gister foxan

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Suzanna

gister foxan

Bericht door Suzanna » zo 12 nov 2006, 09:05

Gister waren Viv, Joyce, Esther, Simone, Henriette(mn andere zus) naar foxan geweest(ijslanderfokkerij).

Toen we aankwamen had ik al zoiets van: okeee alle paarden staan hier tot hun knieen in de blub. Gelukkig konden ze binnen wel 'droog' staan(erg droog was het niet, want ze liepen alle blub naar binnen).
Toen ze de stal gingen schoonmakenmoesten ze dus wel met zn allen in de blub, en daar waren de paardjes volgens mij niet erg blij mee :n

Eerst kregen we ontvangst met koffie/thee. Daarna paardjes kijken. Toen viv's taart gegeten en wat info gekregen van Sandra. Het was daar wel een beestenboel, zo'n 6 katten op tafel en 2 honden. Taart eten met 6 katten op tafel is niet zo handig en hygienisch, dus wij smeten de katten meerdere malen van tafel, zonder succes. De katten bleven volhouden en kwamen tientallen malen terug.

Toen nog wat info gekregen(lees: ze smeet wat boeken over ijslanders op tafel en vroeg na een halfuur: hebben jullie nog vragen?). Na de info gingen we eindelijk naar onze paardjes. Wij hadden geen laarzen aan, en gezien die paarden in de gigantische blub stonden lieten we Sandra de paarden eruit halen. Esther kreeg de Isabel barbiepony, viv kreeg een schimmel barbiepoownie, Joyce kreeg een bruine(de mooiste) Henriette een schimmel, ik een schimmel Gauta, en Simone een vos.

Na te lang poetsen(natte modder is erg moeilijk met een borstel te verwijderen) moesten we de hoeven op volgorde uitkrabben :roll:
Toen mochten we opzadelen(ik kreeg een barefoot :9 ) en toen werd ons uitgelegd hoe we het hoofdstel in moesten doen :roll:

Ahum tsja toen gingen we naar de bak, het leek wel een uur te duren voordat we op mochten stijgen. Eenmaal zittende in mijn heerlijke barefootje, deed Sandra mijn beugels zo lang dat ik met mijn voetzool de onderkant niet meer kon aanraken. Toen ik vroeg of ze ze korter wou doen zei ze probeer het eerst zomaar maar daar zag ik niet veel nut in. Ik deed mn beugels dan maar zelf 3 gaatjes korter(of waren het er 4 :o? )

Gestapt, aantolten en toen ruilen. En dat elke keer opnieuw.
Ik vond het sowieso al erg raar dat we een zweep moesten gebruiken, ijslanders hoor je zonder zweep te kunnen rijden. En als je hun buik aanraakt, moeten ze meteen goed voorwaarts gaan lopen.

Alleen die van Joyce was erg voorwaarts en goed aan het been. De meeste andere waren erg slecht aan het been, maar ik heb ze wel allemaal in tolt gekregen.

Op de terugweg met zn vijven langs de mac gereden, was erg gezellig en lekker.

Viv, ik ben helemaal overtuigd en wil nu zekerweten een barefoot voor Odinn *o/* Nu de anderen nog even overhalen...
Welke type was dat nou eigenlijk??

Al met al een gezellige dag maar de volgende keer gaan we naar de Besmanninck Hoeve!
Odinn is een toppaard!!
fjordido

Bericht door fjordido » zo 12 nov 2006, 09:39

ja ik ben 2x naar zoiets geweest, 1x punctur en 1x besmanninck en dat was heeel anders.

maarre wat is er mis met modder? die van mij vinden het heerrrrrrrrrlijk, vooral om in te rollen :+
Esther

Bericht door Esther » zo 12 nov 2006, 15:27

Nou, ja dit was meer een zwembad.. Echt het was niet normaal meer..
Mijn barbie stond gelukkig dichtbij, maar die andere heeft de eigenaresse met haar lieslaarzen opgehaald.. 8)7

Ergens is het niet zo verwonderlijk, ze heeft een heleboel paarden, die kunnen altijd in en uit lopen en je zit daar gewoon op een dikke laag leem, dan krijg je dit soort taferelen. Ik vond het zelf niet zo erg, ze worden binnen gevoerd, dus ze komen sowieso een poos binnen. En als je ze in het land zet krijg je met dit weer één grote paddock..
Ik snap het wel..

Die katten dat vond ik echt te vies voor woorden!! Alles probeerden ze te pakken, ze vraten bij Henriëtte haar brood bijna uit haar mond..

De info viel ook tegen, was inderdaad, nou hier heb je wat boeken, en hebben jullie nog vragen!! De hengsten hebben we zelf moeten zoeken, bleken wel heel dichtbij, hihi..

Ik vond ons wel erg knotjespaardenmeisjes dat we zo zeurden over die modder en vieze handen, oke die van mij hebben meetal niet zulke vieze benen, maar we zijn toch geen wimps!!

