Verdrietig...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Annemarie

Verdrietig...

Bericht door Annemarie » vr 11 aug 2006, 20:29

...omdat ik denk dat de veearts misschien toch wel gelijk heeft |( . Tijdje (ong. half jaar) terug heb ik gepost dat Nisko linksvoor een gekanteld hoefbeen heeft. En rechtsvoor ook een klein beetje. Nu ging het rijden de laatste tijd wel OK, maar ik krijg haar dus rechtsom nooit niet zo goed in gevoel zoals linksom. Ze is en blijft scheef, te scheef wil je echt een lekkere dressuurproef kunnen rijden. En ik rijd veel schoudervoor, maar hoeveel ik dat ook rijd, het lukt gewoon niet. Omdat ze de laatste tijd wat rennerig was, had ik woensdag met slof gereden, maar zelfs dan blijft ze scheef. Een volte linksom gaat aan de teugel, maar stel je op X om, gaat dat koppie al weer omhoog.
Vandaag leidde dit wederom tot ruzie met het paard en wat stumme acties van Nisko en van mij _-:( (was uit frustratie tikkie te hardhandig naar mijn eigen smaak). Ben zo verdrietig, stond eigenlijk op het punt om een auto en trailer aan te schaffen, maar ben bang dat het met Nisko misschien toch wel niet wordt, bahbah. Twee veeartsen hebben gezegd dat ze waarschijnlijk door d'r voeten nooit echt goed recht zal worden, maar het leek toch eerst best goed te gaan. Weet het nu ook niet meer.... moet wel gauw een beslissing nemen, dit is alleen frustratie |( |( . En ik vond op wedstrijd gaan net zo superleuk |( .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Krista

Bericht door Krista » vr 11 aug 2006, 20:47

Waarom moet je gauw een beslissing nemen dan? Het is wel heel naar natuurlijk, maar geen nieuws toch?
En eventueel enurance gaan rijden, zou Nisko dat ook niet kunnen in plaats van dressuur?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 11 aug 2006, 20:57

Krista schreef:Waarom moet je gauw een beslissing nemen dan? Het is wel heel naar natuurlijk, maar geen nieuws toch?
En eventueel enurance gaan rijden, zou Nisko dat ook niet kunnen in plaats van dressuur?
Nee, je hebt gelijk, nieuws is het niet. Maar ik blijf dus een kangend gevoel houden wat het nu is. Of het aan mijn rijden ligt en dat ik dus strenger moet zijn (wat ik ook wel te horen krijg) of dat de veeartsen gelijk hebben en dat het toch uit de voeten komt.
Endurance zou wel kunnen denk ik. Rechtuit is namelijk geen enkel probleem, de Paardrijvierdaagse ging ook zonder 1 misstap. En nadien ook geen centje pijn. Er is alleen 1 probleem, ik heb een fulltime baan op een uur van huis en straks in de winter is het al zo vroeg donker dat ik dan niet meer 's avonds buiten kan trainen. Daar zit ik dus erg mee. Als ik dat nou kon oplossen...
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Krista

Bericht door Krista » vr 11 aug 2006, 21:01

Ik denk als er echt sprake is van een gekanteld hoefbeen dat dat niet door jouw rijstijl komt hoor. Zijn er foto's gemaakt? En is er met beslag, aangepast aan deze voeten, niets te doen?
Is er ooit sprake geweest van bevangenheid, waar dit door veroorzaakt is? En heb je gekeken naar die methode van Antoine de Bodt? Ik ken het niet maar heb me laten vertellen dat je met dat rechtrichten nog langer plezier van je paard kan hebben, ook al hebben ze een aandoening.

