Gelukkig hebben we gister weer 2 voorzichtige stapjes vooruit kunnen doen

In het begin was ze nog wel wat rennerig. Ik heb haar toen even volledig genegeerd en ben in de longeercirkel "iets anders" gaan doen. Haha je had haar moeten zien. Ze stopte vrijwel gelijk met draven en liep naar mij toe zo van ja hallo, ik ben hier hoor!!
Deze tactiek bleek te werken, toen ik met haar verder ging reageerde ze weer prima op mij. Braaf paard

't ging zelfs zo goed dat ik het zadeltje maar heb gehaald en er weer eventje opgeklommen ben

Ik heb met m'n mobiel (als bewijs

Wel even over haar manen heenkijken hoor, want die zien er niet uit.

Maar jullie begrijpen vast wel dat ik weer trots op ons meissie ben

**************************************************************************************************************************
De vorige keer vertelde ik dat het echt super ging en er zelfs al op was geklommen. Nou afgelopen vrijdag hebben we een stapje terug moeten doen.....
Ik had haar vrijdagavond opgezadeld en zou weer gaan longeren. Gelijk vanaf het begin had ze een hele vervelende racestand aan staan. Wat ik ook deed het maakte niets uit, ze bleef maar hard gaan. Grrrrr

Zelfs als ik de zweep neerlegde en heel erg voor de loodlijn ging staan bleef ze maar rennen. Als ik echt helemaal voor haar ging staan draaide ze om en rende ze op de andere kant verder.
Ik longeerde haar los en dacht, laat ik het eens met de longeerlijn proberen. Wellicht helpt dat. Terwijl ze dus nog druk doordraafde ben ik de longeercirkel uitgelopen en de longeerlijn gaan halen. Weer terug stond ze heel braaf in het midden op me te wachten, net of er niks aan de hand was.
Longeerlijn aan de neusriem vast gemaakt en haar weer op de cirkel gezet. Weer het zelfde verhaal.....zucht! Op een gegeven moment verloor ik een beetje m'n geduld en gaf een ruk aan de longeerlijn zo van ;ho nou! Toen knapte de neusriem. Grrrr dat kon er ook nog wel bij!
Daarna kon ik haar niet eens meer normaal vast houden. Elke keer als ik maar einge druk uitoefende schoot mevrouw ervandoor! Bij mij was inmiddels het kookpunt bereikt. Maar door mijn boosheid werd zij alleen maar opgefokter.
Dus heeeeeeeeeeeeeeel diep in en uitademen en haar weer rustig proberen te krijgen. Uiteindelijk lukte dat en liep ze als een mak hondje achter me aan. Uiteraard moest ze daarna van mij nog wel weer even een paar rondjes rustig op de cirkel stappen en draven. Dat ging gelukkig ook goed. Ze reageerde ook weer op mijn positie en ik kon haar rustig overgangen laten maken.
Ik snap nu nog steeds niet waarom ze gelijk vanaf het begin zo panisch reageerde. Ik deed helemaal niets anders dan de vorige keer. Ik longeerde haar alleen in de andere helft van de bak. Misschien is dat het? Aan de "goeie kant" heeft ze het nou 2 keer perfect gedaan.
Ik heb in ieder geval weer een wijze les geleerd. Op Yli kun je gewoon niet boos reageren. Dat werkt echt averechts, je kunt dan helemaal niets meer met haar beginnen.
Vanavond ga ik weer aan de slag en nu de eerste 5 minuten in de "goede helft"van de bak en dan de andere 5 minuten in de andere helft. Ben heel benieuwd of dit verschil maakt.
Jullie nog tips voor dit schizofrene paard