Paardencoaching

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Bloemetje75

Paardencoaching

Bericht door Bloemetje75 » wo 29 mei 2013, 10:28

Vanmorgen een sessie gedaan met iemand die de opleiding tot paardencoach doet.
Pfff indrukwekkend!

Moet de rest nog allemaal laten bezinken maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan.

Zijn er anderen die wel eens zo;n sessie hebben gedaan?
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
leoensuzanne

Re: Paardencoaching

Bericht door leoensuzanne » wo 29 mei 2013, 12:04

Oeh, dat lijkt me gaaf!!! Nee nog niet! Wil dat wel eens gaan doen. We hebben op het moment een teamcoach, en zij heeft me dat getipt als baan. Ze dacht dat ik daar wel een persoon voor zou zijn nl.
Zou je me eens wat info willen geven hoe je dat hebt ervaren? (mag via PB). Ik heb nog steeds geen kans gehad, om dat zelf mee te maken nl.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Jilly

Bericht door Jilly » wo 29 mei 2013, 13:15

Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Soort van equitherapie?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 29 mei 2013, 13:52

Ik moet het meeste nog laten bezinken. Mag ik er over dag of 2 op terug komen?
Ik wil wel al zeggen dat ik me emotioneel behoorlijk uitgewrongen voel maar van de andere kant een soort rust heb nu.

Jilly, ik vind het geen therapie ook omdat het maar 1-malig was. En therapie voor mij klinkt als meerdere sessies.

Het is vooral in het gedrag van het paard een bevestiging zien dat wat je zegt met je mond en hoofd ook is wat je voelt met je hart en buik... omdat een paard alleen je gevoel oppikt en daar op reageert.

Suzanne, ik weet dat mevrouw waar ik bij was, voor haar opleiding regelmatig moet oefenen op verschillende mensen. Wellicht kun je via een opleidingscentrum jezelf als "proefpersoon" aanbieden bij iemand die de opleiding doet?
Ik mag zorgen voor
Jilly

Bericht door Jilly » wo 29 mei 2013, 14:28

Het mag dan anders heten, maar volgens is het wel vergelijkbaar...

Onze pensioneigenaresse begeleidt al jaren mensen met Equitherapie. Ze geeft individuele lessen, maar ook workshops. Ik heb er nog geen meegedaan, maar stalgenoten wel. Zij vonden het heel ingrijpend op een bijzondere manier.
Haar site: http://www.equi-motion.be/
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 29 mei 2013, 14:48

Jilly, zoals jou pensioneigenaresse het omschrijft, heb ik het inderdaad ervaren.

Ach beestje moet naam hebben.... coaching klinkt voor mij vriendelijker en minder "ziek" dan therapie.
Coaching klinkt meer als kado voor jezelf en aan jezelf werken omdat jij dat wilt en therapie meer omdat "iemand" vindt dat je ergens aan moet werken....

(lastig omdat kort en bondig uit te leggen hoe ik het verschil voel).
Ik mag zorgen voor
froukje91

Bericht door froukje91 » wo 29 mei 2013, 16:13

Ik heb het ook gedaan, ook bij iemand in opleiding. Vond het erg bijzonder en mooi om te zien hoe zo'n pony op je reageert. Ik kreeg de opdracht om het paard achter me aan te laten lopen. dat deed hij wel maar stopte soms. Later achter me aan laten draven wilde niet en dan aan de hand van wat de pony deed en onderwerpen die je zelf aan gaf kwam er een gesprek.
We hadden het over een bepaald onderwerp en toen kwam de pony achter me staan alsof ik een steuntje in de rug nodig was en om te zeggen dat ik dingen niet zo moeilijk moest maken. Op een ander moment kwam de pony tussen mij en de coach instaan als teken dat het een heel gevoelig onderwerp was en vormde zo voor mij een soort muur naar de buitenwereld.
Heb het ervaren als erg bijzonder en heeft me wel tot inzichten gebracht. Ik voelde na de sessie net zoals jij moe en uitgewrongen :P maar toch ook wel rustig.
http://www.close2me-coachenmetpaarden.nl/
Hier het ik het gedaan. Ik sta ook nog op de foto met de roze jas :P
Freek

Bericht door Freek » do 30 mei 2013, 13:54

wow als ik het zo lees is het dus echt heel erg leerzaam en goed voor je band met je paard zodat je hem/haar meer gaat snappen enzo lijkt me wel leuk om een keer te doen. froukje; de link heb ik goed door gelezen is wel leerzaam zeg pff maar wel op een goeie manier :)
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 30 mei 2013, 15:56

Wij hebben ook iets in die trend gehad op onze Fjordendag. Anne kan je precies vertellen hoe dat in elkaar zat die deed samen met Do mee! (ik heb maar een gedeelte gezien)

