Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
-
nina1993
Bericht
door nina1993 » di 20 jun 2006, 19:24
aan een shetlander!
Vanmiddag hebben we onze Luna opgehaald uit Oss, zo'n anderhalf uur hiervandaan. Het is een heel leuke merrie, maar pittig! Wow! Ons shetlandhengstje is lief, maar daar heb ik ook wel wat mee te stellen. Luna toont zich nog pittiger! Ze kan erg mooi lopen en is erg zelfstandig. Ik denk dat er ook een hoop drukte bij komt doordat alles hier vreemd voor haar is. Ze had nog nooit in een trailer gestaan. Die mensen hebben haar een jaar geleden gekocht en omdat ze geen trailer hadden hebben ze haar achterin een busje gepakt. Tja, daar heb ik dan weer zo mijn eigen mening over, maar dat terzijde. Ik ben er hartstikke blij mee! Morgen gaat ze naar de hengt want we zijn er bij toeval achter gekomen dat ze momenteel hengstig is. Ik ben benieuwd wat cremello x bruinroan geeft!
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
Jilly
Bericht
door Jilly » di 20 jun 2006, 19:30
Ben benieuwd wat voor kleur veulen eruit komt
Maar Luna is toch die Uike he, die was toch maar 2 jaar, of ben ik nu wat aan het brabbelen?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
nina1993
Bericht
door nina1993 » di 20 jun 2006, 19:35
Nee je hebt gelijk Jilly. Ik ben er ook niet echt een voorstander van om zo jong te dekken, maar we kunnen kiezen of we haar bewust door een andere hengst laten dekken of dat we haar bij de kudde in jagen en dat ze dus door onze eigen hengst gedekt gaat worden. Gedekt wordt ze dan toch omdat het gras gewoon begraasd moet worden. Er zitten nogal wat haken en ogen aan waardoor dit de beste oplossing is.
Zhellie Orsta x Briggen
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » di 20 jun 2006, 20:31
Tja, sorry, maar dat vind ik nou niet echt de beste reden om een merrie te laten dekken. Dan zou ik toch ervoor kiezen om of haar of de hengst apart te weiden.
Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
lientje
Bericht
door lientje » di 20 jun 2006, 20:37
Ik ga met jeempie mee, shetjes zijn er vaak wel eerder klaar voor maar dan nog ben ik geen voorstander van 2jarigen dekken. Maargoed dat is jullie keuze. Wel grappig dat ze zo pittig is!
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.
Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
-
Charret
Bericht
door Charret » di 20 jun 2006, 21:29
Leuk dat ze zo veel karakter toont. Gelukkig is het geen groot paard

Tevens ben ik geen voorstander van het vroege dekken. Maar ik ga er vanuit dat jullie toch weten wat jullie doen

Liefde is..Alies Dragan Jouke
-
DeeDee
- Moderator
Bericht
door DeeDee » wo 21 jun 2006, 06:22
Ben je niet bang dat ze nu niet mooi uitgroeit? Wel grappig zo'n pittige tante. Zal de leeftijd wel doen

Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull

<-speciale editie van mijn onderschrift

-
nina1993
Bericht
door nina1993 » wo 21 jun 2006, 14:00
Jeempie schreef:Tja, sorry, maar dat vind ik nou niet echt de beste reden om een merrie te laten dekken. Dan zou ik toch ervoor kiezen om of haar of de hengst apart te weiden.
In mijn vorige post zei ik al dat er nogal wat haken en ogen aan zaten. De hengst apart weiden is daar 1 van.
In diezelfde post zei ik ook al dat ik er geen voorstander van ben om zo jong te dekken. Maar om de beesten zich letterlijk dood te laten vreten ben ik nog veel minder voorstander van.
Aan de andere kant kun je jezelf ook de vraag stellen: Hoe gaat dat in het wild? Dan worden ze ook gedekt zodra ze er klaar voor zijn. Soms dus nog wel jonger dan 2. Ik denk dat het ook grotendeels door mensen is bedacht. De natuur kan het zelf aan.
@ DeeDee: Nee echt bang dat ze niet mooi uit groeit ben ik niet. Zo'n jonge merrie heeft dan wat extra zorg nodig voor zichzelf. Als ze dat krijgt komt het wel in orde. In principe krijgen onze drachtige merries niks extra's bijgevoerd dan gras in de zomer en hooi in de winter. Dat gaat al jaren perfect.
Zhellie Orsta x Briggen