Inderdaad endurance is dan wel heel lastig dat zou meer tijd vergen. Mennen dan misschien, of ligt je hart echt bij de dressuur?
En anders een bijrijder zoeken voor recreatief, en een fjordje erbij?
Het is heel lastig maar ik zou niet zomaar opgeven. Ik heb met Oos ook veel been-ellende gehad en nu loopt ie als een dieseltje... :D
carola

Bericht door carola » vr 11 aug 2006, 21:02

tja, ik den kniet dat dit iets is wat je even "gauw" beslist hoor.
je moet er eerst eens rustig overna denken denk ik.
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » vr 11 aug 2006, 21:04

Wel vervelend allemaal Annemarie!
En dat terwijl je net je eerste winstpunt had..
Heel veel succes en sterkte met kijken wat je gaat doen!
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 11 aug 2006, 21:12

Krista schreef:Ik denk als er echt sprake is van een gekanteld hoefbeen dat dat niet door jouw rijstijl komt hoor. Zijn er foto's gemaakt? En is er met beslag, aangepast aan deze voeten, niets te doen?
Is er ooit sprake geweest van bevangenheid, waar dit door veroorzaakt is? En heb je gekeken naar die methode van Antoine de Bodt? Ik ken het niet maar heb me laten vertellen dat je met dat rechtrichten nog langer plezier van je paard kan hebben, ook al hebben ze een aandoening.

Inderdaad endurance is dan wel heel lastig dat zou meer tijd vergen. Mennen dan misschien, of ligt je hart echt bij de dressuur?
En anders een bijrijder zoeken voor recreatief, en een fjordje erbij?
Het is heel lastig maar ik zou niet zomaar opgeven. Ik heb met Oos ook veel been-ellende gehad en nu loopt ie als een dieseltje... :D
nee, het kantelen komt ook niet door mijn rijstijl. Dat zou echt niet te best zijn. Het is gekomen door een vroegere hoefbevangenheid voor ik haar had. Dat was aan ringen op de hoef duidelijk te zien volgens zowel veearts als hoefsmid. Foto's zijn gemaakt eind vorig jaar en de veearts zei toen heel stellig dat ze recreatiepaard is voor buitenritten. Ze heeft voor inmiddels aangepast beslag, zooltjes met siliconen ertussen. Hier door loopt ze wel soepeler, maar niet rechter. Ik ben dus gewoon blijven rijden en alles leek ook goed te gaan, zelfs een wp gehaald, maar echt zoals het hoort wordt het niet, wat ik ook oefen. En galop is wel OK, maar rechtsom op de volte is drama. Antoine de Bodt heb ik inderdaad van gehoord, maar dat is helaas praktisch gezien voor mij qua afstand echt niet te doen. Maar zal op internet nog wel eens even weer zoeken.

Wat ik eigenlijk het liefste zou doen is een jonge Fjord erbij en Nisko drachtig laten worden, maar ja, daar heb ik nu nog net niet genoeg centjes voor. Over een poosje misschien wel, maar nu nog niet |o .
Viv

Bericht door Viv » za 12 aug 2006, 06:49

Krista schreef:En eventueel enurance gaan rijden, zou Nisko dat ook niet kunnen in plaats van dressuur?
Kom ik weer, mensen verkijken zich nogal op endurance. Juist voor endurance heeft een paard goede voeten en benen nodig en is recht gesteld kunnen lopen een must om de ruiter goed te kunnen laten zitten en geen andere problemen te creeren.

Endurance is geen vuilnisbak: als je paard niks anders kan dan ga je toch endurance rijden???

Een paardevierdaagse is echt heel wat anders dan endurance rijden hoor, vergis je niet. En qua trainen valt het ook wel mee, ik werk ook fulltime met een reistijd van 1 uur enkele reis naa mn werk. Endurance is toch alleen maar in de zomer dus van de vroege donkerte heb je geen last :D

Het is ongelofelijk but dat Nisko toch niet goed lijkt te gaan ondanks al je inspanningen. Denk iig goed na over de mogelijkheden die je met haar hebt. Qua tijd en financieel. Paard erbij is niet gratis evenals een veulen.
Lastige keuze meis....... sterkte.
Annemarie