Ik vond het tölten erg gaaf.. Alleen kreeg in Vinur niet aan de praat, mijn barbie isabel. Hij was nogal sloom, is ook al 20, en durfde nog niet echt streng te zijn. Ook de tweede wilde niet zo goed, maar vanaf toen ging het heel goed..
De schimmeltjes en de donkerbruine bleken fijn te lopen.. Of ik kreeg misschien zelf de slag te pakken, hihi.. :D
Dat zadel testen was erg leuk ook.. Dure zadels hoor, en allemaal een eigen!! Petje af!!
Er waren er veel die niet echt rond liepen, lees: contra.., maar slecht aan het been ging nog wel vond ik, als je bleef drijven werden ze wat luiig, maar als je je benen een beetje afstak liepen ze best fijn en ook wel door..

Ik was helemaal weg van het schimmeltje Kemba, toch.. Daar heb ik echt even heel fijn gereden, al was de donkerbruine ook heel fijn..

Grappig details, Viv kreeg als eerste paard Fulva, zo sprak je het tenminste uit, een o met een streepje kan ik niet vinden..
Eigenaar noemde haar maar Fulv, hihi..

Ik heb me best vermaakt hoor, al was het niet de normale gang van zaken op een manege.. De paardjes hebben het prima!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Suzanna

Bericht door Suzanna » zo 12 nov 2006, 15:48

oke, misschien ben ik een knotjespaarden mens :P
maar dat draineren hoeft niet perse, ze had ook een stuk kunnen betegelen ofzo.

en viv die dr paard kutje noemde +:+
Dat ze allemaal eigen tuig hadden vond ik erg goed idd!! En zeker niet het goedkoopste tuig!!
Odinn is een toppaard!!
lientje

Bericht door lientje » zo 12 nov 2006, 16:38

ik vind het op die foto's ook een vreselijk blub. ik ben niet gauw mieterig maar dit is toch nie lekker.

idd een stuk betegelen zodat ze in ieder geval droog kunnen staan.

Maar het was zo te horen wel een ervaring :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
fjordido

Bericht door fjordido » zo 12 nov 2006, 18:12

ja ik heb ook als droom een stuk bestraten van mijn land (het voorste stukkie van ongeveer 15 bij 15). maar 1. het is niet goedkoop en 2. ik denk dat als ik eraan begin dat de gemeente meteen op de stoep staat.

en ik zie ze liever id modder dan op stal hoor. maar goed, als je een bedrijf runt vind ik wel dat het er altijd netjes uit moet zien.
Viv

Bericht door Viv » ma 13 nov 2006, 04:29

Zoooooo hier dan ook even mijn reactie.
San was idd harstikke aardig maar het ontbrak een beetje aan leiding nemen in het geheel en liet ons een beetje aan ons lot over. Qua info kwam er ook weinig uit.

Bagger is helemaal niet erg, maar verwacht niet van gasten dat ze met hun goede kleren de blub in gaan tot hun knieen. Althans ik was het niet van plan.

Ik begon idd op Kutje (tsja moet je het maar niet uitspreken als Vulva :D), heerlijk beestje wat lekker makkelijk Tolte.
Jammer genoeg had ik de avond ervoor met een buitenrit mn heup ernstig geblesseerd en dat ging met de minuut slechter. En Sandra maar zeuren dat ik mn bekken meer moest kantelen, tsja sls ik dat had gekunt zonder pijn had ik het zeker gedaan. Dat vele op en afstappen hielp ook niet echt mee dus bij paard nr 5 heb ik de handoek in de ring gegooid ik kon echt niet meer. Jammer de bammer.

Het eten was idd karig voor 7 personen en die katten en honden werd ik helemaal gek van. Heb geen smetvrees maar dit was ronduit onhygienisch, bedoel we zijn wel gasten.

Na de dag zijn we nog even wezen eten bij de mac onderweg, waar we heerlijk rustig hebben gegeten zonder een kat die het vlees uit je mond kijkt :D

T was zeker voor herhaling vatbaar maar dan gaan we idd naar de besmannickhoeve.

PS: gelukkig had ik vandaag al minder last van mn heup en heb ik een heerlijke clinic-dag gehad. Wat is Tjo ineens groot zeg na die ijsjes hihihihi
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Siboof

Bericht door Siboof » ma 13 nov 2006, 09:36

mooi verslag Viv, _/-o_
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 13 nov 2006, 09:53

Hier ben ik nog even. Ziekjes thuis :( maar dat was wel te verwachten. Gelukkig heb ik zaterdag nog mee kunnen doen.

Ik had toen we het erf opkwamen ook zoiets van: Oke.... zei nog tegen Viv van hier is het vast niet hoor... haha toch wel.

Maar goed het leidinggeven ontbrak idd wel vond ik ook. Heb het idee weinig gedaan te hebben en qua lunch had ik wel zoiets van wat???
Sandra kwam namelijk met de mededeling: ik hoop da thet genoeg is. Ik had toen zoiets van: Je moet zorgen dat het genoeg is! Er wordt flink voor betaald dus dat is je plicht.

