Yakay eindelijk weer een gezond buikje

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
maartje87
Contacteer:

Yakay eindelijk weer een gezond buikje

Bericht door maartje87 » zo 24 sep 2006, 07:13

Zoals een aantal van jullie wel gezien hebben op de keuring in spoordonk was yakay toen erg mager. Gelukkig ziet hij er nu weer goed uit.

Toen ik op vakantie ging vond ik yakay al wel wat aan de smalle kant. Maar ik dacht, ik ga 2 weken weg en yakay staat gewoon dag en nacht op de wei en hij hoeft verder niks te doen dus als ik terug kom dan zal hij wel lekker rond zijn.

Toen ik terug kwam van vakantie (de keuring was een week later) had ik al het idee dat hij alleen maar dunner was geworden. Maar ze stonden net weer op een andere wei dus ben ik weer gaan rijden met het idee die trekt nu wel bij. Maar naar twee dagen kam meneer voortaan aan gedraafd als ik hem riep. Terwijl hij anders eigenlijk niet eens komt. En ik zag wel dat hij weer dunner was geworden, en de wei was inmiddels al weer ver kaal. Dus ik de eigenaar van de manege aangesproken. Nou dan zou hij ze wel gaan bij voeren (de groep waar Yakay in staat). Dus op de keuring was yakay op zijn dunst. 's Middags toen we weer terug waren op de manege hadden ze alweer een nieuwe wei en ze kregen ook nog steeds bij gevoerd. Yakay ging er wel weer wat beter uit zien.

Maar naar een week of twee werd meneer weer dunner. Dus ik weer de eigenaar gebeld die zou wel komen kijken. Ik had Yakay alvast een emmer mais gegeven. Twee en een half uur later komt meneer kijken, ja dat van die mais was goed dat moest ik voortaan maar iedere dag doen. Maar hij had het er met de dieren arts over gehad. En yakay was geen ouderwetse fjord maar een sportfjord en die moest dus smal zijn. Maar goed zo smal naar mijn mening toch echt niet (ook vraag ik me af of de dierenarts yakay wel gezien heeft). Dus oke ik iedere dag yakay een emmer mais gegeven, hoor ik na een paar dagen dat ze op de wei ineens het drie dubbele krijgen bij gevoerd. Dus ik denk nou dat is lekker en mij word weer niks verteld. Maar goed heb die emmer toch maar gewoon iedere dag gegeven drie weken lang en nu ziet meneer er wel weer goed uit. In middels geef ik hem nog maar een halve emmer.

Ook geef ik hem continu na het rijden meusli, zemelen, brood, wortel.
Ik dacht altijd dat fjorden van niks dik werden maar die van mij niet.

Ik ben blij als hij straks weer binnen staat dan krijgt hij tenminste gewoon te eten.
Hilde

Bericht door Hilde » zo 24 sep 2006, 07:34

Gelukkig dat hij al weer voller begint te worden.........
Ik ben ook niet anders gewend dan dat ze van de lucht al dik worden,maar weet nu ook beter!
Wij hebben een haf lopen (wel rijtypisch type) Die krijgt 1 kilo brok en 1 kilo muslie 's ochtends en 1 kilo brok en 1 kilo muslie 's avonds,plus dat hij nog 24/7 op de wei staat.
Daar krijgt hij voor we gaan slapen ook nog een berg hooi bij waar je U tegen zegt!
Op het moment is hij reserve-pony voor het 4-span en loopt daar dus 1x in de week voor en 1x in de week op de ponyclub met zijn verzorgstertje.
Dat is al het werk en hij is tegen het ''magere'' aan.
Vreselijk moeilijk is dat,hoor!
Een ander zou zeggen ''kap er eens wat voer in'' maar er komt gewoon niks aan!
Suc 6 met Yakay verder,hoor!
Je bent op de goede weg zo te horen................
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » za 30 sep 2006, 16:35

Hoe ontworm je hem Maartje, en waarmee?
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 30 sep 2006, 17:02

Jeempie schreef:Hoe ontworm je hem Maartje, en waarmee?
Daar zat ik ook al aan te denken... Heeft je DA wel op wormen gecheckt?
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 30 sep 2006, 21:07

Ja daar moet je ook aan denken om goed te ontwormen. Misschien eens poep na laten kijken op wormen, dat kost niet zo heel veel hoor bij de dierenarts en het geeft wel zekerheid. Kan je hem verder niet zelf een plak hooi voeren na het rijden zodat je zeker weet dat je paardje dat ook op eet. Misschien word hij ook wel weg gejaagt door de rest bij het voer vandaan. Ik weet niet of dat zo is hoor maar Imka laat zich altijd weg jagen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
maartje87
Contacteer:

Bericht door maartje87 » zo 01 okt 2006, 06:23

Yakay word 4 keer op een jaar ontwormd maar dit doen ze op de manege, waarmee ze dit doen weet ik niet. Maar ik denk niet dat die wormen heeft. Die had hij vorig jaar wel toen ik hem pas kreeg want toen hij toen ontwormd werd viel hij heel erg in. Maar dat trok al vrij snel weer bij.

Yakay is ook niet de enigste op de wei die invalt het zijn er meer, en het is iedere keer als de wei kaal is want dan laten ze ze vaak 1 week of langer op een kale wei staan. Bij yakay is het begonnen toen ze hem wel 3 weken op een kale wei hebben laten staan maar dat was toen ik op vakantie was. De eerste keer dat ik kwam klagen ging hij bijvoeren en de tweede keer ook want toen was hij zelf naar de wei geweest en had hij gezien dat het zo niet ging. En weg jagen met eten doen ze hem ook niet, ik heb wel eens staan kijken en hij jaagt eerder andere weg dan dat hij weg gejaagd word. Ook worden met bij voeren meerdere hopen gemaakt.

Vanaf dit weekend blijft meneer ook binnen want zijn haren worden steeds langer. En dan krijgt hij dus ook zeker genoeg te eten.
Aurora
Contacteer:

Bericht door Aurora » zo 01 okt 2006, 11:53

Ik durf het beina niet te zeggen , maar ik heb toch echt het gevoel dat het daar m.b.t. de voeding wat mankeert. Wat is de kwaliteit van de weigang ? Veel onkruid, kale plekken etc? Dan kun je ze wel 24 uur op de wei zetten maar ze krijgen dan toch heel weinig binnen. Zeker als er meerdere paarden niet goed bij staan.......
Ikaro eerste plaats hengstveulens en reserve veulenkampioen Barendrecht 2012
Davina dagkampioen Vrouwenpolder 2012 met 39 punten
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » zo 01 okt 2006, 17:39

maartje87 schreef: Yakay is ook niet de enigste op de wei die invalt het zijn er meer, en het is iedere keer als de wei kaal is want dan laten ze ze vaak 1 week of langer op een kale wei staan.
Daarom juist? Is het ontwormschema van de manege wel voldoende?
En hoe is de kwaliteit van de voeding die de paarden krijgen?
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Plaats reactie