. En ik kan je wel vertellen dat Vjesta echt niet snel bang is hoor, tis een grote lolbroek 

Tis n etterbak bij tijd en wijlenErika schreef:Hmm, dus Vjesta is aan het etterenZe kan er bij tijden wat van he! Met sporen en zweep hoef je haar echt niet te rijden nee, daar moet ze echt niets van hebben, ik heb haar er zelf ook nooit mee gereden. Het is ook eigenlijk niet nodig. Het kost gewoon veel tijd, Vjesta is constant bezig om even iets uit te halen, dus je kan gewoon nooit je aandacht verslappen. Ik had er ook altijd veel moeite mee, maar je kunt het aanvoelen wanneer ze weer wat probeert en het is dan meteen reageren en dan kun je haar wel houden, maar zoals ik al zei, ik had er ook altijd veel moeite mee. Ze moet echt makkelijk een a kunnen krijgen. Toen wij haar er voor deden was ze super druk, we hadden haar beter van te voren even kunnen laten uitdraven in de bak waar we altijd reden, dan was het daarna zo klaar geweest. Als ze haar ergste energie was kwijt geraakt dan had ze normaal gesprongen en stil gestaan bij het opzadelen, dat ging met oefenen namelijk wel goed maar ze was toen echt super druk. Uiteraard kon het buitenrijden toen beter, maar ze moest een zandweg in waar mensen daarnaast aan het tennissen waren, nu was Vjesta veel gewend maar een tennisbaan was toch wel echt nieuw. Ook was ik bij die manege een paar keer van te voren met haar er heen gegaan, dus ze wist het allemaal wel. En ik kan je wel vertellen dat Vjesta echt niet snel bang is hoor, tis een grote lolbroek

Maar vanavond wel lekker gereden. Ze probeerde 1x iets, snel m'n benen eraan en aan ophouding gegeven en daarna niets meer uitgehaald...
Ik ben ook van plan haar voor de zadelproef een poosje aan de longeerlijn uit te laten galloperen, dan dan op de trailer, tis toch maar 10 min...
Liet ze bij jou ook altijd zo moeilijk haar rechter kant los? Iig moeilijker dan links?
Ja rechts is echt haar moeilijke kant, daar hebben we veel mee geoefend dat ze ontspannen ging lopen. Vooral de galop op die kant vond ze moeilijk, ze heeft heel veel steun van jouw nodig op dat moment ook. Ik heb haar sowieso altijd veel gelongeerd, omdat ze overal gewoon veel moeite mee heeft. Kan ze even aan het werk zonder iemand op haar rug, persoonlijk vond ik dat dat haar wel goed deed. Ze moet het uiteindelijk leren op eigen benen te doen.