Dat was van Be & Become.
http://www.beandbecome.nl/
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Fran

Bericht door Fran » do 30 mei 2013, 15:57

Ik kan mij er helemaal niks bij voorstellen?
Gaat diegene dan paranormale dingen doen met je paard? en dat je hem zo begrijpt? Net als dat mensen foto's laten lezen?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
froukje91

Bericht door froukje91 » do 30 mei 2013, 19:51

Dat wat ik heb gedaan was meer een psychologisch gesprek die na op gang kwam na een opdracht. Het ging niet zo erg over het paard of je omgang met het paard. Heb het samen met en vriendin gedaan. Zij moest het paard laten draven maar wilde niet omdat ze een enorme muur om zich heeft gebouwd, het paard liep toen weg omdat hij meteen door die muur prikte.

Fran: Het is geen paranormaal iets. De coach geeft je een opdracht en dan komen er vragen. Als iets jou heel erg raakt dan zal de pony daarop reageren omdat de pony dat meteen in de gaten heeft. Pony is dan een soort hulpmiddel bij een soort psychologisch gesprek.
Laatst gewijzigd door froukje91 op do 30 mei 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivonne

Bericht door Ivonne » do 30 mei 2013, 19:54

janna schreef:Wij hebben ook iets in die trend gehad op onze Fjordendag. Anne kan je precies vertellen hoe dat in elkaar zat die deed samen met Do mee! (ik heb maar een gedeelte gezien)

Dat was van Be & Become.
http://www.beandbecome.nl/
was heel leerzaam, ik heb het net in praktijk proberen te brengen...lukte half :D
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 31 mei 2013, 07:34

Er is niets paranormaals aan. Een paard zal altijd gaan voor wat voor hem en jou het veiligste is en reageert primair op lichaamstaal/uitstraling. Als jij iets verteld waar je niet volledig achter staat of niet zo voelt, zal jou lichaamstaal dat "verraden".

Wij hebben met pionnen gewerkt die voor mij ergens voor stonden. 2 pionnen kiepte het paard direct om, dat waren dingen waar ik mee "klaar" ben, een bepaalde pion tikte ze met haar neus al aan voor ik had uitgesproken waar die pion voor stond, dat was een pion waar ik heel erg over twijfelde waar hij voor stond. Bij de laatste pion die ik moest plaatsen, over waar ik zelf hoopte te staan over 5 jaar, was het paard ook heel duidelijk. Ik twijfelde verschrikkelijk waar die te plaatsen en bij de eerste plek kiepte ze hem meteen om en ging naar me staan kijken. Bij de volgende plek waar ik hem zette, snuffelde ze er even aan en liep weg. Die plek voelde ook beter voor mij.

Voor mij was het een bevestiging dat mijn twijfels/moeilijkheden rond bepaalde zaken door het paard werden opgepikt en waar je al "weet" waar je aan zou kunnen werken, werd zo bevestigd door het paard.
Ik mag zorgen voor
Fran

Bericht door Fran » ma 03 jun 2013, 16:05

Klinkt wel bijzonder en apart om te ervaren.

Maar stel met die pionnen. Je zet zelf die pion ergens neer en veteld in jezelf/hardop je verhaal, het paard staat los in de bak en loopt zelf naar de pion toe en beslist wat hij doet met die pion? Zie ik het dan goed voor me?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 03 jun 2013, 17:43

Ja precies zo. Pas toen ik alle pionnen had toegelicht, heb ik het paard echt aan het halstertouw meegenomen om er nog eens langs te lopen. Toen gooide die eerste 2 pionnen heel bewust om
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » ma 03 jun 2013, 18:41

Heb hier al eens van gehoord.
En gelezen, lijkt me erg boeiend.
Volgens mij kom je je zelf dan ook gigantisch tegen, omdat een paard spiegelt?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 03 jun 2013, 19:11

Ik kwam mezelf niet tegen maar werd vooral bevestigd in wat ik ergens wel wist. Maar nu wordt het zeg maar "uitgesproken" en bevestigd door het paard.
Ik mag zorgen voor
froukje91

Bericht door froukje91 » ma 03 jun 2013, 20:23

Leuk om te horen dat het bij jou met pionnen ging. Bij mij werd het niet met pionnen gedaan maar vooral met opdrachten. Bij mij was het inderdaad ook wel dingen die ik ook wel wist maar nog extra werden bevestigd door het paard. Ook wat eruit kwam bij mijn vriendin was eigenlijk wel duidelijk van te voren bij mij. Ze had alleen zelf nog niet echt in de gaten dat het zo erg was.
Plaats reactie