Rijden was leuk maar ook te weinig verteld over het tolten vond ik. Satya was echt een super paard! Ik had eerst zoiets van Ojee. Want ik mocht pas als laatste opstappen omdat ze best druk was. Ze was ook pas 7 jaar. Benen aanleggen moest niet alleen je knieen wat aandrukken en weg was ze.

Met de andere paarden had ik niet zoveel.

Aangezien Viv last had van der heup mocht ik de laatste rondje haar rondje op Satya rijden :) super was dat. Ik kon wel merken dat ze inmiddels een stuk rustiger was dan de eerste ronde. Ze was nogwel goed aan het been maar niet meer rennerig.

Idd later bij de Mac wat gegeten.

Meiden ik vond het gezellig maar idd volgende keer andere locatie!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Siboof

Bericht door Siboof » ma 13 nov 2006, 11:42

Hai Joyce,

Ik dacht achteraf ook wel van: nog knap dat Joyce en Esther er een paar in tolt kregen, want het was niet eens duidelijk verteld wat tolt eigenlijk is en hoe je het eruit kunt rijden bij de paarden, terwijl het toch vrij nauwkeurig komt en het is in het begin best lastig aanvoelen of ze nou goed tolten. Satya reed echt heerlijk ja, niks in je handen en niks aan je benen en lekker werkwillig :D
Viv

Bericht door Viv » ma 13 nov 2006, 12:18

Ik kreeg nog wel vrij duidelijke uitleg hoor, en t was bij een paar gewoon even uitvogelen hoeveel druk je mnoet nemen of hoeveel juist niet en hoeveel beenhulp. meerkte wel dat de paarden het op het eind een beetje zat waren.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » ma 13 nov 2006, 14:45

Ik had het natuurlijk al eens eerder gedaan, maar toen ik op die bruine zat kreeg ik weinig hulp en kreeg ik het er dus niet uit..
Later ging het beter, toen kreeg ik de smaak te pakken..

Misschien ben ik wat milder over de rommel, maar ik wist al zo'n beetje wat ik kon verwachten, aangezien mijn eerdere les ook daar was, maar toen hebben we gewoon een uurtje les gehad.. in het donker, bij bak verlichting, dus dan valt het mee..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 13 nov 2006, 14:49

Ik heb wat betreft het tolten geen uitleg gekregen... Vroeg er nog naar maar ze kon het niet zeggen. Volgens mij stond Simone daarbij toch? Ik stond iig op het midden met nog iemand.

Ik had dus nog nooit op een ijslander gereden maar wel of niet erop gereden. Uitleg mag altijd vind ik.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Suzanna

Bericht door Suzanna » ma 13 nov 2006, 19:28

jamaar viv er is een verschil tussen het uitzoeken hoeveel druk een paard nodig heeft en hoe je de oprichting kunt creeren zodat het paard gaat tolten.
Ik heb dit de eerste keren dat ik op ijslanders reed ook niet uitgelegd gekregen, en dan krijg je hem wellicht wel in tolt, maar dan druk je hem in de tolt in plaats van dat je hem eruit rijdt.

Ik vind het heel belangrijk dat je de tolt er niet in drukt, en mensen die nog nooit op een ijslander hebben gereden weten daar meestal niet het verschil tussen.
Ik vind dus dat zij daar veel meer over had moeten uitleggen.
Odinn is een toppaard!!
Viv

Bericht door Viv » di 14 nov 2006, 04:51

Klopt dat ze dat idd meer had moeten uitleggen aan de mensen met minder ervaring. En wellicht was een beetje telgangen ook leuk geweest om het verschil te voelen. Maarja achteraf kiek oe een koe in de kont..... op naar de volgende meeting!!!!
Afbeelding
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 14 nov 2006, 14:49

telgangen had me ook heel tof geleken... maar dat gaat een beetje moeilijk in een bak :P
Odinn is een toppaard!!
Viv

Bericht door Viv » di 14 nov 2006, 16:17

De volgende stoeterij moet minstens een ovaalbaan hebben :D
Afbeelding
Suzanna

Bericht door Suzanna » di 14 nov 2006, 17:09

besmanninck hoeve heeft een ovaalbaan :P
Odinn is een toppaard!!
Viv

Bericht door Viv » di 14 nov 2006, 17:46

Kijk nu gaan we praten hiihihi
Afbeelding
Siboof

Bericht door Siboof » wo 15 nov 2006, 08:48

en een telgangbaan hebben ze ook, maar dat doen ze meestal niet hoor!!

bij de besmanninckhoeve lopen de paardjes allemaal ongeveer zoals satya (mijn eerste ijslanderervaring was er zelfs op eentje die nog veel gevoeliger was, die was hemels, als je aan je zitbeenknobbel dacht, liep ze al :D )

en lekker eten hebben ze er ook

sorry, maar ik ben een groot besmanninkhoeve fan!!!
Plaats reactie