Bericht door Annemarie » za 12 aug 2006, 08:18

Viv schreef: Kom ik weer, mensen verkijken zich nogal op endurance. Juist voor endurance heeft een paard goede voeten en benen nodig en is recht gesteld kunnen lopen een must om de ruiter goed te kunnen laten zitten en geen andere problemen te creeren.
Endurance is geen vuilnisbak: als je paard niks anders kan dan ga je toch endurance rijden???
Nou denk ik echt niet dat endurance een vuilnisbak is hoor ;) . Maar je hoeft daarbij in tegenstelling tot dressuur in de bak geen kleine bochtjes te draaien en dat is in dit geval nu net het punt. Tis ook niet zo dat Nisko scheef gesteld loopt op een recht stuk. Veel mensen zien het niet, maar je voelt het vooral als ruiter, en da's evengoed niet fijn.
Viv schreef:Een paardevierdaagse is echt heel wat anders dan endurance rijden hoor, vergis je niet. En qua trainen valt het ook wel mee, ik werk ook fulltime met een reistijd van 1 uur enkele reis naa mn werk. Endurance is toch alleen maar in de zomer dus van de vroege donkerte heb je geen last :D
Ik denk dat de eerste etappes van de Vierdaagse toch wel vergelijkbaar waren met de kennismakingsklasse van de endurance qua afstand en rijden.Qua trainen valt misschien wel mee, ik wist ook niet dat endurance alleen in de zomer was, maar klinkt eigenlijk wel logisch. Blijft de vraag wat doe ik met mijn paard dan in de winter??

Viv schreef:Het is ongelofelijk but dat Nisko toch niet goed lijkt te gaan ondanks al je inspanningen. Denk iig goed na over de mogelijkheden die je met haar hebt. Qua tijd en financieel. Paard erbij is niet gratis evenals een veulen. Lastige keuze meis....... sterkte.
Nee, helaas weet ik dat een paard erbij niet gratis is en een veulen ook niet. Maar wat ik hiermee aan moet weet ik ook al niet. Wat weet ik nou eigenlijk nog wel? |( [/quote]
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 12 aug 2006, 10:30

ik vind het heel erg voor je en ik zou (als ik jou was) dus geen dressuur meer rijden. Misschien een beetje harde reactie van mij, maar als je paardje er moeite mee heeft en misschien wel pijn (kan ik overigens niet beoordelen vanachter een computer), zou ik bij mezelf te rade gaan of ik dat er wel voor over had.

Hoe groot zijn jouw ambities voor de dressuur? Ik kijk daar heel anders tegenaan, omdat ik daar totaal geen ambities voor heb en gewoon lol wil hebben met mijn paardje, wij rijden dan ook alleen maar recreatief. Ik heb af en toe ineens een bui dat ik wat dressuurmatigs met haar wil doen en dat doe ik dan in de wei, maar dat is ook hooguit 1 keer in de maand ofzo.

Ik vind het een lastig dilemma voor jou en je kan hier ook niet zomaar een beslissing in nemen. Maar het is misschien wel raadzaam om hier heel goed over na te denken en vooral goed te bedenken wat voor je paardje het beste is.

Wat betreft je vraag wat je met je paard gaat doen in de winter als er geen endurancewedstrijden zijn...................... zou ik zeggen, lekker trainen. Lekker lange ritten met haar maken

Heel veel sterkte met je beslissing
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Krista

Bericht door Krista » za 12 aug 2006, 13:40

Ik bedoel ook niet dat endurance een vuilnisbak is hoor....!!! Alleen geeft zij aan dat een vierdaagse geen probleem is en dat rechtrijden geen probleem is.... vandaar.

Kan me je dilemma wel voorstellen. Ik zou ook dressuur willen rijden. Mijn financiele positie is alleen wel makkelijker, Oos kan altijd blijven en ik kan een nieuw paard kopen. Als dat niet zou kunnen zou ik me ook erg naar voelen net als jij....

Is het een idee om Nisko te houden, evt later te dekken als je wat meer geld hebt, en in de tussentijd een bijrijdpaard te zoeken? Dan ben je niet alle dagen verplicht, en heb je nog tijd voor je eigen paardje en af en toe een leuke buitenrit samen?
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 12 aug 2006, 14:25

Tsja, moeilijk dilemma inderdaad. En een keuze die alleen jij kan maken, heb je het geduld om voorlopig recreatief te rijden en het dressuren op de lange baan te schuiven totdat je over een aantal jaar wel de financien hebt om er een fjordje bij te kopen, of wil je perse toch nu blijven dressuren, dan is de oplossing, je paardje verkopen en een ander jong paardje aan te schaffen denk ik. Ik wens je in ieder geval succes met het nemen van de juiste beslissing. :(:)

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Plaats reactie